Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Saiturin markkinointikirja

Kirjoitettu 31.12.18
Esseen kirjoittaja: Ella Saikkonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Saiturin markkinointikirja
Kirjan kirjoittaja: Ville Kormilainen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Hyvät ideat ovat ilmaisia, mutta markkinointi ei. Ville Kormilaisen kirjoittama Saiturin markkinointikirja avaa keinoja kuinka kiristää kukkaron nyörejä markkinointia toteutettaessa. Saituri voi säästää rahaa, mutta aikaa ja ajatusta tulee markkinointiin sijoittaa senkin edestä – lopputulos on kuitenkin usein vähintään sen arvoinen.

Kormilainen jakaa ideanikkarit viiteen tyyppiin: ideakoneisiin, idea-arkailijoihin, ideapihtaajiin, kriitikoihin ja suorittajiin. Ideakone on henkilö, joka lähes jatkuvalla syötöllä suoltaa ideoita idean perään ilman minkäänlaista suodatinta. Sanotaan, että määrä ei korvaa laatua, mutta jos keksii toistakymmentä ideaa siinä missä muut pohtivat vasta ensimmäistä, on joukossa oltava edes pari kehityskelpoista yksilöä.

Idea-arkailija toimii puolestaan ideakoneen suodattimena. Hän salaa sisimmässään innostuu ideasta jos toisestakin, mutta malttaa mielensä ja hioo ideat viimeistä silausta vaille valmiiksi omien korviensa välissä ennen kuin avaa ajatusprosessiaan muille.

Ideapihtaaja on usein hiljainen ideakone, joka patoaa ideatulvansa sisälleen sen pelossa, että joku tulee ja varastaa nämä ideat röyhkeästi omaan käyttöönsä (suurin osa hänenkin ideoistaan on todennäköisesti kuitenkin napattu joltain muulta, edes osittain sillä olisi rikos olla hyödyntämättä toimivaa mallia).

Kriitikko on ideakoneen pahin vihollinen, mutta molemmat tarvitsevat toisiaan saavuttaakseen onnistumisia. Kriitikko on se, jolla on aina sanansa sanottavana ideaan kuin ideaan – ja usein syystä. Kriitikko onnistuu syrjäyttämään tunteensa ja kulkemaan faktojen saattelemana, kun taas ideakone tekee täysin päinvastoin.

Suorittaja ei iske tiskiin yhtään ideaa, mutta se ei tarkoita ettei häntä kiinnosta tai etteikö hänestä olisi mitään hyötyä. Hän astuu kehiin kun edellämainitut ideanikkarityypit ovat löytäneet yhdessä idean, joka kaipaa toteutusta. Hän on se jota hädin tuskin erottaa toimiston tapettiseinästä, mutta toiminnasta senkin edestä.

Tunnistan tiimistämme jo suhteellisen lyhyen ajan jälkeen kaikkien edellä mainittujen tyyppien edustajia ja itsestänikin tunnistan piirteitä useammasta tyypistä. Erilaisten ihmisten lähestymistä ideointiin on syytä tarkkailla ja pyrkiä ymmärtämään, jotta onnistuu hankalissa tilanteissa malttamaan mielensä ja olemaan turhautumatta erilaisiin tapoihin lähestyä ongelmaa. Älä siis aliarvioi muita vaan siksi, että he ovat hiljaisempia tai kritisoivat ideoitasi, sillä tulet tarvitsemaan heitä.

Kuinka ja missä sitä markkinointia voi pienellä budjetilla sitten toteuttaa? 

Facebook – tämä keski-ikäisten valtaama somekanava, jota nuoret kiertävät kaukaa (tai sitten ei)

Usein kuulee sanottavan, että Facebookissa ei ole enää kuin keski-ikäisiä ja tämän merkitys viestintäkanavana nuorille on kuollut lähes kokonaan. Itse olen väitteen kanssa eri mieltä. Facebook on oiva ja ennen kaikkea halpa tapa yrityksille olla molemmin puolisessa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa reaaliaikaisesti. Olen kuitenkin huomannut, että Facebookissa ihmisten sitouttaminen on tullut entistä hankalammaksi. Jotta saat jonkun tykkäämään Facebook-sivustasi tulee sinun tarjota tälle aitoa lisäarvoa. Jatkuvassa informaatiovirrassa ihmiset haluavat kuulla ja nähdä sitä mikä heitä oikeasti kiinnostaa ja puolestaan rajoittaa kaikkea sen ulkopuolelle jäävää, joten jokainen tykkäys, jako ja kommentti on ansaittava.

