Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Brändikäs

Kirjoitettu 07.11.18
Esseen kirjoittaja: Annemari Autio
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändikäs
Kirjan kirjoittaja: Lisa Sounio
Kategoriat: 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tämä Lisa Sounion kirjoittama kirja valikoitui luettavakseni, koska itseäni kiinnostaa oman urheiluvaatebrändin rakentaminen. Tätä kirjaa myös suositeltiin ja uskon sen edesauttavan minua tavoitteeni saavuttamisessa. Kirjassa kerronta on hieman laahaavaa ja välistä on taas todella hyviä pointteja sekä tärppejä kerrottu. Näitä tärppejä täytyy välillä hakea tekstin seasta, eikä kirja ole erityisen mukaansa tempaava, mutta silti ihan hyvin kirjoitettu eikä lukeminen aiheuta vaikeuksia.

”Mitä enemmän brändi herättää intohimoja, sitä vahvempi se on.” Tätä lausetta jäin pohtimaan urheiluvaatebrändini näkökulmasta, että miten saisin yhdistettyä siihen intohimon. Urheiluvaatebrändi-ideani lähti omasta intohimostani urheiluun ja kuinka saisin urheilun ilosanoman levittymään asiakkaille. Tästä herää tärkeä kysymys, että miksi urheiluvaatebrändi on olemassa, mitä haluan sillä viestittää? En vielä täysin osaa itse tuota pukea sanoiksi ja lauseiksi, mutta se täytyy ehdottomasti selvittää.

Kirjassa kerrotaan, että bulkkituotanto ei kannata Suomessa. Marimekkokin valmistaa vain osan kankaistaan Suomessa ja loput jossain halvemmassa maassa. Tuotteeseen voi esimerkiksi soveltaa lausetta ”designed in Finland, made in Germany”. Ajattelin, että tuota lausetta voisi käyttää vaatebrändissä, onhan se suunniteltu Suomessa, mutta vaatteiden valmistaminen Suomessa ei varmaa tuota tuotteelle tarpeeksi katetta. Tuolla lauseella saataisiin kuitenkin suomalaisuus näkyville vaatteissa ja nykyisin kotimaisten tuotteiden arvostus on nousussa. Olisi toki hienoa valmistaa vaatteet Suomessa ja tukea suomalaista työtä, mutta en tiedä kuinka kannattavaa se olisi loppupeleissä. Ehkä täytyy tehdä laskelmia asian tiimoilta.

Yksi tehokas markkinointi keino tuotteelle on määritellä sille omat persoonalliset arvot. Monet yritykset luettelevat vain hyvin geneerisesti olevansa luotettavia, yksilöllisiä ja laadukkaita. Tällaiset yleismaalliset arvot eivät herätä mielenkiintoa ja eivät kosketa ostajaa. Mitkä olisivat urheiluvaatebrändin keskeisimmät arvot, joilla pääsisi lähelle kuluttajaa? Perusarvoja ovat ainakin terveelliset elämäntavat, kehon ja mielen hyvinvointi, urheilullisuus sekä itsensä ylittäminen ja voittaminen. Haluaisin tuoda urheiluvaatebrändillä muiden tietoisuuteen, että jokainen pystyy ylittämään itsensä ja kannustaa terveellisempään elämään sekä tuoda positiivista elämänasennetta esille, joka näkyisi muun muassa värikkäinä kuoseina vaatteissa.

Kirjassa kerrotaan, kuinka voi markkinoida ilman rahaa ja tämä kuulostaa heti korvaani mielenkiintoiselta, koska rahaa ei vielä tässä vaiheessa ole kertynyt kovin isoja summia. Yksi tehokas keino on tavoittaa alan mielipidevaikuttajat, jota kautta media kiinnostuu myös tuotteesta. Urheiluvaatebrändille tämä tarkoittaisi sitä, että täytyisi saada kuuluisat fitness-bloggaajat innostumaan uusista urheiluvaatteista sekä instagramissa vaikuttavat fitness-henkilöt. Kuinka heihin sitten saisi yhteyden? Meidän tiimistä ainakin yksi tuntee yhden Suomen kuuluisimmista fitnessbloggareista ja itselläni on Bullin valmennuksen kautta tuttuja ja yhteyksiä instagramissa toimiviin henkilöihin, jotka ovat saavuttaneet suuren seuraajajoukon. Alku lähtisi siitä, että saisi heidät käyttämään näitä urheiluvaatteita ja markkinoimaan niitä omissa kanavissaan, jonka seurauksena sana alkaisi leviämään ja muutkin innostuvat kyseisistä tuotteista. Tämä olisi ainakin se ihanne lopputulos, mutta aina on mahdollista, etteivät nämä henkilöt innostukaan tuotteesta ja silloin täytyy keksiä uusi lähestymistapa markkinoinnille.

