Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Brändikäs

Kirjoitettu 29.10.18
Esseen kirjoittaja: Elina Pikkarainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändikäs
Kirjan kirjoittaja: Lisa Sounio
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Lainasin jo keväällä kirjastosta Lisa Sounion Brändikäs kirjan ja jos ihan rehellisiä ollaan, otin sen lukuun tässä hetkessä vain siksi, että sen laina-aikaa ei enää saanut uusittua. Ensimmäiset sivut takkusivat pahasti, mutta päästessäni kirjaa hieman eteenpäin se imaisi mukaansa. Onneksi tartuin kirjaan, ennen kuin palautin sen kirjastoon seuraavaa lukijaa varten. Olen alku syksyn aikana pohdiskellut paljon henkilöbrändäystä ja inspiroitunut vahvoista nais johtajista ja niihin liittyviä oppeja sain erityisesti ammentaa kirjan myötä.

 

”Brändi on yhtä kuin sinä.” Henkilöbrändäyksen ydin on tässä. Kirjan mukaan brändi on tuotteen persoonallisuutta ja luonnetta, eli jos brändäät itseäsi, olet itse se tuote, jota markkinoit. Mielenkiintoista henkilöbrändäyksestä tekee mielestäni se, että oikeasti ei tarvitse esittää mitään, vaan olla vain oma aito itsensä. Aitous kiinnostaa ihmisiä ja se, että antaa oman luonteen ja persoonallisuuden näkyä. Henkilöbrändäys on joka päiväistä toimintaa, eikä se tapahdu vain sosiaalisessa mediassa. Ajatellaan vaikkapa asiakaskäyntiä, siinä myyt tuotetta tai palvelua yritykselle, mutta haluat tietenkin antaa myös parhaan mahdollisen kuvan itsestäsi. Ainakin itse olen paljon pohtinut sitä, että asiakastapaamisista ja yhteistyökuvioista saattaa poikia itselle töitä tulevaisuudessa, joten pyrin jättämään itsestäni aina rehellisen ja positiivisen kuvan asiakkaille.

 

Rehellisyys voi olla hyvinkin perinpohjaista. Ihminen, joka tunnustaa esimerkiksi sen, mistä on kotoisin, on todennäköisemmin kiintoisampi ja antaa itsestään aidomman kuvan, kuin henkilö, joka peittelee omia juuriaan ja lähtökohtiaan. Pelkästään murteen käyttämisellä voi olla suuri merkitys omassa henkilöbrändissä. Murteella voi parhaassa tapauksessa erottua edukseen, se toimii puheessa ikään kuin mausteena. Puhe ja ääni vaikuttavat ensivaikutelmaan ja henkilöbrändiin, täten myös murteen käyttäminen luo persoonaan sävyä. Kirjassa mainittiin, että kannattaisi huomioida oma tausta, sillä siinä on voimaa, koska alkuperä vaikuttaa meissä aina. Tämän vuoksi ei kannata unohtaa mistä tulee, vaan ennemmin kannattaisi arvostaa juuriaan ja tuoda niitä esille. Toki joku ihminen saattaa koko sielullaan vihata Raahen murretta, mutta tällöin jään todennäköisesti paremmin ihmisen mieleen. Brändäykseen kuuluvat persoonalle tyypilliset pikkuviat, joten hyvää henkilöbrändiä rakennettaessa ei tarvitsekaan olla täydellinen. Mitä enemmän brändi herättää intohimoja, sitä vahvempi se on.

 

