Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Brändää itsesi verkossa

Kirjoitettu 14.12.18
Esseen kirjoittaja: Petra Palmu
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändää itsesi verkossa
Kirjan kirjoittaja: Tuija Aalto, Marylka Yoe Uusisaari
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirjoitin Googleen oman nimeni. Ensimmäisenä oli henkilökohtainen facebook profiilini, seuraavana Linkedin profiilini sekä kolmantena twitter jota en ole koskaan käyttänyt. Oli joukkoon mahtunut neljänneksi myös yksi essee Tiimiakatemian esseepankista. Kuvahaullakaan ei löytynyt mitään hälyttävää. Onneksi.

 

Itse olen aina pitänyt tärkeänä työminän ja yksityisen minän erottamista verkossa. Monesti ne saattavat kulkea käsi kädessä, riippuen ihan omasta alastaan työn saralla. Seuraan henkilökohtaisesti paljon sosiaalista mediaa ja voisin kuvitella työskenteleväni sen parissa  sillä pidän sisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan ja työn visuaalisesta puolesta kun saan miettiä miltä feedi näyttää ja suunnitella sitä. Toki työskentely somessa riippuu ihan työn kuvasta. Monesti työpaikasta riippuen kannattaa miettiä mitä verkossa haluaa tehdä työpaikan nimissä ja mitä omissa nimissään.

 

Jos työ edellyttää työroolin ja yksityisen elämän erillään pitämistä hankkisin itselleni henkilökohtaisen verkkoidentiteetin. Jos työroolin ja yksityiseen elämän haluaa pitää erillään se saattaa olla yllättävän vaikeaa. Itse henkilökohtaisesti mietin tarkkaan ennen kuin hyväksyn esimerkiksi työnantajan lähettämän Facebook kaveripyynnön. Hyväksynnän jälkeen työasioita saatetaan jatkossa hoitaa myös vapaa-ajalla chatissa keskustelemalla. Olen itse kyllä sellainen ihminen, joka ei osaa jättää töitä työpaikalle vaan miettii kotonakin työasioita. Tiimiakatemialla tämä piirre on korostunut itsessäni erittäin paljon. Toisaalta, kun monet projetit pyörivät samaan aikaan välillä on niitä kotona myös mietittävä.

 

Kolmen tasoista verkkoelämää:

 

Henkilökohtainen vapaa-ajan persoona

Ammatillinen rooli

Työrooli

 

Verkkoelämää on kolmenlaista; henkilökohtainen, ammatillinen rooli ja työrooli. Tällä hetkellä yhdistän omassa verkkotoiminnassani henkilökohtaisen vapaa-ajan ja työkeskeiset roolit. Esimerkiksi facebookissa olen ylläpitäjänä kahdessa sivussa oman henkilökohtaisen sivuni lisäksi, joten kun yritys-sivulta tulee ilmoitus, se näkyy heti puhelimeni näytöllä ja työasiat tulevat mieleeni. Sen takia voisin harkita uuden facebook käyttäjän luomista vain työkäyttöön, jolloin työt eivät niin paljoa seuraa kotiin saakka. Ainakaan silloin, kun niitä ei halua miettiä.

 

Töiden lisäännyttyä en päivitä henkilökohtaista sosiaalista mediaani enää niin paljoa. Haluaisin päivittää, mutta kiireisen arjen keskellä se ei ensimmäisenä juolahda mieleeni. Haluaisin pitää omaa sosiaalista mediaani ”portfoliona” joka näyttäisi seuraajalle tai uudelle katsojalle vähän millainen ihminen olen ja mistä pidän. Sisältö kuvastaisi persoonaani ja se olisi visuaalisesti kaunis.

 

Työroolinkin haluisin pitää mahdollisimman rentona, sillä persoonana en ole mikään haudanvakava työjuna. Työt teen yleensä hymy huulilla ja muita kannustaen. Se olisi mukava nähdtä myös omassa työroolissani, esimerkiksi Linkedinissä.

 

Verkkoelämässä ulottuvuuksia voidaan havainnollistaa ympyräkaaviolla, joka kattaa sen eri piirteet julkisesta yksityiseen ja työstä ja ammatillisesta toiminnasta vapaa-aikaan.

 

Kuvahaun tulos haulle verkkoelämä 365 astetta

 

Löytyminen verkossa – Läsnäoloa ja toimintaa

 

Oma aktiivisuus Internetissä vaihtelee paljon. Haluaisin parantaa henkilöbrändiäni verkossa, sillä silloin mahdolliset työnantajat löytävät minut helpommin sekä näkevät mitä osaan ja millainen ihminen olen. Nämä kolme verkkidentiteettien elementit viestivät henkilöbrändistäni:

 

Olemus

Kanavavalinnat

Läsnäolo

Toiminta

 

Olemuksestani viestii nimi, profiilikuva, ja se miten esiinnyn palveluissa. Yleensä käytän sosiaalisen median kanavissa omaa nimeäni etu- ja sukunimi tai sitten ensimmäisiä nimiäni Nea ja Petra. Yksityisen käyttööni käytän henkilökohtaista sähköpostiani ja työasioilla rekisteröidyn työsähköpostilla erilaisiin kanaviin.

 

Kuvia julkaistessa mietin tarkkaan mitä lisään. Mietin paljon, että kuvat ovat laadukkaita, missä kuva otetaan, kuvassa on valoisuus kunnossa sekä kuvien tyyliä. Esimerkiksi Instagamiin lisään rennompia värikkäitä kuvia ja esimerkiksi Linkediniin virallisemman kuvan, mutta joka on hieman persoonallinen ja jää mieleen. Aktiivisuuteni sosiaalisen median käytössä on laskenut huomattavasti ja sitä aion ruveta parantamaan. Itsensä brändääminen on tärkeää nykyajalla sillä se vaikuttaa positiivisena tai negatiivisena mielikuvaan sinusta.

 

Kirja antoi hyviä oppeja itsensä brändäämiseen verkossa ja aion varmasti hyödyntää niitä omassa verkkotoiminnassani.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!