Markkinointikappaleessa puhutaan myös, että erottuminen kilpailijoista on erittäin tärkeää. Miten sinä voisit tehdä asiat toisin? Vaatebrändissä erottautuminen on ehkä hieman vaikeaa, mutta miten siihen saisi tunteen mukaan? Itselleni heräsi ajatus, että voisiko tehdä vaatemalliston niin, että vaatekokonaisuudet erotellaan persoonan mukaan ja nimetä ne positiivisten luonteenpiirteiden sekä ominaisuuksien mukaan esimerkiksi voimakastahtoinen, herkkä, energinen, luova, vahva, kaunis, lumoava jne. Nämä voisi myös painattaa vaatteeseen ja jokainen ostaja voisi valita itselleen sopivan piirteen ja pukiessaan tuon vaatteen päällensä hän korostaisi itsessään kyseistä piirrettä. Näin kuluttaja ostaisi tunteen aina tuon vaatteen mukana ja saataisiin eroteltua tämä urheiluvaatebrändi muista kilpailijoista.

Kirjassa on kohta, jossa annetaan vinkkejä viestintään. Siellä oli hyvä pointti nimeämisen tärkeydestä. Vaikka meillä on ollutkin jo tiedossa, että totta kai nimi on tärkeä osa yritystä ja tuotetta, on siitä hyvä saada aina lisämuistutusta sekä perusteluja miksi. Nimi luo tärkeän osa imagoa ja nimen avulla pystyy itsensä liittämään tärkeäksi osaksi jotain ilmiötä. Vaatebrändille on edelleen nimi hakusessa ja olen vähän ajatellut, että noh keksisi nyt edes jonkun nimen vain, mutta tämä oli hyvä muistutus, että nimen miettimiseen kannattaa oikeasti käyttää aikaa ja vaivaa. Nimen täytyy itsessään jo herättää ostajan mielenkiinto, jolloin hän haluaa kuulla tuotteesta lisää. Samassa vinkkikohdassa on myös maininta, että ei koskaan tiedä kehen media tarttuu. Tämä tarkoittaa sitä, että yrityksen työntekijöistä pitäisi luoda lyhyt esittely. Meillä ei tällä hetkellä lue nettisivuillamme ihmisten kuvien alla mitään muuta kuin nimi ja olisi varmaan hyvä laittaa jokaiselle edes yksi iskevä lause kuvaukseksi henkilön persoonasta.

Tykkäsin tässä kirjassa siitä, että sen oli kirjoittanut nainen ja hän huomioi naisten aseman ja kirjoitti naisten näkökulmasta kirjan lopussa. Olen monesti miettinyt, että pystyykö naisellinen nainen menestymään miesten maailmassa yhtä hyvin kuin miehet. Kirjassa oli erittäin kannustava kommentti Kirsti Paakkaselta, jossa hän kertoi muun muassa olevansa aina ylpeä naisellisuudestaan ja ettei tule koskaan muuttumaan miehiseksi puunaiseksi. Aion itsekin pitää naisellisuudestani kiinni ja olla oma voimakastahtoien itseni myös miesten maailmassa ja lauon takaisin niin kuin Kirsti Paakkanen konsanaan. Tykkäsin myös loppuun laitetuista kymmenestä käskystä menestysreseptin laatimiseen. Siellä kerrotaan muun muassa, että pienikin yritysitu voi olla merkityksellinen, selätä pelot ja nopeus on valttia. Nämä ovat itselle kompastuskiviä, saatan jahkailla liikaa päätösten kanssa ja pelkojen voittamiseen menee myös aikaa ja täytyisi uskaltaa enemmän. Siitähän kaikki lähtee, uskaltamisesta ja oman mukavuusalueen ulkopuolelle menemisestä.