Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Engagement Teamwork

Kirjoitettu 07.03.14
Esseen kirjoittaja: Aleksi Ihalainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin musta kirja
Kirjan kirjoittaja: Teemu Takala
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2. Yhteisöllisyys, 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut, 3. Yrittäjyys, 5. Valmentaminen, 6.1. Asiakkuuden työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kyseisestä opuksesta oli todella paljon apua minulle, vaikka en siitä mitään markkinointiin liittyvää hakenutkaan tai saanut irti. Minulla oli haaste mihin en ollut täysin keksinyt vastausta. Kun aloitin lukemaan tätä kirjaa, niin pääsin oikeastaan vain ensimmäiselle sivulle, josta sain viimeisen palaseni palapeliin ja palaset loksahtivat paikalleen sen jälkeen. Haaste mikä meillä oli, on varmasti kaikkien huulilla pyörivä yhteinen unkarin matka, ja meidän yksi lähestymistapa tähän matkaan on mennä pitämään koulutuksia yrityksille ja yliopistoille saksaan, josta saisimme matka kassaa kasvatettua reissun aikanakin. Vielä ei ollut oikein selvää millä nimellä sitä viedään tai kenelle se erityisesti sopii. Nyt meillä on kasassa pohja, jota lähdemme kokeilemaan asiakkailla tästä kuukauden sisällä.

 

Engagement Teamwork

”Tell me and I will forget,

Show me and I might remember,

Involve me and I will understand.”.

Olen niin monesti, ollut yrityksissä missä käydään yrityksen uusia asioita läpi, kuten myynti tavoitteita, uusia toimintatapoja tai jotain muuta mikä ei oikein ketään kiinnosta. Johtaja kertoo ja muut kuuntelevat, usein ihmisille näytetään myös tavoitteet samalla kun ne kerrotaankin, mutta mikä jää puuttumaan? Oletko sinä joka kuuntelet siellä pöydän toisella puolella valmis toteuttamaan nämä tavoitteet tai muutokset? Suurin osa ihmisistä ei ole, Sorry! Kun saa koko porukan kehittelemään yhdessä uusia asioita, niin he myös toteuttavat niitä tuhat kertaa todennäköisemmin kuin, että joku tulee vain kertomaan ne sinulle.

 

Engagement Teamwork workshop osalistaa ihmiset sinun asiaasi, Se vie aiheesi kiinnostuksen tasolle, jossa vuorovaikutus, jakaminen ja suhde sinun tai yrityksesi kanssa tulee kiehtovaksi, palkitsevaksi ja kuuntelemisen arvoiseksi. Se saa ihmiset sitoutumaan sinun asiaasi, mutta heidän omilla ehdoillaan ja heitä itseään varten.

Perinteisessä tiimityössä kerrotaan tavoitteet/toimintatavat tiimille. Nämä tavoitteet/toimintatavat pyritään istuttamaan tiimiin mahdollisimman nopeasti ja toivotaan sen johtavan haluttuun käyttäytymiseen ja asioiden omaksumiseen. Engagement tiimityöllä kehitetään yhdessä, mitä voisimme tehdä tiimin hyväksi, jotta asiat alkavat tapahtua.

 

Tänään otimme ensimmäiseen asiakkaaseen yhteyden ja hän oli kiinnostunut toteuttamaan pilotin heidän yrityksessään, menemme keskustelemaan hänen kanssaan aiheesta tarkemmin paikan päälle. Sovimme myös tapaamisen koulutuksia pitävän henkilön kanssa ja käymme esittelemässä tämän hänelle ja hakemassa hänen mielipiteensä. Eikös paras tapa saada palautetta tuotteestasi ole asiakkaalta suoraan? Joku on joskus näin sanonut.

 

”If I´d asked people what they wanted, they would have said faster horses.”

Henry Ford

Mitä johtajat sanovat meille kun kysymme mitä he haluavat? Tiedän etteivät kaikki yritykset tule ottamaan meitä tosissaan, koska jokaisella ei ole todellisuudessa hajuakaan, miten he voisivat osallistavalla tavalla saada tuloksiaan paremmaksi vain käyttämällä omia työntekijöitään oikein. En sano, että mekään siinä osataan vielä täysin auttaa mutta ainakin tulemme sitä yrittämään aivan perkeleen kovaa.

 

Kirjasta löytyi muutamia hyviä kysymyksiä mihin mielestäni kannattaa hakea vastausta. Kun olemme vastanneet näihin kysymyksiin, ja olemme testanneet tuotetta asiakkailla tämän kuukauden aikana, niin olemme valmiita tekemään koulutusta lähes missä vain. Ja saamme vietyä itseämme ja tiimiämme eteenpäin aivan uudelle tasolle.

 

–       Miten visuaalisuus, tarinankerronta tms. Tarjoaisi optimaalisen tuen konseptille ja vahvistaisi sanomaa?

–       Mitä meidän on lisättävä tai muutettava, jotta saamme aikaan vielä vahvemman tunnelatauksen?

–       Mitä voimme poistaa tai tiivistää, jotta toteutuksesta tulee vielä kiteytyneempi?

–       Mitä heikkoja kohtia toteutuksessa on – Mitä meidän on muutettava?

–       Mitä meidän on tehtävä, jotta idea ja luova toteutus ovat niin houkuttelevia, että ihmiset haluavat nähdä ne useammin kuin kerran?

 

”When you talk, you are only repeating what you know; But when you listen you may learn something new.”

Dalai Lama

 

 

 

Osuuskunta Millio

Aleksi Ihalainen

aleksi@millio.fi

 

Tagit: , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!