Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Breakthrough advertising

Kirjoitettu 08.10.19
Esseen kirjoittaja: Jaakko Laakso
Kirjapisteet: 3
Kirja: Breakthrough advertising
Kirjan kirjoittaja: Eugene M. Shwartz
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tämä on tiimiakatemia historiani ensimmäinen englannin kielinen kirja, jonka luen. Kirjaa minulle suositteli Aleksi Halsas. Ajattelin, että tämän lukemisesta voisi olla hyötyä eurheilu.com pyörittämisessä ja digimarkkinoinnissa ylipäätään. Kirja on ensimmäisen kerran julkaistu 1966 ja sitä on uudistettu sen jälkeen uusissa painoksissa. Kuulemma samat kikat ja kuviot toimii vieläkin tämän päivän digimarkkinointikentällä. Kirja on ollut monelle yrittäjälle kivijalka miljooniin euroihin.

Älä tarjoa asiakkaalle samaa mitä kilpailijasi tarjoavat, tarjoa samaa, mutta eri lailla/tavalla.

Aina ensin tulee selvittää asiakasmassan halut/himot/toiveet englanniksi desire. Copywriterille kolme ohjetta:

  • Jos asiakas on tietoinen tuotteestasi ja tajuaa, että tuotteesi voi miellyttää hänen halujaan, tällöin markkinointiviestissäsi tulee mennä tuote edellä.
  • Jos asiakas ei ole tietoinen tuotteestasi, vaan ainoastaan sen tuottamasta mielihyvästä, markkinointiviestissäsi tulee puhua tuotteen tuottamasta mielihyvästä.
  • Jos asiakas ei ole oikein varma, mitä hän edes etsii tai haluaa, mutta on huolissaan yleisesti tai hänellä on ongelma, jota ei välttämättä itsekään tajua, tällöin markkinointiviestisi kristallisoi hänelle hänen ongelmansa ja hänelle syntyy täten tarve.

 

Käytännön esimerkkinä tästä tuli mieleen ongelma, jonka kohtaamme piakkoin eurheilu.com -sivuston markkinoinnissa. Tarkoituksemme on yrittää kasvattaa Instagram-seuraajakuntaa ja kokeilla business manageria ensimmäistä kertaa. Tarkoituksemme on tehdä monta erilaista mainosta, joiden suunnittelu on toistaiseksi kesken. Siksi teemme niitä vähintään viisi, koska business manager on niin viisas, että se luukuttaa ihmisille netissä kelle mitäkin niistä viidestä mainoksesta. Tekoäly tajuaa, että mikä mainoksista toimii parhaiten, moniko painaa, tykkää, jakaa yms. Täten, business manager alkaa tykittämään sitä parhaiten toimivaa mainosta kaikille muillekin kohderyhmään kuuluville. Tai näin olen ainakin etukäteen ymmärtänyt, mutta tekemällähän senkin sitten lopulta oppii. Mutta siis se nimenomainen ongelma on se mainosten suunnittelu. Millainen mainosviestimme tulee/kannattaa olla? Mikä toimii? Mikä ei? Tätä pääsemme nyt käytännössä kokeilemaan ja näkemään itse mikä toimii ja mitä kannattaa käyttää myös jatkossa.

Meidän mainoksemme tulisi jotenkin erottua muista saman alan ”palvelun” tarjoajista (esim. pelaajat.com, eurheilu.org) ja meidän pitäisi pystyä kertomaan, että miksi juuri me. Mitkä ovat hyödyt. Mitä meidän mahdollinen tuleva asiakas hyötyy siitä, että hän alkaa seuraamaan Instagram-sivuamme? Kirjan mukaan tämä on yksi tärkeimmistä pointeista, jota pitää miettiä copywriterin eli tässä tapauksessa mainoksen kirjoittajan/tekijän asemassa. Kiteytettynä: Emme saa mennä fyysinen tuote edellä (EURHEILU), vaan meidän tulee eritellä fyysisen tuotteen tuomat hyödyt/mielihyvä/intohimo, jota asiakas voi kokea tai saada palvelua/tuotetta käyttäessään.

Ei saa tehdä sitä virhettä, että luettelee asiakkaalle kaikki mahdolliset hyödyt, joita voi olla vaikka 20. Ei sillä lailla, vaan siten, että miettii kaikki hyödyt ja niistä valitsee sen, joka hyödyttää asiakasta KAIKKEIN eniten ja menee markkinointiviestissä juuri SE hyöty edellä. Jos luetellaan 20 eri hyötyä niin asiakas ei muista niistä ainuttakaan, eikä jää muistijälkeä.

 

Loistava metafora kirjasta: ”Jokainen tuote/palvelu antaa sinulle tusinan avaimia, mutta vain yksi sopii lukkoon.”

