Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Biteistä bisnestä – digitaalisen liiketoiminnan käsikirja, Mika Ruokonen

Kirjoitettu 15.05.18
Esseen kirjoittaja: Mari Leskinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Biteistä bisnestä – digitaalisen liiketoiminnan käsikirja
Kirjan kirjoittaja: Mika Ruokonen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

Biteistä bisnestä – digitaalisen liiketoiminnan käsikirja, Mika Ruokonen, 3.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.0/5 (1 vote cast)

Tämä on hyvä opus selkeyttämään monenlaista terminologiaa selkokielellä: CTR, CPM, CPA jne.. Kirjassa käsitellään myös digitaalisten yritysten johtamista.

Digitaalisuus on aiemmin muuttanut voimakkaasti esimerkiksi kuluttajien tiedonhakua, viihteen kuluttamista tai ostokäyttäytymistä, nyt tuo sama ilmiö on entistä enemmän siirtymässä niin sanotusti reaalitalouden puolelle (terveydenhuolto, opetus, pankki, rahoitus, logistiikka ja tuotanto). Oletpa siis missä tahansa töissä, digitaalisuudesta tulee sinulle hyvin suurella todennäköisyydellä jatkossa entistä enemmän uutta mietittävää.

Työtehtävät muuttuvat ja 10-20 vuoden aikana jopa kolmannes työpaikoista voi kadota kokonaan. Monet uusista työelämän vahvuuksista liittyvät entistä enemmän koulutustaustan ja meriittien sijaan asenteisiin, yhteistyökykyyn ja uuden oppimisen kyvykkyyksiin. Työelämä todennäköisesti myös polarisoituu: kukin löytää itsensä joko menestyvien täystyöllistettyjen huippupalkkaisten huippuammattilaisten tai vaihtoehtoisesti pienituloisten, matalapalkkaisten ja monesti myös työttömien joukosta (Böckerman ja Vainiomäki 2014).

Digitaalisia palveluita kehittävissä yrityksissä, ammatissa tärkeäksi koetut ominaisuudet ovat itseohjautuvuus, nopeus, tehokkuus ja innovointi. Tiimien muodostamisessa johtajan tehtävä on huolehtia siitä, että moninaisuus tiimeissä toteutuu (miehiä, naisia, nuoria, sekä kokeneempia, nopeita ja harkitsevia.

Itseohjautuvien tiimien aikaansaamiseksi johtajan on ikään kuin toimittava talonmiehen roolissa. Hän pitää puitteet kunnossa, on läsnä, kun tarvitaan, hankkii tarvittaessa uutta materiaalia yhtiöön sekä toimii taustavaikuttajana ja mahdollistamassa onnistumisia muille.Hyvän ja kannustavan palautteen antamisella ja saamisella on iso vaikutus työtyytyväisyyteen.

Kävijälähteet, mitä tarkoittaa:

Suora liikenne (direct)
Kertoo niistä kävijöistä, jotka ovat oppineet yrityksen nettisivun nimen ja kirjoittavat sen suoraan selaimensa osoitekenttään, kun haluavat päästä palveluun. Lisäksi tähän kategoriaan kuuluvat kävijät, jotka ovat asettaneet sivuston selaimeensa suosikiksi ja valitsevat sen suosikeista päästäkseen palveluun. Samoin tässä kategoriassa voi olla liikennettä esimerkiksi siinä tapauksessa, että sivusto on mainittu koko nimellään linkkinä jossakin PDF- tai MS Word- dokumentissa tai vastaavassa.

Jos digitaalisen palvelusi suora liikenne korostuu, tällöin brändisi on jo kaikkien huulilla ja kaikki muistavat sen nimen hyvin.

Referointi (referral)
Kertoo niistä kävijöistä, jotka ovat tulleet palveluun muilta sivustoilta ohjattuna, esimerkiksi linkkien kautta. Yritys voi halutessaan määrittää kävijälähteeksi minkä tahansa sivuston, esimerkiksi a) kumppaniyrityksensä sivun, b) sivuston, joka tuntuu muuten loogiselta kuluttajan tarvetta ajatellen (esimerkiksi palvelun aihealueeseen liittyvän blogin) tai c) uutiskirjeet, jotka lähetetään potentiaalisille asiakkaille. Kun nämä lähteet on määritelty, yritys pystyy seuraamaan, mikä linkitetyistä sivustoista tai viesteistä toimii kävijäliikenteen luojana parhaiten.
Jos referoitu liikenne korostuu, tällöin sinun palvelusi löytyy useimmiten jonkin toisen verkkopalvelun kautta. Sinun on ehkä jatkossakin järkevää lisätä erilaisia kumppanuuksia (ja linkitystä), joiden kautta voit näkyä verkossa vielä laajemmin.

Orgaaninen (organic)
Kertoo niistä sivuilla kävijöistä, jotka ovat tulleet palveluun hakukoneen kautta ilman, että hakukoneessa on tehty palvelulle maksettua mainontaa. Kävijä on siis kirjoittanut hakukenttään esimerkiksi palvelun nimen sellaisenaan (tai vastaavia tietoja) ja hän on hakutuloksista päätynyt palveluun.
Jos orgaaninen liikenne korostuu kävijälähteenä, tällöin hakukoneet ovat hyvä kumppanisi ja olet onnistunut hakukoneoptimoinnissa hyvin.

