Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Digimarkkinoinnin perusteet ja parhaat vinkit

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mitä tällä paksulla kirjanperkeleellä tekee?

Luin tämän kattavan opuksen digimarkkinoinnista, koska teen saunalautta.fi-sivustolle markkinointia ensi kesän risteilymyyntiä varten. Tämä essee käsittelee jokaisen aspektin lyhyesti ja ytimekkäästi, reflektoiden saunalautan markkinointiin. Käytännön soveltamisosuus on kursivoitu, jotta pelkkää teoriaa haluava lukija voi ohittaa sen.

Jos harkitset itse digimarkkinoinnin opettelua, tämä kirja on kirjoitettu lähinnä sedille ja tädeille, jotka kenties käyttävät vielä Windows xp:tä ja joiden hiiressä on sisällä pallo. Kirjasta saa kuitenkin hyvän pohjan ja rakenteen, jonka avulla markkinointia voi jäsentää ja suunnitella. Instagramia ei mainittu kirjassa sanallakaan (tosin se ilmestyi vuonna 2010 ja tämä kirja julkaistiin vuonna 2011) mutta kirjoittaja suositteli markkinointisomeksi Slidesharea. Onneksi olen nyt lukenut nämä 366 sivua puolestanne.

Perinteisen markkinoinnin ja digimarkkinoinnin ero

Aikaisemmin kuluttajalle on ikäänkuin huudeltu kadulla ja markkinoinnin keinot ovat pyrkineet varastamaan huomion tavalla millä hyvänsä. Mitä äänekkäämpi ja ärsyttävämpi mainos, sen paremmin se on jäänyt kuluttajan mieleen. TV, kyltit, radio ovat siis tätä perinteistä massamediaa joka toimii logiikalla vähän kaikille, siinä missä kohdistettu mainonta ja some onnistuvat markkinoimaan paljon yhdelle – kuitenkin samalla kaikille.

Eli ennen markkinointi oli melkoista hakuammuntaa ja huomion kerjäämistä, ja nyt se on strategista, kumuloituvaan dataan pohjautuvaa kohdennuksen optimointia. Lumoavan hienostunutta tiedettä. Anyways, tässä kirjassa ei vielä käsitellä kohdennettua mainontaa tai liiemmin someakaan, mutta se tarjoaa edelleen käyttökelpoisen näkemyksen Inbound-markkinoinnista. Eli siis miten houkutella asiakkaat vapaaehtoisesti omille nettisivuille.

Kirjoittaja väittää, että digimarkkinoinnin aikakaudella pelisäännöt ovat erilaiset. Huomio pitää ansaita somessa, ja markkinointi tapahtuu pitkäjänteisesti luomalla kuluttajan kanssa luottamussuhteen. Markkinoijan tulee tarjota huomionarvoista sisältöä, joka saa asiasta kiinnostuneen seuraamaan tiliä tai tulemaan verkkosivuille uudelleen. Tällainen sisältö voi olla viihdyttävää tai informatiivista. Somessa kuluttaja päättää, mitä hänen feedilleen tulee. Markkinoijan on loppukädessä tarkoitus napata kuluttaja somesta omille sivuilleen tekemään ostopäätös tai muu konversio, esim. uutiskirjeen tilaus, ilmoittautuminen  tai varaus, mitä nyt ikinä halutaankaan asiakkaan tekevän.

Tiedämme varmaan kaikki kuitenkin, että huutava ja ärsyttävä markkinointi edelleen toimii jossain määrin. Toisaalta on varmasti totta, että vuonna 2020 ihminen on jollain asteella kyllästynyt aisteja kiusaavaan markkinointiin eikä enää kiinnitä huomiotaan siihen samalla tavalla. Adblock on monella kuluttajalla käytössä, joten monet näkevät vain ne mainokset jotka haluavatkin nähdä. Pitkäaikaisia asiakkuuksia tavoitellessa sisältöön panostaminen taitaa tosiaan olla avaintekijä.

