Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Brändikäsikirja

Kirjoitettu 26.05.20
Esseen kirjoittaja: Johanna Lamberg
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändikäsikirja
Kirjan kirjoittaja: Pekka Ruokolainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Näin teet yritysbrändistä vetovoimaisen!

Otin lukuun Pekka Ruokolaisen kirjoittaman teoksen ”Brändikäsikirjan”, koska olemme kuukausi sitten perustaneet kahden muun perustajajäsenen kanssa tapahtumatoimiston Jyväskylään. Meillä on edessä yritysbrändin luominen, joten opit siihen liittyen olivatkin tervetulleita. Yrityksen viestinnällä tulee koko ajan olemaan merkittävämpi rooli menestyksessä, joten haluamme panostaa sen luomiseen alusta alkaen kunnolla.

Yrityksen brändin lisääminen on tapa lisätä yrityksen vetovoimaa ja tehdä siitä houkuttelevan. Pelkät hyvät tuotteet ja palvelut ei riitä vaan yrityksen maineella on entistä merkittävämpi rooli. Brändin luomisella on kolme vaihetta: ensin määritellään, mitä viestitään, sitten viestille annetaan muoto ja lopuksi mietitään miten koko juttu kerrotaan eteenpäin muille.

Jokaisella yrityksellä on tarina ja taustansa. Tarinat ovat mielenkiintoisia ja arvokkaita. Mietitäänpä meidän osakeyhtiömme tarinaa yrityksen perustamisesta. Kolme täynnä intoa olevaa yrittäjää haaveilivat omasta tapahtumatoimistosta Keski-Suomen alueelle ja tapahtumia oli sovittu jo pitkin kevättä. Koronavirus tuli haaveiden tielle ja oli estää lähtemästä kohti unelmia. Teimme kuitenkin ratkaisun, ettemme luovuta vain lähdemme myös haastavassa tilanteessa kohti unelmiamme. Alamme luomaan uusia palvelumuotoja, jotka sopivat myös tähän tilanteeseen. Haluamme edelleen tarjota elämyksiä ihmisille, vaikka emme voi fyysisesti ollakaan läsnä tapahtumapaikoilla.

Lähtötilanteemme oli haastava, mutta menemme ehdottomasti täysillä eteenpäin.

Brändin kirkastamisen kolmevaihetta:

  1. Ensin määritellään, mitä viestitään
  2. Seuraavaksi viestille luodaan sisältö ja muoto
  3. Sen jälkeen päätetään tärkeimmät kohtauspisteet ja määritellään, miten koko juttu kerrotaan niiden kautta eteenpäin

Ensimmäinen vaihe on brändin ytimen kirkastus. Kirjassa suositellaan, että tähän vaiheeseen osallistuu koko yrityksen henkilöstä. Meidän kohdallamme se siis tarkoittaa, että kaikki omistajat osallistuvat koko prosessiin. Erilaiset työpajat kannattaa pitää enintään 4 tunnin mittaisina, koska sen pidemmät sessiot eivät ole tehokkaita. Yrityksen ydin kirkastuu yhdeksästä asiasta:

  1. Tarkoitus
  2. Visio
  3. Missio
  4. Strategia
  5. Arvot
  6. Asiakkaat
  7. Kilpailijat
  8. Asemointi
  9. Lupaus

Olemme meidän brändimme luomiseen lähteneet pohtimaan yrityksemme arvoja, visiota ja missiota. Olemme löytäneet yhteiset arvot, joista olemme samaa mieltä. En niitä ala tähän sen tarkemmin avaamaan, mutta tulette varmasti näkemään nämä tulokset jonkin ajan kuluttua, kun aloitamme viestinnän ulkopuolelle. Yrityksen tarkoitus on yksi merkittävä asia. Se on eri asia kuin missio. Tarkoitus on, miksi todella olemme olemassa? Auttavia kysymyksiä tämän miettimiseen voi olla esimerkiksi: Kuinka haluamme toimintamme auttavan maailmaa? Mikä on intohimomme? Miksi olemme juuri tällä alalla yrittäjinä?

Peruspilarit täytyy olla kunnossa, jotta voimme siirtyä seuraavaan vaiheeseen eli brändin muotoiluun. Brändin muotoilulla tarkoitetaan miltä brändi näyttää, kuulostaa, tuntuu ja maistuu. Brändin muotoilussa yrityksen ulkoinen olemus päivitetään vastaamaan lupausta. Yritykselle luodaan ilme kuten nettiin, esityksiin, esitteisiin. Lopuksi kaikki kootaan yrityksen graafisiin ohjeisiin. Brändin muotoilussa määritellään seuraavat asiat:

  1. Tarina
  2. Hissipuhe
  3. Logo
  4. Liikemerkki
  5. Yritysvärit
  6. Typografia
  7. Kuvamaailma
  8. Asiakaskokemus
  9. Graafinen ohjeisto

Brändin jalkautus on brändin kirkastamisen viimeisin vaihe. Se tarkoittaa sitä, miten asiakas kohtaa yrityksen. Kohtaamispisteet voiva olla esimerkiksi toimitiloja, mainokset, nettisivut, sosiaalinen media. Tärkein media on kuitenkin henkilöstö, jotka välittävät brändiä. Toisin sanoen me tapahtumanjärjestäjät toimimme yhtenä tärkeänä välineenä brändin jakamisesta. Tämän vuoksi arvomaailmamme ja muut brändin ytimessä olevat asiat täytyy näkyä myös omassa toiminnassa. Tämän vuoksi ytimeen valitaan sellaiset asiat, minkälaisia myös me olemme.

Näillä ohjeilla on hyvä lähteä rakentamaan uudelle tapahtumatoimistolle uutta brändiä. Siitä tulee hyvä!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!