Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Crush It!

Kirjoitettu 01.06.17
Esseen kirjoittaja: Essi Järviö
Kirjapisteet: 3
Kirja: Crush It!
Kirjan kirjoittaja: Gary Vaynerchuk
Kategoriat: 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kuten useimmilla, Tiimiakatemia on ollut minulle sellaista itsensä ja oman intohimonsa etsimisen aikaa. Olen ollut mukana monenlaisissa projekteissa, jotkut ovat onnistuneet hyvin, jotkut vähemmän hyvin. Jotkut ovat tuntuneet omilta, jotkut pakkopullalta. Kuitenkaan oikein mikään ei ole ihan täysillä kolahtanut, joskin viime joulun EkoTeko pop-up oli kyllä todella lähellä sellaista unelmatilannetta.

 

Tänä keväänä on kuitenkin kolahtanut. Kaverini pyysi minua kirjoittamaan oman start up –yrityksensä nettisivuille blogia. Olin otettu ja innostunut. Tajusin, että ei hitto, tätähän minä olen aina halunnut tehdä.

 

Olen koululaisesta asti pitänyt kirjoittamisesta. Olen myös ollut siinä hyvä. Omastani ja muidenkin mielestä. Joskus lukioikäisenä taisin kirjoittaa hetken omaa blogia, mutta muuten kirjoittaminen on rajoittunut koulutöihin ja satunnaiseen päiväkirjaan. Koulun takia kirjoittaminen on tuntunut välillä ihan kamalalta. On pitänyt pakolla vääntää tekstejä aiheista jotka eivät kiinnosta, saamatta hommasta itse kuitenkaan juuri mitään muuta kuin hyvän arvosanan. Välillä olen ollut kokonaan kirjoittamatta pitkiä jaksoja. On vain tuntunut, ettei ole ollut mitään sanottavaa ja ketään ei kiinnostaisi, vaikka olisikin.

 

Samaan aikaan olen välillä haaveillut omasta blogista, joka koskettaisi edes muutamaan ihmistä, kuten seuraamillani blogit ovat koskettaneet minua. Bloggaajista on tullut kuin kavereita, vaikkakin kovin yksipuolisia sellaisia. Nyt alan kuitenkin olla kypsä. Tai ainakin minusta tuntuu siltä. Ehkä olen tajunnut alkaa uskoa itseeni. Ehkä olen tajunnut, että ne tämän vuoden Blog Awardseissa palkitut ammattibloggaajatkin ovat aloittaneet nollasta, ja että he ovat aivan tavallisia ihmisiä, jotka vain jakavat omaa tarinaansa muille inspiroivasti ja aidosti.

 

Tästä hurmioituneena päätin kirjoittaa oman intohimon löytämisestä ja sen muuttamisesta omaksi ammatiksi. Aiheesta on kirjoitettu paljon kirjoja ja niitä on luettu ja jaettu paljon myös Tiimiakatemialla. Valitsin kuitenkin inspiraatiokseni Gary Vaynerchukin Crush It! –kirjan, sillä Gary tyyppinä kiinnostaa ja halusin lukea hänen tarinansa.

 

Gary Vaynerchuck on siis perustanut oman viiniä myyvän verkkokauppansa noustuaan johtamaan perheyritystään collegesta valmistuttuaan. Kaveri 20-kertaisti yrityksen liikevaihdon kuudessa vuodessa verkkokaupan, sähköpostimarkkinoinnin ja uudenlaisen hinnoittelun avulla. Kirjassaan Crush it! hän puhuu juuri siitä, mitä olen itse tässä viimeisen puolen vuoden aikana pohtinut. Eli miten tehdään omasta intohimosta ammatti.

 

  1. Löydä intohimosi

 

Ensimmäinen askel on siis oman intohimon löytäminen. Garylla se oli viini, minulla se on kirjoittaminen. Helppoa, vai mitä?

 

Totuus on, että varmasti niin Gary kuin minäkin olemme kulkeneet pitkän tien miettien, mikä se tulevaisuuden unelma-ammatti oikein voisi olla. Olen aika varma, että vastaus ei tule eteen ennen kuin on sille valmis. On oltava valmis tekemään se valinta, että tätä haluan tehdä seuraavaksi ja tähän haluan panostaa täysillä. Vasta sitten voi todella tietää, mikä se oma intohimo on, kun on tarpeeksi kauan tehnyt jotain, mistä ei tykkää ja haluaa päästä siitä eroon tekemällä päätöksen seurata omaa intohimoa.

Itse esimerkiksi olen seurannut tiimiä ehkä vähän liian pitkään ja odottanut, josko löytyisi jokin yhteinen intohimo, mitä voisimme porukalla lähteä toteuttamaan. Sitä kun ei ole tullut eteen, on osa porukasta tajunnut lähteä oma intohimonsa perään ja lopulta olen itsekin kyllästynyt odotteluun, päättänyt lakata pelkäämästä ja rakentaa oman tulevaisuuteni, muiden vahvaa esimerkkiä seuraten.

