Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Dialogi on jalo taito

Kirjoitettu 29.08.17
Esseen kirjoittaja: Sanni Oranen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Kaikkien aivot käyttöön
Kirjan kirjoittaja: Sirkku Heinonen, Rea Klingberg, Päivi Pentti
Kategoriat: 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Hyvä dialogi on jalo taito, joka jokaisen tulisi osata.

Ennen Tiimiakatemiaa luulin, että dialogi tarkoittaa vuoropuhelua. Nyt täällä kolme vuotta olleena tajuan, että se on jotain paljon monimutkaisempaa ja vaatii harjoittelua. Hyvä dialogi on hyvän viestinnän perusta ja mistä suurin osa ongelmista johtuu? Niin parisuhteessa, työpaikalla, omassa tiimissä, yrityksissä ja asiakassuhteissa suurin ongelma on viestinnän puute. Väärät emojit, huutomerkit, pisteet ja jopa sanat kirjoitetussa kielessä tarkoittaa aina toiselle jotakin muuta, koska eleet, ilmeet ja äänenpaino jää pois. Sen takia on tärkeää, että me ihmiset puhumme toisillemme ja kuuntelemme toisiamme. Mieluummin jopa vähän liikaa kuin liian vähän.

 

Minä itse olen puhelias tyyppi ja kova kyselemään ja ihmettelemään asioita. Ennen Tiimiakatemiaa luulin, että se on huono asia, koska olin kuullut siitä aina. “Sä puhut/kommentoit koko ajan.” “Kyselet kuin joku pikkulapsi, ei sun kaikkea tarvii tietää.” Ymmärrän, että se saattaa joskus olla rasittavaa, mutta pääasiassa minulle on ollut siitä vain hyötyä. Minä uskallan kysyä ja kertoa mielipiteeni. Uskallan aidosti ihmetellä, miksi joku tekee mitä tekee, enkä vain tyydy ajattelemaan “no, sellasia ne nyt on”. Sillä jokainen meistä voi kehittyä. Ennen tiimiakatemiaa, lukuisia treenejä ja sitä kasvua, mitä tiimiläisenä olen käynyt, en osannut kuunnella samalla tavalla. Ennen kuulin puheesta vain sen, mitä ihminen sanoi – mustavalkoisena – nyt pystyn kuulemaan myös mitä hän tarkoittaa. Mitä tutummaksi ihminen ja hänen persoonansa tulee, sitä helpompaa on ymmärtää “Miksi hän sanoo näin?” “Tarkoittaako hän tätä oikeasti?” “Miksi hän kyselee, onko ideani huono vai onko kyseessä vain tavallinen ihmetys?”. Erilaiset ihmiset ja persoonat nimittäin keskustelevat eri tavoin. Tämä on ehkä kultaisin oppi mitä tiimityössä tarvitaan. Siitä syntyy hyvä dialogi. Ihmiset osaavat puhua ja kuunnella – myös sen mitä kyseinen persoona oikeasti tarkoittaa. Jokainen kysymys ei ole hyökkäys itseä vastaan tai kaikkien epäilysten ei ole tarkoitus polkea sinua alas. Yleensä nämä ovat tietyn tyyppisille ihmisille tavallinen tapa keskustella. Sekä kuulija, että puhuja voivat tässä tapauksessa kehittyä.  

Hyvällä dialogilla vältämme konfliktit.

 

Minä olen aina ollut ja olen edelleen sitä mieltä, että sanat voivat korjata lähes kaiken. Pitää vaan olla avoin. Pitää osata pyytää anteeksi, kiittää ja osata vilpittömästi selittää mitä on tapahtunut. Mitä sinun ajatuksissasi on tapahtunut, jos olet tehnyt väärin. Sinä, tämän tekstin lukija, varmaan ymmärrät, että en ole niin naiivi, että mielestäni sanat korjaisi ihmishenkiä tai muuta vastaavaa. Tarkoitan nyt jokapäiväistä elämää: työpaikkoja, kouluja, tiimejä ja parisuhteita. Puhu ennen kuin teet ja kun teet, niin puhu.

