Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Dialogin aika, Markkinoinnin & viestinnän digitaaliset mahdollisuudet

Kirjoitettu 06.04.20
Esseen kirjoittaja: Daniel Hakasaari
Kirjapisteet: 2
Kirja: Dialogin aika
Kirjan kirjoittaja: Antti Leino
Kategoriat: 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Haluaisin oppia pysymään digitaalisen markkinointiviestinnän trendien kärjessä, mutta valitsin kuitenkin ensimmäiseksi markkinoinnin kirjakseni kymmenen vuotta vanhan jo selkeästi aikaansa jäljessä olevan kirjan. Miksi tein näin? Ajattelin lähteä luomaan pohjaa tietämykselleni lähtöruudusta…tai ainakin paljon lähempää sitä. Näin oppisin myös digitaalisen markkinoinnin perusteet. Vaikka digitaalisen markkinoinnin kanavat muuttuvat, uskon käyttäjien perimmäisten tarpeiden silti pysyvän pitkälti samana.

Kirjaa lukiessa oli hauska huomata itselle jopa itsestään selviä asioita, jotka olivat vuosikymmen sitten aivan uusia juttuja. Kirjassa esimerkiksi kehotettiin ostamaan ensimmäinen älypuhelin, iPhone. Tämä tuleva mobiilin vallankumous mullistaisi digitaalisen ympäristömme. Ja näin kymmenen vuotta jälkikäteen ajateltuna niinhän se tekikin.

Kirja kävi läpi juurikin niitä ensimmäisiä askelia kohti digitaalisen markkinoinnin aloittamista. Mitä ihmiset haluavat kuluttaa? Kuinka saan potentiaalisen asiakkaan huomion omalla sisällölläni? Miten pystyn kehittämään jatkuvasti tarjoamaani sisältöä? Vaikka digitaalisten toteutuspaikkojen ehdotukset olivatkin aavistuksen vanhahtavia, uskon kysymysten silti olevan varsin ajankohtaisia. Markkinointi on vain muuttunut Facebookista ja sähköpostista entistä enemmän monipuolisiin sosiaalisen median kanaviin. Lisäksi tässä oli hauska peilata uutta ja vanhaa toisiinsa.

 

Mitä ihmiset haluavat kuluttaa?

Kirjan mukaan ihmiset haluavat kuluttaa selkokielistä ja tiivistettyä sisältöä. Uskon tämän olevan nykyään jopa entistä tärkeämmässä roolissa kuin ennen. Ennen kaikki oli hienoa ja uutta, jolloin sisällön vaatimustaso ei ollut niin korkea. Nykyään digimarkkinointi on niin normaalia, ettei perinteinen sisältö enää kiinnosta ketään. Nykyään pitää auttamatta olla erilainen, mikäli haluaa erottua.

Aiemmin selkokielinen ja tiivistetty sisältö saattoi tarkoittaa informatiivista, hyvin rakennettua Facebook-päivitystä tai sähköpostiin laitettavaa uutiskirjettä. En jaksa uskoa, että kumpikaan herättäisi nykypäivänä erityisen paljoa kiinnostusta. Siltikin hyvin tiivistetty ja informatiivinen sisältö toimii edelleen. Ei enää kirjoitettuna päivityksenä Facebookissa, eikä etenkään sähköpostiin laitettavana uutiskirjeenä, vaan sosiaaliseen mediaan ladattavina kuvina, bannereina ja videoina.

 

Kuinka saan potentiaalisen asiakkaan huomion sisällölläni?

Kirjan mukaan ensisijaisen tärkeää on kategorisoida potentiaalinen asiakaskunta. Kaikki ihmiset eivät ole aktiivisia samassa paikassa. Sinun täytyy miettiä, ketkä ovat ne sinun potentiaalisimmat asiakkaasi. Kirjan kirjoitushetkellä Facebook oli enimmäkseen nuorten leikkikenttä. Puolestaan Linkkari oli yritysjohtajien paikka. Nykyään Facebook on nuorille todella vanhanaikainen, enemmänkin ikäihmisten verkosto. Linkkarin on löytänyt puolestaan myös suuri osa tavallisista työntekijöistä.

Nuoret ovat kaikista kärsimättömimpiä, vanhuksilla puolestaan ei ole enää mihinkään kiire. Tämä vaikuttaa siten, että nuorille pitää luoda todella tiivistä ja nopeatempoista sisältöä. Nuorten käyttämät digitaaliset palvelut toki tukevatkin nuorten tarpeita tehokkaasta viestinnästä. Nuoret myös vaativat sisällöltä paljon, sillä he ovat kuluttaneet aktiivisesti digitaalista mediaa koko elämänsä ajan. Sisällön tulee olla hauskaa, informatiivista, mutta ennen kaikkea nopeatempoista.