 

Kun intohimostaan kertoo muille, se vahvistuu ja saa vahvistusta. Ei siis kannata jännittää, mitä muut sanovat. Kannattaa kertoa avoimesti omista haaveistaan ja olla aito. Ihmiset yleensä suhtautuvat muiden haaveisiin avoimesti ja positiivisesti, ja parhaimmillaan levittävät sanaa ja mahdollistavat haaveiden toteutumisen.

 

  1. Tee intohimosta itsellesi työ

 

Nyt on siis aika lakata ”harrastamasta” ja siirtää harrastus, minun tapauksessani kirjoittaminen, keskeisempään rooliin elämässä. Eli tehdä siitä työ. Tavoitteena ei ole vain elättää itseään, vaan tehdä harrastuksesta kannattava bisnes, joka tuottaa voittoa.

 

Gary itse kertoo alkaneensa hullun lailla kartoittaa viinialaa ja paneutumaan siihen. Mistä viiniharrastajat puhuvat? Mistä he pitävät? Mitä he haluavat tietää? Mitkä viinit ovat suosittuja, Mitä ostetaan eniten? Mikä sopii mihinkin tilanteeseen? Tämän jatkuvan tiedon kaivamisen avulla hän loi Youtube kanavan, jossa hän, omana itsenään, jakoi löytämäänsä tietoa ja keskusteli seuraajiensa kanssa aiheesta, samalla oppien koko ajan lisää sekä yhteisöstä, että alasta.

 

Mitä itse aion tehdä?

 

Blogi – blogin aloitus: kesäkuu 2017

 

Aion perustaa itselleni lifestyle-blogin. Teen hyvännäköisen wordpress-pohjan, valitsen osuvan nimen ja alan ideoida aiheita ja kirjoittaa ja ottaa kuvia. Omaa tyyliä ja blogin pääaiheita ja tunnelmaa pitää myös vähän viilata, mutta ne muodostukoon ajan kanssa. Tärkeintä on olla aito ja antaa blogin muuttua samalla kun minäkin muutun. Aion alkaa seurata enemmän blogeja vapaa-ajallani ja perehtyä blogimaailmaan ihan kunnolla. Kaivelen aiheideoita, kuvainspiraatiota, suosittuja postauksia ja mietin, mitä voisin tehdä eri lailla ja erottautua. Haluan jatkuvasti oppia uutta ja kehittää itseäni. Kun saan kasvatettua yleisöäni, hankin yhteistyökumppaneita ja rahoitusta blogilleni.

 

Työ kirjoittamisen parissa – työnhaun aloitus: elokuu 2017

 

Tietenkään blogilla ei heti elä. Voi mennä vuosia, ennen kuin bloggaamisesta tai kirjoittamisesta ylipäänsä voi tulla päätyö. Jos niin ikinä edes käy. Aion siis hankkia työpaikan markkinointiyrityksestä tai jonkin yrityksen markkinointipuolelta. Miksi en alkaisi yrittäjäksi? Koska haluan kehittyä nimenomaan kirjoittamisessa ja markkinoinnissa, ja yrityksen pyörittäminen voi viedä ainakin aluksi liikaa aikaa. Haluan oppimisrauhan ja stressi omasta yrityksestä ei oikein mene yksiin sen kanssa.

 

Sisällöntuotantopalvelut yrityksille – projektien myynnin aloitus: kesäkuu 2017

Työn ja blogin ohella voin tarjota yrityksille satunnaisia sisällöntuotanto- tai markkinointipalveluja esimerkiksi toiminimen tai muun yrityksen kautta ja kasvattaa sillä tavoin nimeäni yrityskentässä. Haluan, että minulla on monta rautaa tulessa.

 

  1. Tee ihan superpaljon töitä

 

Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta avataanpa vähän, että mitä se työnteko oikeastaan on.

 

Hanki seuraajia somessa

 

Somekanavat pitää olla kunnossa, että voi saavuttaa minkäänmoista menestystä millään alalla. Etenkin, jos oma ala vaatii someosaamista ja sitä aikoo itse tarjota maksullisena palveluna. Sosiaalinen media on myös loistava kanava löytää seuraajia ja yhteistyökumppaneita omalle kanavalle. On siis oltava mukana keskusteluissa, vastata kommentteihin ja olla yhteydessä muihin ihmisiin aktiivisesti ja monessa eri kanavassa

 

Aitous = menestys

 

Ne kanavat, joita haluaa itse käyttää, on valittava tarkoin. Itse en esimerkiksi voi kuvitella tekeväni videoblogia, koska en koe olevani verbaalisesti lahjakas tai muutenkaan kovin karismaattinen esiintyjä. Sen sijaan blogi ja kuvaaminen sopivat minulle, koska olen hyvä kirjoittaja ja osaan ilmaista itseäni kirjoittamalla paremmin. Kuvat vahvistavat tekstin välittämiä mielikuvia ja valokuvaaminen onkin harrastus, johon täytyy palata.

