Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Biteistä bisnestä

Kirjoitettu 03.04.19
Esseen kirjoittaja: Elina Pikkarainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Biteistä bisnestä
Kirjan kirjoittaja: Mika Ruokonen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Aivopesulan ensimmäisen kontaktikerran jälkeen kotitehtävämme oli lukea yksi asiakkuuksiin liittyvä kirja. Tuskastelin muutaman viikon verran minkä kirjan valitsen luettavaksi, sillä en oikein löytänyt mitään tarpeeksi mielenkiintoista ja nykyaikaan sidoksissa olevaa kirjaa. Pyysin hieman valmentajilta apua ja päädyin lukemaan Mika Ruokosen Biteistä bisnestä. Kirjassa kerrotaan teorian ohella tarinaa, mikä teki kirjasta hieman mielekkäämmän luettavan. Ilman tarinallistamista olisin saattanut jopa jättää kirjan kesken, mitä harvoin teen, sillä se oli pakattu niin täyteen tavaraa. Poimin kuitenkin tähän esseeseen vain parhaat ja erityisesti tähän hetkeen sopivat kolahdukset.

 

Digitaalisuus on kasvanut valtavasti lyhyessä ajassa. Maailma on kokenut melkoisen myllerryksen ja erilaisista koneista sekä mobiililaitteista on tullut osa arkea maailmanlaajuisesti. Kirjassa todettiin, että ilman digitaalista läsnäoloa kuluttajatuotteita valmistava yritys on vaarassa muuttua kohderyhmässään lähes tuntemattomaksi. Tämä on tärkeää ottaa huomioon. Esimerkiksi jo lyhyen ajan sisällä olen pistänyt merkille, että miten tärkeää Brandstoren on omata verkkokauppa kivijalan lisäksi. Netin kautta tulee tilauksia ulkomailta asti ja pystymme palvelemaan asiakkaita, joilla ei välttämättä tulekaan olemaan pääsyä kivijalkaan. Lisäksi mielestäni on oleellista, että verkkosivujen käyttö on sulavaa. Senkin vuoksi työn alla on tällä hetkellä Tiimiakatemian Brandstoren uusi verkkokauppa. Aiemmin se on toiminut Holvin kautta, mutta olen nyt uudelleen rakentamassa sitä WordPress pohjaan. Se lisää sekä omaa että asiakkaiden sulavampaa asiointia. Sivuista tulee myös visuaalisesti myyvän näköiset. En ole aiemmin tehnyt verkkokauppaa, joten haaste on uusi ja varmasti sivut tulevat vuoden aikana kehittymään.

 

Nopeus on kirjan mukaan yksi tärkeimmistä kilpailukeinoista digialalla. Erityisesti painotettiin nopeita kokeiluja, joiden pohjalta tuotetta tai palvelua kehitetään. Kun rakennetaan prototyyppiä, se tulisi saada mahdollisimman pian testiin, jotta siitä saadaan palautetta ja sitä voidaan jälleen kehittää. Ajattelinkin, että kun saan sivuille kaikki kohdat valmiiksi, julkaisen sivun LinkedIn profiilissani ja pyydän kommentteja, jotta voin rakentaa sivuista entistä paremman. Tämä tulee olemaan mielenkiintoista ja uskon, että osaltaan se toimii myös markkinointina. Olen pohtinut, että onko itselläni riittävä digitaalinen osaaminen tulevaisuutta ajatellen ja joudun toteamaan, että olen tällä hetkellä kovasti jälkijunassa. Haluan kuitenkin oppia uutta ja senkin vuoksi otin haasteen vastaan verkkokauppaan liittyen. Senkin vuoksi, että pysyn kilpailukykyisenä työmarkkinoilla, haluan oppia käyttämään erilaisia digitaalisia työkaluja.

