Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ennakkovalmistautumisella parempia tuloksia

Kirjoitettu 11.02.18
Esseen kirjoittaja:
Kirjapisteet: 2
Kirja: Myy enemmän myy paremmin
Kirjan kirjoittaja: Mika D. Rubanovits, Elina Aalto
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirja kertoo hyvin lukijaystävällisesti ja helposti koko myyntiprosessin vaiheet. En lähde tässä reflektiossa purkamaan koko prosessia, vaan keskityn muutamaan teemaan. Itseäni kiinnostaa tällä hetkellä eniten tapaamisen ennakkovalmistautuminen ja sitä kautta varmempi kaupan solmiminen

 

Ennakkovalmistautuminen

Mielestäni ennakkovalmistautuminen tapaamiseen on ensiarvoisen tärkeää koko myyntiprosessin kannalta. Kun menen tapaamiseen, haluan antaa itsestäni ammattimaisen kuvan ja näyttää tulevalle asiakkaalle, että olen aidosti kiinnostunut heidän tilanteesta ja yrityksestä. Pienet asiat ratkaisevat siinä vaiheessa, kun ruvetaan kirjoittamaan nimiä papereihin. Tapaamiseen on myös huomattavasti mukavampi mennä, kun tietää mitä itse haluaa tapaamiselta, on tutustunut yrityksen taustoihin ja toimialaan ja kartoittanut hieman yrityksen mahdollisia tarpeita.

 

Tapaamiselle on hyvä asettaa tavoitteet. Aluksi on hyvä selvittää asiakkaan nykytilanne. Kannattaa miettiä, että mitä selvitän ennakkoon ja mitä selvitän kasvotusten tapaamisessa. Puhelimessa tapaamista sovittaessa on hyvä selvittää asiakkaan tarpeita ja toiveita. Puhelimessa kannattaa myös istuttaa ajatusta asiakkaan päähän palvelusta, mitä tarjoat. Ainakin ohjata keskustelua siihen suuntaan. Tapaamista et koskaan voi käsikirjoittaa ennakkoon, eikä pidäkään. Kyse on reagoinnista puolin ja toisin. Voit kuitenkin olla valmistautunut mitä asiakas mahdollisesti kysyy. Tunne tuotteesi! Mitä myyt ja mikä on palvelusi? Referenssit, miksi juuri minun palveluni ja tuotteeni on perempi kuin esimerkiksi kilpailijan. Alustavaa hinta-arviota kannattaa miettiä jo ennen tapaamista. Aina parempi, jos valmis tarjouskin on saatavilla. Tapaamisella tavoittelemme aina kauppaa ja sen lukkoon lyömistä. Kun asiakas saa nopeasti tarjouksen, se on helpompi hyväksyä. Asiakas ei kerkeä tulemaan toisiin ajatuksiin.

 

Asenne ratkaisee aina. Kun olet päättänyt ennen tapaamista, että haluat onnistua tapaamisessa ja päättää sen kauppaan se onnistuu todennäköisemmin. Ole reipas, oma itsesi ja käytä maalaisjärkeä. On hyvä muistaa, että tuleva asiakas, ketä tapaat, on ihminen hänkin tittelistään huolimatta.

Olen pyrkinyt tänä vuonna panostaa tapaamisten ennakkovalmistautumiseen. Olen huomannut, että siitä on ollut paljon apua. Tapaamiset ovat menneet lähtökohtaisesti todella hyvin. Se näkyy esimerkiksi synnytyksen saamisessa ja työpaikan saamisessa. Tärkeintä on kuitenkin, että menet tapaamiseen omana itsenäsi, olet reipas ja esität aikeesi selkeästi. Liikaa ei kannata jännittää kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että miten tapaaminen meni omasta mielestäsi. Sitten ottaa seuraavaan tapaamiseen ne hyvät asiat mukaan ja pyrkii kiinnittämään huomiota niihin osaaluesiin mitkä eivät menneet niin hyvin.  Ei muuta kuin nauhat kireälle ja stemppiä tapaamisiin

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!