Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Delivering Happiness – Tuotto, tunne ja tarkoitus – Tony Hsieh

Kirjoitettu 19.01.17
Esseen kirjoittaja: Jarkko Kilpeläinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tuotto, tunne ja tarkoitus
Kirjan kirjoittaja: Tony Hsieh
Kategoriat: 9.03. Yrittäjyys, 9.04. Johtaminen, 9.08. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kyseinen kirja kertoo yhdysvaltalaisen yrityksen Zapposin tarinan joka lopulta myytiin yli miljardilla eurolla Amazon nimiselle yritysjätille. Kirjassa kerrotaan yrityksen perustajan tarina ja erilaisia vaiheita hänen elämänsä varrelta, sekä miten he tekivät kyseisestä kenkien nettikauppaan keskittyvästä yrityksestä lopulta menestystarinan. Kirjassa kerrotaan miten yrityskulttuurin ja asiakaspalvelun avulla voidaan johtaa ja muodostaa liiketoiminnalle etua tuova ydinajatus.

Luin kirjan tiimitoverini Tonin suosituksesta. Halusin lisätietoa siihen, miten startup yrityksestä kasvatetaan suuri miljardibisnes ja mitä kaikkea tämän saavuttaminen vaatisi. Kirjan luettuani oma johtamisfilosofiani kirkastui organisaation kulttuurin merkityksen suhteen ja Hyvästä Paras kirjasta tuttuihin oikeisiin ihmisiin. Hsieh puhui monesti siitä, miten he eivät esimerkiksi palkanneet jotain valmiiksi heidän haluamiaan ominaisuuksia omaavaa työnhakijaa, mikäli hänen arvot ja asenne ei kohdannut heidän näkemyksensä suhteen. Heidän ydinajatuksensa olivat asiakaspalvelussa ja yrityskulttuurissa joiden edelläkävijöitä he ovat yhä edelleen maailmanlaajuisesti.

Kirjassa käytiin läpi Tonyn tarina. Nöyrä mutta itselleen vaativa Aasialais syntyinen poika joka opiskeli yliopistossa IT ja business puolella. Hänellä oli jo aiemmin yksi bisnes josta hän sai lopulta hyvät rahat, mutta päätti lähteä vielä Zapposiin mukaan, sillä hän todella uskoi tämän yrityksen potentiaaliin. Hän joutui melkein miljonääristä vararikkoon ja joutui kiinnittämään upean kattohuoneistonsa pelastaakseen Zapposin varmalta tuholta. He tekivät monia strategisia virheitä, joista he esimerkiksi oppivat sen, ettei yrityksen ydinliiketoimintaa, eli tässä tapauksessa nopeaa toimitusta ja logistiikkaa tule missään nimessä ulkoistaa.

Itselleni kirjan luettuani kiteytyi ajatus sinnikkyydestä, omaan ideaan uskomisesta sekä organisaatiokulttuurin ja asiakaspalvelun merkityksestä. Kävin vielä hakemassa organisaatiokulttuuriin liittyen oppeja suomalaisesta IT firmasta nimeltä Futurice. Kyseinen yritys on valittu monta kertaa Euroopan parhaaksi työpaikaksi, eikä suotta. He nimesivät yhdeksi firman innoittajaksi juuri Zapposin jossa he olivat vierailleet paikan päällä Las Vegasissa. Yritykseen oli kadehdittavan mahtava tulla sisälle. Kaikkea oli ajateltu. Heidän ideanaan oli luoda työpaikka jonne todellisuudessa on mukava tulla ja jonne kaikki haluavat. Kaikki tämä lähtee yrityksen arvoista joka alkaa heti rekrytointiprosessista. Yritykseen palkataan vain oikeanlaisia ihmisiä ja yrityskulttuurin määrittää pitkälti yrityksen arvot.

Itse pyrin johtamisessani ja mahdollisessa tulevaisuuden yrityksessä juuri tämän kaltaiseen toimintamalliin. Organisaatiokulttuurin kautta johtamiseen joissa aidosti yritys uskoo siihen, että parhaat tulokset tulevat yksilön hyvinvoinnin ja ammatillisen kehittymisen tukemisen kautta. Lisäksi on tärkeää että jokainen organisaation jäsen aidosti on innostunut ja sitoutunut yrityksen arvoihin ja visioihin. Akatemialla tämä on hieman haastavaa, sillä kun 15 hengen tiimi kasataan toisille täysin päinvastaisista ihmisistä joilla on kovin erilaiset tavoitteet, asettaa tämä suuria haasteita tiimiytymisen, kulttuurin ja yhteisen päämäärän suhteen. Sain kuitenkin kirjasta paljon oppeja siitä, miten arvostava kulttuuri ja iloinen ilmapiiri vaikuttaa tuloksiin joita voimme yhteisellä tekemisellä saavuttaa. Suurimpana koppina tästä on asiakaslähtöisyys, kulttuurin luonnin merkitys ja se, että luottamus annetaan yksilölle eikä sitä tarvitse erikseen ansaita.

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!