Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Brändi Kulmahuoneeseen

Kirjoitettu 02.12.13
Esseen kirjoittaja:
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändi Kulmahuoneeseen
Kirjan kirjoittaja: Marco Mäkinen, Anja Kahri, Tuomas Kahri
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Kasvua syntyy vain myymällä enemmän kuin ennen”

 

Tämä lause pitäisi pitää mielessä joka päivä, kun hommia rupeaa paiskimaan. Olen miettinyt miksi joskus ei vain huvita myydä tai myyminen tuntuu turhalta. En ole ymmärtänyt, että mikä siinä oikein mättää. Pidän asiakkaille soittamisesta ja asiakaskäyntien buukkaamisesta. Jokaiselta asiakkaalta oppii jotain, joten miksi en halua soittaa heille? Jäinkin nyt miettimään, että ajattelenko myydessäni projektini kasvua vai pelkästään rahallisia tavoitteita. Ehdottomasti olen tähän asti ajatellut vain jälkimmäistä vaihtoehtoa. Vaikka olenkin rahamotivoitunut ihminen, motivoidun vielä enemmän kasvun ja tunnettuuden saavuttamisesta. Sananakin kasvu on huomattavasti seksikkäämpi, kuin raha.

 

Siksi aionkin tästä eteenpäin ajatella joka teolla ainoastaan kasvua. Kuinka monta uutta asiakasta meidän täytyy saada, että voimme saavuttaa 4000 euron liikevaihdon. Olisi mahtavaa rikkoa esimerkiksi Tiimiakatemialla yksittäisen, syys-talviajalla tapahtuvan projektin liikevaihtoennätys. Puhumme talon sisällä paljon tiimien liikevaihdoista, emmekä niinkään projektien liikevaihdoista. Huomion pitäisi keskittyä mielestäni enemmän projekteihin, koska se kannustaa ja auttaa projektien tekijöitä jaksamaan.

 

Mitenkä siis kasvua lähdetään tavoittelemaan

 

Myynti on loistava asia, koska sitä on niin helppoa mitata. Myynti ei kumminkaan yksin liiketoiminnassa riitä, koska kuka haluaa ostaa tuntemattomalta yritykseltä tuotteen? Myynti siis tarvitsee tuekseen markkinoinnin ja ennen kaikkea brändin.

 

Brändäys

 

Brändi on täysin aliarvostettu käsite suomalaisessa yritysmaailmassa, koska meilläpäin kiinnitetään paljon enemmän huomiota tuotekehitykseen. Valitettava fakta on kumminkin se, että tuotekehityksen voi kopioida, mutta brändiä ei. Teinkin kirjaa lukiessa päätöksen, että en enää osta niiden yritysten osakkeita, jotka eivät luo kasvua brändinsä avulla, vaan tuotekehityksen.

 

Brändi on pelottava käsitteenä, koska et voi täysin määrittää sitä, millainen yrityksesi/tuotteesi brändi oikein on. Voit luoda tietyn laisen tavoitemielikuvan, mutta silti asiakkaiden mielipiteet muodostavat brändin toisen puolen. Siksi onkin tärkeää keskittyä siihen kuinka brändiä yrityksen sisällä pyritään johtamaan. Brändi heijastaa aina koko yrityksen toimintaa ja valintoja, joten sen harjoittaminen ei voi olla ainoastaan markkinoinnin tehtävä. Vaikka markkinointifunktio johtaakin brändiä, on brändin toteutuksen elinehto, että jokainen yrityksen työntekijä ymmärtää ja toteuttaa sitä.

NoStatuksen kohdalla on vielä hankala puhua brändistä. Meidän täytyy luoda oma brändikirjekuoremme, ja tehdä itsestämme näkyvä palvelu. Se, että olemme Innomon kotisivuilla ei yksistään riitä. Odotankin kovasti sitä, miten Henkka aikoo joulukuun aikana markkinointisuunnitelman luoda. Kun suunnitelma on luotu, pystytään tietty tavoitemielikuva jalkauttamaan asiakkaillemme ja uudelle projektiryhmän jäsenelle.

