Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Dettman ja johtamisen taito

Kirjoitettu 29.05.19
Esseen kirjoittaja: Emilia Niemi
Kirjapisteet: 2
Kirja: Dettman ja johtamisen taito
Kirjan kirjoittaja: Saska Saarikoski
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Merkityksen tunne

Kyky löytää ja ylläpitää merkityksen tunnetta on elämän yksi tärkeä pilari. Se, että kuuluu johonkin antaa merkityksen tunnetta ja se taas antaa ihmiselle voimaa. Esimerkkinä Viktor Flank, Saksan natsileireiltä, jolle omat arvot olivat menestys ja raha. Tämä ei kuitenkaan sido häntä mitenkään muihin ihmisiin, vaan liittyy vaan häneen itseensä ja näin ei luo merkityksen tunnetta. Merkityksen tunne voi tulla vaikka siitä, että kuuluu perheeseen tai urheilujoukkueeseen. Faktahan on se, että yksin ei tässä elämässä pärjää.

Positiivinen oravanpyörä

”Onnistuminen ruokkii itseluottamusta ja itseluottamus onnistumisia. ”

Onnistumisilla on suuri vaikutus ihmismieleen, sillä ne käynnistävät usein tämän positiivisen oravanpyörän. Kun saa yhden onnistumisen, niitä alkaa tulla kummasti myös lisää. Tähän liittyy vahvasti Tiimiakatemian arki ja tekeminen. Ihmiset pitäisi saada tekemään vielä enemmän ja vielä rohkeammin. Kun alkaa vaan tekemään ja vihdoin se onnistuminen tulee, on päässyt siihen tilanteeseen, että hommat alkavat rullaamaan. Mitä se taas vaatii, että onnistuu? Hurjasti työtä, omaa innostusta ja periksiantamattomuutta. Myös muiden onnistumiset ruokkivat kaikkien tiimiyrittäjien kokeiluja sillä innostus tarttuu.

Dettman puhuu paljon länsimaisesta ja itämaisesta oppimisesta. Länsimainen oppiminen tarkoittaa sitä, että kaadetaan kaikki tieto oppilaan päähän ja hän on sitten oppinut. Itämainen oppiminen on taas sitä, kun oppija on jo ajatellut, että olisi mielenkiintoista oppia jotain asiaa, ja sen jälkeen hän lukee esimerkiksi kirjan siitä. Nämä itämaiset oppijat ovat kuin itseoppineita, ja länsimaiset opetettuja. Kumpihan mahtaa oppia paremmin? Minun täytyy liittyä Dettmanin puolelle tässä, eli uskon itämaisen tavan olevan opiskelijalle paljon parempi. Olen monesti miettinyt, mistä se tiedon kaataminen opiskelijan päähän tulee? Eihän kukaan järki ihminen voi kuvitella, että joku oppisi niin. Tällä tavalla opettaja lienee ainoa, joka oppii kunnolla kun hän toistaa itse asioita ääneen. Tiimiakatemian oppimismalli onkin lähempänä itämaista oppimistyyliä.

Johtajien niin kuin opettajienkin tehtävä on palvelutehtävä. Tehtävänä on palvella oppilaita niin, että he oppivat kaikista parhaiten. Dettman kertookin, että hän vaihtoi työpisteensä kyltin ”johtaja” pois ja laittoi ”palvelija” tilalle. Johtaja toki kuulostaa hienommalta, mutta palvelijan rooli on realistisesti sitä mitä teet. Mielestäni on kunniatehtävä, että saat palvella ihmisiä.

