Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Brändikäs - lisa suonio

Brändikäs

Kirjoitettu 28.02.18
Esseen kirjoittaja: Iiris Nokka
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändikäs
Kirjan kirjoittaja: Lisa Suonio
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 3.1. Yrittäjien elämänkertoja ja yritysten historioita, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Brändikäs - lisa suonio

 

Brändikäs on Lisa Suonion tarinoita ja oppeja henkilöbrändäyksestä. Tarinat tulevat suurien suomalaisten design –yritysten historiasta, johon  Suonio on päässyt osaksi. Vuonna 2011 julkasitu kirja sisältää edelleen teräviä väittämiä, jotka pitävät edelleen paikkansa. Kirja on kuitenkin kokemukseen nojaava satukirja, jos verrataan Katleena Kortesuon ’Tee itsestäsi brändi’ -kirjaan. Se esittää enemmän ohjeita ja malleja oman henkilöbrändin kehittämistä varten.

 

Miten siis pysyä ihmisten mielessä ikuisesti? Kuten jokaisessa henkilöbrändäystä käsittelevässä jutussa, ulkoasu merkitsee. Miltä näytät, miten elehdit, mitä sanoja käytät ja millainen ääni sulla on. Nämä kaikki muodostuu ihan omista geeneistä lähtien, joten aluksi on helppo miettiä vähän muita juttuja. Mitkä ovat omat arvot ja mitä tekee, miten? Jos sanoo omana arvona olevan perhe ja niskalimassa töiden raataminen, ei se näytä ulospäin yhtenäiseltä tai vakuuttavalta.

 

Muutama oma arvo & teot –epäkohtia?

  • Ekologisuus ja muu hippeily – pieniä juttuja siellä täällä: kaupasta ostetut muovipussit yms. seuraavan levelin pikkutarkat jutut
  • Perheen kanssa vietetty aika – teen välillä ihan liikaa töitä, johon käytetty aika on pois perheeltä
  • Ajankäytön järkevä käyttö – tähän on vielä matkaa, puhelin vie esim. liikaa aikaa kaikelta muulta

 

Brändikäs, lisa suonio, tuote

 

Kun omaa brändiä on rakennettu, se on aika tuoda esille. Yrityksen tai tuotteen takaa kannattaa tuoda ihmiset esille. Ketä he ovat, minkälaisia tarinoita heidän takaa löytyy? Ja koska kaikki tuntuu aina päättyvän tähän ”tarinoita täytyy olla” -mielipiteeseen, yrityksen takana oleva suunniteltu henkilöbrändi on vakuuttava. Esimerkiksi omaa sisältöä tuottava kivijalkakaupan omistaja on paljon vakuuttavampi tyyppi, koska siitä uteliaimmat kuluttajat voivat saada paljonkin irti. On helpompi lähestyä, ehkä jopa samaistua tyyppiin, jonka arvomaailmaa ja arkeakin tietää.

 

Brändikäs - brändi, mielikuva

Suonio neuvoo henkilöbrändäyksestä seuraavaa:

”Teet vain paremman näköistä ja kerrot siitä mielenkiintoisemmin kuin muut”

Tätä voi verrata mihin vain tekemiseen, esimerkiksi bloggaamiseen tai vloggaamiseen. On varmaan miljoonia blogeja, jotka kertovat ihan normaalista arjesta: opiskelusta, työnteosta, ruuanlaitosta, vaatteista ja harrastuksista. Blogit voivat muistuttaa toisiaan, mutta jollain tavalla ne kuitenkin erottuvat toisistaan. Vai mikä selittäisi sen, että toiset saavat niille enemmän seuraajia kuin toiset?

Blogissa yksinkertaisia seikkoja erottua on monia. Paremman näköistä: hyvälaatuisia kuvia, joiden valotusta muokattu. Banneri, johon on käytetty aikaa ja se sopii muuhun ulkoasuun. Miellyttävä ja helppokäyttöinen teema. Helposti luettava fontti ja hyvin sommiteltu teksti. Kerrot siitä mielenkiintoisemmin mielenkiintoisemmin: käytä omaa kieltäsi ja murretta. Tarkista teksti, jotta se on järkevän kuuloista ja sitä on helppo lukea. Leikittele tekstin, videon, kuvien ja piirrosten yms. avulla. Mielikuvitusta on käytetty, ja blogin tekstilajit saattavat vaihdella toisistaan: useampia näkökulmia, muiden mielipiteitä, faktoja tekstin oheen…

 

Brändikäs - lisa suonio, brändi

 

Kun henkilöbrändi -tai mikä tahansa brändi – on rakennettu, sitä ei voi jättää laakereilleen lepäämään. Se on kuin tamakochi, joka tarvitsee huolenpitoa! Blogi ilman lisäpostauksia surkastuu, samoin käy LinkedInille tai vaikka omalle Facebook –sivulle. Kovan työn, suunnittelun ja alustan kokoamisen jälkeen työ vasta alkaa. Brändi haluaa säännöllistä huolenpitoa ja uudistumista.

Ehkä tänä vuonna voisinkin ajatella, että minä itse olen yksi projekti. Samalla tavalla kun projekteja on soitteluprojekti tai jollekin yritykselle tehtävä työ, olen itse yksi niistä. Ensin mietin, mistä oma henkilöbrändini koostuu ja missä kanavissa hoidan sitä. Mihin tapahtumiin osallistun, milloin on aika kirjoittaa blogitekstiä? Missä asioissa haluan kehittyä ja miten se näkyy ajankäytössäni?

 

Henkilöbrändin hehkutukseen tämäkin teksti kääntyi, mutta loppuun haluisin nostaa vielä hyvän kommentin kirjan tiimoilta.

 ”Yrityksistään huolimatta Sounio ei saa minua vakuutetuksi siitä, että brändääminen olisi sisällöltään muutakin kuin ulkonäön kiillottamista.”

 

Erittäin hyvin tiivistetty! Sitähän brändääminen itseasiassa on. Oman kuvansa kiillottamista ja suuntaamista siihen vinkkeliin, minkä kuvittelee kulloinkin miellyttävän katsojaa.

 

Iiris Nokka

050 540 3390

www.seiiris.fi

Tagit: , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!