Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Digitalisaatio – uhka vai elämän edellytys?

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Digitalisaatio – uhka vai elämän edellytys?

 

Teollisen vallankumouksen aikaan 1700-luvun Britanniassa ihmeteltiin höyrykonetta ja muita uusia keksintöjä, jotka muuttivat kulttuuria, kaupunkirakennetta, työtä ja asumista, sekä laajensi markkinoita ja toi ihmisten ulottuville uusia tuotteita ja palveluita. Digitalisaatiota voisi kutsua uudeksi teolliseksi vallankumoukseksi. Se muuttaa työelämää, koulumaailmaa, ostokäyttäytymistä ja kulttuuria maailman laajuisesti. Se vie vanhanaikaisiin liiketoimintamalleihin jumiin jääneen yrityksen mennessään. Muutos voi tuntua uudelta, vieraalta ja uhkaavalta, mutta sitä kannattaa ajatella mahdollisuutena.

 

Kuten teollinen vallankumouskin aikanaan, digitalisaatiokin mahdollistaa uudenlaisia palveluita, tuotteita ja aivan uuden, entistä asiakaskeskeisemmän tavan pyörittää yritystoimintaa ja palvella asiakkaita. Asiakkaiden ostokäyttäytyminen on jo muuttunut sekä B2B-, että B2C-puolella, joten on turha toivoa, että vanhanaikainen tapa myydä tai tehdä asiakaspalvelua, tai bisnestä ylipäätään, voisi toimia. Asiakkaalla on internetin tietotulvan ansiosta kaikki tieto saatavilla, ja kilpailijan tuote vertailussa selaimen seuraavalla välilehdellä. Ostaminen tapahtuu yhä useammin verkossa itsepalveluna. Ei siis enää niin, että myyjä soittaa asiakkaalle ja asiakas ostaa. Älä kuitenkaan huoli! Jos et ole vielä päivittänyt yritystäsi digiaikaan, et ole vielä myöhässä. Nyt on kuitenkin hyvä aika aloittaa.

 

Digitalisoituminen ei ole vain vanhojen prosessien muuttamista sähköisiksi. Se on omien toimintamallien uudistamista nykyaikaisiksi, ottaen huomioon uudenlaisen ostokäyttäytymisen. Vanhat, yrityskeskeiset toimintamallit on heitettävä romukoppaan ja otettava tilalle uusia, asiakaskeskeisiä malleja. Tämä vaatii uudenlaista osaamista ja osaamisen johtamista, litteämpiä organisaatiorakenteita ja asiakaskokemuksen ymmärtämistä ja huomioon ottamista jokaisessa vaiheessa.

 

Totuus on, että saat muutoksesta paljon enemmän hyötyä, kun teet sen ryminällä. Digiajassa osa vanhoista prosesseistasi eivät nimittäin tuota enää minkäänlaista arvoa yrityksellesi, saati asiakkaallesi, vaan ne ennemminkin jarruttavat kehitystä. Laita siis markkinointi-, myynti- ja jakelukanavasi uusiksi ja mieti, miten voisit hyödyntää digitaalisia kanavia. Entä millaisia täysin uudenlaisia ansaintamalleja voisit kehittää nykyiselle alallesi? Esimerkiksi Air BNB on noussut suosioon hotellien ja asunnon vuokraamisen yhdistäjänä. Tee kokeiluja yhdistäen eri alojen parhaita puolia ja ottaen mallia Air BNB:n kaltaisista edelläkävijöistä. Jotain täysin uutta voi syntyä!

 

Muista kuitenkin se, että asiakkaasi haluaa ostaa tuotteesi tai palvelusi netissä. Jos se ei ole mahdollista, asiakkaasi haluaa ainakin vertailla tuotteitasi kilpailijoiden tuotteisiin, ja lukea tuotteesi ostaneiden ihmisten antamia arvosteluita. Jos asiakas päättää tämän jälkeen ostaa sinun tuotteesi, hän haluaa, että se tapahtuu helposti, mieluiten verkossa, mieluiten mahdollisimman nopeasti ja vaivattomasti. Asiakas haluaa, että sekä asiakaspalvelusi, että tuotteesi laatu ylittävät hänen odotuksensa, vaikket koskaan edes itse näkisi koko tyyppiä.