”If your first thought holds him. he will read the second. If the second holds him, he will read the third. And if the third thought holds him, he will probably read through your ad.” – Kyseinen lause kiteyttää hienosti sen, kuinka meidän tulisi pystyä rakentamaan myös eurheilu.com -sivuston uutiset, joita pelimaailmasta kirjoitamme. Täytyy pystyä pitämään lukijan mielenkiinto alusta loppuun, kun ensivaikutelmalla on näin uskomaton merkitys. Tässä tapauksessa kaikki lähtee otsikosta. Jos otsikko ei kiinnosta asiakasta, hän ei uutista täten edes lue. Jos otsikko kiinnostaa, hän saattaa avata uutisen ja alkaa lukemaan. Tässä vaiheessa sivuillamme asiakas näkee uutisen otsikon, sen alla hän näkee ”ote” saatetekstin ja sen alla kuvan. Jos ote ja kuva eivät asiakasta miellytä, hän tuskin jatkaa enää lukemaan uutisen sisältämää tekstiä. Jos vaikka kuva on mielenkiintoinen ja herättää huomiota, asiakas jatkaa todelliseen uutistekstiin. Uskon vahvasti, että vielä se uutistekstin aloituskin tulee olla ns. vahva, koska mielenkiinto voi tyssätä vielä siinäkin kohtaa. Olen huomannut, että tulee aloittaa sellaisella tekstillä, joka kiinnostaa todennäköisesti lukijaa. Ei jaaritteluja, eikä sellaista tietoa, jolla lukija ei tee yhtään mitään.

Ne ovat ne 5-10 sanaa yleensä, jotka ratkaisevat, tuleeko tuotteesi myymään, tai meidän tapauksessamme, tuleeko meidän uutisemme ”myymään” eli saako se katselukertoja. Puhun nyt siis mainoksen sanomasta / uutisotsikosta. Sen merkitys on äärettömän tärkeä. Jos minulla on uskomaton tuote, jolla on uskomaton ominaisuus, mutta jostain syystä en mainitse mainostekstissäni sitä uskomatonta ominaisuutta, vaan puhun ohi aiheen. Ei ihmiset tällöin kiinnostu. Tulee osata löytää ja tietää sen tuotteen tai palvelun tärkein ominaisuus tai asia ja mennä mainosviestinnässä se yksi asia edellä.

Toiveet, unelmat, kunnianhimo, kateus, ihaileminen, fantasiat tai tavoitteet. Noista asioista todella harvoin puhutaan, mutta ne ovat osa jokaisen minä-kuvaa ja ne ovat todella tärkeitä myyntivaltteja, joihin kannattaa ja tulee iskeä. Nuo edellä mainitut asiat tulee ikään kuin ”piilottaa” tuotteen tai palvelun taakse, sillä lailla, että ostaja tuntee itsensä arvovaltaiseksi, kun hän ostaa sen.

Tarkoituksemme eurheilu.comissa on jossain kohti alkaa myymään mainostilaa eli banneripaikkoja sivuilta. Kun aluksi mietin koko myyntiasiaa, mielessä kävi, että kuka muka haluaa tuollaisen pienen mainoshässäkän tuohon sivuille, koska itse en juuri ikinä paina mistään myyntibannerista netissä. Kirjan avulla tajusin myös sen, että sen idea ei välttämättä ole saada ”myyntiä” vaan sen tarkoitus on muistuttaa olemassaolosta. Tottakai jos myyntiä sen kautta tulee niin se on iso plussa tietysti. Lähtökohtaisesti kuitenkin kohderyhmä näkee sen logon, mainoksen tai muun vastaavan asian, jota yhteistyökumppani siinä haluaa mainostaa. Sitä ei välttämättä paineta, mutta se saattaa jäädä ihmisen mieleen, alitajuisesti tietenkin.

Kirjassa oli paljon hyviä juttuja, joista en kyllä ihan kaikkea tähän esseeseen saanut kirjattua, mutta täytyy kyllä myöntää, että tiimiakatemian historian paras kirja minkä olen lukenut! Kirjasta löytyi juuri sellaiset elementit, mitä minä itse kaipaan jotain uutta lukiessani. Informatiivista, paljon esimerkkejä ja esimerkkitapauksia oikeasta elämästä. Vaikka kirja oli kirjoitettu Lontoon kielellä, se toi ehkä vain yhden hyvän lisämausteen, sillä oppiipahan samalla vähän toistakin kieltä. Kyllä tässä on joutunut hiukan myös google kääntäjää käyttämään joidenkin sanojen kohdalla, vaikka koen englannin kieltä aika hyvin osaavani.

Kirjasta opin todella paljon ja siksi luin sen nyt hyvään aikaan, koska oikeastaan tästä sai sellaista teoriatietoa, jota oikeasti, siis OIKEASTI pystyy hyödyntämään tällä hetkellä pyörivässä projektissa. Nyt alkaa hahmottamaan senkin kuvion viimein täydellisesti, miksi laadukkaiden ja ajankohtaisten kirjojen lukeminen on tärkeää tulevaisuuden projektejakin ajatellen.

Aion kyllä lukea lisää digimarkkinointiin liittyviä kirjoja ja seuraavan haluan lukea suomen kielellä, niin ehkä lukemisessa ei kestäisi aivan näin kauaa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!