Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Atomic habits

Kirjoitettu 22.04.19
Esseen kirjoittaja: Jussi Nieminen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Atomic Habits
Kirjan kirjoittaja: James Clear
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Atomic Habits

Atomic habits on kirja, jonka vinkkien avulla lukija oppii huomaamaan ja katkaisemaan huonoja tapoja. Atomic habitsissa määriteltiin muunmuassa kolme alustaa, joiden neljän askeleen ohjeet opastavat luomaan ja tekemään pieniä parannuksia hyviin tapoihin, sekä unohtamaan askel askeleelta huonot tavat. Hyvät tavat tulevat ja vahvistuvat toiston kautta, jolloin pikkuhiljaa tapaa vahvistamalla näet pitkässä aikajuoksussa loistavia tuloksia. Clear kertookin, että pienet 1% parannukset tuottavat pitkällä aikavälillä hyviä tuloksia, jotka pysyvät. Nopeat elämäntaparemontit tuottavat tuloksia, mutta harvemmin pysyvät hetkeä kauempaa, sillä elämäntavoista ei ole muodostunut riittävän vakaita tapoja.

Elikäs James Clear on sitä mieltä, että aina kun me ihmiset suoritamme tapaa on siinä neljä askelta:
1. Cue / Vinkki : Jokin vinkki siitä, että on palkkiota saataville, kuten kylmä olut vilahtaa jääkaapin ovessa
2. Craving / Himo : Näet jonkin mitä halajat ja mielessä käy mitä pitää tehdä, että saat tai saavutat tämän.
3. Response / Vastaus : Teet mitä vaaditaan, että saat tai saavutat tämän.
4. Reward / Palkinto : Hyvänolontunne siitä, että olet saanut mitä halusit.

Näitä askelia hieman muokkaamalla saa niistä hyvän työkalun joko uuden tavan oppimisen helpottamiseen tai päinvastoin huonosta tavasta eroon pääsemiseen. Clear myös huomauttaa, että kehitys omaa menestystä kohtaan ei ole lineaarista, jolloin juuri tapojen opettelu ja niissä pysyminen pitää sinut oikeilla raiteilla. Omalla kohdallani olen huomannut tämän muunmuassa saliharjoittelussa, jolloin treenin tuloksia ei vielä kuukaudessa näy, mutta johdonmukaisesti käymällä tuloksia kyllä syntyy pitkällä aikavälillä. Tällöin et voi motivoida itseäsi lyhyen aikavälin muutoksilla, vaan luomalla harjoittelusta tavan, jota noudattamalla tiedät, että pitkällä aikavälillä näet positiivisia tuloksia.

Tapojen luomiseen kirjassa esitettiin siis 4 kohdan työkalupakki, joka alentaa rimaa uusien tapojen opettelulle ja helpottaa huonojen tapojen heivaamista roskakoriin.
1. Aseta helposti saataville / esille
2. Tee niistä houkuttelevia
3. Tee helppoja
4. Tee mielihyvää antavia

Itse olen kaupasta tullessani jättänyt hedelmät pöydälle, helposti saataville ja sullonut leivät kaapin perukoille, jolloin olen huomannut, että useammin nappasen omenan tai banaanin kuin alan kyhäämään itselleni voileipää. Tästä valinnasta saan mielihyvää mm. nopeuden ja terveellisyyden vuoksi. Aion myös rakentaa tavan kirjojen lukemiseen näiden neljän kohdan avulla ja koittaa päästä ajatuksia sekoittavasta sometavasta eroon kääntämällä nämä neljää kohtaa päinvastaiseksi.

Esimerkkinä suunniteltu kirjojen lukemiseen tapa: Asetan kirjat esille (sohvapöytä, yöpöytä) josta ne on helppo napata lukuun (helposti saatavilla) → Perustan lukusuunnitelmani sellaisiin kirjoihin, joihin olen tutustunut ja jotka käsittelevät sellaisia asioita, joista koen olevani kiinnostunut (houkuttelevuus) → Omistan useampia kirjoja, jolloin pidemmän päivän jälkeen minulla on helppoa luettavaa ja taas kun koen olevani virkeää voin keskittyä hieman vaativampaan tekstiin. Lenkeillä pystyn kuuntelemaan äänikirjaa puhelimestani musiikin sijaan. (helppous) → Kun luen useampaa kirjaa tasatahtia eteenpäin pysyvät kirjapisteeni vauhdissa ja erilaisten kirjojen vuoksi saan apua projekteihin. Palkitsen itseni esseen kirjoitettuani. (mielihyvä)

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!