Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

DreamUp 2021 – Henkilöbrändäys

Kirjoitettu 22.04.21
Esseen kirjoittaja: Jesse Branthin
Kirjapisteet: 1
Kirja: DreamUp 2021
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

DreamUp 2021

Henkilöbrändäys

 

Tiimiakatemian perinteinen Trenders korvattiin tänä vuonna DreamUp- tapahtumalla. Hommahan toteutettiin tietenkin uuden normaalin tavoin etänä ja alustana toimi Onixiankin tiimille tuttu Liveto.io, jossa järjestimme jo aikaisemmin tapahtuman asiakasyrityksellemme. Tämän vuoden DreamUppiin oli monella tapaa siteitä meidän tiimistämme ja akatemialta yleisesti. Tuntuikin alustavasti siltä, että se olisi järjestetty Tiimiakatemialaisille, mutta yleisöstä löytyi kuitenkin ihmisiä ympäri Suomen maata. Meidän tiimimme Lassi toimi koko shown hostina ja juonsi tapahtuman. Ensimmäisen vieraan roolia näytteli Joonas Pesonen, joka on Tiimiakatemian alumni vuodelta 2012. Workshopeista löytyi Diili- voittaja Olli-Pekka Villa, joka on myöskin alumni. Toinen Keynote- puhuja Pekka Hyysalo vuorostaan kävi meidän treeneissämme vuoden 2020 loppupuolella ja päästiin koko tiimin voimin tutustumaan kyseiseen mieheen. Näiden treenien jälkeen pidinkin Pekkaan yhteyttä ja, kun huomasin DreamUpin etsivän puhujia/esiintyjiä niin laitoin Pekalle viestiä, että voisiko tämänlainen keikka kiinnostaa? Vajaan viikon toimin DreamUpin ja Pekan välisenä viestinviejänä ja keskusteltiin niin palkkioista, kuin tapahtuman toteutustavasta. DreamUpista löytyy siis monen monta syytä seurata sitä!

 

Joonas Pesonen tai ehkä jopa tuttavammin pesojoonas starttasi shown puheenvuorollaan henkilöbrändäyksestä, alakategorioina ’’Millaista maailmaa olet luomassa’’ ja miten oikein voisi löytää aihiota somemateriaalin luomiseen?

 

 

Yllä oleva kuva on näytönkaappaus Joonaksen esityksestä ja kohdasta missä kerrottiin vinkkejä somemateriaalin luomiseen ja idean keksimiseen, siitä mistä siellä omassa mediassa voisikaan oikein höpötellä?

Mistä olemme innostuneita?

  • Sisällön tuottaminen ja yleisön kasvattaminenhan on pitkäkestoinen prosessi. Harvemmin kenestäkään tulee yhdessä yössä koko kansan somevaikuttaja. Tästä syystä tuottamasi sisällön täytyy oikeasti kiinnostaa myös sinua, koska tulet tuottamaan materiaalia satoja ja jossain kohti tuhansia tunteja kanavillesi. Tästä omakohtainen kokemus. Tein vuosina 2016 – 2017 Youtubeen videoita lähinnä videopelaamisesta, vaikken tuntenutkaan erityistä paloa niitä kohtaan. Kanava kasvoi yli odotusten ja aika nopeasti tilaajia tulikin yli 2 000. Vajaan vuoden sisällön tuottamisen jälkeen oma kiinnostus kuitenkin videopelaamiseen ja varsinkin siitä materiaalin tuottamiseen lopahti ja lakkautin kanavan. Sitä touhua tuli kokeiltua, mutta en ollut siitä oikeasti innostunut missään vaiheessa.

Mistä joku olisi valmis maksamaan?

  • Mikäli haaveena on somepersoonaksi pääseminen niin materiaaliahan on alusta asti tuotettava säännöllisesti, tavoitteellisesti ja suunnitellusti. Sen täytyy olla myös asiallista, jotta voit tilisi joskus kaupallistaa.

Arvot ja henkilökohtainen missio?

  • Jotta seuraajiksi saa oikeasti sinusta kiinnostuneita ja sisältöäsi kuluttavia ihmisiä niin sisällössä täytyy olla vahvasti esillä omat arvosi. Kun seuraajakuntaa alkaa kasvamaan niin pystyt myös tuomaan hyvin esille henkilökohtaisia arvojasi, mielipiteitäsi ja tässä kohtaa se henkilökohtainen missiokin yleensä rakentuu. Mitä haluaa saada aikaiseksi omalla vaikutusvallallaan? Joonas itse tuo vahvasti muille tietoisuuteen vähemmistöjen oikeuksien tilanteita ja valistaa mielestäni nuoria hyvällä tavalla tasa-arvoisemmiksi.

Missä olemme hyviä?

  • Totta kai sisältö rakentuu enemmän tai vähemmän sen ympärille missä olet hyvä. Mikäli olet kovan luokan golffaaja niin sisältö pyörii varmasti enemmän tai vähemmän golffauksen ympärillä ja niin eteenpäin. Itse päivittelin pitkään IG- tililleni materiaalia alamäkipyöräilystä ja senkin ympärille sai kasvatettua yleisöä. Myöhemmin vasta muutin tilini enemmän henkilökohtaisemmaksi. Omana haaveena olisi tuottaa sisältöä yrittäjyydestä, yrittäjän arjesta ja kertoo asiantuntevalla tavalla yrityksen kehittämisestä yms. oli tämä sitten podcastin, Instagram storyjen tai linkkaripostauksien kautta.

 

Lähdin kuuntelemaan tätä puheenvuoroa kokoajan väkisin mielessä se, että kuinka itse voisin alkamaan tuottaa jotain materiaalia omasta kasvutarinasta ja polusta yrittäjyyden parissa. Minulla on jonkinlainen halu tuottaa säännöllisesti materiaalia esim. LinkedIniin, mutta ideoita julkaisuihin ei oikein ole. En ole saanut oikein siitä henkilökohtaisesta missiostani vielä kunnolla kiinni. Hetki sitten missioni oli tulla asiantuntijaksi asiakaskokemusten kehittämisen parissa ja siihen liittyen vedin tiimille treenitkin ja kirjoitin linkkaripäivitystä, mutta nyt ollaan menty siitä oikeastaan internetin bisnes mahdollisuuksiin ja jossain määrin kiinnostuskapasiteettiani vie tällä hetkellä myös kesällä alkavat rännien puhdistus työt, joista mieluusti lähtisin jotain sisältöä tuottamaan yritystilin lisäksi myös henkilökohtaiselle tililleni (LinkedIn/Instagram).

 

 

 

 

 

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!