Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Asiakkuudet, missä on?

Kirjoitettu 05.05.14
Esseen kirjoittaja: Paula Äijänen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Asiakkuuksien aktiivinen johtaminen
Kirjan kirjoittaja: Jarmo R. Lehtinen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Asikakkuudet, mikä mysteeri. Niitä pitää hankkia, löytää, etsiä, soitella, mennä käymään. Missä ne piileskelee? Rahaakin pitäis tehä, mistäs sitä sää. Asiakkaathan maksaa työstä, hyvästä palvelusta, hyvästä asiakasuhteesta.

INTOssa on erilaisia projekteja sekä erilaisia asiakkuuksia. Toimimme paljon myös alihankkijoina muiden tiimien projekteihin. Olemme laittaneetkin tiimille yhdeksi tavoitteeksi päästä pois alihankkijuudesta ja saada omia asiakkaita.

Meillä on muutamia omia asiakkaita, jotka työllistävät ajoittain pienen osan tiimistämme. Meillä ei oikeastaan ole mitään seurantaa kuinka asiakkuudet sujuvat ja ovatko ne kannattavia vai vievätkö ne vain kuluja ylläpitämiseen. Seuraamme kuinka käymme uusissa asiakkaissa, kuinka kontaktoimme, soitot, mailit sekä asiakaskäynnit. Teemme siis sen mitä talo vaatii. Asiakkuuksia pitäisi ajatella enemmän, nehän sen rahan tuovat. Ilman asiakkaita me vain tuusaillemme, suunnittelemme, mutta emme toteuta.

Uusia asiakkaita on yritetty hankkia, mutta se on koettu hankalaksi, koska meillä ei ole oikeastaan ole mitään mitä myydä suoraan asiakkaalle. Asiakkaita pitäisi miettiä tarkemmin, niitä kenelle soittelee tai ottaa yhteyttä, miksi otan yhteyttä. Miten asiakas hyötyy minusta ja miten minä asiakkaasta? Mitä asiakas saa vastineeksi rahalleen? Kontaktointia pitää tehdä vaan enemmän, uskaltaa rohkeasti tarttua luuriin, tavata uusia ihmisiä ja vaikka höpötellä niitä näitä. Sieltä voi vaikka keksiä jotain uutta ihan sattumalta.

Toisaalta on tyhmä pohtia mitä me voisimme myydä, toteuttaa tehdä. Suunnitellaan konsepti valmiiksi ilman asiakkaita. Ilman tutkimuksia onko tuotteelle/palvelulle edes tarvetta tai kysyntää. Asiakkaiden kanssa tulisi jutella jo heti alkuvaiheessa, uskaltaa rohkeasti kysyä mielipiteitä jo keskeneräisestä tuotteesta, osallistaa. Osallistaa niin kuluttajat kuin yrittäjät, tutustuttaa rohkeasti keskeneräisiin tuotteisiin. Turha tehdä, jos kukaan ei maksa. Meillä on mahdollisuus toteuttaa, kokeilla, tehdä rohkeita kokeiluja Tiimiakatemian aikana. Asiakkaan kanssa on mahdollista jutustella, esitellä ja löytää uusia mahdollisuuksia, joita itse ei ole ollenkaan edes osannut ajatella. Ajatus voi jopa kirkastua, ja rahoitusta tai yhteistyökumppaninkin voi mahdollisesti saada. Kaikki on mahdollista!

Nykyisten asikkaiden suhdetta tulisi lujentaa, asiakkaiden kanssa tulisi pohtia miltä tulevaisuus näyttää. Miten kummatkin osapuolet näkevät tulevan, vai näyttääkö asiakkuus olevan hiipumassa. Vai olisko aika kehtittää jotain uutta? Asikkaita ei saa unohtaa, niiden kanssa täytyy olla yhteydessä, kysyä vaikka, että miten menee..

Tässä yksi mahdollisuus kuinka asiakkaan kanssa voi kehittää yhteistyötä, Asiakas Visiolla.

Meidän on luotava Asiakas Visio tai suunnitelmaa kuinka toimitaan:

  • Yhteisen toimintaympäristön hahmottaminen ja sen muutokset lähitulevaisuudessa
  • Molempien (asikkaan ja firman) kehityssuunnitelmat yhteistyön näkökannalta
  • Yhteisen asiakkuusvision kekskeiset osat
  • Asiakkuusvision viestintä molemissa organisaatioissa
  • Asiakkuusvision toteutumisen seurannasta sopiminen

Maailma muuttuu ja asiakkuudet. On luotavasuhteita, jotka on toimiva, pystyvät muokkautumaan. Parasta olisi, että pystyisi Tiimiakatemian aikana luomaan niin lujia suhteita, kontakteja sekä verkostoa, joka pysyisi jatkossakin. Olisi mahdollista toimia nykyisten ja uusien asiakkaiden kanssa, tehdä yhteistyötä. En vielä tiedä millaista yhteistyö käytännössä olisi, mutta sitä on nyt hyvä mahdollisuus hioa. Suhde asiakkaan kanssa pitää olla avoin, kummankin on tiedettävä missä mennään ja minne ollaan menossa. Tärkeää on, että viestintä toimii kumpaankin suuntaan.

Kuluttaja asiakkaat ovat erilaisia asiakkaita, ihmisiä kuitenkin onneksi kaikki. Kaikilla on tunteet, joiden mukaan useinkin toimitaan.

 

Nyt hankkimaan asiakkaita ja hoitamaan vanhoja!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!