 

Heikkoudet vahvuuksiksi

 

Näen brändäyksen meille erittäin tärkeänä, koska NoStatuksen heikkouksina tällä hetkellä on ollut helppo kopioitavuus. Kuka tahansa voi kopioida palvelumme ja tehdä sitä paljon isommassa mittakaavassa, jos haluaa. Siksi meille onkin tärkeää, että saamme nimemme tunnetuksi ja halutuksi. Silloin ainoastaan palvelumme voi kopioida, mutta brändiämme ja tunnettuuttamme ei. Lisäksi toitotamme asiakkaillemme aina tunnettuuden lisäämisestä. Hyvä tässä on puhua, koska me, palvelun tarjoajat emme ole tunnettuja. Nyt onkin tärkeä piste kääntää heikkoutemme vahvuudeksemme.

 

Toinen polttava asia meillä tällä hetkellä on tuotteistaminen. Meidän täytyy saada tuotteistamme mahdollisimman yksinkertaisia, jotta ne ovat helppoja ostaa. Tällä hetkellä näemme valtavan vaivan joka tarjouksen kohdalla, kun kirjoitamme tarjouksen sisällön tuotekohtaisesti sähköpostiin auki. Tuohon menee joka kerta älytön aika ja vaiva. Olisi hienoa, jos saisimme joka tuotteesta omanlaisensa esittelytekstin, joka on helppo muokata aina jokaiselle asiakkaalle henkilökohtaiseksi.

 

Tuotteistamisen kolmiyhteys

 

Usein tuotekehitys on todella irrallisena yksikkönään suomalaisessa yrityksessä, vaikka sen ei todellakaan pitäisi olla niin. Tuotekehityksen olisikin tärkeää olla linkityksessä tutkimuksen, tuotekehityksen ja markkinoinnin kanssa. Tällä kolmenkoplalla täytyy olla aktiivinen viestintä, jotta yritys ei kehitä tuotetta ohi markkinoiden.

 

Tutkimuksen tärkein tehtävä on pitää silmällä markkinoita ja kilpailijoita, ja viestiä heidän tuntemuksistaan, palveluista ja tarpeista tuotekehitykselle ja markkinoinnille.

 

Tuotekehitys taas reagoi tutkimuksesta tulleisiin tietoihin, ja reagoi näihin välittömästi muuttamalla tuotteen ominaisuuksia.

 

Markkinointi taas viestii aktiivisesti tuotekehityksen ja tutkimuksen kanssa, jotta osaa muodostaa tuotteelle oikeanlaisen brändin ja erottautumisen kilpailijoista.

 

Tätä koko helahoitoa kutsun tuotteistamisen kolmiyhteydeksi, jossa vaikuttavina osapuolina ovat sekä asiakkaat, kilpailijat että yritys. Tuo kolmiyhteys sulkee pois sen, että joku muu pääsisi laatimaan markkinoille samanlaisen tuotteen tai tuote olisi aivan erilainen kuin mitä markkinat haluavat. Riskit siis pienenevät huomattavasti vain ja ainoastaan viestinnän ansiosta.

 

NoStatuksessa kaikki ideat mitä olemme jatkojalostaneet, ovat tulleet asiakkaalta. Koko liikeidea Aussie Barilta ja kyselyt taas muilta asiakkailta. He ovat heittäneet pallon täysin meille, joten nyt se on ainoastaan meidän tehtävämme tuotteista nuo palvelut niin hyvin kuin mahdollista, jotta saamme myytyä niitä eteenpäin. Tämä on se puuttuva kulmakivi, johon tarvitsemme apua, jotta pakkamme ei levähdä täysin käsiin. Siksi odotankin innolla, että projektiryhmämme lisääntyy. Muutama peruspalanen vielä kuntoon ja pystymme ottamaan uuden jäsenen selkeään pöytään vastaan.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!