Omien pikkuvikojen esiintuominen ja yleensäkin aito olemus vaatii vahvaa itseluottamusta ja itsetuntemusta. Niistä rakentuukin hyvän henkilöbrändin perusta. Oman itsensä tunteminen on ehkä tärkeintä, jotta voi antaa itsestään rehellisen kuvan muille. Vahvan henkilöbrändin omaavat ihmiset ovat myös erittäin karismaattisia. Kirjassa oli mainittu kolme tapaa, miten karismaa voi kehittää. Nämä karisman kehittämisen tavat ovatkin itsetuntemuksen kehittämistä. Pystyt työstämään karismaasi tutustumalla paremmin itseesi, elämäntarinaasi ja omaan luonteeseesi. Tulisi miettiä, missä tilanteessa elämä on koulinut kykyjä ja luonnetta. Itselläni on muutamia käännöskohtia elämässä, joiden johdosta olen erityisesti kasvanut ihmisenä, myös ne hetket ovat varmasti kehittäneet minua juuri sellaiseksi, kuin olen. Osana ensivaikutelmaa ja myös itsetuntemusta on myös ihmisen tyyli ja pukeutuminen. Niillä voi jäädä hyvinkin toisten mieleen. Omassa pukeutumisessani on ainakin vielä paljon kehitettävää, tärkeintä tällä hetkellä on, että viihdyn asuissani ja tunnen niiden olevan osa minua. Toki voisin vieläkin rohkeammin tyylissäni tuoda esille värejä ja yhdistellä veikeitä kokonaisuuksia. Usein esimerkiksi julkisuudessa olevat henkilöt omaavat vahvan henkilöbrändin ja useat heistä myös säväyttävät pukeutumisellaan, jäävät täten paremmin ihmisten mieleen. Kirjassa myös todettiin, että olisi hienoa, jos useammat ihmiset toisivat eroottisuutta omaan olemukseen, koska hieman flirttiä tuo sävyä elämään ja tuiketta katseeseen. Tähän voi vaikuttaa niin pukeutumisella, kuin koko olemuksellakin. Mielestäni sen kuitenkin tulisi olla hyvän maun rajoissa, sillä liika flirtti voi jo tuntua tungettelevalta. Positiivisuus ja iloisuus toimivat tässä turvallisena pohjana, pieni nauru sekä vitsikkyys eivät ole pahasta, eikä itseensä ja elämään tulisi suhtautua kovin vakavasti.

 

Vitsikkyyden ohella on tärkeää pitää mielessä perus käytöstavat. Käytös perustuu arvoihin ja kertoo ihmisestä yllättävän paljon. Pelkän kohteliaisuuden lisäksi tulisi tuoda omaa persoonaa esille, sillä jotta pystyy erottumaan, tarvitaan asennetta. Jos persoonassa on voimaa, se vaikuttaa positiivisesti ympäristöön, jolloin muutkin innostuvat. Itsensä likoon laittaminen ei aina ole helppoa, mutta henkilöbrändin kasvattaminen ja luominen suorastaan vaatii sitä, että haastaa itseään ja pistää oman persoonansa peliin, vaikka kuinka astuisi epämukavuusalueelle. Puhetaidot ovat myös suuri osa oman persoonan esiintuomista. Esimerkiksi esitysten pitäminen tai juontaminen voisivat olla keinoja tuoda omaa persoonallisuutta peliin. Itse usein astun syrjään tällaisen tilaisuuden tullessa ja annan enempi halukkaiden ihmisten hoitaa esiintymiset. Tämä johtuu siitä, etten koe olevani mitenkään lahjakas puhuja ja esiintyjä. Pitäisi ehkä alkaa haastamaan itsessäni tätä puolta, sillä lavalle meneminen ei pelota, mutta mielestäni puheenvuoroni ovat aina luokattoman huonoja, kun en tiedä mitä sanoisin. Puhetaidot ovat kuitenkin opeteltavissa olevia ja kehitettäviä. Puhetaitoja voi tietoisesti harjoittaa joka päivä. Olisihan se hienoa, jos pystyisi pitämään hienoja puheita ja innostavia esityksiä tai kertomaan tarinoita erityisen koukuttavasti, jolloin kuuntelija ei väsyisi. Tämä osa omaa henkilöbrändiä olisi todella tärkeää hallita, sillä sanoilla on mahdollisuus vaikuttaa asioihin.

 

