Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Digitaalinen jalanjälki

Kirjoitettu 17.02.13
Esseen kirjoittaja: Aku Oikari
Kirjapisteet: 2
Kirja: Digitaalinen jalanjälki
Kirjan kirjoittaja: Antti Isokangas & Riku Vassinen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sosiaalisessa mediassa on valtava potentiaali kaikille nousta hetkessä valtavaan julkisuuteen, saada tunnettuutta ja parhaimmillaan nousta kuuluisaksi täysin ilman valtavia rahasummia. Mutta vielä helpommin someen hukkuu ja jää täysin vaille minkäänlaista huomiota. Ihmiset tajuavat aina vain enemmän sosiaalisen median mahdollisuudet ja näin ollen siellä on koko ajan enemmän ja enemmän julkaisua ja ”saastetta”. Näin ollen edes hyvin suunniteltu mainoskampanja ei välttämättä takaa, että omat julkaisut saisivat minkäänlaista huomiota, koska ne jäävät alati kasvavan ”saasteen” alle ja hukkuvat.

Alamme tehdä erään suomalaisen rock-yhtyeen uuden levyn promootiota ja markkinointia, joten luin Antti Isokankaan ja Riku Vassisen Digitaalisen jalanjäljen täysin näkökulmasta, miten hyödyntää tätä musiikin markkinoinnissa? Varsinkin koska meidän on tehtävä promootio ja markkinointi mahdollisimman pienin kustannuksin ja esimerkiksi perinteinen printti-mainonta on täysin poissuljettu vaihtoehto.

Viime aikojen suurimmat nousijat ja hitit ovat syntyneet sosiaalisessa mediassa ja varsinkin Youtubessa ja Facebookissa. Artistit ja yhtyeet ovat julkaisseet videon Youtubessa, jonka jälkeen ihmiset ovat jakaneet sen Facebookissa kavereilleen. Videot ovat saaneet huikeita katselukertoja ja näin ollen perinteiset mediat ovat myös kiinnostuneet niistä, jolloin on syntynyt ilmiö ja joku on tehnyt aivan mitättömillä panostuksilla hirveästi rahaa.

Sosiaalisessa mediassa kaikki on kiinni sisällöntuotannosta. Minkälaista sisältöä pitää tuottaa sivuilleen, jotta ihmiset ylipäätään kiinnostuvat julkaisuista ja varsinkin, miten saadaan ihmiset jakamaan julkaisuja? Digitaalisen jalanjäljen mukaan hyvä sisältö verkossa on hyödyllistä eli sisältö tarjoaa ratkaisun vastaanottajan ongelmaan ja/tai viihdyttävää eli sisältö synnyttää vastaanottajassa tunteita. Musiikin näkökulmasta meidän on keskityttävä varsinkin viihdyttävyyteen eli julkaisujen on aiheutettava vastaanottajissa tunnereaktioita, viihdyttävyys voi siis myös olla perinteisen hauskan lisäksi myös provosoivaa ja ärsyttävää.

Sisällön pitää olla myös yksinkertaista, julkaisut eivät saa siis olla mitään romaaneja vaan tekstien on oltava mielellään mahdollisimman lyhyitä niin, että niistä on karsittu kaikki turha pois. Parhaiten ihmiset saadaan jakamaan videoita ja kuvia, koska ne ovat nopeita katsoa ja niitä on helppo jakaa. Julkaisuihin pitää saada ehdottomasti myös jotain yllättävää, mikä herättää niitä tunteita ja julkaisuissa pitää olla jotain tuttua, jotta niistä saadaan yhteisöllisiä. Jos esimerkiksi kuvassa on joku tuttu paikka tai vaikka kaveri, niin kynnys jakaa julkaisu pienenee huomattavasti. Eräs suunnitelmastamme on toteuttaa toisen singlen kohdalla sissityylinen kampanja, bändi menee soittamaan mitä eriskummallisiin paikkoihin, soitto kuvataan ja videopätkistä koostetaan video Youtubeen. Näin saamme videosta viihdyttävää ja yllättävää katsottavaa, lisäksi yritämme saada mahdollisimman paljon ulkopuolista yleisöä videolle myös, jotta he voivat bongata itsensä videolta ja näin ollen tulevat todennäköisesti jakamaan videota. Videon valmistuttua pitää olla nopea ja levittää linkkiä aivan kaikkialle ja tärkeimpänä lähipiirille. Vaikkakin videot saatetaan löytää suuren yleisön tietoisuuteen vasta pitkän ajan kuluttua, niin yritämme silti saada videon mahdollisimman nopeasti liikkeelle. Tavoitteenamme on, että videot saavat paljon katselukertoja ja herättävät perinteiset musiikkimediat kommentoimaan tempausta. Sitä kautta herätetään radioiden kiinnostus ja kynnys lähestyä radioita toisen singlen kohdalla pienenee huomattavasti, unelmatilannehan olisi, että radiot lähestyisivät meitä.

Tärkeimpänä juttuna on, että julkaisuja aletaan tehdä järjestelmällisesti ja harkitusti, jotta saadaan ihmiset sitoutettua julkaisuihin. Meillä on noin vajaa puoli vuotta aikaa saada bändin ympärille hyvä pöhinä niin sanotusti, jotta ihmiset lopulta ostavat levyn sen ilmestyttyä, koska kaikki meidän toiminta tähtää siihen, että levy myy.

 

Aku Oikari / Osuuskunta Idealeka

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!