Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Digimarkkinoinnin perusteet -verkkokurssi (Google Digital Garage)

Kirjoitettu 16.10.19
Esseen kirjoittaja: Jaakko Vanha-Viitakoski
Kirjapisteet: 4
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi, 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Rakensin kurssin pohjalta checklistin yrityksen digimarkkinointiin liittyen. Kurssin jälkeen tein projektin digimarkkinoinnin maailmassa ja täydensin checklistiä projektin tiimoilta.

 

CHECKLIST

Yrityshakemistot: Lisää yrityksesi tiedot, kuten nimi, osoite, puhelinnumero ja aukioloajat, paikallisiin yrityshakemistoihin (esim. Google My Business, Bing Places for Business, Bing Local, Yahoo Local).

Hakukoneoptimointi SEO: Tällä pyritään nostamaan sijoitusta ilmaisissa hakutuloksissa eri hakusanoilla, joita asiakkaat käyttävät. Ensimmäisenä on hyvä poistaa oman koneen ip:n kerryttämät käynnit Google Search Consolesta. Tutustutaan tarkemmin HTML-koodin optimoimiseen hakukonetta varten. Hakukone indeksoi sivun paremmin kun sen otsikko vastaa sisältöä. Koska asiakkaat hakevat tietoa omilla hakusanoilla, sivuston tekstissä tulisi käyttää sitä kieltä mitä asiakkaasi todennäköisimmin käyttävät. Kuvat tulee nimetä kuvaavasti, eikä esim ”kuva.png”. Kun lisää kuvan nettisivuille esim. WordPressiin, sen nimeämisessä tulee muistaa että sanojen välissä viivat erottaa sanat ja alaviivat yhdistää ne. Eli hakua ”punainen auto” vastaava kuva tulisi nimetä ”punainen-auto”. Nimeämisellä ”punainen_auto” se vastaisi hakua ”punainenauto”. Voi myös lisätä vaihtoehtoisen kuvatekstin eli alt-tagin, joka on koodissa oleva kuvaus. Voit helposti tarkistaa sivusi lähdekoodin (esim. Chromessa navigointipalkista –> ”Näytä” –> ”Kehittäjä” –> ”Näytä lähde”). Sivustolla kannattaa esimerkiksi kertoa toimitusalueesta tai siitä, että tuotteet valmistetaan paikallisesti, jotta sivustosi on mahdollisimman osuva hakijoille. Silloin se näytetään hakutuloksissa. Jos on syytä epäillä, ettei sivustoa näytetä ollenkaan hakutuloksissa se kannattaa heti tarkistaa haulla ”site:[oman_sivuston_url-osoite]”. Avainsanat ja sisällöt tulee suunnitella käyttäjiä ja osuvuutta varten eikä hakukonetta. Avainsanojen toistoa ei saa olla liikaa, sillä käyttäjät eivät halua sellaista ja hakukone saattaa tulkita sivuston roskasisällöksi eikä näytä sitä ollenkaan hakutuloksissa. Samoin sisällön tulisi olla uniikkia, sillä kopiot eivät päädy hakemistoihin. Tästä syystä esimerkiksi jälleenmyyntituotteiden kuvaukset tulisi kirjoittaa itse. Sisällönkuvaus ja otsikko ovat koodissa, ja käyttäjä näkee ne hakutuloksissa ennen sivustolle siirtymistä. Niihin kannattaa keskittyä, sillä asiakas ei näe muuta hakutuloksissa ja hän niiden pohjalta hän tekee valinnan, mille sivustolle siirtyy. Paikallisuus kannattaa hyödyntää optimoinnissa ja markkinoinnissa, jos esimerkiksi suurin osa asiakkaistasi ovat paikallisia tai paikkakunnalla vierailevia. Lisää osuvaa sijaintia paikallisuudestasi, jos haluat hyödyntää paikallista mainontaa. Tärkeintä optimoinnissa on tietää, millä hakusanoilla asiakkaat hakevat.

