Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ausseja

Kirjoitettu 04.05.15
Esseen kirjoittaja: Elias Markkula
Kirjapisteet: 4
Kirja: Unprofessional, Upeaa Työtä
Kirjan kirjoittaja: Jack Delosa, Lauri Järvilehto
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tämä essee on tarina Australian reissusta (23.2.-16.3.). Kolme viikkoa alkaa olla loppusuoralla ja paljon on tapahtunut. Olemme ehtineet järjestämään tapahtuman, jossa esittelimme kiinnostuneille tiimiakatemian metodeja. Olemme opettaneet tiimityön, johtamisen ja viestinnän taitoja monikulttuurisen ala-asteen oppilaille ja lisäksi vierailleet eri yrityksissä ja tapahtumissa. Reissulla olen kerennyt myös lukemaan jokusen kirjan.

 

Reissumme alkoi vauhdilla, sillä olimme buukanneet asiakaskäyntejä ja tapahtumia reissun alkuun, jotta loppua kohden pystyisi keskittymään pakolliseen relaxoitumiseen. Ensimmäinen tapahtumamme Start-up/verkostoitumissetti Angel Cube nimisessä laitoksessa. Angel Cube on Hubin ja kiihdyttämön kaltainen laitos, jossa Start-Up-yritykset, voivat työskennellä ja saada sparrausta ja apua haasteisiinsa. Ideana on että Angel Cube hoitaa rahoitusta, mentorointia, konsultointia ja muuta apua aloittaville yrityksille ja saa 10% siivun firmasta.

 

Tässä tapahtumassa siis oli kyse yrittäjien verkostoitumisesta. Tapahtumassa muutama Angel cuben ohjelman läpikäynyt yrittäjä kertoili kokemuksiaan ja menestystarinoitaan. Tavoitteenamme oli tavata ihmisiä ja kutsua heitä tapahtumaamme, jossa esittelisimme tiimiakatemiaa. Ideana oli saada levitettyä tietoisuutta Tiimiakatemiasta ja saada kenkää kaikkiin mahdollisiin oven rakoihin. Itse olin jäässä, eikä smoothi small-talk meinannut näin reissun alkuun lähteä, vaikka asiaan kuuluvat ilmaiset oluset toki kituseen kiskaistiin. Kova Jet Lag vielä päällä ja tuloksena lauma pilkkiviä tiimiyrittäjiä. Kuitenkin saimme  kutsuttua muutamia ihmisiä TA-tapahtumaamme.

 

Täällä huomasi suuren eron sosiaalisuudessa. Australialaiset ovat loistavia verkostoitujia, ainakin ensivaikutelman antamisessa. Heistä välittyy positiivinen ja rempseä energia. Tämä tuntui aluksi näin suomalaisena teennäiseltä, mutta nopeasti sitä oppi, että kun aussi morjestaa ja sanoo: Hi, how are you?, ei hän odota takaisin mitään tarinaa mitä toiselle oikeasti kuuluu. Tämä on yksi asia mitä voisi toisaalta lisätä suomalaisessa meiningissäkin. Ihan yleistä toisen huomioimista, ilman sen suurempaa tarkoitusta. Siitä on kuitenkin helpompi lähteä rakentamaan juttua, kuin perussuomalaisesta hiljaisesta nyökkäyksestä.

 

 

Lauantaina osallistuimme The Unconvention-tapahtumaan. Se on Australian suurimman yrittäjäyhteisön tapahtuma, joka kokosi Melbourneen 1000 yrittäjää. Siellä olimme myös me, 9 tiimiyrittäjää. Tapahtuman isäntänä toimi Jack Delosa, joka on sarjayrittäjä ja yrittäjyysvalmentaja. Hänen lisäkseen puhujina oli muita menestyneitä yrittäjiä Australiasta.

 

Delosa on karismaattinen puhuja ja huomasi miten hän luo tarinan avulla brändiä ympärilleen. Kirjassaan Unprofessional, hän jakaa oppejaan miten on itse luonut miljoonaluokan bisneksensä.

 

Focus #1: create value

 

Suurin koppini hänen kirjastaan ja tapahtumasta on arvon luominen. Delosan mukaan nykyään tärkeintä bisneksessä on luoda arvoa potentiaalisille asiakkaille jo ennen kuin he ostavat sinulta mitään. On luotava yhteys potentiaalisiin asiakkaisiin ja rakennettava luottamus. Tämä onnistuu laadukkaan sisällön tuottamisella ja jakamisella. Sisältö on oltava asiakkaalle hyödyllistä tai ainakin viihdyttävää. Delosan tapauksessa hän antaa vinkkejä yrittäjyydestä ja kaikesta siihen liittyvästä, luoden yhteyden yrittäjyydestä kiinnostuneisiin.

 

Yksi suurin koppini hänen kirjastaan oli strategisten yhteistyökumppanien merkitys menestykseen. Delosa kertoi esimerkin omasta yrityksestään. Hän oli luonut kumppanuudentoisen firman kanssa ja päässyt näin käsiksi 120 000 potentiaaliseen asiakkaaseen. Vastineeksi kumppani oli saanut 10% provision Delosan myynneistä näille kontakteille. Win-Win!

 

Strategisen kumppanuuden Stepit:

 

  1. Mieti mitä arvoa voit tuottaa muille.
  2. Etsi yhteistyökumppani, jolla sama asiakaskunta kuin sinulla, muttei kuitenkaan kilpaileva tuote.
  3. Mitä tarvitset kumppanilta.

