Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Erotu, hanki asiakkaita ja hoida asiakkuuksia

Kirjoitettu 12.12.13
Esseen kirjoittaja: Paula Äijänen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Asiakas omaksi
Kirjan kirjoittaja: Murray Raphel ja Neil Raphel
Kategoriat: 6.1. Asiakkuuden työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kuinka saan asiakkaasta kanta-asiakkaan tai kuinka edes saan asiakkaita? Siinäpä pulma, jonka haluaisin ratkaista.

Ideaosuuskunta INTOlla on ollut haasteena saada kaikille projekteja. Asiakas hankintaa ei ole toteutettu, eivätkä luonnollisestikaan projektit ole kävelleet ovesta sisään. Murray ja Neil Raphel ovat käyttäneet neljän tekniikkaa, eli neljä soittoa päivässä. Voit soittaa vanhoille asiakkaille kysellä kuulumisia tai tehdä uusasiakas hankintaa. Päätös on sinun, kuitenkin sinun on soitettava ja keskusteltava neljän ihmisen kanssa. Tekniikkaa voisi kokeilla käytännössä vaikka edes viikon ajan. Yksinkertaisesti ei niitä projekteja muuten tule, kuin tarjoamalla ja kyselemällä. ”Puroista kasvaa jokia.” Kun saamme yhden asiakkaan, hoidamme homman hyvin, kertoo hän meistä ystävilleen, liikekumppaneille, perheen jäsenille ihan kenelle vaan. Ilmaista markkinointia.

Asiakkaan tarpeisiin on tutustuttava. On selvitettävä miten voimme auttaa asiakasta ja miten asiakas voi auttaa meitä kohti visiotamme (jota meillä ei ole..).  Toteutetaan asiakkaan toiveet ja annetaan vielä hiukan enemmän, niin saamme tyytyväisiä ja iloisia asiakkaita. Täytyy tehdä jotain erilaista tai erikoista, jolla erottuu muista, edes jotain pientä. Välttämättä se erottuminen ei edes ole yrityksesi mielestä erikoista, mutta kuluttajalle se saattaa näyttää erikoiselta ja erilaiselta. Markkinoinnissa tämä täytyy ottaa huomioon.  Kun tekee suoramarkkinointia, on tarkasteltava mainosta eri kulmista. Asiakkaan, kuluttajan on erotettava mainos kilpailijan mainoksesta, ennen kuin se näkee yrityksen logon ja yhteystiedot.  Käyntikortissa, mainoksessa, tarjouksessa tulee olla jotain erikoista, että asiakas erottaa sen muusta massasta ja vielä muistaa myöhemmin.

Kun asiakkaalla on positiivinen kuva yrityksestä ja se on saanut mitä sille on luvattu ja vielä hiukan enemmän se kertoo yrityksestä ystävilleen.  Jos taas yritys ei ole toteuttanut perättömiä lupauksiaan, asiakas kertoo myös siitä ystävilleen. Asiakkaitten luottamus on vaikeampi saada takaisin kun ne on kerran petetty tai asiakaspalvelu on epäonnistunut. Asiakkaat haluavat, että heidät huomioidaan ja palvellaan parhaalla tavalla, tervehditään, kiitetään ja muistetaan. Kaikki haluavat, että heistä ollaan oikeasti kiinnostuneita. Ideaosuuskunta Into haluaa muistaa joulukorteilla asiakkaitaan, yrityksiä, jotka ovat tehneet yhteistyötä kanssamme alkaneen syksyn aikana. Kiitämme yhteistyöstä, ja ehkä tarjoamme jotain lisäpalvelua, sehän olisi hienoa suoramarkkinointia samalla. Haastava on keksiä mitään tarjousta, olisiko se pitopalvelusta, nettikaupasta (mikä on vielä suunnitteilla) vai markkinoinnista, en tiedä. Jotain erilaista, jolla erottuisimme muista yrityksistä ja mistä myös asiakkaamme hyötyisivät, koska nehän tässä tärkeimpiä ovat! Haluamme erottua ja olla esillä. Asikkaalla tulisi olla meidän nimemme heti ensimmäisenä mielessä kun se tarvitsee markkinointia, inventaario apua, ihan mitä tahansa. Sen tulisi muistaa meidät, niillä olisi se hieno logo, tai hieno käyntikortti, ne muistivat minua jouluna tai tervehtivät minua kadulla ja kysyivät mitä kuuluu. Pieniä, mutta isoja asioita, jotka useinkin unohtuvat.

