Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Digimarkkinointi ja sosiaalinen media liiketoiminnassa

Kirjoitettu 03.06.15
Esseen kirjoittaja: Janina Lindroos
Kirjapisteet: 2
Kirja: Jorma Kananen
Kirjan kirjoittaja: Digimarkkinointi ja sosiaalinen media liiketoiminnassa
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Jorma Kananen on kirjoittanut oppikirjan ammattikorkeakouluille. Vaikka kirja onkin aivan perusopus, niin sain uusia ideoita projektiimme WayOuttiin ja minulle, markkinoinnissa aika kokemattomalle yksilölle, kirjassa oli paljon hyödyllisiä vinkkejä.

Mitä olemme tähän mennessä tehneet markkinoinnin saralla?

Internetissä yrityksemme WayOut näkyy melko perinteisillä keinoilla: nettisivut, Instagram ja tietenkin Facebook ovat suurimpia markkinointialustojamme, ei pelkästään netissä vaan muutenkin. Facebookissa ja Instagramissa on suuri määrä meidän kohderyhmäämme kuuluvia henkilöitä (lähinnä siksi että kaikki ovat Facebookissa) ja Facebook-markkinointia on helppo toteuttaa vasta-alkajanakin.

Vaikka en itse työskentele projektissamme markkinointivastaavan nimikkeen alla, niin haluan silti ideoida ja osallistua markkinoinnin suunnitteluun, koska se on suuri pala yhdelle hoidettavaksi. Niinpä kun luin Digimarkkinoinnin ja sosiaalinen media liiketoiminnassa-kirjaa, sain paljon uusia ideoita.

Tähän asti markkinointistrategiamme (opin tämän sanan kirjasta! Oikeasti meillä ei ole mitään strategiaa) on ollut suoraviivainen: idea tulee ja se menee heti käytäntöön ilman sen suurempia viiveitä. Tähän asti olen ajatellut, että kunhan Facebookissa tapahtuu ja päivityksiä tulee, niin se riittää. Näin se ei kuitenkaan ole.

Lisää suunnitelmallisuutta

Olen alkanut tykätä suunnittelusta ja tällä hetkellä tarvitsemme hiukan suunnitelmallisuutta markkinointiin. Niinpä ensimmäinen steppi toimivampaan markkinointiin voisi meillä olla selkeän markkinointistrategian ja aikataulun luominen.

Meidän on myös määriteltävä millaista yrityskuvaa haluamme asiakkaillemme välittää. Ajatukseni on, että tekisimme konkreettiset tavoitteet markkinoinnin suhteen. Olen kokemuksen kautta huomannut, että lyhyen aikavälin tavoitteet toimivat paremmin. Niistä voimme sitten muodostaa suuremman tavoitteen.

Visa on ollut meillä suuri apu markkinoinnissa, varsinkin visuaalisen ilmeen luomisessa. Saamme Visalta tasaisin väliajoin koonnin siitä, mitä kautta ihmiset ovat löytäneet nettisivuillemme. Näin ollen Visa on toteuttanut meille myös google-optimointia ja sivumme on nyt käännetty myös englanniksi. Facebookissakin näkee dataa helposti ja kattavasti. Mittarit siis ovat kunnossa.

Uusia tuulia perinteiseen Facebookiin

Kuten aiemmin jo mainitsin, niin Facebook-markkinointia ei meillä ole sen suuremmin suunniteltu. Mekin vasta opettelemme, joten on hauskaa kokeilla kaikkea erilaista. Tähän asti suosituin päivityksemme on ollut simppeli kilpailu. Olin hyvin skeptinen tällaisia tykkää ja jaa – kilpailuja kohtaan, mutta tykkäyksiä tuli lisää satoja, kun pistimme pystyyn arvonnan, jossa voi voittaa ilmaisen pelin ja saunaillan Bohossa meidän tarjoamana. Tavoitteena on saada tykkäyksien määrä nostettua 1500, jolloin arvomme palkinnon. Tästä viisastuneena kilpailuja voisi olla hiukan useamminkin, ehkä vähän pienemmillä palkinnoillakin.

Uusia ajatuksia kirja nosti myös päivityksen ajoituksen kannalta. En ole ainakaan itse koskaan edes ajatellut, että miettisin mihin aikaan päivityksen julkaisee. Kirjassa suositeltiin ns. ”luppotunteja”, esimerkiksi lounasaikaa, tai sitten varhain aamusta kun ihmiset lukevat Facebookin läpi ennen töitään. Osana markkinointistrategiaamme voisi olla myös postausajankohtien suunnittelu.

Hauska idea Facebookin uudeksi sisällöksi olisi myös asiakkaiden haastattelut. Tunnelmat huoneesta ulospääsemisen jälkeen olisi varmasti hauskaa katseltavaa – varsinkin lauantai-illan viimeisten ryhmien kohdalla, kun silloin tunnelma on usein katossa.

Lisäksi mieleeni muistui taas kysymykset, eli Facebook-seuraajien osallistaminen. Olemme suunnitelleet ensimmäisen huoneemme uudistamista heinäkuun aikana. Aiomme tehdä huoneen suunnittelussa jotain uutta: kuvaamme kolme eri videota, joissa kaikissa on teemana uuden huoneen teema. Asiakkaat saisivat näin itse äänestään tulevan huoneen teeman, eli asiakasta kuunneltaisiin siinä, millaista kokemusta he etsivät. Kysymyksiä voisi olla myös muunlaisia, esimerkiksi kyselyä parhaasta elämyksestä.

Lisäksi tuli mieleen, että kun teemme Nikon kanssa opinnäytetyötä WayOutin elämyksellisyydestä, niin voisimme tästäkin mahdollisesti tehdä Facebook-kyselyä ja näin osallistaa asiakasta. Aiomme joka tapauksessa tehdä jonkinlaisen kyselylomakkeen.

Blogi, vlogi?

Tämä uusi idea tuli villinä korttina kirjaa lukiessa. Blogi, tai nykyään suosittu vlogi, voisi olla meille hauska tapa levittää tietoisuutta WayOutista.

Yrityksellämme on hyvän bisnesidean lisäksi vahvuutena me yrittäjät. Sanoisin, että emme ole tavanomaisimmasta päästä ja tätä meidän tulisi käyttää enemmän hyödyksi. Tämä liittyy myös haluamme yrityskuvan viestimiseen. Lisäksi meillä on usein aika hauskaa töissä, varsinkin silloin kun rakennamme ja suunnittelemme uutta huonetta. Voisimme hankkia tunnettuutta yrityksellemme myös meidän itsemme, yrittäjien, kautta.

Blogia tulisi päivittää kerran viikossa. Se voisi olla upotettuna nettisivuillemme, ja blogitekstejä Facebookiin linkittämällä saisimme sinnekin lisämateriaalia. Toki blogi vie aikaa ja sitouttaa. Uskon kuitenkin että se voisi olla hauska uusi tapa markkinointia ajatellen.

Lopuksi vielä käytäntöön vietävät stepit digimarkkinoinnissa:

  • selkeän markkinointistrategian luominen
  • haluamamme yrityskuvan määritteleminen
  • uutta sisältöä Facebookiin: kysymykset, kilpailut, haastattelut
  • opinnäytetyön linkittäminen markkinointiin
  • villinä korttina blogi, ensin esittelen idean markkinointivastaavallemme
Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!