Magneettinen markkinointimalli

 

Teemme siis markkinoinnistamme mahdollisimman vetovoimaista huomion kerjäämisen sijaan.

 

  1. Valitse mahdollisimman kapea asiakassegmentti, muuten hukut muihin geneerisiin hakutuloksiin ja internetin lukuisiin vaihtoehtoihin. Kenen ongelman ratkaiset? Saunalautan kohderyhmää voisi miettiä arvojen pohjalta, esim. Suomen luonnosta, perinteistä ja elämyksistä kiinnostuneet sosiaaliset ihmiset voisi olla tarkennus.

 

  1. Rakenna nettisivut, joilla mahdollisuus luoda asiakassuhde, eli maksimoi vuorovaikutuksen mahdollisuus. Mitä tahansa, joka huomioi asiakkaan ja saa aikaan tekemistä pelkän lukemisen sijaan. Lisäsimme juuri saunalautan sivuille chat-toiminnon, ja seuraavaksi sivupalkkiin voisi laittaa Facebook-gadgetin, josta vierailija voi klikata itsensä itselleen tutumpaan ympräristöön ja lukea ajankohtaisia juttuja.

 

  1. Kuten jo todettiin, lisää kaikkiin kanavoihisi laadukasta sisältöä, keskustele asioista joista asiakaskin on kiinnostunut! Mikä on näkökulma, jolla voit erottua? Suunnittelen markkinoivani lauttaa niin että heittäisin läppää siitä, miten kiusallisia tilanteita suomalaiset kokevat ihmisten ja saunomisen kanssa. Ei siis perinteistä maiseman maalailua ja kuvia hymyilevistä ihmisistä. Listalla on saunaklonkku ja karvaiset perseet. Stay tuned.

 

  1. Tee löydettävyys mahdollisimman helpoksi optimoimalla hakukone, tuottamalla sisältöä (jälleen kerran. Mutta tämä on tärkeää!) ja olemalla läsnä mahdollisimman monessa eri somessa, kunhan teet sen kunnolla ja aktiivisesti.

 

  1. Hyödynnä dataa. Eli käytännössä, käytä Google Analyticsia, käy siihen liittyvä kurssi netissä ilmaiseksi. Opi lukemaan dataa, mutta vielä tärkeämpänä, osaa suhteuttaa data tavoitteisiin. Esimerkiksi Instagram-seuraajilla et tee mitään, jos seksikkäistä biksukuvista tykkäilee lähinnä hämmentyneet sinkkumiehet toiselta puolen maailmaa jotka eivät edes ymmärrä että M/S Löyly on sauna eikä suomalaisen kaunottaren etunimi. Datan seuraamisen pitäisi myös johtaa päätöksiin ja parannuksiin, eikä olla vain kiva harrastus ja kannustin.

 

Markkinoi ratkoaksesi asiakkaan ongelma – yleistä markkinoinnista

 

Markkinointi ei ole oman yrityksen ja brändin esittelyä ja imagon pönkittämistä, vaan asiakkaan ongelman ratkaisemista: selvitetään tarve, joka konkretisoituu ongelmaksi, keksitään ratkaisu ja esitellään se asiakkaalle, kertoen että miksi juuri me ratkaisemme sen parhaiten. Toimitamme ratkaisun ja huolehdimme että asiakas pysyy tyytyväisenä. Tätä kutsutaan arvon tuottamiseksi asiakkaalle, kun

 

Arvo = hyödyt (sosiaaliset, emotionaaliset tai toiminnalliset) – haitat (psyykkiset, rahalliset, ajalliset, fyysiset), eli jos halutaan tuottaa parempi hyöty/haitta suhde, on monta asiaa johon voidaan vaikuttaa, ei siis pelkkä hinnan laskeminen. Esimerkiksi haittoja voi olla vaikka pitkä jonotusaika tai hankala peruutusoikeus. Vaikka tuotteen hinta/laatusuhde olisikin paikallaan, nämä tekijät voivat vaikuttaa ostopäätökseen. Markkinoijan kannattaa ajatella koko ostoprosessi asiakkaan näkökulmasta, eikä keskittyä vain tuotteeseen.