Maksettu liikenne (paid)
Kertoo niistä kävijöistä, jotka ovat tulleet palveluun maksetun mainonnan kautta. Tyypillinen maksettu mainonta on esimerkiksi Googlen avulla tapahtuvaa: yritys ostaa näkyvyyden hakutulosten kärjessä (Google Adwords) tai vaikkapa mille tahansa nettisivulle, johon Google on myynyt mainontaa (Google AdSense). Toinen tyypillinen maksetun liikenteen lähde on yrityksen mahdollisesti tekemä Facebook- mainonta ja muu verkkomainonta. Maksettua mainontaa ostanut yritys maksaa tyypillisesti jokaisesta mainoksen kautta tulevasta klikistä tietyn hinnan. (Google AdSense- mallissa Google tilittää osan rahasta myös sille verkkopalvelulle, jossa maksettu mainos näkyy.)

Jos maksettu liikenne korostuu kävijälähteenä, tällöin näyttää siltä, että sinulla on edelleen työtä tehtävänä esimerkiksi brändisi tunnettuuden tai hakukoneoptimoinnin suhteen. Tämä kertoo siis siitä, että palveluusi löydetään ainoastaan silloin, kun olet maksanut näkyvyydestä ja ostanut sille siis mainontaa.

Sosiaalinen media
Verkkopalvelut monesti jakavat sisältöään aktiivisesti sosiaalisessa mediassa, esimerkiksi Facebookissa, LinkedInissä tai Twitterissä. Tämä kävijäkategoria kertoo, miten sisältöjen jakaminen sosiaalisessa mediassa on saanut ihmisiä aktivoitumaan ja tulemaan lukemaan sisältöjä itse palvelussa.

Kävijälähteiden analyysi on arvokasta työtä. Se auttaa ymmärtämään, mihin eri tekemisiin kannattaa jatkossa panostaa, jotta verkkopalvelu saan parhaan huomion. Näitä tekemisiä voivat olla esimerkiksi brändinrakennus, hakukoneoptimointi, linkittäminen muille sivustoille, sosiaalisen median hyödyntäminen, ja niin edelleen.
Digitaalisen palvelun käyttöön ja kävijälähteisiin liittyvän datan lisämausteeksi yritys voi ottaa analyyseissaan mukaan vielä palvelun käyttäjien demografiatiedot kuten käyttäjien iän, sukupuolen, maantieteellisen sijainnin, koulutustaustan sekä ammatillisen aseman ja tulotason.

Nämä tiedot yritys voi saada esimerkiksi tekemällä digitaalisessa palvelussa käyttäjilleen kyselyn, esimerkiksi asiakastyytyväisyyteen tai palvelun käyttötapoihin liittyen. Tällaisessa kyselyssä pyydetään usein samalla myös kunkin vastaajan (eli palvelussa vierailijan) perustiedot. Erilaista dataa yhdistelemällä voi tehdä mielenkiintoisia johtopäätöksiä. Tällainen johtopäätös voi olla vaikkapa, että valtaosa palvelumme käyttäjistä on alle 30- vuotiaita pääkaupunkiseutulaisia opiskelijoita, jotka käyttävät palvelua mobiililaitteella ja tulevat palveluun pääasiassa sosiaalisessa mediassa näkemänsä sisällön houkuttelemana, ja niin edelleen. Kun tämänkaltaiset tiedot ovat koossa, palvelun teknisen jatkokehityksen ja markkinoinnin optimoinnin mahdollisuudet parantuvat merkittävästi.

Yritys voi myös halutessaan omatoimisesti valita analyysissä tunnistetun tietyn ihmisjoukon digitaaliset palvelunsa kohderyhmäksi. Erilaisia datoja yhdistelemällä yritys voi jälkeenpäin analysoida, ovatko palvelun käyttäjät todella sitä ihmisjoukkoa, mitä alun perin tavoiteltiin. Jos käyttäjät eivät ole toivottuja, pitää miettiä mitä tehdä seuraavaksi, jotta juuri tuota ennalta toivottua joukkoa voi puhutella ja palvella paremmin.

Mun blogin avulla olen seurannut sen kävijäanalytiikkaa vuoden verran ja viimeisen 30 päivän ajalta blogiini eniten on ohjautunut ihmisiä 1. organic search, 2. direct, 3. social, 4. referral ja 5. muu. Kun postaustahti on ollut aktiivisempi niin social nousee tietenkin ykköseksi, sosiaalisessa mediassa jakamisen takia ja siitä seuranneiden lukukertojen myötä. Tästä voin päätellä, että olen osannut tehdä google optimointia sivuille. Sivujen kävijämäärät eivät tällä hetkellä päätä huimaa, mutta selvästi sivuille on myös muodostunut jonkinlainen vakituinen lukijakunta. Analytiikan seuraamisesta saa hyviä suuntimia ja sitä kautta löytää myös ne suosituimmat postaukset. Tämän tiedon jälkeen pohdittavaksi jää, miksi juuri tämä postaus on ollut suosittu?

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!