Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Blogit ja bisnes, Yritys 2.0

Kirjoitettu 21.05.17
Esseen kirjoittaja: Iiris Nokka
Kirjapisteet: 3
Kirja: Blogit ja bisnes, Yritys 2.0
Kirjan kirjoittaja: Robert Scoble & Shel Israel
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 3.4. Uusia tuulia ja haasteita yrittämiseen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Pinkkuvuoden esseitä

Miksi kirjoittaa yritysblogia?

Blogit yrityksen nettisivuilla saavat tutkitusti 55% enemmän kävijöitä sivuillesi (tämä on helpompaa, jos blogi on nettisivujen yhteydessä). Ja jos kirjoitat blogia kohderyhmällesi -saat juuri ne vierailemaan sivullasi! Kätevää, eikö?

Yritys ilmaisee itseään ja tulee näin lähemmäs asiakasta. Voit kertoa yrityksestäsi asioita, jotka muuten jäisi ehkä asiakkailta huomaamatta. Blogin kautta vuorovaikutuskin on helpompaa, ja saatat hyvinkin herättää keskustelua.

Blogikirjoitus jää nettiin pitkäksi aikaa. Hyvä asiantuntijakirjoitus saattaa tuottaa tulosta vielä vuosienkin jälkeen. Kirjoituksiin on siis aihetta käyttää aikaa ja vaivaa.

Saat sisältöä someen ja nettisivuillesi. ”Katso päivä yrityksessämme” ”5 syytä ostaa käytettyä”. Monipuolisempaa viestintää asiakkaille!

Ketkä yrityksessä voi kirjoittaa blogia?

Ketkä vaan. Yritysblogit voidaan kuitenkin lajitella esimerkiksi kolmeen eri kategoriaan:

 1. Yksittäisten työntekijöiden blogit.

Kuten arvata saattaa, nämä blogit ovat yrityksen työntekijöiden omia blogeja, joissa he kertovat työstään ja asiantuntijuudestaan.

2. Yritysten ryhmäblogit.

Yrityksen työtekijät -miksei johtoporraskin –kirjoittaa tekstejä vuorotellen, eri aiheista. Blogi on tällöin tosi monipuolinen, jos sieltä voi lukea työntekijän normipäivästä, markkinoinnista ja esimerkiksi johtamisen haasteista. Toisaalta kokonaisuus voi olla melko rikkonainen.

Yritysblogeihin tästä:

https://grapevine.fi/blogi/

https://blog.finnair.com/

http://www.rivaclothing.com/blogi/

3. Mainosblogit.

Yritys mainostaa omia tuotteita ja brändejään jonkun kuvitteellisen tai ihkaoikean hahmon nimissä. Sama jos bloggaaja tekisi jatkuvasti yhteistyötä saman bloggaajan kanssa.

Mitä kirjoittaa blogiin?

Mieti kohderyhmääsi: mitä juuri he haluaisivat lukea? Voit koota muutaman suurimman asiakasryhmäsi profiilit, joissa käy ilmi esimerkiksi ikä, sukupuoli, kiinnostuksen kohteet, lukevatko he blogeja… Niiden pohjalta voit alkaa luomaan aihepiirejä, joista kirjoittaa!

Älä unohda kuvia! Ne tuovat tekstin viereen väriä ja niin kuin sanotaan: kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa! Voit esimerkiksi kiteyttää sanomaasi muutamalla sanalla kuvaan tai lisätä sillä ymmärrystä aiheesta jotenkin muuten.

Pidä kirjaa ideoista myös vapaa-ajalla. Kun ideoita pitäisi keksimällä keksiä, tulokset ovat tunnetusti melko kehnoja. Mutta kun olet lenkillä tai bussissa, kirjoita mieleen tullut idea ylös kännykkään tai vihkoon.

Mitkä asiat ovat epäselviä asiakkaillesi? Mitä sinulta kysytään usein? Kirjoita niistä postaus, niin levität tietoutta hankalistakin asioista!

Tarinat myyvät. Tarina työntekijöistä, yrityksen historiasta, onnistuneesta asiakaspalvelusta, kehityksestä… Tarinoita tapahtuu yrityksessä joka päivä.

Listat. ”5 syytä ostaaa kotimaista”, ” Siivoa tunnissa – 10 keinoa” ”Katso 15 parasta mallia”

Omaan alaan liittyvät jutut kiinnostavat varmasti asiakkaitakin. Uusimmat keksinnöt ja innovaatiot, oman alan vanhat uskomukset, tuoreimmat uutiset ja trendit. Kommentoi esimerkiksi uutista, joka koskee omaa alaasi.

Älä unohda näitä!

Muotoile blogitekstisi niin, että sen jaksaa lukea. Voit käyttää tehokeinoina esimerkiksi alleviivausta, kursivointia tai vaikka lihavointia. Erottele kappaleet ja mieti tekstin rakennetta.

Otsikko on puolet koko tekstistä. Jos se iskee, ihmiset klikkaavat koko blogitekstin auki. Jos se ei puhuttele, teksti jää herkästi lukematta. Mieti otsikoita, jotka itse klikkaat auki: millaisia ne ovat. Kokeilemalla saat parhaat tulokset tässäkin!

Varasta ideoita!

Lukemalla muita blogeja saat kaikenlaisia kehitysideoita myös omaan blogiin! Hauskoja kuvaideoita, koukuttavia otsikoita, mielenkiintoisia aiheita blogata tai vaikka ulkoasuun inspiraatiota! Muiden blogien lukeminen vie aikaa, mutta kehittää blogiasi jopa huomaamatta.

Iiris Nokka

https://tavotteenamia.wordpress.com/

Tagit: , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!