 

Saunalautta voi olla ratkaisu: virkistyjäispaikka työntekijöille, paikka viettää kavereiden kanssa aikaa, virkistävä toimistoympäristö, keino tavata muita ihmisiä, nähdä luontoa, oppia kulttuurista, rentoutua, elämyslahja, tekemistä turistille, paikka ryypiskellä, jännityksen kaipuu, lyhyestä kesästä nauttiminen, ikävä saunomaan, arjesta irtautumiseen…

 

Kohdemarkkinoiden määrittäminen

 

Määrittämiseen on kaksi tapaa: asiakas- ja tuotelähtöinen. Esim. jos tuote on e-kirja, niin kohderyhmä on kaikki e-kirjoja käyttävät ihmiset, TAI se voi olla ihmiset jotka haluavat tietoa ja viihdettä helposti.

Asiakaslähtöinen voi olla monialainen ja monimutkainen tapa rajata, mutta se laajentaa ajattelua kilpailijoista ja mahdollistaa toiminnan kasvun.

 

Hyvänä esimerkkinä Henry Ford, joka ei verrannut itseään markkinoiden sen aikasiin heikkolaatuisten autojen varhaisiin valmistajiin vaan hevosrattaisiin, ja pystyikin kehittelemään auton joka oli kestävä ja luotettava, täten kilpaillen hevosten kanssa, saavuttaen paljon suuremman asiakaskunnan.

 

Tee siis tuotteestasi vaihtoehto jollekkin suuremmalle tarpeelle eikä kilpailevalle tuotteelle. Esim. saunalautta ei ole vaihtoehto saunalle, vaan myös leffateatterille, baarille, mökkireissulle yms.

 

Ostajapersoonat

Tunnista eri ostajat heidän tarpeidensa (ei ominaisuuksien!) perusteella. Kun olet tunnistanut asiakasryhmien ”ongelmat”, voit paloitella näitä ryhmiä eri segmentteihin. Segmentointikriteereitä voi olla esim. ikä, tulotaso, asuinpaikka, sukupuoli, elämäntyyli, hyödyntarve. Tämä markkinoinnin vaihe kannattaa tehdä ajatuksella, sillä liiallinen segmentointi on yhtä haitallista kuin olematon segmentointi. Netissä on vaikeaa hallita markkinointiviestinnän saavuttavuutta oikeille ryhmille, ja ainoa mahdollisuus onkin mainonta tietyntyylisillä sivuilla.

 

Niche

Hyvässä nichessä pienikin yritys voi olla maailman paras. Niche-markkinaa eivät ole tietyn ominaisuuden omaavat joukot, vaan saman ongelman omaavat ihmiset. Kirja tarjosi havainnollistavana esimerkkinä vasarakauppiaan, joka alkoi myydä vasenkätisille työkaluja ja menestyikin niillä markkinoillla.

 

Osoita kaikella toiminnallasi ymmärtäväsi asiakkaan tarpeet. Asiakasta ei kiinnosta yrityksesi ja tuotteesi, vaan hän ajattelee omia ongelmiaan.

 

Esim. sen sijaan että saunalautan sivuilla esitellään lautan ominaisuuksia, siellä on oltava materiaalia joka vastaa kysymykseen ”mitä voisimme sinulle tarjota?” kuten kuvia eri tavoista rentoutua ja kokea lauttaelämys.

 

Mitä ovat asiakkaan huolet ja murheet?

