Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Brandwashed

Kirjoitettu 23.05.18
Esseen kirjoittaja: Samuli Välimäki
Kirjapisteet: 3
Kirja: Brandwashed
Kirjan kirjoittaja: Martin Lindstrom
Kategoriat: 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Brandwashed

Tiesitkö, että kuulet ääniä ulkomaailmasta jo sikiövaiheessa? Eli käytännössä jos odottava äiti digailee jotain tiettyä kappaletta hän jakaa musiikin tuoman hyvänolon tunteen syntymättömän lapsensa kanssa. Kuullessasi samat melodiat myöhemmin elämässäsi aiheuttavat samoja positiivisia viboja. Onko tässä se syy, jonka vuoksi tykkään ysärin jytäreistä?

 

Lapset ja mainokset

Nickelodeonin tutkimus kertoo nykymaailmassa olevan niin paljon mainontaa, että kymmenen vuotias lapsi tunnistaa 300 – 400 brändiä. Osasta brändeistä tulee niin vahvoja, että ne säilyvät ihmismielessä pitkälle tulevaisuuteen. Lapsen muodostama side johonkin tiettyyn brändiin tapahtuu usein lapsen kuvitellessa sen tuovan apua kaveri- ja ihmissuhteiden muodostamisessa. Tutkimuksen mukaan lapsi saattaa kuvitella, että muut lapset eivät halua leikkiä hänen kanssaan tai edes tykkää hänestä, ellei leikkiväline ole jotain tiettyä merkkiä.

 

Toisaalta kun alan tätä tarkemmin miettimään niin; Digimon ei todellakaan ole sama asia, kuin Pokemon. Mielestäni usein minunkin lapsuudessa näistä asioista kamppailtiin, sillä vaihtoehdoksi jonkun tietyn brändin tuotteelle vanhempani saattoivat ehdottaa jotain vastaavaa edullisempaa kopiota. Otetaan aikuisiän esimerkki: miksi ostan mieluummin Conversen tennarit, kuin vastaavat kopiot, jotka näyttävät lähes samalta. Minun päätökseeni vaikuttaa usein tuotteen laatu, joka on merkkituotteessa usein huomattavasti parempi. On kuitenkin pakko myöntää, että brändi vaikuttaa myös vahvasti valintaani.

 

Yritykset haluavat sitouttaa ihmiset tuotteeseensa jo nuorella iällä tietäen, että tarkoituksena on saada heistä elinikäinen asiakas. Tämän vuoksi erittäin nuorille lapsille pyritään mahdollisimman varhain tajoamaan teini- ja aikuisiän mainoksia.

 

Lapset tapaavat ajatella omassa perheessä käytettävien tuotteiden olevan se ”normi”. Tämän vuoksi ihminen päätyy ostamaan aikuisiällä samoja saman merkkisiä tuotteita, sillä se herättää ihmisessä lämpimiä tunteita lapsuudesta. Nostalgia on hyvin vahva asia ihmismielessä, jonka vuoksi sitä käytetäänkin usein markkinoinnin työkaluna.

 

Nostalgia

Muistamme usein lapsena nähdyt TV-sarjat positiivisessa valossa. Vaikka ohjelma olisikin ollut täyttä halpaa roskaa nostalgia voi aiheuttaa mielessämme sen, että pidämme sitä maailman parhaimpana TV-ohjelmana. Nostalgia on itseasiassa erittäin tärkeä elementti ihmisen hyvinvoinnissa. Se suojelee meitä kivuliailta ja epämiellyttäviltä muistoilta, jotka voisivat rajoittaa tulevaisuuttamme. Jos nainen muistaisi elävästi miltä synnyttäminen tuntuu se saattaisi vaikuttaa harkintaan uuden lapsen osalta. Nainen sen sijaan muistaa positiiviset asiat, kuten valtavan ilon tunteen vastasyntyneestä lapsestaan.

 

”Oh the good old times!”