Mobiilihakukoneoptimointi: Tässä olennaista on, että sivusto on mobiiliresponsiivinen. Keskiössä ovat käytettävyys ja latausnopeus. Suuret kuvat lisäävät latausnopeutta, mikä puolestaan laskee mahdollisuuksia näkyä hakutuloksissa. Samoin tekevät videot ja sisältö, joka ei sovi mobiililaitteille. Sivuston voi testata Googlen mobiililaitesoveltuvuustestillä. Mobiililaitteiden puolella kannattaa keskittyä lyhyempiin avainsanoihin, koska mobiililaitteilla haetaan nopeammin ja lyhyemmin.

Hakukonemarkkinointi SEM: Tämä on maksullista mainostilaa hakutulosten yhteydessä. Hakukonemarkkinoinnissa vaikuttaa sekä hintatarjous eli se, paljonko yritys on valmis maksamaan enimmillään mainoksen klikkauksesta että mainoksen osuvuus hakuun. Hintatarjous kerrotaan osuvuuspisteillä (1-10) ja yhteistulos määrittää sijoituksen mainoksissa. Oletuksena mainosten käynnistämisessä on laaja haku, jolloin mainoksia näytetään useammilla hakusanoilla, jotka tarkoittavat samaa tai ovat lähellä haluamaasi. Tarkka haku saadaan lisäämällä hakasulkeet avainsanan ympärille, silloin mainos käynnistetään vain tarkasti kyseisellä haulla. Tosin monikko hausta esimerkiksi tai pienet kirjoitusvirheet saattavat käynnistää mainoksen. Ilmaushaku saadaan lisäämällä lainausmerkit avainsanan ympärille. Silloin molemmin puolin avainsanaa voidaan lisätä sanoja, mutta mainos käynnistetään silti. Mainoksen on hyvä vastata hakua ja erottua jollain, kuten tarjouksella, alennuksella tai vastaavalla edulla. Vuonna 2015 hakukonemarkkinointiin käytettiin puolet sähköiseen markkinointiin käytetyistä rahoista.

Google Search Console: Siellä voit nähdä esimerkiksi raportteja, jotka näyttävät mm. mitkä haut tuovat kävijöitä sivustolle ja milloin käyttäjät klikkaavat linkkejä. Jos raportissa on hakutuloksia, jotka ei liity yritykseesi, on syytä muokata tekstiä ja sisältöä sivustollasi. Myös klikkausten määrään suhteessa hakutulosten näyttökertaan kannattaa kiinnittää huomiota. Se kertoo, miten paljon vierailijoita hakutulosten otsikko ja kuvaus houkuttelee sivustolle. Mobiilikäytettävyysraportti näyttää, miten sivusto näkyy mobiililaitteille ja kuinka hyvin se soveltuu niille. Siitä näkee esimerkiksi mahdolliset ongelmat. Voit seurata konversioita laittamalla konversioseurantakoodin jollekin sivulle, johon potentiaalinen asiakas ajautuu tehtyään jotain mitä haluat mitata, esimerkiksi tilausvahvistussivulle tai kyselyyn vastaamisesta kiittämiselle tehtyyn sivuun. Search Consolen käyttöönotto tapahtuu osoitteessa www.google.fi/webmasters.

Google Trends: Sen avulla voi tehdä avainsanatutkimusta eli selvittää, kuinka paljon milläkin hakusanoilla haetaan. Sillä voi myös vertailla eri hakusanojen suosiota keskenään. Pidemmillä avainsanoilla on paremmat mahdollisuudet näkyä huipputuloksissa, koska niistä kilpaillaan vähemmän. Niitä myös haetaan vähemmän, joten oikea suhde on tärkeää löytää. Lyhyemmillä avainsanoilla hakutuloksissa ylhäällä näkyminen vaatii aikaa eikä siitä kannata aloittaa. Sitten hakusanoille voi suunnitella omat osuvat mainosryhmät. Hakusanoissa voi myös käyttää negatiivisia avainsanoja, jotta mainoksia ei näytetä asiakkaille, jotka etsivät muita palveluita. Tällöin säästyy rahaa markkinointibudjetista. Hakusanojen suunnittelussa voi käyttää myös esimerkiksi Answer The Publicia.