Uuden asiakkaan hankinta maksaa yrityksellemme viisi (5) kertaa enemmän kuin vanhan asiakkuuden ylläpitäminen. Eikö siis olisi fiksua keksiä lisäpalveluita vanhoille asiakkaille? Kehittää asiakassuhdetta niin, että asiakas ei edes kehtaa ostaa palvelua tai tavaraa muualta. Neljän tekniikkaa voi ja kannattaa hyödyntää vanhojen asiakkuuksien ylläpitämisessä. Neljä soittoa päivässä, neljä kirjallista kiitos viestiä, neljä käyntikorttia, pyydä neljää asiakasta ostamaan, sillä asiakkuuksien pitäisi pysyä yllä. Asiakas muistaa meidät ja haluaa tehdä jatkossakin töitä meidän kanssa.  Useimmiten monet projektit, ihmissuhteet ja asiakkuudet kaatuvat viestinnän puutteeseen. On löydettävä oikeat kanavat, joilla saa viestin oikealla kohdeyleisölle. Kun tekee neljän tekniikasta osan päivä rutiinia, se ei vie kauaa ja antaa paljon. Sitä voi soveltaa tilanteen mukaan, mutta tarkoitus olisi kuitenkin pysyä koko ajan liikkeessä ja mikä tärkeintä esillä. Et voi tietää mistä seuraava asiakas tulee, ja tyhmäähän on ajatella asiakkaan puolesta. Ei tuo kuitenkaan osta, tai ei hän kuulu asiakasryhmäämme. Poikkeus vahvistaa säännöt. Vaikka ystäväsi tietävät ja tuntevat kuka olet, eivät he välttämättä tiedä, että sinulta ja yritykseltäsi voi ostaa erilaisia palveluita. Tarjoa ja muista mainita ja keskustella ja höpistä erilaisten ihmisten kanssa. Se ei vie aikaa paljon, varaa siihen kuitenkin aikaa kalenteristasi, mutta älä pidä kiirettä. Mikään ei tapahdu hetkessä, ensimmäinen asiakas ei välttämättä kiinnostu palvelustasi, mutta kysy häneltä kuitenkin miksei häntä kiinnosta ja palautetta.

West Jet lentoyhtiö teki uskomattoman mainoskampanjan ja uskon, että sai asiakkaat omakseen. He järjestivät lennon lähtöpaikkaan ison lahjapaketin, lahjapaketissa oli joulupukki videostreamattununa. Joulupukki kysyi lapsilta ja aikuisilta heidän joululahjatoiveensa ja asiakkaat kertoivat. Kun lento laskeutui kohteeseen, ja ihmiset odottivat matkalaukkujaan, alkoi soida joulumusiikkia. Lahjoja tuli liukuhihnalta asiakkaiden nimillä, kyyneleitä, iloa ja ihmetystä. Kaikki saivat toivomansa lahjat, television, puhelimia, kameroita. West Jet tarjosi ne kaikki. Markkinointi rahaa oli kulutettu paljon, mutta veikkaan ja uskon, että ne perheet, aikuiset ja nuoret eivät enää käytä muita lentoyhtiöitä, ja jos käyttävät tuntevat sen takia syyllisyyttä. Siinä lentoyhtiö tarjosi jotain erilaista, sen muistavat asiakkaat sekä muut videon nähneet. Siinä saatiin yksi lentokoneellinen kanta-asiakkaita, ja se lentoyhtiö muistetaan niissä kodeissa ikuisesti. Se raha mitä markkinointiin on tuhlattu, tulee varmasti takaisin, moninkertaisena! Videoon linkki alapuolella.

Ei voi sännätä pää edellä puuhun, vaikka se välillä kivaa onkin. Täytyy suunnitella kuinka lähestyn asiakasta, kuinka hoidan saan palautteen asiakkalta, kuinka erotun. Aluksi on tehtävä suunnitelma kuinka lähdetään toteuttamaan asiakashankintaa. Laitan tammikuun alusta kalenteriini muutaman tunnin päivässä asikashankintaa, asiukkuuksien hoitoon ja kiittämiseen yhteistyöstä. En unohda vanhoja asiakkaita, vaan teen selkeän listan mitä teen. Kirj0itan ylös mitä haluan tietyltä projektilta, asiakkuudelta ja haluanko viedä tätä asiakkuutta vielä pidemmälle! Suunnitelma ja aikataulutus, niin ja ehkä vielä pitäisi tehdä jotain käytännössä. Se tuppaa aina unohtumaan. Eikä tietenkään saa unohtaa hymyä ja iloista mieltä tehdessään ja toteuttaessaan näitä haasteita. Aion olla erimerkkinä ja toteuttaa tavoitteeni ja kokeilla omia rajojani. Siinä samalla opin uutta ja toivottavasti saan uusia asiakkuuksia, joiden kanssa voin jatkossakin tehdä yhteistyötä.

http://hauskimmat.com/tama-mainos-saa-sinutkin-uskomaan-joulupukkiin-katso-mieltanostattava-video/#_

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!