 

Kirjassa todettiin, että erityisesti mediatalot ovat digitalisaation kehittyessä myllerryksessä, erityisesti siitä syystä, että asiakkaat ovat tulleet kykeneväisiksi mainostamaan itseään ilman mediatalojen tuotteita, sekä ansaitsemaan näkyvyyttä ilman rahallista panostusta. Uskon, että tämä ajatus on tiimille varsin tärkeä. Sillä useat meistä ovat kykeneväisiä tekemään markkinointia, mutta tiiminä meidän tulee tuotteistaa markkinointimme niin, että voimme tuottaa asiakkaille lisäarvoa ja jotain uutta heidän markkinointiinsa. Ei riitä, että pystymme suorittamaan pelkän yksinkertaisen markkinointi kampanjan heille, sillä siihen he pystyvät myös todennäköisesti itse. Esimerkiksi Learning Circus reissu Romaniaan on ehdottomasti jotain, millä me voimme tuottaa lisäarvoa asiakkaille.

 

Pohdin kirjaa lukiessa Mahtiaa myös laajemmin. Kirjassa mainittiin asioita, joihin yritysmyyntiä tekevien yritysten tulee kiinnittää huomiota. Niiden pohjalta Mahtian on mahdollisuus kehittää omaa toimintaa huomattavasti, sillä emme vaikuta kovin uskottavilta osaajilta, jos oman yrityksen digiosaaminen on retuperällä. Kirjan mukaan B to B yrityksille on tärkeää esimerkiksi seuraavat neljä kohtaa:

 

  1. Tarjota verkkopalveluiden kautta kattavasti tietoa tuotteistaan.
  2. Korvata manuaalisia prosesseja digitaalisilla työkaluilla.
  3. Luoda erilaisia verkko-ostamisen mahdollisuuksia asiakkailleen.
  4. Rakentaa näkyvyys sosiaalisessa mediassa.

 

Ensimmäisen kohdan mukaan toimiessa rakennamme esimerkiksi nettisivuillemme blogia, sillä yritykset pelaavat tiedolla, osaamisella ja näkemyksillä. Lisäksi blogitekstejä voi käyttää markkinoinnissa. Lisäksi tähän kohtaan menevät referenssit asiakkailta. Näistä molemmista on jossain vaiheessa ollut puhetta tiimin kesken, mutta toiminta esimerkiksi blogin kirjoittamisessa ja ylläpitämisessä ei ole ollut säännöllistä ja sen vuoksi blogi taitaa jopa olla suljettuna tällä hetkellä. Esimerkiksi jo viikoittain ilmestyvillä blogiteksteillä saisimme nettisivuillemme potentiaalisia asiakkaita. Näkyvyyden takaamiseksi blogiteksteihin kannattaa myös laittaa rahaa. Referenssejä sivullamme on, lähinnä omista projekteistamme. Toivon, että saamme sivuille myös tehdyistä asiakasprojekteista referenssejä, jotka voimme laittaa nettisivuille näkyviin. Tämäkin on asia, joka on ajoittain pinnalla tiimissä, mutta sen tekeminen on jäänyt puolitiehen.

 

Verkko-ostamisen mahdollisuudet ovat hieman rajalliset pelkästään tiimin sivuilla, sillä palvelut ovat räätälöityjä asiakkaan tarpeen mukaan. Sivuilta kuitenkin puuttuu suora yhteydenottolomake. Lomakkeen avulla potentiaalisen asiakkaan klikkien määrä laskisi huomattavasti, kun hänen ei tarvitse avata sähköpostiaan ollakseen meihin yhteydessä. Näen siis, että tämä asia meidän kannattaa korjata tiimin nettisivuille, samoin kuin Menkkafestareidenkin sivuille.

 

Näkyvyys sosiaalisessa mediassa on Mahtian osalta olematonta. Näen sen johtuvan paljolti siitä, että emme ole tarkkaan segmentoineet meille otollisimpia asiakasryhmiä, jonka avulla pystyisimme näkymään ja kuulumaan juuri heille. Näkyvyytemme on myös epäjohdon mukaista ja jälkijunassa kulkevaa, vaikka somessa meidän pitäisi olla ajan tasalla. Hävettää aivan myöntää, että Facebook sivullamme taitaa edelleen olla kansikuvana syksyn asiakasviikkojen kuva. Sosiaalisen median kanavien haltuunotto on ensisijaisen tärkeää meidän markkinointimme vuoksi, sillä potentiaaliset asiakkaat tavoitetaan varmasti helpoiten somessa.