Google Ads: Siellä voit suunnitella, luoda ja hallita markkinointikampanjoitasi. Markkinointisuunnitelma on tärkeä ja sitä on helppo seurata esimerkiksi konversioiden avulla.

Google Analytics: Tällä ohjelmalla voi esimerkiksi seurata nettisivun toimintaa ja tapahtumia. Sitten voi tehdä muutoksia heikkouksiin ja parantaa käyttökokemusta. Analytiikan avulla voi vertailla mainoskampanjoita, avainsanoja ja sijoittelua (hintatarjouksen kannattavuutta). Konversioprosentti on tässä vertailussa avainasemassa. Eli tekevätkö asiakkaat sivuilla haluttuja asioita.

Hakukoneiden blogit: Välillä on tärkeää lukea hakukoneiden blogeja, sillä niissä ilmoitetaan uusimmat huomioitavat tiedot sekä muutokset esimerkiksi algoritmeihin.

Datan hyödyntäminen: Digitaalista tietoa on kaksi ryhmää; määrällinen (numeroin mitattava) ja laadullinen (kuvaileva palaute). Yhdistettynä näistä saa yleensä monipuolisen kokonaiskuvan. Analytiikka on hyvä keino kerätä määrällistä palautetta. Sivuston palauteosio tai asiakkailta pyydetty verkkokysely ovat puolestaan keinoja laadullisen palautteen selvittämiseen. Sitten kannattaa myös yhdistää offline ja online palautteet, jotta voi tehdä perusteellisia päätöksiä koskien liiketoimintaansa. Datasykli liiketoiminnan kannalta on seuraava: suunnittelu, toteutus, arviointi, kehitys. Voit kerätä arvokasta tietoa esimerkiksi Google Analyticsin, Adobe Analyticsin ja Webtrendsin avulla.

Sivuston linkitys: Kun muut laadukkaat alaasi liittyvät sivustot linkittävät sivustosi omalle sivustolleen, se antaa sivustollesi paremmat mahdollisuudet näkyä hakutuloksissa. Tällaisia linkityksiä voi saada esimerkiksi kutsumalla jotain bloggaajia tutustumaan yritykseen, jotta he kirjoittaisivat ja linkkaisivat siitä omalla sivustollaan. Linkityksissä tärkeämpää on nimenomaan niiden laatu eikä määrä.

Nettisivut: Nämä ovat tärkeä osa yrityksen imagoa, varsinkin nykypäivän digitaalisessa maailmassa, joka menee yhä enemmän kohti verkkomaailmaa. Nettisivuilla on oltava palvelin, mikä on ikään kuin yrityksen toimitilat verkossa. Aluksi täytyy selvittää, onko haluttu verkkotunnus vielä vapaana verkkotunnuksen rekisteröintipalvelusta. Verkkotunnuksen olisi hyvä olla mahdollisimman lyhyt ja helppo muistaa. Puhelinnumero pitäisi olla helposti löydettävissä kaikilla sivuilla. Tekstin sisällössä kannattaa välttää teknisiä termejä ja itsensä kehumista ja keskittyä puolestaan siihen, miten asiakas hyötyy. Kirjoita itsevarmasti mutta ei hyökkäävästi. Sivuston tulee latautua nopeasti. Tähän auttaa esimerkiksi pienet kuvatiedostot ja elementtien vähentäminen. Tänä päivänä sivustoille on äärimmäisen tärkeää olla mobiilioptimoitu, varsinkin jos potentiaaliset asiakkaat hakevat yrityksen palveluita useimmiten mobiililaitteilla. Testaa sivustosi mobiilisoveltuvuus Googlen mobiililaitesoveltuvuustestillä. Testaa eri laitteita Windows ja Mac sekä Chrome, Firefox ja muut selaimet.

