Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Digin mitalla

Kirjoitettu 16.10.20
Esseen kirjoittaja: Juho Ristolainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Digin mitalla
Kirjan kirjoittaja: Tomi Pyyhtiä, Teemu Relander, Seppo Roponen, Janne Korpi, Marko Filenius, Mikko Seppä, Raino Vastamäki, Kati Sulin, Jani Engberg
Kategoriat: 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Aseta tavoitteet ja mittaa niitä

Kirjassa sanotaan ”Mitä ei voi määritellä, ei voi mitata. Mitä ei voi mitata ei voi johtaa”. Tästä syystä on todella tärkeää asettaa selvät tavoitteet sekä itselle, että tiimille. On todella vaikea johtaa mitään, jos ei ole mitään mittareita mitä käyttää apuna. Nyt kun olen tiimin markkinointipäällikkönä, niin voin kääntää tuon lauseen suoraan markkinointiin. Jos markkinoinnin tavoitteita ei ole määritelty, niin markkinoinnin toimivuutta ei voi todentaa. Ja jos toimintaa ei mitata, niin ei tiedetä, toimiiko markkinointi. Sama pätee aikalailla kaikkeen tekemiseen.

Jokaisen kannattaa asettaa itselleen henkilökohtaisia mittareita, joiden avulla voi seurata omaa tekemistään. Itse koitan tsempata itseäni kirjojen lukemisessa ja tavoitteenani on lukea yksi kirja viikossa. Tuon pilkon vielä siihen, että luen tunnin joka päivä, niin pystyn seuraamaan ihan päivittäisellä tasolla, että toteutuuko tuo, ja mikäli ei toteudu, niin voin miettiä missä on vika. Itsekin kuitenkin pidän lukemisesta, mutta jostain syystä nyt syksyllä on ollut todella vaikeaa löytää mielenkiintoa lukemiseen.

 

Verkkoliiketoiminnan tavoitteiden mittaaminen

Kun aletaan rakentamaan verkkosivuja yritykselle, niin aivan ensimmäiseksi tulisi miettiä, että mikä on verkkosivujen päätarkoitus, jotta voidaan mitata niiden toimivuutta. Mikäli tavoitteena on saada myyntiä, niin voidaan käyttää KPI (Key Performance Indicator)-mittaria. KPI-mittari mittaa kuinka monta prosenttia sivuilla kävijöistä toteuttaa halutun toimenpiteen, esimerkiksi kuinka monta prosenttia kävijöistä tekee ostoksen nettisivuilla.

Nyt kun itse teen tiimille uusia nettisivuja, niin tavoitteenani on lisätä inbound-myyntiä, koska miksi käyttää aikaa siihen, että soittelee asiakkaille, jos voi saada asiakkaan soittamaan suoraan minulle. Tämän onnistumista pystyn mittaamaan KPI-mittarilla ja lauseella ”kuinka monta prosenttia sivuilla vierailevista henkilöistä ottaa meihin yhteyttä/jättää yhteydenottopyynnön?”.

 

Web-analytiikka vs kävijäseuranta

Web-analytiikka tarkoittaa sitä, että kerätään ja käytetään tietoa, jotta saadaan parannettua asiakasymmärrystä ja kehitettyä liiketoimintaa. Web-analytiikka ja kävijäseuranta sekoitetaan usein keskenään, vaikka kyse on todellisuudessa kahdesta ihan eri asiasta. Kävijäseurannassa lähinnä kerätään tietoa, mutta web-analytiikassa tietoa sekä kerätään, että myös hyödynnetään. Web-analyytikko ei myöskään vain raportoi kerättyä tietoa eteenpäin, vaan hän tekee kerätyn tiedon perusteella parannusehdotuksia, jotka johtavat liiketoiminnan kehittymiseen, koska web-analytiikan tarkoituksena on aina asioiden parantaminen. Hän miettii aina, että miksi joku tekee sivuilla mitä ikinä tekeekään, ja miksi hän ei osta. Kävijäseurantaan löytyy paljon erilaisia työkaluja, joiden tulosten pohjalta tulen myös itse tulevaisuudessa tekemään muutoksia nettisivuillemme.

Web-analytiikka ei myöskään ole projekti, vaan prosessi, koska sitä täytyy tehdä jatkuvasti. Aina täytyy seurata kävijöiden toimintaa ja miettiä miksi he toimivat miten toimivat. Esimerkiksi verkkokaupassa saattaa tulla ostoja eniten vähän ennen joulua, kun ihmiset ostavat joululahjoja.

Kirjassa puhutaan lisäksi vielä jatkuvan kehityksen STAR-mallista. S (=Suunnittele), T (=Testaa), A (=Analysoi), R (=Reagoi). Tätä toteutetaankin melko pitkälti jo akatemialla, kun oppiminen tapahtuu tekemällä ja virheistä oppimalla.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!