Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Creativity Inc. +NBF -seminaari

 

Kuinka johtaa luovuutta?

 

Koen itse olevani todella luova persoona. Siihen, että pystyn työskentelemään tehokkaasti tarvitsee yleensä rauhaa, vapautta ja motivaattorin, kuten deadlinen. Yleisesti ottaen luovassa työssä henkilö tietää itse, miten toimia itselle parhaalla tavalla kohti visiotaan. Miten luovuutta voi sitten johtaa?

 

 

“It’s not the daily increase but daily decrease. Hack away at the unessential.”

-Bruce Lee

 

Ed Catmull kireytti Nordic Business Forumissa hyvin: “Johtajan ei tulisi ajatella kuinka edistää luovuutta, vaan selvittää, mitkä asiat ovat esteenä luovuudelle.” Tällöin johtaja ei vasten tarkoitustaan luo lisää esteitä vaan keskittyy yksinkertaistamaan prosessia, minimoiden esteet luovuuden tieltä. Jos tuntuu, ettei asiat etene, on johtajana helppo ajautua kuitenkin mikromanagerointiin. Luota prosessiin ja luota ihmisiin.

 

Kuten mainitsin, niin deadlinet ovat oiva tapa johtaa ja varmistaa, että resurssit riittävät. Jos deadlineja alkaa laittaa kalenteriin kuitenkin liian aikaisin, on mahdollista saada ihmisiltä negatiivinen vastaanotto ja laskea luovuutta. Johtajan onkin tärkeä tunnistaa aika, jolloin tiimi tarvitsee hieman lisäpotkua projektin aikataulussa pysymiseen.

 

Kirjassa moneen otteeseen käsitelty ja itselle ehkä vaikuttavin luovuuden ja oppimisen tiellä olevista asioista on epäonnistumisen pelko. Epäonnistuminen on oppimisen pakollinen työkalu. Ei harjoitellessa ajamaan polkupyörällä, opiskella polkupyörällä ajamisen biomekaniikkaa ja satulaan hypätessä onnistutaan heti. Se on prosessi, jossa kokeillaan ja epäonnistutaan. Kaaduttaessa isä tai äiti auttaa taas pystyyn ja rohkaisee uuteen yritykseen. Erotatko johtajan ja mitä hän tekee esimerkissä? Johtaja ei pyri minimoimaan epäonnistumista vaan pyrkii vähentämään epäonnistumisen pelkoa. Edin sanoin: ”On paljon helpompaa korjata virheet kuin ehkäistä ne.”

 

 

“Failure is a manifestation of learning and exploration. If you aren’t experiencing failure, then you are making a far worst mistake. You are driven by a desire to avoid it. Trying to avoid failure by outthinking dooms you to fail.”

-Ed Catmull

 

Epäonnistumisen pelko on asia, mihin jokainen pystyy myös itse vaikuttamaan todella helposti – vaikkakin hieman epämiellyttävästi. Epäonnistumisen pelkoa voi vähentää ja treenata asettamalla itsensä omasta mielestä noloihin tilanteisiin. Itseäni olen tehnyt tätä mm. esiintymisellä ja tekemällä jotain omasta mielestä noloa, kuten pukeutumalla oudosti. Olen kokenut niistä olleen itselleni suuri apu. Uskallan tehdä asioita enemmän vaikka pelottaisi ja samalla koen myös itsetuntoni kasvaneen.

 

Tuhansia vuosia sitten epäonnistumisella on voinut olla tuhoisiakin vaikutuksia ihmiselle ja pelko on ollut selviytymisen kannalta oleellinen asia. Nykyään on kuitenkin tärkeää osata erottaa millaisesta emotionaalisesta reaktiosta on kyse. Oletko vaarassa vai pelkäätkö tehdä jotain toisin. Pelko on läsnä aina kun tehdään jotain uutta.

 

Epäonnistumiseen liittyy vahvasti myös uuden asian luominen. Puhutaan paljon aloittelijan mielestä ”beginners mind”. Tämä tarkoittaa, että pystyt tarkastelemaan asioita ja kokeilla uutta ilman, että pelkäisit jonkun arvostelevan tekemisiäsi. Tämän takia lapsilta tuleekin enemmän ja lennokkaampia ideoita, kuin aikuisilta. Ala-asteen aikana lapset oppivat tietyn mielenmallin, miten mikäkin asia tulisi hoitaa, jolloin he alkavat murehtia arvostelusta ja luovuus laskee. Johtajan tulisikin kannustaa tähän, olemalla samalla tasolla muiden kanssa, helposti tavoiteltavissa ja huomioida kaikki ideat.

 

 

Ihmiset ennen ideoita

 

Tiimeissä ja rekrytoinnissa tulisi aina kiinnittää huomiota enemmän ihmisien potentiaaliin kasvaa, kuin sen hetkisiin taitoihin. Kysy itseltäsi mihin henkilö voi olla kykeneväinen tulevaisuudessa? Toinen liikaa painoarvoa saava asia on ideat. Ideat ovat arvottomia ennen kuin ne toteutetaan ja niiden arvo riippuu tällöin täysin toteutustavasta.

 

 

”Give a good idea to a mediocre team, they will screw it up. But give a mediocre idea to a great team, they will either fix it or come up with something better.”

-Ed Catmull

 

 

”Talent is there, but we need to remove the barriers”

-Ed Catmull

 

 

 

 

Tiedonjako

 

Tiedonjako on organisaatiossa ehkä tärkein asia. Tiimiakatemian treenit ovat huippu paikka tälle. Onkin mahtavaa, että olemme järjestäneet yhteistreenejä koko akatemian sisällä, jolloin saamme tietoa välittymään myös tiimejen välillä. Vinnovointi-illoilla on ollut sama tarkoitus hieman rennommissa merkeissä, mikä mahdollistaa luovemman ilmapiirin.

 

Creativity Inc. laittoi itseni pohtimaan ja kyseenalaistamaan Tiimiakatemialle juurtunutta motorola -arviointityökalua. Pixarilla laittaa suurta arvoa projektien jälkeen niiden läpikäynnille koko porukalla. Se mahdollistaa oppien jaon ja headsupin seuraavaan projektiin mm. kysymyksien kautta. Mitä minun tulee kysyä itseltäni ensi kerralla? Asia jonka olen huomannut motoroloissamme jo aiemmin on, että kukaan ei halua oikein tehdä niitä ja vastaukset ovat lähes aina samat. Kyse ei ole siitä ettemmekö ymmärtäisi niiden arvoa. Mitä jos se tehtäisiinkin aina eri tavalla? Pystyisimme muokata läpikäynnin projektikohtaisesti mielenkiintoisemmaksi ja yleisesti ottaen kysymällä eri kysymyksen saa yleensä eri vastauksen.

 

 

”Vary the format. If you repeat the same format, you tend to uncover the same lessons.”

-Ed Catmull

 

Edin pointit jälkipuintiin

  • Pohdiskelkaa mitä opitte
  • Opettakaa muille, ketkä eivät olleet mukana
  • Älä anna negatiivisuuden/ mielipahan olla läsnä
  • Aikatauluta ja anna osallistujien valmistautua kunnolla (Edin mielestä jopa 90% reflektoinnista tehty ennen yhteistä käsittelyä)
  • Muuttele tapaa jolla pidät yhteisen jälkipuinnin

 

”Craft is what we are expected to know – art is the unexpected use of our craft”

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!