Verkkokauppa: Tämän voi liittää monille nettisivuille valmispakettina esimerkiksi Squarespacessa tai WordPressissä. Täysin verkkokaupaksi tarkoitetun sivuston voi luoda räätälöidyillä palveluilla Magentossa, Volusionissa, tai Shopifyssa. Tuotteet tulisi esitellä eloisasti, niistä olisi hyvä olla paljon kuvia ja jopa esittelyvideoita. Esimerkiksi sellainen video, jossa ihminen liikkuu ja on osa tuotevideota voisi toimia. Silloin tulisi tunne, kuin olisi itse fyysisesti kaupassa. Squarespace on integroitu ratkaisu, jolloin voi vaikuttaa enemmän ostotapahtumaan ja saada siitä enemmän tietoja. Verkkokauppasivustoissa, kuten Shopifyssa, tilauksia voi hallita ostotapahtuman jälkeen, asiakkaat voivat luoda tilejä ja muokata tietojaan. Niissä voi ladata ja hallita tuotetietoja, tehdä eri luokkien sivuja ja luoda tarkennetun tuotehaun. Voit esitellä tuotteita etusivulla tai mainoskampanjoissa. Monissa verkkokaupoissa on myös suositustoiminto. Sitä kautta saatu liitännäismyynti voi olla tehokasta. Voi esimerkiksi myydä tuoleja pöydän ostajille. Uudelleenmarkkinointia henkilöille, jotka melkein ostivat jotain, kannattaa suosia, sillä se voi tuoda lisämyyntiä ja asiakkaat lähtökohtaisesti olivat kiinnostuneita tuotteista. Uudelleenmarkkinointia tarjoaa esimerkiksi Google Ads ja Criteo. Konversioprosentin avulla voi seurata, miten usein kannattaa näyttää mainos uudestaan, sillä asiakashan on voinut ostaa tuotteen jo toisesta kaupasta, jolloin hänelle ei kannattaisi tuotetta mainostaa. Verkkokaupassa tuotteista kannattaa olla enemmän tarkempaa tietoa, yleistietoa tuotteesta, tuotteen hyvät ominaisuudet, mihin kannattaa kiinnittää huomiota ostosta tehdessä ja mitä tulee välttää, sillä tavoin asiakkaat saavat mahdollisimman kattavat tiedot rajallisessa verkkoympäristössä.

Online- ja offline-ostokäyttäytyminen: Onlinessa on neljä vaihetta See, Think, Do ja Care. See-vaiheessa voit löytää inspiraation toiselta tai esimerkiksi julkkiksen postauksesta. Think-vaiheessa tutkit netistä aihetta. Do-vaiheessa teet ostopäätöksen ja Care-vaiheessa saatat jakaa vaikkapa kuvan tuotteesta. On tärkeä miettiä, mihin väliin haluaa mainonnan osuvan. Huomioon otettavaa on, että offline ja online saattavat limittyä, jos kiertelet kivijalkakauppoja ja teet lopullisen ostopäätöksen verkossa.

Näyttömainokset eli Display-mainonta: Tätä mainontaa näytetään kaikkialla verkossa videoiden yms. yhteydessä. Display-mainonta toimii parhaiten ytimekkäällä tekstillä ja selkeillä toimintakehotteilla. Tutkimusten mukaan suorat kehotukset toimivat parhaiten ja silloin asiakas tietää, mitä pitää tehdä. Voit kohdistaa mobiilimainokset mobiililaitteille niin ettei niitä näytetä tietokoneilla. Display-mainoksia voi tehdä Google Adsilla tai esimerkiksi InMobissa. Kohdistustapoja voi löytää Google Display Plannerin avulla. Koodinpätkillä saat selville esimerkiksi kuka on jättänyt tilauksen kesken pitämällä silti hänen henkilöllisyytensä anonyyminä. Sitten voit kohdistaa hänelle jälkimainontaa Display-mainoksen avulla. Mainostilaa voi ostaa eri verkostoilta, kuten Google Display verkostolta.