Summa summarum

Otetaan kaikkien aivot käyttöön dialogin avulla. Puhutaan, kuunnellaan, kysytään ja ymmärretään – avoimesti.

 

Olen nyt kolme vuotta ollut Stiimissä eli Tiimiakatemian tiimissä. Meidän tiimin välinen dialogi alkaa olemaan jo aika huipputasoa. Uskon, että siellä pystytään puhumaan lähes mistä tahansa ilman konflikteja. Toinen tiimi mikä minulla on tällä hetkellä on JESsissä. Olemme työskennelleet nyt kahdeksan kuukautta yhdessä, ja pian yhteinen matkamme tulee päätökseen. Mitä JESsissä olisimme voineet tai voisimme tehdä paremmin? Poimin kirjasta muutamat kysymykset;

  • Puheenvuorojen jakaantuminen, ketkä osallistuivat ja miten
  • Osallistuminen, kuinka usein, kuinka monta kertaa kukin osallistui?
  • Kesto, kuinka kauan kukin käytti ryhmän ajasta itseensä
  • Järjestys, miten viestit ja vastaviestit liittyvät toisiinsa, kuka jatkaa kenenkin ajatusta?
  • Suunta, mihin tai kehen vuorovaikutus kohdistuu?
  • Sisältö, mistä puhutaan ja miten liittyvät ryhmään?
  • Merkitys, mitä merkitsevät muille ryhmäläisille, oikea aika tai paikka?

Olisi mielenkiintoista esimerkiksi yrittää näiden kysymysten pohjalta tarkkailla yhtä tapaamistamme. En usko, että esimerkiksi puheenvuorot jakautuisivat tasaisesti, tai ylipäätään toiminnassamme, emme ole päässeet kaikki yhtä paljon suunnittelemaan ja tekemään, vaan paljon asioita on tapahtunut pienessä piirissä. Tähän asiaan varmaan sekä tekijät, että ne kenelle ei ole jäänyt niin paljoa hommaa olisivat voineet tavata puolimatkassa. Dialogin avulla uskon, että olisimme saaneet kaikkien aivot käyttöön. Nyt kuitenkin suurin osa keskusteluistamme on sijoittunut erilaisiin viestintäkanaviin. Meitä on erittäin heterogeeninen porukka JESsissä tänä vuonna, minkä takia on ollut mielenkiintoista saada lisääkin ajatuksia esimerkiksi tapahtumien luomiseen ja niiden tunnelmaan. Onneksi meillä on kuitenkin avoin ilmapiiri, joten en usko kuitenkaan, että kenelläkään on jäänyt mitään hampaankoloon, että häntä ei olisi kuunneltu. Voi olla, että kuitenkin rohkeus heittää ideoita vaatisi enemmän luottamusta, joka kasvaisi jos näkisimme enemmän yhdessä. Suurimmalle osalle JES on kuitenkin kaiken muun ohella, joten sellainen tiimin kehittäminen olisi ollut hankalaa. Tämän vuoden aikana kuitenkin minulle on juurtunut päähän Tiimiakatemian opit tiimissä työskentelystä ja pidän varmasti huolen, että tulevaisuuden työpaikallani tai yrityksessäni noudatetaan dialogin perussääntöjä!

 

Mitä tästä voin siis oppia tulevaisuutta varten ja uusiin tiimeihin?

  1. Vaadi läsnäoloa ja sitä, että näemme säännöllisesti.
  2. Vaadi esteetöntä dialogia – ei siis väliin pöytiä vaan fyysisesti olemme toisiamme “vasten”, jotta viesti kulkee paremmin. Henkisesti esteetön dialogi vie varmasti paljon aikaa miltä tahansa tiimiltä. Kuitenkin, viettämällä aikaa yhdessä luottamusta kasvatetaan nopeammin.
  3. Puhu, kuuntele, kysy ja ymmärrä.
  4. Pyydä anteeksi, anna anteeksi ja muista kiittää.
  5. Ihmiset eivät ajattele samalla tavalla, muista siis varmistaa, että toinen ymmärtää asian niin kuin sinä tarkoitit.
  6. Muista ajatella myös toisesta näkökulmasta.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!