Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ja taas koitti se aika vuodesta, kun tiimiyrittäjät kokoontuivat iloisesti kokoamaan teematreenien opit kasaan oppimisbaarien avulla! Itse oli crossmedian ryhmässä, joka käsitti nyt keväällä lähinnä yksilön näkymistä verkossa ja oman henkilöbrändin kehittelyä. Teimme blogeja, katsoimme miten näymme netissä ja mietimme miten LinkedIn voisi näyttää gurumaisen hyvältä. Paljon siis konkretiaa –jatkoon!

Nyt käsittelen niitä baareja, joista jäi mukaan oppeja ja koppeja.

2

LinkedIniä oltiin käyty aika paljon jo läpi teematreeneissä, mutta edelleen muutama asia on tekemättä:

1.Artikkelin julkaiseminen

Ei auta odotella, milloin kirjotan yhtäkkiä sen maailman parhaan esseen, on alotettava jostakin. Ja paras juttu minkä tähän liittyen oon kuullu, että ainakin näkyy sitten se kehitys, jos pitää tekstejä julkisena!

2.Turhien tietojen poistaminen

Tais mennä jossain kohtaa tuo LinkedInin päivittäminen överiksi, kun sieltä löytyy nyt esimerkiksi ylioppilaskokeiden arvosanojakin…

3. Englanti – Suomi

Jäin edelleen miettimään sitä, onko tarvetta kirjoittaa kaikki myös englanniksi? Toki pieni tiivistelmä voisi olla hyvä, mutta esimerkiksi nimikkeitä joillekin hommille on ainakin mun mielestä vaikea löytää ja keksiä. Mulla ei kansainvälisyys ole ihan ykkösenä mielessä, jolloin se englannin kieli tuntuu ehkä vaan turhalta täytteeltä siellä?

Tässä kun pohdin tota kielikysymystä, niin tuntuu kuin oisin kirjottanut itelleni sen auki, etten vaan viitsisi ottaa selvää ja käyttää aikaa kirjottamiseen englanniksi. Joten aion tehdä sen. Ei niitä hiton tekosyitä nyt taas.

3

Johtamisen työpajassa käytiin läpi golden circleä, joka siis linkittyy hyvin vahvasti tunnettuun teoriaan Start with why. Olin aikasemmin käynyt kyseistä aihetta läpi jonkun verran, mutta en ehkä niin että olisin sen täysin sisäistänyt. Ja kun tämä baari oli käyty, oli ajatukset kyllä edelleen melko sekavat aiheeseen liittyen.

Ehkä sekaviin ajatuksiin liittyi vahvasti vain liian lyhyt aika tähän aiheeseen. Alla kuitenkin, mitä saatiin valmiiksi MARUun liittyen:

WHY – MARU haluaa tarjota laadukkaimman second hand- ja outlet kokemuksen asiakkailleen.

HOW – MARUssa vaatteet valikoidaan tarkasti ja niistä pidetään hyvää huolta.

WHAT – Jyväskylän keskustasta. (Jäikö tää jotenkin kesken?)

Yksi hyvä aihe ajattelulle oli meidän nettisivut ja se -mitä aukeaa heti ensimmäisenä. Nyt siinä puhutaan vaatteiden tarinoista:

Sieppaa

Ideana tällä on ollut lähinnä herättää vierailijan mielenkiinto, eikä juurikaan kertoa miksi me olemme MARU. Se toki olisi se pääidea kertoa, miksi me olemme olemassa. Start with why. Mutta miten sen saisi ilmastua mielenkiintoisesti? Ja mikä olisi meidän lopullinen virke vastauksena kysymykseen why?
4

Kaikista muista baareista erottui selvästi luovan palvelumuotoilun baari!

Siellä innovoitiin käänteisen ajattelun avulla, josta en ollut ennen kuullut ollenkaan. Eli valitaan yksi asian, joka yhdistetään esimerkiksi tiettyyn alaan:

Vaatekaupassa on henkareita – Vaatekaupassa ei ole henkareita

Vaatekaupassa on myyjät – Vaatekaupassa ei ole myyjiä

Näiden pohjalta aletaan meittiä, mitä vaihtoehtoja olisi ratkaista ongelma ”vaatekaupassa ei ole henkareita”. No, vaatekaupassa vaatteet voisi olla viikattuna, mallinukkien päällä tai vaikka isoissa penkomisboxeissa. Ja niin kun yleensäkin, ei heti kannata miettiä miten vaihtoehdot eivät voisi ollenkaan toteutua: mallinukkeja pitäisi olla tosi paljon, viikatut vaatteet ei myy niin hyvin ja niitä pitäisi koko ajan siivota yms. Pitääpä laittaa tämä tekniikka innovointisalkkuun!

Iiris Nokka

https://tavotteenamia.wordpress.com

Tagit: , , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!