Sähköpostimarkkinointi: Tässä on tärkeä muistaa ettei lähetä turhaa sisältöä, vaan hyvää ja hyödyllistä tietoa heille, jotka sitä haluavat. Sähköpostimarkkinoinnilla on helppo kyllästyttää asiakkaat. Sähköpostimarkkinointiin on olemassa markkinointipalveluita, joihin voi lisätä tietoja asiakkaista. Asiakkaalla täytyy aina olla mahdollisuus tehdä sähköpostitilaus ja halutessaan myös perua se helposti. Useimmissa palveluissa tähän tarkoitukseen on verkkolomake, jonka voi lisätä sivustolle kopioimalla ja liittämällä koodia. Muista tarkistaa mobiililaitteille sopivuus. Lähetysajan voi monesti valita ja siihen kannattaakin panostaa, jotta tieto tavoittaisi asiakkaat parhaalla mahdollisella hetkellä. Voit seurata, mitä linkkejä käytetään ja mitä sivustolla tehdään. Sähköpostiosoitteesi tulisi olla tunnistettava. Aiherivillä tulisi välttää sanoja “ilmainen”, “alennus”, “muistutus” ja “erikoistarjous”, sillä nämä voivat ainakin laukaista roskapostisuodattimen. Räätälöi aiherivi mahdollisuuksien mukaan esim. vastaanottajan nimi. Muista selkeät linkit ja toimintakehotukset. Voit kokeilla A/B-testausta, jossa osa saa toisen sähköpostin ja osa toisen tai lähetystiheys on eri. Muuttamalla yhtä asiaa pystyt analysoimaan, mikä markkinointi toimii. Sähköpostimarkkinoinnissa voit mitata avausprosenttia (otsikon toimivuus), klikkausprosenttia (yksittäisen kampanjan menestys), konversioprosenttia (moniko viestin vastaanottajista teki toiminnon), palautumisprosenttia (pehmeä: sähköposti täynnä tai muu rajoitus, kova: esto, voi poistaa listalta ja säästää aikaa).

Somekampanja: Somessa ei kannata viljellä myyntipuheita vaan luoda mieluummin kevyttä ja kiinnostavaa sisältöä. Somessa keskustelu on kaksisuuntaista, ja asiakkaille tulisi vastata laadukkaasti. Suunnitelma pitää tehdä huolellisesti seuraaville 6-12kk. Jos uskoo aikaa löytyvän somen päivittämiseen, eikä suunnittele sitä kalenteriin, ilmaantuu aina jotain ”tärkeämpää”. Suuri virhe somessa on liian pitkä hiljaisuus, sillä silloin yritys saattaa vaikuttaa lopettaneelta tai paikalleen jämähtäneeltä. Sisältö markkinoinnissa tulisi segmentoida eri asiakasryhmille. Markkinointi oltava lyhyttä ja alkuun olisi syytä laittaa mielenkiinnon herättävä koukku ja selkeä käsitys siitä, mitä on tulossa. Kirjoita selkeällä ja tunnistettavalla tyylillä. Somehallintatyökaluja ovat esimerkiksi Hootsuite, Buffer ja Everypost. Nämä auttavat ainakin yhteistyössä ja julkaisujen luomisessa etukäteen. Jos haluaa tietää, mitä tapahtuu, kun joku klikkaa sisältöä somessa ja päätyy sivustolle, käytetään analytiikkatyökalua kuten Google Analytics.

Videomainokset: Ne ovat nykyään suosittu muoto tiedolle ja viihteelle. Latausnopeudet ovat videoilla pienentyneet ja ihmiset haluavat saada sisällön nopeasti kuvan ja äänen muodossa. Voit ostaa mainostilaa videoista Google Ads -ohjelmalla, esim. YouTubesta, kun tiedät mitä potentiaaliset asiakkaasi katsovat. Viimeisteltyjä bannereita voit luoda mm. Google AdGallerylla. Voit myös julkaista oman videon esim. YouTubessa tai omalla sivustolla. Videoissa tarvitaan tavallisesta poikkeavaa ajattelua, joka herättää kiinnostuksen ja tuo liikennettä verkkosivustolle. Etuna videoiden lataamisessa vaikkapa YouTubeen on niiden näkyminen hakukoneissa, ja siitä tullut näkyvyys yritykselle.