 

Saattaa kuulostaa haastavalta, mutta kun saat aikaan virheettömän ja asiakkaan tarpeita palvelevan kokemuksen, asiakas tulee varmasti takaisin, kun tietää saavansa sinulta laadukasta palvelua. Lisäksi asiakas todennäköisesti myös suosittelee sinua lähipiirilleen ja voi kirjoittaa ylistävän arvostelun, jonka jakaa omissa sosiaalisen median kanavissaan ja, jos mahdollista, myös sinun kanavissasi. Tämä houkuttelee luonnollisesti lisää asiakkaita kanaviisi ja positiivinen kierre voi alkaa.

 

Kannattaa siis panostaa uusiin malleihin ja niiden saumattomaan toimintaan keskenään. Mieti liiketoimintamallisi uusiksi katsoen sitä asiakkaan silmin. Poista turhat osat ja lisää uusia arvoa lisääviä malleja. Nyt on aika toimia!

 

Yrityksesi toimintamallien päivittäminen kannattaa siis aloittaa nyt ja tehdä se jarruttelematta. Digitalisaation vieminen läpi organisaation on prosessi. Tässä vielä muutama vinkki, jonka avulla onnistut muutoksessa.

 

Luo visio täydellisestä maailmasta

 

Kuvittele asiakkaan silmin, millainen olisi ihannetilanne. Miten erottuisit kilpailijoistasi ja tuottaisit asiakkaalle arvoa, jota ei voi ohittaa? Miten kanavasi toimisivat saumattomasti yhteen? Millaista palvelua asiakas saa ja mitkä hänen tarpeensa ostoprosessissa otetaan huomioon? Kirkasta siis visiosi täydellisestä asiakaskokemuksesta ja lähde muokkaamaan prosessejasi sitä kohti.

 

Muuta organisaatiosi palvelemaan asiakkaan etua

 

Menestyvät yritykset rakentavat itselleen matalia organisaatioita täydellisen asiakaskokemuksen kiilto silmissään. Esimerkiksi digitaalinen myynti ja markkinointi eivät voi olla erillään toisistaan, vaan niiden on toimittava saumattomasti yhteen. Sitä asiakas odottaa. Kyseenalaista haasteet, revi nykyiset roolitukset ja rakenteet alas ja rakenna tilalle uudet. Asiakasta kiinnostaa vain oma etunsa, toimi siis sen mukaan.

 

Luo osaamista koko organisaatioon

 

Ei auta, että olet vain itse perillä digitalisaation mahdollisuuksista, haasteista ja sen aiheuttamista muutoksista yritysmaailmassa. Muutos lähtee ajattelutavan muutoksesta. Luo siis digiosaamista jokaiselle organisaatiosi tasolle, kehitä koko yrityksen tapaa ajatella ja kykyä tuottaa prosesseja asiakaskeskeisesti. Yhdessä saatte parempia tuloksia aikaan.

 

Suosi ketteriä kokeiluja

 

Pilotoi, hyödynnä tuloksia, skaalaa. Siinä ketterän muutoksen peruskaava. Jokaista yrityksen prosessia ei välttämättä kannata alkaa muuttaa samaan aikaan. Muuta ensin yksi isoimmista asiakasprosesseistasi digitaaliseksi. Tee rohkeasti kokeiluja, kerää asiakkailta palautetta, mittaa kokeilujen tuloksia ja kehitä niiden perusteella. Käy sitten käsiksi muihin prosesseihin, ja päivitä ne digiin saamiesi tulosten perusteella. Jarruttelemalla jäät vain yhä enemmän jälkeen kehityksestä.

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!