Dettmanilla oli mielenkiintoisia tarinoita omasta johtamisestaan koripallossa. Oli hämmästyttävää miten liigassakin on yhä nämä isot pamppu johtajat todella tiukkoja ja auktoritäärisiä. Dettman koki paljon epäonnistumisia, mutta ei antanut niiden lannistaa. Hän selvästikin rakasti työtään koripallovalmentajana. Paljon oli myös muuttujia ja ikäviä tilanteita, johon hän ei voinut vaikuttaa millään tapaa. Esimerkiksi tämä, että koripallo joukkueen raha-asiat olivat menneet täysin sekaisin, eletty miinuksilla, joka kärjistyi siihen, että pelaajat eivät saaneet palkkaansa ja loppujen lopuksi joukkue jouduttiin lopettamaan. Miten toimit tässä kohtaa palvelijan roolissa? Miten saat heidät innostumaan vielä viimeiseen matsiin, vaikka he ovat raivoissaan tästä seikasta, että joku on sotkenut raha-asiat ja he saavat potkut. Dettman oli fiksu, ja käytti apuna sitä faktaa, miksi he kaikki ovat tässä joukkueessa. He rakastavat pelata, ja raha on vain sivuseikka. He saisivat pelata viimeisen pelinsä tällä joukkuueella ja nauttia pelaamisesta. Kävi niin, että he voittivat viimeisen pelinsä. Vaatii johtajalta aikamoisia kylmähermoja ja innostamisen taitoa.

Näihin muuttujiin liittyen Dettmanilla oli hyviä pointteja siinä, että ikinä ei saa kääntää selkäänsä joukkueelle. On aina oltava joukkueen puolella. Jos joku iso pamppu tulee muuttujien kanssa, niin johtajana et voi mennä hänen puolelleen, sillä silloin joukkue on menetetty. Luottamus, jota on rakennettu monet vuodet voidaan menettää yhdessä hetkessä. Johtajana olet osa joukkuetta, mikä on hyvä muistaa.

Tässä oli myös muutamia hyviä pointteja joita sain kirjasta:

  1. Motivoituneelle täytyy vain näyttää suunta, niin motivaatio tulee sieltä
  2. Auktoriteettiä ei saada desibeleillä
  3. Vaatiminen on välittämistä
  4. Valmentajan tärkein työkalu on empatia

Kohdan 3, vaatiminen on välittämistä olen kuullut jo useamman kerran tiimini treeneissä. Se, että haastaa omia tiimikavereitaan vaatimalla on minusta hienoa. Haastamme toisia olemaan vieläkin parempia, ja tekemään niitä isoja juttuja. Tiimi asettaa kuitenkin itse sen rajan, mihin haluaa pyrkiä ja mikä ei enää riitä. Meillä on vielä puolivuotta aikaa, joten tätä vaatimista voisi minusta lisätä vielä enemmän, ja niin että jokaikinen tiimin jäsen osaisi vaatia toisiltaan. Aion syksyllä olla myös vaativampi itseäni kohtaan, sekä silloin voin vaatia myös muilta. Waiston vuosi 2019!

Kohta 4, valmentajan tärkein työkalu on empatia. Johtajan on tiedettävä miltä toisella tuntuu, jotta osaa johtaa oikein. Asiat ovat usein monimutkaisia, ja ikinä ei voi tietää mitä toisen elämässä tapahtuu. Jos asetut vastapuolelle, etkä edes yritä ymmärtää johdettavaa, et tule saamaan luottamusta. Jos taas eläydyt johdettavan tilanteeseen ja pohditte yhdessä tilannetta, syntyy luottamus.

On hyvä muistaa, että johtaja voi onnistua vaan muiden ihmisten kautta. Täytyy tuntea johdettavansa ja oppia heiltä. Kun johtajat saavat palkintoja, eivät he olisi saaneet niitä ilman johdettaviaan. Johtajan rooli on hurja oppimisen paikka, jossa koko tiimi auttaa sinua oppimaan. Tiimiakatemialla siihen on luotu älytön oppimisen leikkikenttä, jos siihen uskaltaa vain tarttua. Päävalmentajamme sanoin, jos osaat johtaa omaa tiimiyritystä, osaat johtaa Tiimiakatemian jälkeen missä vaan.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!