Erottautuminen: On hyvä tutkia hakusanojen avulla kilpailijoita ja miettiä, miten erottuu heistä. Tätä tulisi tuoda jossain esiin, jotta asiakkaat huomaavat sen ja valitsevat yrityksen kilpailijoiden joukosta.

Sovellus: Sovellus ei ole pakollinen kaikille yrityksille, mutta sellaisen käyttöönottoa voi harkita, jos siitä olisi hyötyä asiakkaille. Voit palkata sovelluskehittäjän tai kokeilla itse työkaluja Appy Pie, BuildFire, Como. Sovelluksen olisi hyvä vaatia vain vähän puhelimen muistitilaa, jotta se ei vie monesti vähämuistisista puhelimista turhaa tilaa, mikä saattaisi ärsyttää asiakkaita ja he poistaisivat sovelluksen.

Kansainvälinen markkinointi: Joillekin yrityksille voi olla ajankohtaista siirtyä kansainvälisille markkinoille. Tässä tärkeää on palkata paikallinen kääntämään sivusto tarvittavalle kielelle, sillä vain hän tietää ja tuntee kielen tarpeeksi hyvin kirjoittaakseen sillä paikallisille asiakkaille. Erikielisille sivuille kannattaa tehdä omat url-osoitteet, jotta hakukone löytää ne. Jos sivusto tukee useita kieliä, sille pitää muistaa lisätä hreflang-linkkitagit. Eri kielien käyttö samalla sivulla on huono, koska hakukone ei osaa päättää mitä kieltä se on. Maakoodillinen ylätason verkkotunnus eli ccTLD osoittaa että sivusto on kohdistettu johonkin maahan. Esimerkiksi .fi loppu on suomeen kohdistettu. Kansainvälistä näkyvyyttä näille verkkotunnuksille voi kuitenkin saada käyttämällä kohdistustyökaluja, kuten Google Search Consolea. Käännöstyön jälkeen on suunniteltava maksutavat (PayPal, Worldpay), palautusjärjestelmät ja asiakaspalvelu. Lakipuoli täytyy varmistaa myös maakohtaisesti (esim. tullimaksut, tariffit, verotus, valuuttakurssit, vakuutuksen tarpeellisuus ja tuoteturvallisuusvaatimukset). Myös latausnopeus voi vaihdella eri maissa ja se tulee huomioida. Trendien ja analyysien tulokset voivat paljastaa, mihin maahan kannattaisi laajentaa. Markkinatilanteen arvioimisessa voi käyttää Google Market Finderia. Lokalisoinnissa käännettyyn sivuun lisätään paikallisuutta tukevaa sisältöä, kuten oikeat mittayksiköt, valuutat ja osoitteet sekä viittaukset kulttuuriin. Toisessa maassa saatat tarvita lisäksi paikallisen toimittajan.

 

Lopuksi vielä yleiset kehityksen stepit digimarkkinoinnissa:

  1. Määrittele tavoitteet: erittele kampanjan tavoitteet selkeästi
  2. Kerää data: kokoa ja järjestä kaikki tavoitteiden kannalta oleelliset tiedot
  3. Tulkitse dataa: analysoi trendit ja poikkeamat, jotta tiedät niiden vaikutukset tavoitteisiin
  4. Laadi suosituksia: luo data-analyysin pohjalta perusteltuja ehdotuksia bisneskäytäntöjen parantamiseksi
  5. Ryhdy toimeen: vie suositukset käytäntöön ja luo toimintasuunnitelma oletustesi testaamista varten
  6. Käy tulokset läpi: arvioi tavoitettiinko haluttu lopputulos, kirjaa ylös kehitysehdotukset
Tagit: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!