 

Tärkeintä on siis olla aito ja välttää kaikkea, mikä ei tunnu itselle sopivalta. Garykin mietti joskus tekevänsä rämäpäisistä, viineistä kertovista Youtube-videoistaan hillitympiä tavoittaakseen enemmän seuraajia. Viiniasiantuntijat kun ovat usein arvokkaita ja hillittyjä, eikä Garyn persoonallisuus oikein istunut tähän stereotyyppiin. Kaveri päätti kuitenkin jatkaa omalla tyylillään, sillä se oli lopulta se seikka, minkä vuoksi hänellä oli niin paljon uskollisia seuraajia. Aitoutta arvostettiin ja arvostetaan edelleen yhä enemmän.

 

On siis oltava rehellinen itselleen, vaikka lokaa tulisi niskaan ja tekisi mieli miellyttää muita. Vain niin voi erottua muista ja pitää oman vision kirkkaana tekemisessä. Aitous vaatii paljon työtä, sillä oman näköistä työn jälkeä ei voi saada oikomalla mutkia suoriksi. Pitää tehdä niin hyvää duunia, että on itse tyytyväinen lopputulokseen. Menestystä ei ovi nopeuttaa, ja kuka haluaisikaan, jos joutuu tinkimään omasta persoonasta.

 

Hakeudu osaksi yhteisöä

 

Menestys ei myöskään tule ilman tukijoukkoja, seuraajia ja faneja. Niitä pitää tietysti itse metsästää, sillä kukaan ei muuten tiedä siitä, mitä teen. Pitää siis osallistua tapahtumiin, tavata ihmisiä ja verkostoitua. Nyt se ei edes enää tunnu niin hankalalta, kun osaan kertoa omasta osaamisestani ja tavoitteistani. On kerrottava jokaiselle, jota kiinnostaa kuunnella, mitä teen ja miksi. Myös somessa pitää olla aktiivinen ja hakeutua samoin ajattelevien ihmisten pariin. Pitää keskustella, kommentoida, seurata ja vastata kysymyksiin. Pitää myös kohdella muita kunnioittavasti, niin ansaitsee muiden kunnioituksen.

 

Gary kertoo tehneensä juuri näitä asioita. Hänkin hakeutui viinipiireihin ja oli aktiivinen viinin ympärille syntyneissä yhteisöissä. Kun hän oli aikansa tehnyt itseään tutuksi muille ja tutustunut itse muihin ihmisiin, muut ottivat hänet yhteisöönsä ja hän sai heidän tukensa taakseen. Gary myös oppi paljon siitä, mitä viini-ihmiset oikein halusivat. Tämän tiedon hän vei tietysti käytäntöön yritystoiminnassaan ja menestyi.

 

Yhteistyö rahoittajien ja mainostajien kanssa

 

Kun blogille on kertynyt jonkin verran yleisöä, kannattaa jo alkaa kontaktoida mainostajia ja muita yhteistyötahoja. Sisältöyhteistyöt, bannerimainonta ja somekampanjat ovat blogaajien yleisimpiä tulonlähteitä. Blogeja luetaan paljon ja blogaajat ovat mielipidevaikuttajia, jotka vaikuttavat paljon esimerkiksi lukijoiden kulutustottumuksiin. Blogin kanssa tehtävä sisältöyhteistyö antaa mainostavalle yritykselle siis hyvän näkyvyyden, mutta myös suoraa vaikuttajamarkkinointia.

 

Tässä sama homma muun sisällöntuotantotyön kanssa. Kun referenssejä ja onnistuneita projekteja alkaa kertyä, kannattaa alkaa tavoitella yhä isompia diilejä ja asiakkaita.

 

Reagoi muutoksiin nopeasti

 

Maailma muuttuu koko ajan. Samalla muuttuu myös jokainen ammatti ja ala, samoin markkinointi ja bloggaaminen. On siis oltava koko ajan kärryillä uusista tuulista ja tunnusteltava, millainen muutos pinnan alla kuohuu. Vain niin voi olla edellä kävijöiden kelkassa.

 

Muutokset voivat tuntua pelottavilta ja vastenmielisiltä, mutta muutosajattelussakin voi kehittyä. Jos muutos tuntuu siltä, että siinä on potentiaalia olla seuraava suuri trendi, pitää etsiä siitä positiiviset puolet ja reagoida siihen nopeasti. Jos alalla tapahtuvia pieniä tai maailmanlaajuisia isoja muutoksia ei ota tosissaan, voi pudota lopullisesti kelkasta.

 

 

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!