Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

bräbrändääminen

Kirjoitettu 21.05.15
Esseen kirjoittaja: Aleksi Vikkeri
Kirjapisteet: 2
Kirja: Radikaali brändi
Kirjan kirjoittaja: Nando Malmelin & Jukka Hakala
Kategoriat: 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Radikaali brändi

 

Miten brändäämme itsemme ja tiimimme?

Yrityksen on tärkeää saada luotua itselleen brändi joka auttaa yritystä viemään itseään eteenpäin ja helpottamaan tunnetuksi tulemista. Hyvä brändi auttaa yritystä tavoittamaan ihmiset ja saa ihmiset muistamaan yrityksen normaalissa arjessakin. Esimerkkinä Coca Cola company.. Jos joku puhuu kokisesta niin ensimmäisenä tulee mieleen aito ja oikea Coca Cola. Tähän jokaisen yrityksen pitäisi pyrkiä. Miten saamme osuuskunta Driimin ihmisten ja asiakkaiden mieleen samalla tavavoin? Olisi hienoa kun joku mainitsisi tiimiakatemian ja ensimmäisenä ihmisille mieleen tulisi Driimi ja sen jäsenet. Driimin brändiä voidaan lähteä luomaan aktiivisella sometuksella ja markkinoinnilla, jotta asiakkaat saavat tietoa meidän tekemisistämme projekteista, reissuista ja tapahtumista sekä myös ihan normaalista arjestamme. Myös ns. henkilöiden ”pelaajakortit” voitaisiin jakaa esimerkiksi instagramissa ja facebookissa. Tämä voisi olla ensimmäinen askel. Toisena kannattaisi alkaa kiertämään tapahtumia ja käymään asiakkaissa myymässä Driimin palveluita, joista olemme esitteenkin tehneet. Ei siis lähdetä asiakkaiden luokse ns. tyhjille ja turhille käynneille vaan järjestetään Driimin myyntiviikko jossa myymme driimiä ja kerromme itsestämme, palveluistamme ja tehdyistä ja nykyisistä projekteistamme.

Kilpailu yirtysten välillä ei ole kilpailua tuotteilla vaan enemmän yritysten välillä. Miten erotumme toisista tiimeistä ja miten näytämme asiakkaille että meitä kannattaa hyödyntää enemmin kuin toisia tiimejä.

Yksittäisen henkilön brändääminen, yrityksen sisällä on myös aihe joka itseäni kiinnostaa. Haluan tuoda asiakkaille ajatuksen kun he miettivät driimiä heille tulee myös jäsenset yksilöinä mieleen. Tässä jokaisen persoonallisuus pitää tuoda esille pieniäkin yksityiskohtia myöten ja näyttää esimerkiksi heidän arjestaan ja työstään kuvia. Näinhän julkkiksetkin luovat oman brändinsä, he ovat esillä paljon ja tulevat tunnetuiksi asioista jota he tekevät, olivat ne sitten hyviä tai huonoja. Medialla on suuri vaikutus brändin luontiin.

”Toimittaja on modernin mainosmiehen paras kaveri”

Hyvänä esimerkkinä toimii ystävä tiimimme Bisnera jonka Instagram tilillä kerrotaan hyvin yksilökohtaisesti henkilöistä ja heidän tekemisistään, sekä tiimin toiminnasta ja tekemisistä. Ulkopuolinen löytää melkein joka päivältä jotain mielenkiintoista ja saa seurata tämän tiimin kehitystä läheltä.

 

Itseni brändääminen

hyvä aloitta tiimiakatemian sisältä ja luoda suhteita muihin, sillä omien vahmuuksien ja kiinnostusten kohteiden esille tuonti auttaa löytämään suhteita.. aina on joku joka tuntee jonkun joka tekee sitä mitä sinäkin haluat. Mutta tuo sitä aitoa ja oikeaa itseäsi, sillä sitä on helpompi ”myydä”

Kuten aikaisemmassa esseessäni kirjoitin haluan luoda itselleni brändin jonka muut tietävät ainakin aluksi näin Keski-Suomessa ja joskus jopa maailmallakin. Haluan että ihmiset tuntevat minut Brändäämisen esikuvana. Kaverina joka ajaa moottoripyörällä ja tekee bisneksiä. ”musta tulee siis sellainen cool dad niinku Tony Hawkista.”

 

Tiimin oma Brand Manager

Tänään pidimme tiimin kesken synnytyksen ensivuodesta, mietimme miten parannamme toimintaa ja saamme tiimiämme eteenpäin ja lisäämme tunnettavuutta. Halusimme saada itseämme ihmisten tietoon niin talossa kuin sen ulkopuolellakin. Päädyimme valitsemaan tiimillemme tiimin oman brand managerin joka hoitaa tiimin sosiaalista mediaa, markkinointiviestintää ja julkisuuskuvaa yhteistyössä viestintäpäällikön kanssa. Brändimanagerin tehtävänä on edistää yrityksemme imagoa ja luoda brändillemme arvoa niin ulospäin kuin sisällekin. Hän toimii tiiviisti Viestintäpäällikön kanssa joka kertoo aiheet ja suurimpien päivitysten laadun ja kokonaisuuden jota halutaan asiakkaille välittää. Brand manager hoitaa käsketyt päivitykset ja ns. mekaanisen työn. Brand managerin vastuulla on myös tiimin brändikirjekuori ja sen päivittäminen sekä tarjoaman toteuttamisen seuranta ja myynnin edistäminen.

Näen itseäni todella paljon tässä roolissa koska brändääminen kiinnostaa aiheena paljon. Haluan oppia brändäämään itseäni ja yritystä, sekä saada syvällisemmän kosketuksen sosiaalisen median maailmaan. Etsiä hyviä kanavia joista asiakkaitta voisi tavoittaa. Sekä tahdon mullistaa Tiimin brändäämisen aivan uudelle tasolle, sellaisella mitä ei ole Tiimiakatemian historiassa koskaan nähty.

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!