 

  • Ketä ne muut on siellä lautalla?
  • Onko siellä oikeasti hauskaa?
  • Kuinka vapaasti siellä lautalla saa olla? Saakohan sinne viedä omia juomia tai ruokia?
  • Milloin se pitää varata?
  • Olishan se hauska kokemus, mutta varaukseen sitoutuminen huolettaa

 

Arvolupaus vastaa kysymykseen siitä, että miksi juuri me olemme paras ratkaisemaan asiakkaan ongelman. Mitä me tarjoamme, mitä muut eivät pysty antamaan? Arvolupaus on markkinoinnin punainen lanka, joka toimii selkärankana kaikelle viestinnälle.

 

Houkuttele kävijä sivuillesi yhä uudelleen

 

Yrityksellä voi olla kotisivut monesta eri syystä. Verkkokauppa, yhteydenottomahdollisuus, yrityksen esittely, brändin ylläpito, tuote-esittely ja -ohje… Kaikki nuo erilaiset sivustot tarvitsevat kuitenkin jokainen erään elementin, ja se on arvoa tuottava sisältö.

 

Mitä enemmän sisältöä ja avainsanapainotteista tekstiä sivuillasi on, sitä helpompaa se on löytää. Hyödyllinen sisältö tulee myös linkatuksi muilla sivuilla, mikä kasvattaa sekin sivustosi arvoa hakutuloksissa. Tässä lista sisällöstä, jota voit harkita soveltavasi sivuillesi.

  1. Podcastit
  2. Blogi (parantaa imagoasi asiantuntijana, vapaa ja henkilökohtainen kirjoitustyyli lisää luottamustasi asiakkaiden välillä, matalan kynnyksen kommunikointikanava asiakkaidenja sinun välillä, halpa ja nopea markkinointiväline.)
  3. Valokuvat (löytyvät kuvahausta ja johtavat sivuillesi!)
  4. Presentaatiot (hyöty asiakkaalle ja imago asiantuntijana)
  5. Anna ilmainen e-kirja (mielellään aiheesta joka tukee asiakkaan ostopäätöstä)
  6. Sovellukset
  7. Raportit
  8. Asiakkaan oma sisältö (alusta/some-tyylistä arvoa asiakkaalle)

Kirjoittaja korostaa myös sivustojen interaktiivisuutta. Kävijälle tulisi antaa mahdollisimman paljon tilaisuuksia toimintaan, oli se sitten klikkaamista, uutiskirjeen tilaamista, sisällön jakoa omassa somessaan, laskureiden käyttöä tai ihan mitä tahansa muuta, kuin pelkkää lukemista ja katsomista. En itse täysin ymmärrä että miksi, vaikka toki se hauskalta kuulostaa. Antaahan se tietoa ja saa asiakkaan sitoutumaan sivustoon paremmin. Lisäksi se tarjoaa sivuston ylläpidolle dataa siitä, mikä kiinnostaa ja tuottaa oikeasti asiakkaalle arvoa.

 

Nettisivuille en rupeaisi mitään digitaalista huvipuistoa rakentamaan, mutta Instagramiin voisi olla hauska lisätä interaktiivisuutta Storyn kyselyiden, äänestysten ja välittömyyden (eli ajankohtaisuuden, että just nyt tapahtuu tällaista) avulla.

 

Pyri rakentamaan nettisivuista sellaiset, jonne asiakas tulee yhä uudelleen vapaaehtoisesti. Maksullinen markkinointi ei ole kiellettyä, mutta jos joudut maksamaan jokaisesta asiakkaasta, tuo se tietysti vähemmän tuloja. Vaikka kyseessä on melkoinen itsestäänselvyys, en ole juuri tullut ajatelleeksi sitä miten vaikkapa lastenvaatteita myyvä nettikauppa pystyy blogilla ja artikkeleilla tuomaan paljon kävijöitä Googlesta. Sitä ei hirveästi kuitenkaan näe hyödynnettävän. Pelko lienee siinä, kuinka paljon sisältöä voi tarjota ilman että sivuista tulee epäselvät.

 

Mitä sivuilta kannattaa poistaa?