 

Voisimme ottaa yhteyden tyytyväisiin asiakkaisiimme ja pyytää heiltä kontakteja, jotka saattaisivat olla kiinnostuneita palveluistamme. Vastineeksi voisimme antaa liidipalkkion tai laskea heille hintaa palveluistamme. Vaikea ymmärtää miksi näin ei ole jo tehty…

 

 

Myynnistä

 

Delosa vakuutti myös myyntitaidoillaan. Hän osasi puheessaan luoda tunteita vahvalla esiintymisellään. Hän oli luonut vahvan ja merkityksellisen tarinan ympärilleen, johon oli helppo samaistua. Tarinat myyvät.

 

Täällä olen muutenkin huomannut, miten myyntikulttuuri eroaa Suomesta. Olen ollut muutamassa tapahtumassa, jossa ihmiset ovat pitchanneet ideoitaan. Suurin osa näistä pitcauksista on ollut todella vakuuttava, vaikka itse idea onkin ollut susipaska. Niistä on silti paistanut innostus ja se osataan tartuttaa toisiin ihmisiin. Täällä osataan innostaa, tarinoida, luoda tunnelmaa. Tätä voi harjoitella kaiken aikaa. Miten kerron, mitä teen? Kerronko että opiskelen liiketaloutta ja pyöritän firmaa yhdessä tiimikavereiden kanssa. Boooring! Vai kerronko että, rikon mielenmalleja ja ihmisten rajoittavia uskomuksia. Kumpi herättää mielenkiinnon ja on jotain mitä kuulija ei odota kuulevansa?

 

Muita koppeja tuolta tapahtumasta oli itsensä brändäämisen aloitus somessa. Some on lisäksi hyvä kanava luoda arvoa potentiaalisille asiakkaille ja lisäksi paikka tavoitella uusia potentiaalisia asiakkaita samalla kertaa. Omilla sosiaalisen median kanavilla on hyvä harjoitella markkinointia.

 

Sick

 

Yksi vierailuidemme kohteista oli elektroniikka-antureita valmistava Sick. Olin käynyt tapaamassa Suomen Sick:in toimitusjohtajaa Ari Rämöä ja ehdotti meille tapaamista Sick:in Australian pomon kanssa. David Duncan oli mukava mies ja esitteli meille firmansa toimia, arvoja ja pääsimme tutustumaan heidän tutkimus- ja kehitystoimintaan.

 

 

Ari Rämön vierailulta jäi muutakin käteen kuin kontakti Australiaan. Hän nimittäin lahjoitti minulle Lauri Järvilehdon Upeaa Työtä- kirjan. Järvilehto kannustaa oman intohimon etsimiseen ja sen muuttamiseen ammatiksi. Ideana on että pystyy tekemään niitä asioita, mistä nauttii ja joku on vielä valmis maksamaan siitä.

 

Kaikki lähtee siitä, että tekee matkan itseensä ja löytää ne asiat joiden tekemisestä nauttii. Tämä vaatii hetkessä elämistä ja samalla oman mielentilan hahmottamista.

 

Järvilehdon mukaan kutsumus on sitä että oma intohimo kohtaa maailman tarpeet.

 

Missio ja Myynti

 

Järvilehto kiteyttää liiketoimintasuunnitelman kahteen asiaan, missioon ja myyntiin. Nämä kaksi on hyvä pitää mielessä meidänkin, tulevan Learning Revolution tapahtuman kanssa. Oikeastaan syy tapahtumalle eli se miksi me sen haluamme järjestää ja tämän viestin myyminen muille on homman nimi. Haluamme olla mukana luomassa tulevaisuuden tiimityötä, koska tiimityö on erittäin tärkeä elementti tulevaisuuden maailmassa. Lisäksi meillä on tiimityöstä omakohtaista kokemusta jo useamman vuoden ajalta, joten pystymme tuomaan oman ammatillisen panoksemme.

 

Toinen puoli onkin sitten myynti. Kaikki tapahtumia järjestäneet tyypit joiden kanssa olen asiasta jutellut, ovat painottaneet myynnin tärkeyttä. Se on tapahtuman järjestämisen ylivoimaisesti suurin työ. Siksi siihen tulisikin laittaa suurin panos. Tämän huomasimme myös viime syksyn tapahtumassamme. Kaiken muun saa kyllä viime hetkillä kuntoon, mutta ilman tapahtumaan osallistujia ei koko tapahtumaa tule.

 

Tämä oli meidän tapahtumamme heikoin lenkki viime vuonna ja suurin ponnistelun aihe tänäkin vuonna. Jotenkin on kaiken muun kiireen ohella pakko nostaa tapahtuman myynti prioriteetti numero ykköseksi. Tämä on yksi syy miksi jäin pois euroopan reissulta keväällä. Nyt on pakko ottaa puhelin kouraan ja voittaa pelkoja. Jos en saa tulosta aikaiseksi, menee euroopan reissu sivu suun aivan turhaan. Tähän en suostu.

 

Yski Australian reissumme tavoitteista oli päästä tekemään tiimivalmennuksia ulkomailla. Onnistuneen myyntityön ansiosta pääsimmekin vetämään tiimityö valmennuksen parin ala-asteen oppilaille. Fasilitoimme heidät synnyttämään ideoita koulujensa parantamiseksi. Tämä oli huikea kokemus ja pääsimme näkemään metodiemme toimivan myös vieraalla kielellä johdettuina.

 

Lapset olivat innoissaan ja tykkäsivät, kun pääsivät itse vaikuttamaan asioihin. He oppivat ryhmässä työskentelyä, toisen kunnioitusta, kommunikaatiota ja johtamista. Tämän jälkeen loppureissumme oli enemmän tai vähemmän lomailua, autolla kruisailua, formuloita ja muuta mukavaa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!