Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Digimarkkinointia Google Garagen malliin

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Aloitin Digimarkkinoinnin kurssin siltä kantilta, että minun täytyisi mahdollisessa projektissa näitä taitoja heti alkaa käyttämään. Asiakasta kiinnostaisi ainakin aloittaa Google Ads mainoskampanja, joten sen oppiminen nopeaan tahtiin olisi tärkeää. Perusperiaate minulla oli tiedossa ennen kurssin aloittamista, yritykset maksavat hakujätti Googlelle paremmasta paikasta hakutuloksista. Siihen se tieto sitten jääkin. Kun joku kysyisi mistä täytyisi aloittaa menisi sormi aika äkkiä suuhun. Sen tiedän myös, että jos haluaisin piilottaa ruumiin sopisi paikaksi Googlen hakutulosten toinen sivu. Kurssin aikana on myös tarkoitus oppia paljon muutakin, nettisivujen rakentamista, somen merkitystä ja muuta digimarkkinoinnin perustaa.

Ensimmäiset tunnit ovat nettisivuista ja niiden merkityksestä. Meidän tiimimme onkin alkanut tekemäänkin nettisivuja, niiden tekeminen ei kuitenkaan ole itselle sellaista joka kiinnostaisi tällä hetkellä. Hienoa jälkeä on ainakin tullut porukalta jotka on nettisivuja alkanut tekemään. Huomaan itsekin nyt katselevani nettisivuja hieman eri silmällä. Harvemmin mieleen jäävät hyvät sivut, mutta huonosti suunnitellut, rumat ja heikosti toimivat sivut jäävät negatiivisessa mielessä mieleen. Ainakin kun selailen tavaroita verkkokaupasta haluaisi saada helposti näkyviin tuotteet jotka itseä kiinnostaa.

Tärkeämpää itselleni olisi oppia kuitenkin hakukoneiden toimintaa. Uutena tietona itselleni tuli ainakin se, että hakukoneoptimointi on ilmaista. Hakukoneiden syyniin tulevat avainsanat tulisi vastata mahdollisimman tarkasti, sitä mitä asiakkaat etsivät. Eli kannattaa kuvailla mahdollisimman tarkasti yrityksen toimintaa ja myymää palvelua. Saman sanan toistaminen moneen otteeseen ei kuitenkaan ole järkevää, sillä hakukone tulkitsee sen herkästi roskapostiksi.

Hakukoneissa toimiva markkinointi toimii maksetuilla klikkauksilla. Kuitenkaan pelkästään se, että määrittäisi yksittäiselle klikkaukselle korkean hinnan ei varmista korkeaa paikkaa hauissa. Hakukone laskee myös laatupisteitä yhden ja kymmenen välillä hakuihin liittyen. Esimerkiksi yritys A on maksanut 3 euroa per klikkaus, mutta käyttäjän haku antaa vain sille vain 3/10 laatupistettä. Yritys B on maksanut vain 1 euron klikkaukselle, mutta haku antaa sille 10/10 laatupistettä. Näin yritys A saa 3×3=9 pistettä ja yritys B saa 1×10=10 pistettä. Vaikka yritys B oli maksanut vähemmän klikkauksesta saa se silti korkeamman paikan hakukoneessa laatupisteiden ansioista. Hinta ei siis ratkaise aina kaikkea. Lisäksi tietyistä avainsanoista on korkeampaa kilpailua jolloin kannattaa miettiä haluaako maksetuilla mainoksilla kilpailla sillä hakusanalla ja vastaako palvelu, jota sivustolla myydään ideaaliasiakkaan etsimää palvelua. Lisäksi hakukonemarkkinointiin vaikuttaa mistä haluat tavoittaa asiakkaita. Kansainvälisyyteen tähtäävän yrityksen kannattaa panostaa sivuston kieleen, eri kielten tulisi olla erillisellä sivustoilla eikä konekäännöksiä kannata käyttää sillä hakukone tulkitsee senkin herkästi roskapostiksi.

