Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Diili

Kirjoitettu 02.10.18
Esseen kirjoittaja: Elina Paukkio
Kirjapisteet: 1
Kirja: Diili -sarja
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 7. Innovointi, 9. YPK:n ulkopuoliset

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Diilin 6. tuotantokausi Suomessa alkoi syksyllä 2018. Se sopi tämän hetkiseen tilanteeseeni niin hyvin, että päätin kirjoittaa viimeisen esseeni kyseisestä sarjasta ja erityisesti sen ensimmäisestä haastetehtävästä, jota seurattiin kahden ensimmäisen jakson ajan.

Diilin syvin tarkoitus osuu opinnäytetyöni aiheeseen. Diilissähän Hjallis Harkimo pyrkii useiden erilaisten tehtävien avulla selvittämään parhaan valinnan vapaana olevaan työtehtävään. Tällä kaudella haetaan markkinointijohtajaa esports-tapahtumiin erikoistuneeseen Starsquad-yhtiöön. Monta viikkoa kestävä ”työhaastattelu” ei tokikaan ole mahdollista toteuttaa normaalissa elämässä, mutta Diilin kaltainen ohjelma olisi suora vastaus opinnäytetyöni aiheeseen. Erilaisen tehtävien, yllättävien tilanteiden, muuttuvien tiimien ja kiireen keskellä työskentely ja sekä projektien johtaminen että alaisena työskentely paljastavat ohjelman edetessä varmasti ihmisten oikeat persoonat ja työskentelytavat. Kamerat tallentavat joka hetken, joten tarvittaessa haastattelijat ja päätöksen tekijät voivat palata tilanteisiin uudelleen ja muistinvaraisuus haastattelusta katoaa. Televisiossa näytettävä osa on toki leikattu huomiota herättävästi, joten me katsojat emme voi saada täysin oikeaa kuvaa tunnin kestävien jaksojen perusteella.

Hjalliksen apuna toimivat Riia Martinoja, sekä Joel Harkimo. Neuvonantajat jalkautuvat seuraamaan hakijoiden työskentelyä tapahtumapaikoille.

Opinnäytetyön lisäksi Diili toimii mahtavana sparraajana ja valmentaja tulevaa 24H-synnytystä varten. Koska tilanteeni on hieman tavallisesta poikkeava ja me kolme tiimistä lähtenyttä suoritamme oman loppuhaasteen, on siihen valmistautuminen erilaista. Olemme kaikki kolme jo tiukasti työelämässä, eikä kenelläkään taida olla aikaa tai energiaa lähteä suunnittelemaan, saati myymään ja toteuttamaan harjoitussynnytyksiä. Diilissä jokainen tehtävä on eräänlainen synnytys, ja esimerkiksi ensimmäisen tehtävän suorittamiseen oli aikaa kaksi päivää. Ensimmäisenä tuli suunnitella ja tehdä valmistelevat työt Opelin ja Länsiauton kesäauto-kampanjan lanseerausta ja myyntiä varten ja toisena päivänä vuokra-autoa tuli myydä niin paljon kuin mahdollista. Lisätehtäväksi tiimin saivat suunnitella kampanjasta sellaisen, joka olisi helppoa toteuttaa kaikissa Länsiauton toimipisteissä ympäri Suomen.

Kampanjan ja lanseerauksen tiimit saivat suunnitella vapaasti. Valmiiksi annettiin 500€:n budjetti, Helsingin Sanomien mainospaikka, Länsiauton somekanavat sekä myyntipaikat pääkaupunkiseudun kauppakeskuksissa. Myyntipaikat valittiin lopulta kolikonheitolla.

Tiimit saivat valita projektinjohtajat, jotka kaikkien yllätykseksi vaihdettiin päikseen tiimien kesken. Työhön tarttui siis naisten tiimi miehen johdolla, sekä miesten tiimi naisen johdolla. Naisten tiimin nimeksi valittiin Kraton, ja miesten tiimin nimeksi Mars.

Koko tehtävän ajan oli selvää, kumpi tiimeistä tulisi voittamaan. Mars jakoi tiimin heti eri tehtäviin, jolloin vähäinen aika käytettiin mahdollisimman tehokkaasti. Ensimmäisen tunnin aikana Marsilla oli Helsingin Sanomien mainoksen lisäksi mm. yhteistyökumppaneita, jotka antoivat jaettavaksi festarilippuja ja auton takakonttiin virvokkeita, sekä tunnettuja artisteja tapahtumaan luomaan tunnelmaa, myymään ja pyörittämään näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Kaikki nämä Mars sai ilmaiseksi hyvien kontaktien ja verkostojen avulla. Oikean suunnan Mars löysi ymmärtämällä, että kampanjassa myydään tunnetta ja mielikuvia! Kilpaileva joukkue seisoi kokonaisuudessaan koko tunnin tietokoneen ympärillä hiomassa sana- ja värivalintoja mainokseen. Sama ero näkyi koko tehtävän ajan; Mars oli tehokas ja jakoi tehtäviä, Kratos teki kaiken yhdessä saamatta aikaan juuri mitään.