Sanoilla voi markkinoida itseään, tai siihen koko henkilöbrändäys perustuu. Sounio kirjoittaa, että henkilöbrändäyksen tavoitteena on nostaa esille se, mikä meissä ja osaamisessamme on parasta. Tärkeää olisi myös miettiä, missä kanavissa ja miten tuo persoonaansa esille. Kirjan mukaan digi ajassa piilee vaarat, elävässä elämässä voit olla näkymätön. On siis tärkeää, että tuo persoonaansa esille netissä, mutta ei pitäisi unohtaa sitä, että myös internetin ulkopuolella tulisi tuoda esille omaa aitoa olemustaan. Omaa ammatillista tulevaisuuttani ajatellen tämän hetken tärkein digikanava näkymiseen on ehdottomasti LinkedIn. Olen ihan aloittelijan tasolla sen käytössä, mutta näen sen käytössä potentiaalia ja haluan oppia lisää sen tehokkaasta ja toimivasta käytöstä. Kuitenkin uskon siihen, että henkilökohtaisesti tapaamalla pystyy antamaan paremman vaikutuksen itsestään ihmisille. Kirjassa mainittiin, että henkilökohtaisen markkinoinnin ja viestinnän osaaminen on keskeisin tulevaisuuden kilpailuetu. Markkinointia ei kuitenkaan ole pakko tehdä oppikirjojen mukaan, jotta voi erottua joukosta täytyy myös olla uskallusta astua pois rivistä. Esimerkkinä tästä kirjassa toimi persoonalliset kirjeet, joita Armi Ratia kirjoitti ihmisille. Jos viestit eivät muutu merkityksellisiksi, ne eivät kosketa ihmisiä. Tällöin ne eivät myöskään ole niin mieleenpainuvia. Viestinnän taidot haukkaavat Sounion mukaan puolet siitä, mitä menestymiseen vaaditaan. Mielestäni se on valtavan iso osa, jonka kehittämisessä ainakin omalla kohdallani on paljon työstämistä. Viestintä on haastavaa, erityisesti kun se nykyisin tapahtuu niin monessa eri kanavassa. Omalla viestinnällä pitäisi vielä informaation kulun lisäksi pystyä erottautumaan. Kuinka tehdä viestinnästä henkilökohtaista ja yllätyksellistä muille? Miten viestiä eri kanavissa omaa henkilöbrändiä tukien ja eri tavoin? Miten oma henkilöbrändini voisi vahvistaa työpaikkani brändiä? Siinäpä vasta haastetta ja suuria kysymyksiä tulevaisuuteen.

 

Tulevaisuuden tutkiminen tai vähintäänkin tarkastelu on melko tärkeää sekä omien mahdollisuuksien, että tiimin mahdollisuuksien vuoksi. Kun on saanut vainun jostain tulevasta, täytyy vain luottaa omaan intuitioon. Tulevaisuuden tutkimisen ohella täytyisi työstää omia verkostoja, sillä verkostot auttavat onnistumaan töissä ja saamaan töitä. Akatemia avaa jatkuvasti uusia mahdollisuuksia verkostoitua ja tarjoaa jo toimistoympäristössä valtavasti erilaisia taitajia ympärille. Kirjan mukaan tulisi kerätä ympärilleen ihmisiä, jotka alkavat nostaa sinua. Uskon, että tähän pitäisi erityisesti tiimin sisällä kiinnittää huomiota, kannustamme toisiamme, mutta pitäisi muistaa kannustaa vieläkin enemmän. Kannustamalla toisiamme saisimme enemmän hyvää aikaan ja alkaisimme pikkuhiljaa nostattaa sekä yksilöitä, että koko tiimiä. Erityisesti tiimin johtajana tulisi kiinnittää huomiota siihen, että etsin jokaisesta tiimiläisestä jotain hyvää ja kannustaa heitä tasapuolisesti. Marimekon molemmat johtajat Armi ja Kirsti toteuttivat suuria hulluja ideoita, mutta pitivät aina järjen mukana, satsasivat ihmisten sisäiseen motivointiin ja muistivat kuunnella toisia, niin työntekijöitä, kuin asiakkaitakin. Ihmissuhteisiin siis kannattaa keskittyä ja investoida täysin panoksin. Kirjassaan Sounio kirjoitti verkostoitumisen tärkeimmän ohjeen, sen mukaan tulisi kehittää huippuunsa oma kyky toipua epäonnistumisista, hioa koko elämän ajan kykyä tutustua muihin ihmisiin ja ylläpitää sosiaalisia suhteita. Mutta myös verkostoitumisessa on tärkeää omien kykyjen lisäksi tuoda rohkeasti esille itseään oman persoonan kautta, sillä ihmisestä itsestään lähtevä hehku on usein se, mikä herättää kiinnostusta.

 

Oman henkilöbrändin rakentaminen on haastavaa ja omani rakentaminen on vasta ihan alussa. Tärkeää on kuitenkin brändätä itseään, sillä esimerkiksi omalla toimialalla sen avulla voi yksilönä erottautua. Jos haluan, että ihmiset muistavat minut jostain, minun täytyy uskaltaa olla enemmän. Positiivisuus, oman persoonan aito esiintuominen sekä muiden huomioiminen ja kannustaminen ovat ainakin valtavan suuressa osassa henkilökohtaista menestystä. Lisäksi oman osaamisen esiintuominen ja oman intohimon liekin lietsominen ovat menestyksen edellytyksiä. Omalla kohdalla minun täytyy nyt katsoa tulevaisuuteen, jolloin näen pitkälle ja voin tehdä historiaa.