Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Askelia kohti parempaa minää

Kirjoitettu 05.12.16
Esseen kirjoittaja: Neea-Eveliina Mäkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa
Kirjan kirjoittaja: Dale Carnegie
Kategoriat: 1. Oppiminen, 8. Henkinen kasvu, 8.2. Yrittäjänä kasvun taidot ja työkalut, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirja oli varmastikin yksi parhaista, ellei jopa paras, lukukokemus tähän mennessä. Nautin itsetutkiskelusta ja peilaan usein omaa toimintaani muiden käytökseen ja puheisiin, mutta ai niistä oli oikeasti koottu samoihin kansiin opas?! Ja jo 30-luvulla? Teos avasi silmät levälleen niin kertaallisesti, että tulen olemaan taas hieman parempi versio itsestäni tulevaisuudessa. Ja todennäköisesti paranen vain entisestään, mitä useammin otan kyseisen kirjan lukuun.

Kirjan syvin painotus oli, että jokainen ihminen haluaa kokea olevansa arvostettu, ja onkin yleensä (luonnollisesti) ylpeä teoistaan, olemuksestaan ja onnistumisistaan (allekirjoitan täysin, haluan olla hyvä ja kun onnistun, olen ylpeä siitä ja pidän aina kehuista, kukapa ei?). Pelkästään tämä lause antaa jo vastauksen sille, kuinka olla hankkimatta itselleen vihamiehiä; älä yksinkertaisesti latista, loukkaa tai kyseenalaista ihmisiä. Päinvastainen käytös saa taas ihmiset pitämään sinusta. Ihmisen tulisi pystyä vilpittömästi kannustamaan ja kehumaan toisia. Miksi se on sitten hankalaa? Koska niin moni kokee sen olevan itseltä pois. Toisinaan kuulun itse tähän kastiin ja tunnistan aina sen kateuden vihreän peikon, kun joku muu onnistuu jossain, mitä itsekin tavoittelen, mutta niin ei saisi olla ja se vaatii aikaa oppia pois. Tulisi ymmärtää, ettei elämä ole ihmisten välinen kisa siitä, kuka onnistuu eniten, parhaiten ja pisimpään (onnistumisen määritelmästä voisin taas jauhaa tässäkin reflektiossa, mutta eiköhän mielipiteeni asiaan ole tullut jo selväksi). Jokainen meistä, syntyy, elää, vanhenee ja kuolee. Ei siinä mitään kisaa ole. Miksemme siis innostaisi toisia ja jakaisi enemmän hyvää mieltä kehumalla. Se ei todellakaan ole meiltä pois.

Jotta sinua arvostettaisiin, sinun tulee arvostaa. Kuinka siis saada ihmiset pitämään sinusta? Hyvin moni tekee tämänkin ”väärin” tai epätehokkaimmalla tavalla. Myös itse lukeudun ajoittain tähän kategoriaan (mutta siihen tulee nyt muutos). On harhaluulo ajatella, että kaikki ovat kiinnostuneet sinusta. Eli puheenaiheet ihmisten kanssa tulisivat suurimmaksi osin liittyä johonkin muuhun, kuin itseesi, sillä kuuntelija ei todennäköisesti ole aidosti kiinnostunut heti kättelyssä kesälomareissustasi Kreikkaan. Mutta jos haluat itse pelata villin kortin ja saada toiset mieltymään sinuun, ole aidosti kiinnostunut toisista. Ei ole väärin puhua itsestään, mutta on väärin olla kiinnostunut vain itsestään. Siksi siis ole kiinnostunut muista, silloin jätät vain hyvän kuvan. Eikä nyt siis ole kyse lipevästä, oman egon boostaamisesta, että olempas nyt hyvä kuuntelija ja hyvä ihminen ja näin muut pitää minusta, vaan aidosta, vilpittömästä kiinnostuksesta. Et voi menettää mitään kuuntelemalla toisia ja heidän tarinoitaan, itseasiassa voit oppia niistä paljon.