 

Tutkimuksen mukaan ihmiset, joilla on alttius nostalgiseen ajatteluun omaavat usein paljon vahvemmat sosiaaliset taidot. Nostalgisista asioista puhuminen nostattaa ihmisen mielentilaa ja voi jopa vahvistaa huomattavasti ihmissuhteita. Nostalgia voi kuitenkin aiheuttaa muistin luomaan yksityiskohtia, joita ei ole tapahtunut.

Pelko

Pelkoa voidaan käyttää vahvana ”aseena” markkinoinnissa. Muun muassa kosmetiikan mainoksissa saatetaan käyttää ihmisen pelkoa näyttää vanhalta tai epäsiistiltä, joka laukaisee ihmisessä reaktion ”en halua näyttää tuolta, kun olen vanhempi”. Tämä huijaa ihmismielen hankkimaan mm. erinäisiä kosmetiikan tuotteita. Tämä kaikki siksi, etteivät muut näkisi ko. henkilöä epäsiistinä.

 

Pelkoa ja dramatisointia käytetään mainonnassa erittäin usein. Ihmisiä näytetään surullisina, kunnes mainostettava tuote korjaa asian. Yritykset ovat valmiita menemään hyvin pitkälle pelon kanssa, jonka vuoksi kuolemaakin saatetaan käyttää markkinoinnin tehokeinona. Ihminen näkee ongelman usein huomattavasti pahempana mainoksen katsottuaan, vaikka totuus olisi jotain aivan muuta.

 

Addiktiot

Voitko kuvitella elämäsi ilman älypuhelinta? Suuri osa ihmisistä on addiktoituneita päätelaitteisiinsa, joka on laajalle levinnyt ongelma nykymaailmassa. Kuinka moni siis on addiktoitunut johonkin tiettyyn tuotteeseen? Aivoihin nämä addiktiot vaikuttavat samalla tavalla, kuin huumeet tai rakkaus – kyllä, rakkaus on addiktio toista ihmistä kohtaan. Puhelimen tärinä tai soittoääni laukaisee siis aivoissa reaktion, joka vastaa rakastumisen tunnetta. Tämä taas aiheuttaa runsasta dopamiinin tuotantoa, joka tuo ihmiselle mielihyvää. Kun dopamiinitasot laskevat ihmisen mielentila laskee sen mukana. He haluavat tehdä asian uudestaan ja mahdollisimman pian.

 

We always want to fit in

Ihmiset ovat sosiaalinen laji, jonka vuoksi haluamme olla osa jotain yhteisöä. Evoluutiomme on tuottanut vaiston, jonka vuoksi teemme mitä vain kuuluaksemme joukkoon. Ihmiset tuntevat olonsa epämiellyttävästi, jos he jäävät pois jostain asiasta. Tämän vuoksi haluamme usein myös jotain, mitä toinen omistaa. Avainsanoina: ”Fear of missing out”. Jos ihminen tekee jonkun asian suuressa joukossa, mitä luultavammin muut seuraavat häntä perässä. Nämä sanat saavat ajattelemaan ihmistä lähinnä kehittyneenä eläimenä, jonka jotkut taidot ovat kehittyneet, mutta tietyt perinnölliset tekijät vaikuttavat ihmismieliin vielä erittäin vahvasti. Olen kirjoittanut tästä aiheesta myös aikaisemmassa esseessäni.

 

Mietteitä?

Kirjassa oli ihan hyviä juttuja markkinointiin liittyen ja kuinka markkinoinnissa käytetään jälleen kerran hyödyksi heikkoa ihmismieltä. Ihmiset toimivat laumaeläimen tavoin, mutta ovat kehittäneet hämmästyttävän taidon napsia mobiililaitteen kameralla uskomattomia #selfieitä ja #belfieitä. Kirja sisällöltään ei minua juurikaan hetkauttanut, mutta muutama ihan hauska fakta sieltä tuli esiin. Pidin kuitenkin siitä, kuinka kirjassa hyödynnettiin paljon esimerkkejä ja tutkimustuloksia.

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!