Lyhyesti:

  • Mieti miksi juuri sinun sivustasi pitäisi tykätä ja mitä uutta sinä tuot asiakkaalle.
  • Ole aktiivinen ja luo sisältöä, jota itse haluaisit nähdä ja jota netti ei ole jo pullollaan. Ennen kaikkea ole veitsenterällä tarkkailemassa sisältösi toimivuutta, äläkä pelkää muuttaa suuntaa tarvittaessa.
  • Viesti asiakkaidesi kanssa avoimesti, äläkä sensuroi negatiivista palautetta seinältäsi vaan vastaa palautteeseen viipymättä.

Facebook niin kuin mikään muukaan somekanava ei ole oikotie onneen. Muutaman viikon kestoiset tykkää ja jaa-kilpailut voivat vaikuttaa nopealle ja helpolle tavalle saavuttaa tykkääjiä, mutta nämä tykkääjät löytävät tiensä ulos yhtä nopeasti kuin sisäänkin. Etsi siis käsiisi ne keitä oikeasti kiinnostaa mitä sinulla on tarjota.

Muita sosiaalisen median kanavia kuten esimerkiksi Instagramia ja YouTubea ei tule unohtaa mikäli ne ovat relevantteja kanavia tavoittaa yleisösi. Facebook on kuitenkin kaikesta kritiikistä ja kilpailusta huolimatta edelleen informatiivisin somekanava.

Asiakas keskiöön – hän on totuudentorvi, jonka käsissä yrityksesi tulevaisuus on

Niin itsestään selvältä kuin se kuulostaakin, että asiakkaan tulee olla kaiken yrityksen toiminnan keskiössä, tuppaa se unohtumaan liiankin usein. Yritykset sortuvat helposti “tämä toimi viime viikollakin niin toimii se tälläkin viikolla”-ajatteluun, mutta juuri näin toimivat yritykset ovat ne ketkä jäävät junnaamaan paikoilleen. Usein itse työntekijät sokeutuvat työlleen huomaamatta ja siksi asiakas olisi tärkeää ja mahdollisesti jopa kustannustehokasta ottaa mukaan toiminnan ja tuotteen kehittelyyn. Mikäli haluat aktivoida asiakkaasi mukaan tuotekehittelyyn on sinun etsittävä käsiisi joukko henkilöitä eri lähtökohdista; heitä jotka pitävät tuotteestasi, heitä jotka eivät ja heitä keillä ei ole varaa ostaa tuotettasi.

Joskus on mentävä kauas nähdäkseen lähelle, älä siis pelkää antaa vastuuta yrityksesi ulkopuoliselle henkilölle sillä hän mitä todennäköisemmin kertoo sinulle totuuden mikä yrityksessäsi ja tuotteessasi hiertää. Todennäköisesti tiedät totuuden jo sisälläsi, mutta totuus valkeaa vasta kun joku uskaltaa sanoa sen rehellisesti ääneen.

Mediatempaukset ja hyväntekeväisyyskampanjat

Mikäli onnistut lähes lottovoitonkaltaisessa mahdottomuudessa, viraalihitin luomisessa, on yrityksesi mahdollisuudet saada näkyvyyttä ja tavoittaa uusia asiakkaista lähes rajattomat. Viraalihitin synty on kuitenkin usean sattumuksen summa ja siksi tempaukset joiden lähtökohtana on luoda seuraava viraalihitti jäävät pääasiallisesti laimeiksi yrityksiksi. Älä siis keksi viraalia vaan luo jotain joka säväyttää ja herättää tunteita, niin pahassa kuin hyvässäkin ja hyvällä tuurilla onnistut luomaan seuraavan hitin.

Erilaisia hyväntekeväisyyskampanjoita hyödynnetään yhä enenevissä määrin yritysten markkinoinnissa. Tärkein asia muistaa on kuitenkin se, että pohja hyväntekeväisyydelle on oltava molemminpuolinen ja aito. Mikäli yrityksesi lupaa lahjoittaa saaduista tuotoista hyväntekeväisyyteen, mutta pettää nämä lupaukset on seuraukset kohtalaisia.

Ennen kaikkea ole siis aito markkinoinnissasi ja tee sitä intohimosta tuotteeseesi, älä rahasta!

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!