Johtajuus Marsissa näytti toimivan hyvin. Joukkue oli tehokas ja oma-aloitteinen, mutta projektijohtaja oli koko ajan selvillä, missä projektissa mennään. Johtaja luotti alaisiinsa ja piti yllä mahtavaa fiilistä. Kratos-joukkueen jäsen taas kommentoi ensimmäisen päivän lopuksi: ”Mä en oo ihan varma kuka meitä liidaa.” Lisäksi Kratoksen johtaja puhui hyvästä tahdosta ja hyvistä ihmisistä ja korosti hänen itsensä olevan hyvä ihminen. Diilin kaltaisessa kilpailussa ja liiketoiminnassa ylipäätään on turhaa nojata sokeasti hyvään tahtoon. Kratos-joukkueen johtaja valehteli myös yksinkertaisessa asiassa päin alaistensa naamaa. Hän jäi tilanteesta heti kiinni, jolloin luottamus johtajan ja alaisten välillä oli lopputehtävän ajaksi rikottu. Kratoksen johtajalta puuttui ote toiminnasta ja koko tehtävän fokus oli joukkueelta hukassa.

Mars selvitti kaikki oleelliset ja tärkeät asiat yksityiskohtia myöten heti, toisin kuin Kratos. Tämä paljastui esimerkiksi siinä, että Mars otti heti yhteyttä kauppakeskusjohtajaan ja selvitti, mitä kaikkea kauppakeskuksen kanavaa on mahdollista käyttää. Samalla selvisi esimerkiksi se, että kuulutuksia ei kauppakeskuksessa voi tehdä ja se, millaista kävijäkuntaa kauppakeskuksessa käy. Kratos puolestaan kutsui paikalla kaksi juontajaa, mutta toisen päivän aamuna kuulivat, ettei kauppakeskuksen äänentoisto olekaan heidän käytössään.

Marsin riveistä löytyi monia erilaisia taitoja omaavia, ja näitä taitoja joukkue myös käytti hyväkseen. Esimerkiksi myyntitaito on äärimmäisen tärkeää, oli tehtävä sitten lähes mikä tahansa ja Marsin joukkueesta löytyi palavasti myyntiä rakastava jäsen. He ymmärsivät myös esimerkiksi sen, että verkostoja hyödyntämällä ja b-to-b-kauppaa tekemällä he varmistavat voittonsa ja saavuttavat suhteellisen pienellä vaivalla hyvän tuloksen. Heidän lopullinen myyntinsä ei siis jäänyt kauppakeskukseen sattumalta saapuvien varaan.

Mars ennakoi, keskittyi oikeaan tavoitteeseen ja vei tehtävän (kaupat) loppuun asti. Kratos-joukkueen ennakointi oli olematonta ja aika kuluikin tulipalojen sammuttamiseen. He keräsivät rutkasti liidejä, mutta loppuun saakka vietyjä kauppoja syntyi vain noin kolmasosa siitä, mihin Mars ylsi.

 

Marsin joukkuelainen kommentoi ohjelmassa, että ”Sillon ku tehrään, tehrään kunnolla”. Näin myös meidän pieni synnytystiimi aikoo loppusyksystä toimia. Tiimistämme löytyy taitoja ja vahvuuksia, joihin sisältyy muun muassa rautainen myyntitaito, rohkeus, laajat verkostot, sekä viimeistely ja ennakointi. Luotan tiimiimme täysin!

24H-Synnytyksen käynnistyessä me:

  • Teemme nopean tilannekatsauksen, tarkistamme fokuksen ja jaamme tehtävät.
  • Toimimme tehokkaasti keskittyen omaan vastuualueeseen, muistaen kuitenkin pitää myös muut kartalla siitä mitä teemme.
  • Käytämme keräämiämme verkostoja rohkeasti avuksemme.
  • Keskitymme työssä olennaiseen ja selvitämme lopputuloksen kannalta olennaiset asiat perusteellisesti.
  • Pidämme hauskaa!
Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!