Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Bulkista brändiksi

Kirjoitettu 06.12.19
Esseen kirjoittaja: Annemari Autio
Kirjapisteet: 3
Kirja: Bulkista brändiksi - Käsikirja kasvuun ja kannattavuuteen
Kirjan kirjoittaja: Ossi Ahto
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tämän syksyn oppimissopimuksen lukuohjelmassani oli lukea yksi brändäyksen kirja. Otin juuri käyttööni BookBeatin ja tämä oli ainoa suomenkielinen brändäyskirja, jonka sieltä löysin. Brändäys aiheena kiinnostaa minua ja haluaisin oppia siitä lisää.

Brändin tehtävä

Miksi ylipäätään tarvitaan brändi? Ennen riitti mainos siitä mitä saat, mutta nykyään täytyy olla vahvempi tunneside tuotteeseen. Brändin ytimen muodostaa hyvä tuote tai palvelu, mutta asiakas on kuitenkin kiinnostuneempi siitä hyödystä, mitä palvelu tuo. Täytyy kertoa enemmän kuin mikä itse tuote tai palvelu on. Esimerkiksi Kotakahvilasta puhuttaessa ei riitä, että kerromme myyvämme kahvia ja pullaa, vaan meidän tulee markkinoida Kotakahvilaa lyhyenä elämyksenä keskellä kiireistä arkea. Se on pieni pala Lappia keskellä kaupunkia.

Brändi auttaa yritystä kasvamaan taloudellisesti ja toimii kilpailuetuna markkinoilla. Nykyajan tuotteet tai palvelut eivät ominaisuuksiltaan kovin paljoa eroa toisistaan, nykyään ostetaan brändiä. Itse brändin rakentaminen vaatii tahtoa ja osaamista. Brändin muodostamiseen vaikuttavat kaikki yrityksen toiminnan sekä tekemättä jättämisen tulokset. Brändi on erittäin lähellä mielikuvan tai maineen määritelmää. Brändi yhdistyy asiakaskokemukseen, haluamme palata sinne mistä koimme saavamme hyvää palvelua tai tuotteeseen, josta saimme erityisen paljon hyötyä. Brändi sijaitsee aina asiakkaan korvien välissä ja jokaisen muodostama mielikuva brändistä on totuus. Sen sijaan työkalut, joilla brändiä voidaan rakentaa ovat johtoryhmän käsissä. Kaikkia ei voi eikä pidäkään miellyttää. Esimerkiksi viime Drifting tapahtumasta joku ohikulkija oli ottanut kaukaa kuvan tapahtumastamme ja valittanut kuinka turha ja huono tapahtuma on. Kauheasti melua ja saastetta vain yhden tapahtuman takia. Meitä lähinnä nauratti asia, emmekä jaksaneet vaivata päätämme moisella. Tärkeintä on tietää mitä kohderyhmämme haluaa eli tässä tapauksessa juuri tuota autoista lähtevää moottorin ääntä sekä renkaista tulevaa savua. Jos lähtisimme jokaisen toiveita toteuttamaan, lopulta kukaan ei olisi tyytyväinen.


Tavoitemielikuva on se mistä brändi lähtee rakentumaan. Siihen tulisi kirjata ne asiat, joista yritys haluaa olla kohderyhmänsä keskuudessa tunnettu ja joiden avulla se erottautuu kilpailijoistaan. Kotakahvilassa tämä voisi tarkoittaa, että haluamme olla tunnettuja tunnelmallisessa lapin henkisessä kahvilaelämyksen luomisessa. Emme ole vain kahvila vain kokemus. Kotakahvilassa saa hetken ajan rentoutua aidon pannukahvin kanssa ja nauttia tulen katselusta samalla. Se on hetken levähdyksen paikka, jossa saat vain olla ja nauttia.

Brändin neljä eri tehtävää:
1. Auttaa myymään kalliimmalla
2. Suojaa vaikeuksilta
3. Säästää kustannuksia
4. Mahdollistaa parhaiden ihmisten rekrytoinnin

Miksi brändi suojaa vaikeuksilta? Koska mielikuva kohderyhmällä on suhteellisen pysyvä ja se ei kovin herkästi muutu, vaikka yritys tekisi virheitä. Kustannusten säästäminen näkyy markkinointibudjetissa, hyvää brändiä ei tarvitse markkinoida yhtä paljon kuin tuntematonta brändiä.

Markkinointiviestinnän kolme C:tä

Markkinointiviestinnässä käytetään kolmen C:n mallia: contunyity (jatkuvuus), consistency (samankaltaisuus) ja credibility (uskottavuus). Jatkuvuus varmistaa, että tavoitemielikuvaan perustuvat viestit pysyvät samanlaisina tarpeeksi pitkään, jotta lopulta se voi läpäistä kuluttajan markkinointiviestintään kasvattaman suojamuurin. Tämä auttaa brändin rakennuksessa. Samankaltaisuus tarkoittaa viestien sisältöä. Asiakkaat omaksuvat markkinointiviestit hyvin hitaasti, joten on tärkeää, että viestit pysyvät samoina useiden vuosien ajan. Uskottavuus on vahva osa brändin rakentamista. Yrityksen vahvuuksien on perustuttava asioihin, jotka asiakas kokee tärkeiksi ja yrityksen on pystyttävä seisomaan uskottavasti näiden asioiden takana.

Meillä ei viimeksi ollut erityistä sanomaa Driftingissä mukana ja voisi olla hyvä kehittää tapa millä markkinoimme tapahtumaa. Päämääränämme on kuitenkin, että tapahtuma on huikea, erilainen ja jännittävä. Haluamme luoda sirkusmaisen tapahtuman asiakkaille, josta mediat puhuvat vielä jälkeenpäinkin. Haluamme myös Tiimiakatemian jälkeenkin jatkaa tapahtuman järjestämistä. Tästä syystä meidän tulisi luoda nyt markkinointiviestit, joita toistamme jatkuvana ja joita emme muuta, vaikka houkutusta olisikin. Meillä oli kamppailu muutammeko tapahtuman nimeä, mutta onneksi päädyimme pitämään saman nimen kuin viimekin vuonna. Se olisi hämmentänyt asiakkaita liikaa ja nyt markkinointiviestintämme toimii ainakin nimen osalta samana.

Markkinoimme driftingiä autourheilutapahtumana, jossa kumi palaa ja tämän kyllä toteutimmekin. Meidän asiakkaat luultavasti kokevat tärkeänä autoshown sekä driftingin kilpailuna ja viihdyttävän kesäpäivän viettämisen perheen tai kavereiden kesken. Aiomme tuoda ensi tapahtumaan enemmän oheisohjelmaa ja tekemistä tukemaan tapahtumaa, jotta asiakkaat viihtyisivät myös väliajallakin tapahtumassamme. Luulen, että olisi hyvä ensi tapaamisessa käydä koko drifting tiimin kesken, miten haluamme markkinoida tapahtumaa ja luoda selkeät viestit tapahtuman markkinoimiseksi. Markkinointiviestintä tapahtumasta voisi esimerkiksi olla, että tule kokemaan kanssamme kesän huikein ja erilaisin tapahtuma.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!