Vanhuksien vaatimukset ovat erilaiset. Sisällön viimeistellyllä visuaalisella toteutuksella ei ole läheskään niin paljon painoarvoa. Tavoitteena on luoda erityisen helposti ymmärrettävää sisältöä. Täytyy myös osata huomioida se, etteivät monet ikäihmiset ole erityisen lahjakkaita digitaalisien apuvälineiden käyttäjiä, joten kaikki tulee tehdä heille niin helpoksi, kuin vain on mahdollista.

Ennen kaikkea sisällön tulee olla kuitenkin aina helposti kohderyhmäsi saatavilla, joten mieti, mitä mediaa kohderyhmäsi oikeasti kuluttaa.

Olemme tekemässä videoreferenssejä yrityksille, joissa haastattelemme heidän tyytyväisiä asiakkaitaan ja kokoamme niistä videot. Toisen noin kahden minuutin mittaisen nettisivuille ja toisen 15 sekunnin some-leikkauksen, jolla pyritään herättämään ihmisen mielenkiinto yritystä kohti. Tässä joudumme miettimään, miten saamme sellaisen videon, jonka ihmiset oikeasti haluavat katsoa.

Kukaan ei halua kuulla pelkästään ylistäviä kommentteja yrityksestä. Niitä ei pidetä totena. Tavoitteena on kuva joustavasti toimivasta yrityksestä, joka huomioi asiakkaan tarpeet ja ongelmatilanteissa löytää niihin nopeasti ratkaisut. Tavoitteena on tuoda yrityksestä rehellisen positiivinen, mutta ei missään tapauksessa yliampuva kuva.

Ennen referenssivideo saattoi olla vain videohaastattelu, nykyään se ei enää herätä visuaalisesti tarpeeksi mielenkiintoa. Vaaditaan ammattitaitoinen kuvaaja ja leikkaaja, jotka tekevät videosta tarinan. Potentiaalinen asiakas haluaa nähdä koko asiakasprojektin alusta maaliin saakka. Ennen kaikkea hän haluaa kuitenkin tulla vakuuttuneeksi tulevasta järkevästä sijoituksesta niin konkreettisesti lukujen, kuin muiden ihmisten suosittelujen kautta. Ja mehän luomme hänelle kuvan siitä!

 

Miten pystyn kehittää jatkuvasti tarjoamaani sisältöä?

Vastaus on selkeä: Ole kriittinen omalle toiminnallesi. Älä katso yritystäsi niiden vaaleanpunaisten lasien läpi. Jokainen haluaa kaunistella omaa toimintaansa, onhan se meille luontaista ihmisinä. Ole tässä kuitenkin suoraselkäinen, äläkä lakaise kehitystä vaativia asioita maton alle.

Kehityskohteiden havaitsemiseen on paljon keinoja, mutta kirja painottaa asiakaskokemusten merkitystä yrityksen kehittämisessä. Suorastaan vaadi asiakkailta palautetta toiminnastasi, sillä se on edellytys toimintasi kehitykselle! Varmista myös se, että asiakkaan on mahdollista antaa palaute helposti ja nopeasti.

Älä tuudittaudu siihen, että nykyinen asiakkaasi pysyy tyytyväisenä, jos et kehitä toimintaasi jatkuvasti eteenpäin. Myöskään uusia asiakkaita ei yrityksesi kiinnosta, jos olet kehityksen jälkijoukossa. Etujoukosssa olevana saat todennäköisemmin paljon enemmän positiivista huomiota.

 

Kirjan opit olivat ehkä itsestään selviä, mutta niiden perusasioiden muistelu teki hyvää. Ja tuntuu siltä, että vaikka kuinka luulisinkin tietäväni ne perusjutut, konkreettisessa tekemisessä ne unohtuvat varsin nopeasti. Ehkä olen kuin laput silmillä oleva ravihevonen, joka näkee vain kilpailun maalin. Unohdan kuitenkin sen kaiken muun perustyön, mitä jatkuva menestyminen vaatii. Saattaa tehdä siis jopa hyvää palailla aina aika ajoin aivan perusasioiden äärelle. Seuraavaksi kuitenkin valitsen ehkä aavistuksen modernimman digitaalisen markkinoinnin kirjan.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!