Väittelyä kannattaa välttää. Tämä ei sinänsä tullut uutena tietona, sillä inhoan välttelyä ja vältän sitä jo luonnostaan niin paljon kuin mahdollista, koska se ei aiheuta kuin pahaa mieltä. Ja tämä itseasiassa on oikeasti totta. Kun väittelet kiivaasti jostakin, ainoat asiat mielessäsi ovat yleensä ”minä olen oikeassa” ja/tai ”tuo toinen on väärässä ja aion todistaa sen”. Kuitenkin, jos kysymys on mielipiteestä, väittely loppuu yleensä turhautumiseen ja jos kyse on faktoista, tilanne on se, että olet joko lytännyt toisen, ja sinulla on suhteellisen paska olo tai toinen on lytännyt sinut ja sinulla on silti paska olo. Joten, koska kukaan ei halua kunniaansa ja arvostustaan loukattavan, miksi edes yrittää todistaa toista vääräksi. Jos tiedät itse olevasi 100% varmasti olevasi oikeassa niin se on hienoa sinun kannaltasi. Aina toista voi kauniisti huomauttaa mahdollisesta asiavirheestä, mutta tätä argumenttia ei kannata aloittaa sanomalla ”olet väärässä”. Ja jos toinen haluaa pysyä kannassaan (jonka tiedät varmasti vääräksi), niin se on vain häneltä pois. Tapa välttää väittelyitä on myös nielemällä arvokkuutensa ja nostamalla heti kättä ilmaan virheen merkiksi. Jos et tiedä tai olet väärässä, niin myönnä se. Virheitä tehdään ja osoittaa vain luonteen lujuutta pystyä myöntämään omansa. Edelleenkään, oma virhe ei ole muille lisää/etu, tämä ei ole kisa.

Avain toisen ymmärtämiseen on ymmärrys tämän taustasta, kokemuksista, kasvatuksesta ja koulutuksesta. Kaikkea näitä ei toinen ihminen voi koskaan tietää, mutta on silti mahdollista katsoa asioita toisen silmin ennen reagointia. Johtajan roolissa tämä on erityisen tärkeää, sillä silmitön suivaantuminen ei aiheuta kuin pahaa mieltä. Nyt ei siis ole puhe pehmoilusta ja perättömästä anteeksi annosta, vaan puhtaasta ymmärtämisestä ja oikeasta tavasta lähestyä toista. Hyvä johtaja selvittää, mistä puutos työssä tai käytöksessä johtuu, eikä ensimmäisenä ala riehua (muutenkaan riehuminen ei koskaan auta). Työntekijä tulee saada ymmärtämään, että hän ei saa toivottua tulosta aikaan, mutta hän on silti arvokasta työvoimaa, kunhan tehokkuus saadaan kuntoon. Työntekijä tulee siis saada myöntymään asioista kanssasi, siihen toimii parhaiten epäsuorat kysymykset kuten ”… eikö totta?” ”…etkö olekin samaa mieltä?” ja kun työntekijä on samalla aaltopituudella asioista, voi nätisti mainita, että yhteisiin tavoitteisiin pääseminen vaati hieman lisätyötä hänen kohdallaan. Vilpitön kannustaminen ja rohkaiseminen on myös (ei pelkästään) johtajille tärkeää ja sillä saadaankin yleensä aina aikaan tuloksia. Ihminen on aina paljon myönteisempi muutokselle, kun sen esiintuominen ei ole kolahdus hänen arvolleen, vaan päinvastoin jopa boosti sille. Opetelkaamme siis esittämään asiat myönteisellä tavalla, niin vastaanottokin on myönteinen.

 

Kirjan opit & kopit top 4 (huutomerkkien määrä on suoraan verrannollinen siihen, kuinka tärkeää on sisäistää kyseinen kohta)

Elämä ei ole kilpailu!! Toisen onnistuminen ei ole sinulta pois!!!

Et voi menettää mitään kuuntelemalla toisia ja heidän tarinoitaan!

Vältä väittelyä!

Ymmärrä, mukaudu ja muotoile. Näin pääset parhaiten tuloksiin.

 

Neea Mäkinen

neea@osuuskuntawire.fi

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!