 

Hidastava grafiikka kuten raskaat videot voi edelleen olla ongelma monille. Samasta syystä epäoleelliset kuvat kannattaa poistaa. Ammattijargon ja liibalaabailu kannattaa muuttaa kieleksi, jota asiakaskin puhuu. Vaikka hienoimmat sivut on usein tosi cool, voi liika luovuus hämmentää käyttäjää ja syödä käyttökokemusta. Yleinen yhteydenottolomake ei houkuttele tarpeeksi yhteydenottoon – mieti voitko kannustaa kävijää johonkin tiettyyn toimintoon, tai lisätä lomakkeeseen alakategorioita. Liian pitkä teksti väsyttää vierailijan, vähän kuin tämä essee.

 

Hakukoneen eli käytännössä Googlen rooli markkinoinnissa

 

Hakukoneita asiakas käyttää ostoprosessin eri vaiheissa: etsiessään ratkaisua ongelmiinsa, vertaillessa ratkaisuja sekä valitessa ostopaikkaa sopivat ratkaisun löydyttyä. Onkin hyvä miettiä, mihin kohtaan ostoprosessia haluat vaikuttaa markkinoinnilla. Esimerkiksi saunalautan löydettävyydessä parasta olisi ratkaista asiakkaan ongelma, kuten virkistäymisen tarve, eikä niinkään lautan valinta monesta eri saunalauttavaihtoehdosta.

Avataanpas vähän ostoprosessia

 

1.Ongelman havaitseminen (hyväksyy, kieltää tai ratkaisee ongelman muulla tavalla). Mieti siis, mihin ongelmiin tuotteesi tai palvelusi on ratkaisu, ja tässä kohtaa kannattaa olla kekseliäs. Luo ovela avainsanalista.

 

2.Tiedonhaku (vaihtoehtoiset ratkaisut ongelmaan). Selvitä, ketä sinun kilpailijasi ovat, ja mitä he tarjoavat – mitä sinä voit tarjota paremmin, nopeammin, halvemmin, helpommin?

 

  1. Vaihtoehtojen vertailu (referenssit ja argumentit, hakukoneet. Hakukoneet vie usein muualle kuin etusivulle, joten kaikilta sivuilta on löydyttävä punainen lanka.) Tee yhteistyötä somettajien ja bloggareiden kanssa, sillä ihmiset luottavat toisiin ihmisiin eniten tehdessään päätöstä. Suosi mikrovaikuttajia, äläkä niitä joiden jokainen postaus on maksettu mainos.

 

  1. Ostopäätös – mahdollisimman helppo ja nopea! Toimintaan ohjaavat linkit sivuilla auttavat, kuten ”tilaa nyt!” tai ”kokeile 30 päivää ilmaiseksi tästä”

 

  1. Oston jälkeinen epävarmuustila – Hyödynnä taas vertaismarkkinointia eli vaikuttajia. Näytä asiakkaalle, että hän ei ole tekemänsä päätöksen kanssa yksin. Muiden asiakkaiden palaute ja kokemus ovat tärkeää. Ohjaa asiakas lukemaan hyödyistä jne. vaikka uutiskirjeen avulla.

 

Millainen sivu löytyy parhaiten?

Sivuston löydettävyydeen vaikuttaa ensisijaisesti sisältö, mutta myös toisilta sivuilta löytyvät laadukkaat linkit sivustoon. Sivujen määrä sivustolla vaikuttaa positiivisesti, kuin arpojen määrä arvonnassa. Markkinoija voi parantaa hakukonelöydettävyyttä kahdella tavalla, orgaanisella ja maksullisella hakukonemarkkinoinnilla.

Orgaaniset hakutulokset

Luonnollisiin hakutuloksiin vaikuttaminen on pitkäjänteistä työtä, joka kuitenkin maksaa itsensä takaisin. Tässä oleellista on kohdistaa sivuston sisältö tarkasti oikeille kohderyhmille, varmistaa, että sisältö vastaa haettua sanaa. Sisältö tulee rakentaa avainsanojen ympärille. Eihän siitä ole mitään hyötyä, jos soutuvenettä etsiskelevä asiakas ajautuisikin sivustollemme, hän tuskin varaa itselleen risteilyä.

