Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ei enää koskaan yksin

Kirjoitettu 12.05.18
Esseen kirjoittaja: Elina Pikkarainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Ei enää koskaan yksin - teen ja opin tiimissä
Kirjan kirjoittaja: Timo Lehtonen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Oma toimintani tiimissä on hieman laantunut ja asiat tuntuvat sakkaavan paikoillaan. Treenit ovat mielestäni tehottomia, eivätkä vie tiimiämme kohti tavoitteitta. Tämän vuoksi tarvitsin kirjan, joka avaisi mieltäni tiimissä toimimisen ja tiimin toimimisen ytimeen. Valitsin lainattujen kirjojeni joukosta Lehtosen Ei enää koskaan yksin – teen ja opin tiimissä. Kirja on kirjoitettu hyvin pitkälti valmentajan näkökulmasta, mutta ammensin uusia asioita myös tiimiyrittäjän arkeen.

Ensimmäisenä eteeni tulee koko tiimin toimintaan vaikuttavat suurimmat kysymykset, tiedämmekö todella mikä on tiimin tarkoitus ja mitkä ovat meidän tavoitteet, ajavatko tavoitteemme meitä kohti tarkoitusta ja toisin päin? Kirjassa todettiin, että tavoitteen tulee olla kaikkia innostava tarkoitus. Tiedämme varmasti tiimissä, että pyrimme tekemään maailmanympärysmatkan opintojen jälkeen ja se on aika suuri tavoite, mutta se ehkä tuntuu vielä liian kaukaiselta. Olemme jo useaan kertaan korjailleet tavoitteitamme tälle keväälle ja vuodelle, mutta minusta tuntuu, ettei ne vieläkään miellytä ja innosta kaikkia tekemään töitä niiden saavuttamiseksi. Asetimmeko tavoitteet liian kaukaisiksi, vai puuttuuko meiltä säännöllinen muistutus siitä, missä ollaan menossa ja mitä pitäisi vielä tapahtua, jotta pääsemme päämääräämme. Tulisiko meidän miettiä käytännön kannalta tavoitteet vaikkapa kuukausi tasolle, jotta ne olisivat paremmin käsitettävissä ja täten myös saavutettavissa. Mielestäni tämä on asia, johon tulisi porukalla pureutua, jotta saamme tiimin kehittämään liiketoimintaamme tehokkaammin.

Kirja sai minut pohtimaan tiimin tarkoitusta, joka oli listattu kirjassa seitsemään eri kohtaan näin:

  1. Tiimiläiset rohkaistuvat ja innostuvat uusista asioista
  2. Tiimiläiset oppivat toisiltaan ja kannustavat toisiaan oppimaan
  3. Tiimiläiset uskaltavat kokeilla uutta pelkäämättä epäonnistumista
  4. Tiimiläiset oppivat kestämään kaaosta ja epämääräistä johtamista
  5. Tiimissä hiljaiset saavat äänen ja äänekkäät oppivat kuuntelemaan toisia
  6. Tiimiläiset oivaltavat yhteistyö- ja asiakasverkostojen merkityksen
  7. Tiimiläiset pystyvät synnyttämään yritystoimintaa, joka tuo tiimin tarpeisiin rahaa

Sanoisin, että meiltä löytyy yksilöitä, jotka toteuttavat näistä eri kohtia, mutta kaikki eivät ainakaan vielä pelaa täysin yhteen. Olemme mielestäni edelleen siinä kohdassa, kun tiimissä kaikki eivät luota kaikkiin ja sen vuoksi myöskään hommat eivät täysin rullaa. Tiimin sisällä tieto liikkuu aika heikosti, joskin se on parantunut kuukausien myötä. Mielestäni kuitenkin esimerkiksi johtoryhmän tulisi paremmin kertoa keskustelluista asioista tiimille. Suuret päätökset Mahtiassa kuitenkin tehdään yhdessä ja niistä informoidaan kaikkia. On toki omalla vastuulla, lukeeko jokainen esimerkiksi poissa ollessaan treenimuistiinpanot.

Mielestäni toisilta oppiminen ja oppimiseen kannustaminen ovat myös edelleen hieman heikolla tolalla, sillä tietoa ei tiimin sisällä mahdottomia olla jaettu. Tästä keskustelimme vasta treeneissä ja toivon kovasti, että treeneihin tuodaan jatkossa myös teoriaa, jotta tieto tärkeistä opeista ja oivalluksista olisi kaikilla, eikä vain yhdellä. Toivoisin tämän myös innostavan ja rohkaisevan tiimiläisiä yrittämään ja opettelemaan jotain uutta. Kirjassa myös mainittiin, että yhdessä tekemällä oppii parhaiten, kun oppimisympäristö tarjoaa oppijalle oikeanlaisia haasteita. Olen huomannut yhdessä tekemisen ja oppimisen olevan suuri kantava voima projektien eteenpäin viennissä, esimerkiksi Menkkafestareita ei olisi syntynyt, jos olisin joutunut tekemään kaiken yhdessä. Harmiksi yhdessä tekeminen ja oppiminen on vielä hyvin pitkälti projektikohtaisella tasolla, eikä koko tiimin kantavana voimana. Tulevaisuudessa tähän voi kyllä vaikuttaa treenien oikeanlaisella sisällöllä. Uskon treenien olevan se tärkein väylä, kun opimme toisiltamme.

