Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Blue Ocean Strategy

Kirjoitettu 14.12.17
Esseen kirjoittaja: Emilia Niemi
Kirjapisteet: 3
Kirja: Blue ocean strategy
Kirjan kirjoittaja: w chan kim, renee mauborgne
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Punainen meri tulee kokoajan yhä verisemmäksi, joten uusia innovaatioita kaivataan.

Yrityksen on hyvä miettiä, uiko se sinisessä vai punaisessa meressä. Sinisellä merellä tarkoitetaan, että yritys tarjoaa palveluita/tuotteita, joita muut eivät vielä tarjoa, mutta niille on tarvetta. Tavoitteena on tarjota sellaisia asioita, jotka ei ole kilpailun piirissä ja parantaa kustannus-hyöty suhdetta. Punaisella merellä tarkoitetaan sitä, että yritys tuottaa tuotteita/palveluita joita muutkin tahot tarjoavat. Tavoitteena voittaa kilpailu, sekä tasapainottaa kustannus-hyöty suhdetta. Sinistä merta etsiessä yrityksen tavoitteena on luopua arvon ja kustannuksien välisestä valintapakosta.

Sinisellä merellä yritykset etsivät uusia potentiaalisia asiakkaita, jotka eivät esimerkiksi vielä ole käyttäneet yrityksen tuotteita/palveluita. Sinisellä merellä yritykset pyrkivät korostamaan niitä piirteitä, joilla ei ole vielä kilpailua. Suurin osa yrityksistä toimii punaisella merellä. Miksi? Yritykset pysyvät vain vanhassa ja tutussa ilmapiirissä.

Kirjassa mainitaan useita erilaisia työkaluja, mutta tässä niistä yksi:

Nelikenttäanalyysi

  1. Mitkä toimialoilla toimivat tekijät pitäisi poistaa?
  2. Mitä tekijöitä yrityksen tulisi supistaa toimialan normaalitasoon verrattuna?
  3. Mitä tekijöitä tulisi korostaa vielä enemmän kyseisellä alalla?
  4. Mitä uusia tekijöitä tulisi luoda toimialalle?

Miten tätä sitten käytetään? Esimerkiksi yrityksellä on ollut myynnissä älypuhelin jo kauan. Poista. Mitä yritys voisi poistaa kyseisestä tuotteesta, mikä ei ole osoittautunut juurikaan arvokkaaksi asiakkaille. Supista. Onko älypuhelimessa turhia ominaisuuksia, jotka lisäävät vain tuotteen hintaa? Onko älypuhelimesta tehty liian kattava ja sekava? Korosta. Onko älypuhelimessa ominaisuuksia, jotka ovat jääneet asiakkailta huomaamatta? Näitä korostamalla yritys voi saada älypuhelimelleen uusia asiakaskuntia. Luo. Mitkä ovat niitä asioita, jotka voisivat olla tulevaisuudessa se juttu? Millä yritys saisi lisää käyttäjiä älypuhelimelleen, jolla olisi myös arvoa?

Näillä neljällä seikalla, jo vanhoihin tapoihinkin jämähtänyt yritys saadaan uudestaan markkinoille. Tuotteiden kehittämisessä on hyvä muistaa, että kaikista oikeimman vastauksen ylläoleviin kysymyksiin antaa jo tuotetta käyttänyt asiakas. Kun asiakkaat otetaan myös mukaan kehitysprosessiin, se lisää yrityksen ja asiakkaan välistä luottamusta.

”Mene sinne missä on tuottoa ja kasvua, eikä sinne missä kilpailu on. ” Punaisella merellä tuotteet ja palvelut muuttuvat hyödykkeiksi. Kilpailu kasvaa, tuotteista saatavat katteet kapenevat ja brändien erilaistaminen on entistä haastavampaa. Kun taas sinisellä merellä kilpailu ei ole oleellista, sillä siellä ei muita vielä ole. Nykypäivänä uusien ratkaisujen löytäminen asioihin on todella tärkeää. Samanlaisia turhakkeita on kaupat pullollaan, eivätkä asiakkaat enää kiinnitä huomiota niin laajaan valikoimaan, sillä niitä on liikaa. Hinta on seikka mikä ratkaisee. Kuitenkin tiedämme, että välttämättä se halvin ei ole paras eikä myöskään kallein. Monet tuotteet ovat personoitu tietylle asiakasryhmälle, mutta miten he löytävät ne krääsän ympäriltä?

Mielestäni ajatus siitä, että haluaa päästä sinisen meren markkinoille, vaatii toimijaltaan kasapäin rohkeutta, sisua ja uusia innovaatioita.

Kuitenkaan ei voida olettaa, että se uusi sininen meri minne yritys on juuri itsensä löytänyt, tulee pysymään sellaisena. Pikkuhiljaa vastaavia kilpailijoita muodostuu alueelle ja meri muuttuu pikkuhiljaa violetin kautta punaiseksi. Joskus voi myös käydä niin, että jo ollut punainen meri muuttuu siniseksi ajanmyötä, sillä kilpailijoita on liikaa eikä markkina houkuttele enää kovan tason osaajia.

Itseä tämä kirja pisti miettimään näitä yrityksiä, jotka pyrkivät siniselle merelle jossa ei ole kilpailijoita ollenkaan. Onko se hyvä asia, että kilpailijoita ei ole? Monesti terve kilpailu synnyttää kaikille hyvää. Totuushan kuitenkin on se, että se punainen meri on ihan ylikuormitettu, eikä sitä enää voi terveeksi kilpailuksi sanoa.

Itse olen miettinyt tätä jo aikaisemmin siltä kantilta, että jos luon joskus jotain, siinä täytyy olla jotain erilaista. Voin hyödyntää tätä tietoa esimerkiksi haaveessani pistää pystyyn jokin oma bisnes liittyen hyvinvointiin ja kauneudenhoitoon. Kyseisellä toimialalla kilpailu on erittäin suurta ja meri todellakin kirkkaan punainen. Mitkä ovat niitä asioita, jolla tästä suuresta massasta voisi erottua? Mitkä voisivat olla niitä tulevaisuuden juttuja, jota voisin jo lähteä kehittämään ennen suurta kilpailua? Millä tätä toimialaa saataisiin personallistettua?

Kun uutta strategiaa lähtee luomaan, on jo odotettavissa, että jonkinlaista muutosvastarintaa syntyy. Onko tästä mitään hyötyä vai tuoko tämä vain lisätyötä? Tähän menee hukkaan sekä aikaa ja rahaa. Asiat ovat nyt hyvin, kannattaako pilata sitä tilannetta? Uusi strategia vaatii erittäin hyvää johtamista ja yhteisöllisyyttä yrityksestä. Innovatiivista viestintää ja täydellisen selkeyden uudesta strategiasta.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!