Nykyisin ihmiset käyttävät kuitenkin enemmän mobiililaitteita selaamiseen. Niitä käytetään varsinkin kun ollaan liikkeellä. Näin ollen hakukonemarkkinoinnissa täytyy ottaa huomioon GPS tietoja tukevia laitteita. Ei ole mitään järkeä markkinoida kivijalkaliikettä toisella puolen maapalloa, ellei nyt sitten haussa kirjoiteta juuri oikean kaupungin nimeä. Lähistollä liikkuviin ihmisiin kannattaa eritoten panostaa juuri kivijalkaliikkeiden ja kahviloiden. Lisäksi yrityksen nettisivujen täytyy olla nykypäivänä skaalautuvat myös mobiilinäytölle. On täysin yrityksen alasta ja markkinointistrategiasta kiinni miten ja missä heidän kannattaa näkyä. On vaikeampi lähteä suunnittelemaan kuinka hakukonemarkkinointi kannattaa suorittaa mikäli kyseessä on yritys joka myy palveluitaan yrityksille ja yksityishenkilöille. Tällöin voi olla montakin eri lähestymiskulmaa. Onko tavoitteena lisätä myyntiä kummalla rintamalla, vai lisätä ainoastaan näkyvyyttä brändille. Lähestyminen täytyy ollakin suunniteltua hakukonemarkkinoinnin ollessa maksullista, muuten tähän sijoitetut rahat saattavat valua perkeleellisen sadattelun myötä kankkulan kaivoon. Yritäpä siinä sitten myydä enää jatkoa tämän yrityksen markkinoinnille.

Kurssin ongelmana on että siinä kyllä kerrotaan mitä esimerkiksi Google Search Consolella ja Google Analyticsisllä pystytään tekemään. Kaiken maailman dataa pystytään avaamaan millä hakusanoilla yritystä on haettu ja kuinka paljon klikkauksia mikäkin tuottaa. Kuitenkaan niin perusteista ei olla lähdetty liikkeelle, että näytettäisiin miten palveluun kirjaudutaan ja mitä siellä täytyisi tehdä alkuun pääsemiseksi. Yhtenä harjoitusvälineenä voisimme ottaa ainakin alkuun omien nettisivujen hakukoneoptimoinnin ja miettiä kuinka saisimme sitä nostettua esimerkiksi avainsanoilla: Osuuskunta, Projektitoimisto, Tiimiakatemia ja vaikkapa Jyväskylä videokuvaus. Tietysti kun maine kasvaa on tärkeää saada hakijoille ensimmäisenä Projektitoimiston Gravin sivut kun haetaan kyselyllä missä tiimissä on eniten Pieksämäkeläisiä? Tässä seuraavana mahdollisesti alkavassa projektissa lähdetään kuitenkin omalta osaltani liikkelle todella vajavaisilla tiedoilla vaikka Googlen koulutus olisikin suoritettuna. Tätä ei pidä piilotella asiakkaalta vaan sopimus kannattaakin muotoilla niin että siitä tulee mahdollisimman riskitön kokeilujakso alkuun vaikkei tulisikaan tulosta. Tuloksen ollessa huono myös saatu palkka olisi huono. On kuitenkin hyvä että Googlen työkalujen ansiosta pystyy hyvin todentamaan sen mitä kautta klikkaukset ja nettikaupan kautta tullut myynti on tullut. Yritykselläkään ei pitäisi olla ongelmia maksaa suurempaa palkkaa mikäli tehdystä työstä saatu palkka on suurempi mikäli sen eteen on tehty myyntiä prosentuaalisesti paljon enemmän. Tätä palvelua pitäisi siis olla aika helppo myydä.

Aika näyttää kuinka paljon tästä kurssista lopulta saa vietyä käytäntöön ja kuinka kaukana todellisuudesta sen anti oikeasti on. Kurssilta saa arvokastta tietoa kuinka hakukoneet toimivat ja mikä voisi olla järkevää kokeilla eri tyyppisissä yrityksissä. Tahtoisin kuitenkin päästä itse kokeilemaan ja näkemään mielummin konkretian kautta mikä onkaan lopulta toimivaa ja mikä ei.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!