Suurin harjoittelemisen arvoinen kohta listassa on numero kuusi, sillä Mahtiassa ei mielestäni ole vielä täysin ymmärretty asiakkaiden merkitystä. Se luo pohjan koko yritystoiminnallemme. Ainakin itse tunnustan, etten hetkeen ole paljoa asiakkaissa käynyt ja sitä täytyisi ehdottomasti lisätä, olivat ne vanhoja tai uusia asiakkaita. Uskon, että tiimiakatemian aikana luoduissa verkostoissa piilee valtavasti mahdollisuuksia tulevaisuutta ajatellen. Myös ajatus siitä, mitä voimme luvata asiakkaalle pilkahtaa aika ajoin esille, mutta emme vielä ole sitä ainakaan työstäneet niin paljoa, että meillä olisi yhteinen mielikuva Mahtian lupauksesta asiakkaalle.

Kirjaa lukiessani silmiin osui Treenien arviointiympyrä, joka oli mielestäni hyvin kiehtova työkalu. Pohdin tätä ympyrää ja sen osa-alueiden toteutumaa treeneissämme. Ympyrässä on kahdeksan osaa, jotka pisteytetään arvosanalla 1-5.

  1. dialogin laatu ja toimivuus
  2. fasilitointi (treenien vetäjät)
  3. visuaalisuus (havaintovälineet)
  4. Next step, hauskuus
  5. päätöksenteko, vietiinkö asioita loppuun
  6. sisältö, aiheet, agenda
  7. teorioiden tuominen treeneihin
  8. valmennus

Tähän työkaluun olisi hyvä pureutua porukalla, jotta olisimme samalla aaltopituudella tiimin kanssa treenien sujuvuudesta. Voihan olla, että joku toinen kokee, että treenit sujuivat loistavasti, kun taas minua vaivaa niiden tökkivyys, huono päätöksenteko ja järkevän sisällön puute. Uskoisin, että jos kaikki eivät ole samalla aaltopituudella siitä, mitä treenien pitäisi olla. Tiimiläisten kannattaisikin ehdottomasti käydä pölyttämässä muutamat vanhempien tiimien treenit, jos he eivät ole vielä käyneet. Olen itse kokenut pölyttämisen silmiä avaavaksi kokemukseksi. Koen, että vaikka olemme hieman kehittyneet, esimerkiksi dialogin osalta, emme ole treenien laadussa päässeet vielä kovin pitkälle.

Kohtasin kirjassa myös väitteen, että tiimiläisen toimintaan voi vaikuttaa elämäntilanne ja aloin pohtia, miten omani vaikuttaa tiimin kehitykseen. Hidastanko toimintaa ja kehitystä, kun en ole kovin hyvä hallitsemaan ajankäyttöäni ja tulisiko minun olla ylipäätään avoimempi menneisyydestäni ja siitä, mitä teen vapaa-ajallani, millaisia ihmissuhteita minulla on tai mitä toivoisin elämän tuovan tielleni. Uskon, että avoimuus varmasti auttaisi muita tuntemaan minut paremmin, mutta toisaalta en tykkää puhua juurikaan omista asioista, varsinkaan niistä kipeistä jutuista, jotka ehkä olisi tärkeää tuoda esiin, jotta muut ymmärtäisivät, miksi esimerkiksi kahmin itselleni paljon tekemistä. Löysin kirjasta oppimissopimuspelin, jonka myötä aloin työstämään omaa oppimissopimustani. Avauduin jonkin verran oppimissopimuksen perusteella, mutta en mennyt pintaa syvemmälle, esimerkiksi kertoessani menneisyydestäni ja minuun eniten vaikuttaneista ihmisistä. Tajusin, että en ainakaan vielä luota kaikkiin tiimiläisiin niin paljon, että haluaisin tai pystyisin kertomaan menneisyyteni asioita ääneen. Tiedän, että esimerkiksi palautekeskustelut tulevat olemaan minulle kova paikka, koska joudun hyvin vahvasti epämukavuusalueelleni.

Löysin kirjasta neljä kohtaa, jossa selitettiin hinta, jonka joutuu maksamaan, jotta tiimi menestyisi.

  1. Uhrautuminen, tiimin tarpeet ohittavat välillä omat tarpeesi
  2. Oma aikasi
  3. Jatkuva panostus itsensä kehittämiseen
  4. Epäitsekkyys, toisten auttaminen pyyteettömästi

Erityisesti omassa käyttäytymisessäni esiin nousee kohta kolme. En mielestäni ole lähiaikoina panostanut tarpeeksi itseni kehittämiseen ja erityisesti ajankäytön hallinnan kannalta olen todella hukassa ja siksi minua vaivaa jatkuva kiire ja stressitasojen voimakas nousu. Vaikka projekteissa oppii koko ajan uutta, olen menettänyt ajoittain oman kehittymisen halun. Tämän huomaan myös siinä, että teorian käyttäminen tekemisessä jää vähälle, eikä minua kiinnosta avata kirjojen kansia, vaikka löytäisin sieltä paljon apua ja vastauksia. Tajusin, että mieleni on ollut todella ahtaalla koko kevään. Tulevaisuudessa haluan päästä tilanteeseen, missä oppiminen on kivaa ja missä haluan kehittää itseäni jatkuvasti ammatillisesti eteenpäin. Tarvitsen vain hirveästi uutta intoa oppimiseen ja uskon, että myös tiimin kannustus auttaisi minua taas tarttumaan töihin innokkaammin.

Paljon on vielä kehitettävää koko tiimillä, kuin myös itselläni. Toivon erityisesti, että saamme treeneihin tehokkuutta päätöksentekoon ja kohdistettua treenien sisällön paremmaksi ja mielenkiintoisemmaksi. Uskon, että meillä on hyvät mahdollisuudet kehittyä tiiminä, kunhan suuntaamme tekemisemme ja ajatuksemme oikeisiin asioihin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!