Lautan sivustolle voisi lisätä enemmän tekstiä vaikkapa blogin muodossa, jotta se tavoittaisi enemmän hakusanoja. Lisäksi hakukonebotti, joka sivustot asettaa hakutulosjärjestykseen, priorisoi aktiivisesti sisältöä julkaisevia sivuja, ja siihen blogi voisi olla täydellinen ratkaisu.

Kirjan mukaan Googlen verkkovastaavan työkalut on käyttöönoton arvoinen ominaisuus, jolla voi mm. tarkastella omalle sivulle johtavia suosituimpia hakusanoja ja niiden esiintymistä sivuston eri sivuilla, tarkastella sivulla esiintyviä linkkejä ja lähettää Googlen hakubottiroboteille sivustokartan, jolla botti saa syvällisemmän käsityksen sivustokokonaisuudesta.

Muita hyödyllisiä palveluita on esim. Google Trends, jossa hakusanojen esiintyvyyttä voi tarkastella alueittain ja eri aikoina. Tätä voi hyödyntää tehdessään sivustolle avainsanalistaa, jonka päälle sisällön rakentaa. Avainsanoista voi olla myös kova kilpailu, jolloin kannattaa kokeilla moniosaisia avainsanoja tai kohdistaa sisältö pienemmälle asiakaskunnalle.

Saunalautta ei välttämättä löydy hakusanalla ”sauna” – mutta jos etsiskelijä googlaakin seuraavaksi hakusanoilla ”rantasauna mökki”, nämä sanat voisi menestyksekkäästi sisällyttää sivuston tekstiin.

Maksetut hakutulokset

Kirjoittaja suosittelee käyttämään maksettua hakukonemainontaa täydentävänä vaihtoehtona, toissijaisena. Erityisen hyvä se on silloin, kun sivusto on uusi ja kaipaa nopeasti asiakasvirtaa, jotta sitä voitaisiin kehittää ja parantaa datan mukaan. Hakuliikenteestä kannattaa maksaa myös kampanjoiden yhteydessä, mutta sen pitäminen yllä jatkuvasti voi johtaa siihen, että kaikki liikenne on maksettua ja sivustolle ei ole aitoa kysyntää, niin kutsuttuja oikeita kävijöitä. Hakukonemainonta on kuitenkin edullista ja matalan kynnyksen markkinointikeino, johon ei sisälly paljon riskejä, erityisesti koska siinä maksetaan konversion perusteella eli mainoksen klikkaamisesta eikä itse mainostilasta hakutuloksissa.

Hakukoneoptimointi

On pienten yksityiskohtien viilailua sivuilla muokaten sivustoa hakukoneystävällisemmäksi. Tässä lista toimenpiteistä, jotka saavat hakukonebotit hyrräämään onnellisesti sivustosi kimpussa!