 

Asiakkaiden sitouttamisesta on ollut myös puhetta. Kirjassakin todetaan, että asiakkaat tulee sitouttaa entistä paremmin omaan toimintaan, samoin myös yhteistyökumppanit ja työntekijät. Esimerkiksi Menkkafestareiden sivuille voi laittaa lomakkeen, mihin asiakas jättää yhteystietonsa ja sen myötä saa vaikka kuukausittain sähköpostiinsa menkkoihin liittyvää infoa tai alennuksia. Tähän olisi hyvä sopia yhteistyökumppanuuksia esimerkiksi Kaalimadon tai Lunetten kanssa. Kuukausi kirjeessä tulisi vaikka alekoodi yrityksen nettikauppaan, he saisivat ostavia asiakkaita ja me yhteystietoja, jotka mahdollisesti myöhemmin muuttuvat myydyiksi pääsylipuiksi.

 

Sähköisistä kanavistamme puuttuu myös laajasti tietoa. Asiakkaalle ei käy sivuilla käydessään ilmi, millaisia asioita Mahtia tekee. Tai ehkä se vähän valottuu, mutta tietopohja jää aika laimeaksi. Sisällön tulisi olla hurjan paljon laadukkaampaa, sillä kuka haluaa ostaa kanaviemme perusteella. Se on kuin ostaisi sikaa säkissä. Mahtian tulee tuottaa tietopohjaista sisältöä, josta potentiaalinen asiakas kiinnostuu ja jonka perusteella he voivat tehdä ostopäätöksen. Näen tässä tuotteistamisen olevan vahvassa roolissa. Meillä on palveluita, mutta emme ole tuotteistaneet niitä. Oma myyntityömme hankaloituu tämän vuoksi melkoisesti. Olen sitä mieltä, että jokaisen tiimissä pitää pystyä myymään koko tiimin sisällä olevia palveluita, ei vain omaa osaamistaan. Sekä asiakkaan tarpeen vaatiessa myös muiden tiimien osaamista, sillä asiakkaalle voidaan koota kattava tuotesalkku koko talon osaamisesta. Tähän ei tosin tällä hetkellä päästä, en tiedä johtuuko se siitä, ettemme tiedä mitä palveluita tai tuotteita kukin tiimi tuottaa, vai siitä että toimimme itsekkäästi ja vain oman tiimin etua ajatellen.

 

Tuntuu, että tiimissämme on tieto, kuinka digimarkkinointia tulee tehdä ja kuinka sen tehokkuutta voidaan seurata. Koska markkinointimme ei toimi, emme käytä aikaamme ja energiaamme oikein. Meillä on käytössämme tiimi, jonka koko on pieni, joten sen pitäisi olla hyvinkin ketterä ja nopea toiminnoissaan. Mutta se ei ole. Pohdin, että pitääkö Mahtian markkinointiin luoda vielä pienempi 2-4 hengen mikrotiimi, jota markkinointipäällikkömme Antti johtaa, jotta markkinointi alkaa rullaamaan.

 

Kirja herätti valtavasti mietteitä. Erityisesti siitä, kuinka kuralla tiimimme markkinointi on. Lisäksi sain uusia ideoita käytäntöön useampaan projektiin. Käytännön kokeiluja teen ehdottomasti Brandstoren uusien nettisivujen kanssa aion kokeilla seuraavaa: nopeasti sivut kasaan ja palautteen myötä kehittämään niitä. Lisäksi Mahtian ja Menkkafestareiden sivuille tulee aktivoida blogi, sekä lisätä molempiin yhteydenottolomakkeet. Mahtian markkinoinnin johtamista tulee myös tehostaa ja koko markkinointi rakentaa alusta asti uusiksi. Sehän on loistava oppimisen leikkikenttä niille tiimiläisille, jotka haluavat oppia lisää digimarkkinoinnista ja sisällöntuottamisesta. Taidankin lopettaa tähän ja lähteä jatkamaan Brandstoren verkkokaupan rakentamista.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!