  1. Muokkaa dynaamisista osoitteista pysyviä osoitteita. Dynaamisen osoitteen voi tunnistaa & ja ? merkeistä, kun taas pysyvä osoite koostuu järkevistä, selkeistä sanoista. Hakubotti eikä asiakaskaan luota yhtä hyvin dynaamiseen osoitteeseen. Osoitteisiin kannattaa ujuttaa parhaita avainsanoja.
  2. Otsikoihin kannattaa sijoittaa avainsanoja, mieleellään ensimmäiseksi sanaksi tai muuten alkupuolelle otsikkoa! Väliotsikoissa piilee myös paljon potentiaalia.
  3. Pidä yhden sivun tekstiosuuden mittana maksimissaan 500 sanaa. Sekä hakukoneet että oikeat ihmiset karsastavat liian pitkää tekstiä.
  4. On jees, jos kuvat löytyvät kuvahausta. Koska botit eivät lue kuvia vaan tekstiä, on luotava vaihtoehtoiset kuvatekstit, ALT-tägit. Alt-tekstejen on hyvä sisältää avainsanoja.
  5. Tee navigaatiosta tekstipohjainen. Jos navigaatiosi koostuu painikkeista, eli kuvista, hakubottien liikkuminen sivustolla hankaloituu. Navigointivalikko on myös loistava paikka viljellä avainsanoja!
  6. Kätke avainsanoja linkkeihin. varaa risteily saunalautalla Jyväskylässä tästä toimii paremmin kuin varaa risteily saunalautalla Jyväskylässä tästä.
  7. Voit lisätä hakukoneelle analysoitavaksi ja hakutuloksiin markkinointitekstiksi Tätä kutsutaan myös nimellä metakuvaus, ja se on mitaltaan noin 150 merkkiä. Metakuvausta voi muokata lähdekoodista. Jos tätä ei tee, hakutuloksissa näkyy suora ote tekstipätkästä, jossa haettu hakusana esiintyy.

Some lyhyesti ja seikkaperäisesti

Vaikka vanha, tarjoaa kirjoittaja kelpoja vinkkejä somemarkkinointiin.

Youtubessa otsikoihin kannattaa samalla tavalla kuin nettisivuillakin panostaa avainsanoihin. Instagram ei jostain syystä löydy hakukoneesta, mutta tubevideoita hakukone suosii.

Twitter-mainontaa harrastaessa käytä bit.ly-palvelua, jolla voit lyhentää linkit kompakteiksi, jolloin ne mahtuvat twiitiin.

LinkedInissä yrityksesi biographyyn kannattaa sinnekin änkeä hyviä avainsanoja. Linkkarissakin voi mainostaa, ja lisäksi siellä on kysymyksiä ja vastauksia aihealueista, joista varmasti löytyy joku toimialaasi littyvä. Niihin osallistumalla voit parantaa asiantuntijaimagoasi ja näkyvyyttä.

Facebookissa mainoksia voi kohdistaa pelottavan tarkasti, mikä ei toisaalta ole ollenkaan ihme kun syötämme palveluun kaiken tietomme parisuhdestatusta myöten. Enpä ole aiemmin tullut ajatelleeksi, että joku mainos voi tulla feedilleni koska olen sinkku. Mitä kaikkea Google sitten tietää minusta, haluanko edes tietää.

Mielenkiintoinen näkökulma: Houkuttele asiakas puhumaan yhteisestä mielenkiinnonkohteestanne. Tästä tulee mieleen ne Facebook-kilpailut, joissa arvontaan voi osallistua kommentoimalla vaikka lempikarkki tai ehdottamalla uutta jätskimakua ensi kesälle.

Some kuin some, mieti: kuinka yrityksesi voisi olla luonteva osa yhteisöä? Somessa pelataan käyttäjien säännöillä. Tarjoa sitä mitä hekin tarjoavat, ja seuraa trendejä.

Yhteenveto

Isoimmat opit tästä opuksesta olivat avainsanojen merkitys kirjaimellisesti joka puolella ja siihen liittyen: hakukoneen voima. Internet on tosiaan verkko, ja yksittäiset säikeet jäävät yksin. Sisällön merkityksellisyyteen pyrkiminen oli myös hyvä pointti, sekin liittyy vahvasti hakukonenäkyvyyteen. Lisäksi olen päässyt jo hyödyntämään näkökulmaa, jossa emme ole yritys joka tekee asiaa x vaan olemme toimija, joka ratkaisee ongelman x tavalla y. Eli asiakaslähtöinen tapa markkinoida ja segmentoida asiakkaat eri näkökulmasta. Seuraavaksi haluan lukea viimeisimmän markkinoinnista julkaistun kirjan, karistella kotisivut pois päästäni ja keskittyä someen.

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!