Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Erilaistu tai kuole!

Kirjoitettu 26.05.14
Esseen kirjoittaja: Jari Savolainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Erilaistu tai kuole
Kirjan kirjoittaja: Jack Trout & Gustav Hafrén
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 3.4. Uusia tuulia ja haasteita yrittämiseen, 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin seuraavanan kirjana Jack Troutin kirjoittaman kirjan Erilaistu tai kuole. Kirjassa käydään kohta kohdalta läpi mitkä asiat tulee ottaa huomioon tietyissä tilanteissa erilaistumisen kannalta. Miten eroat kilpailijoistasi edistävällä tavalla ja kuinka pystyt ylläpitämään tätä toimintaa. Käyn esseessäni läpi erilaistumisen neljää vaihetta sekä kuinka mainonta on vuosien saatossa muuttunut. Tämän jälkeen peilaan nämä Bonder-mobiilisovellukseeni hieman tarkemmin.

 

Kirjan mukaan mainonta ei ole niin tehokasta kuin  ennen. Yhä useampi yritys mainostaa itseään samoilla tavoilla ja metodeilla kuin kilpailijansa. Tehottomat TV-mainokset kulutetaan puhki. Koko mainosbudjetti tuhlataan tähän eikä uudenlaisista mainostavoista ole puhettakaan. Ollaan vain yksinkertaisesti tyytyväisiä siihen, mitä on jo tarjolla.
On pystyttävä muovautumaan oman alan johtavaan asemaan uusilla keinoilla. Uudenlaiset sissimarkkinointitempaukset ja tapahtumasponsoroinnit pääsevät askeleen lähemmäksi haluttua kohderyhmää. Tällöin mainonnastakin tulee tehokkaampaa ja puhuttelevampaa. On meneteltävä toisin kuin kilpailija.

 

Erilaistumisen neljä vaihetta

1. Ymmärrä kilpailutilanteesi – se on konteksti
2. Määrittele erilaistava ideasi
3. Tee erilaistavasta ideastasi uskottava
4. Tee maailma tietoiseksi erilaistavasta ideastasi


 

BooooooooNDeeeeeeeeR


UNO

Bonderissa kilpailutilanteen tutkailu on hiukan vanhentunut. Katsoimme vajaa vuosi sitten millaisia Bonderia vastaavanlaisia sovelluksia oli markkinoilla. Muutama epäsuora kilpailija löytyi, (kuten Badoo) mutta tälle segmentille kohdennettua, pelillistettyä palvelua ei ollut saatavilla.
Teimmekin jo viime vuonna  JAMK tutuksi-päivässä pientä asiakaskyselyä kohderyhmältämme, mitä mieltä he olisivat meidän palvelusta. Vastaanotto oli suurimmilta osin myönteinen, muutama vastarannan kiiski antoi meille kullanarvoista tietoa miksi he eivät ainakaan käyttäisi tällaista palvelua. JAMK tutuksi-päivän lisäksi kävimme hieman Rohkeiden Tekijöiden toisella kontaktikerralla haastattelemassa opiskelijoita Tampereella. He kertoivat millaisia sovelluksia he ovat tottuneet käyttämään, millaisista palveluista he pitävät ja kuinka paljon he ovat valmiita maksamaan tietyistä palveluista. Olemme myös avanneet meidän tulevaa palvelua ja minkälaisia jännitteitä Bonderi poistaa käyttäjiltä. Olemme saaneet kerättyä muutaman kerran pienehköltä otantaa ja seuraava asiakaskysely onkin jo kahden päivän päästä keskiviikkona, jolloin käymme JAMK:n kampuksella kertomassa Bonderista. Tavoitteenamme on kerätä yli 50 kohderyhmäläisen mielipiteet ja summata ne yhteen.

 

DOS

Kuinka sitten Bonder eroaa muista samankaltaisista sovelluksista? Olemme yhdistäneet kitkakohdan jo valmiina olevaan ratkaisuun. Olemme luoneet kanavan jota kautta opiskelijat pystyvät rikkomaan eri alojen muurit ja tutustumaan toisiinsa uudella tavalla. Bonder täyttää lähes jokaisen ihmisen kymmenestä perustapeesta. Korkeakoulussa opiskeleminen saa rinnalleen valtavan boostin sosiaalisuutta, itsevarmuutta, tasa-arvoa, lisää kavereita ja verkostoitumista. Saamme tarjottua Bonderin kautta korkeakouluopiskelijalle mahdollisuuden ottaa omasta opiskeluajasta kaikki irti. Toisin kuin epäsuorat kilpailijamme (samalla tavalla toimivaa sovellusta/palvelua emme ole ainakaan löytäneet), Bonder poistaa toimiessaan opiskelijoiden yksinäisyyttä, pelkoja, ennakkoluuloja, ujousta sekä ahdistusta.  Opiskelijat pystyvät vahvistamaan heidät yhteisöllisyyttä yhä enemmän, jolloin hyvän olon tunne varmasti kantautuu opintoihinkin asti. Ihmiset pääsevät ilmaisemaan itseään aivan uudenlaisille ihmisille, joille ei välttämättä ikimaailmassa normaalisti olisi mennyt keskustelemaan. Bonder tarjoaa vaihtoehdon, toinen puoli on kiinni kohderyhmässä. Pyrimme luomaan Bonderista mahdollisimman helpon lähestyä.

 

TRES

Miten me luomma Bonderista uskottavan?  Kirjassa kerrotaan hieman tämän kappaleen alla loogisuudesta. Esimerkkinä Avisin lause: ”Because we’re only number two in rent-a-cars, we try harder.” Avis on luonut omasta kakkossijasta oman vahvuuden ja se on hyvinkin loogista. He eivät ole parhaita mutta ovat aivan Hertzin, ykkössijan kannoilla. He oletettavastikin yrittävät kovasti.
Olemme pikkuhiljaa pisteessä, jossa alamme luoda haluttua brändiä mobiilisovelluksemme ympärille. Haluammeko olla ryhmä opiskelijoita vai bisnesmiehiä? Aktiivisesti esillä vai passiivisesti taustalla? Emme vielä ole päättäneet millaista imagoa luomme sovelluksen ympärille, mutta jotakin aivan uudenlaisia kanavia ja keinoja käyttäen varmasti lähdemme liikenteeseen. Pyrimme pitämään sovelluksemme hauskana, pelillistettynä nykypäivän palveluna, joka helpottaa asiakkaamme elämää tietyllä tavalla. Loogista näkökulmaa ajatellen voimme käyttää hyödyksi seikkoja, joita sovelluksemme poistaa käyttäjän elämästä, kuten ujoutta. Meidän tulee listata ylös kaikki johdonmukaiset, vakuuttavat, selkeät ja paikkansa pitävät väitteet, ja käyttää niitä hyväksemme. Kun saamme tehtyä tällaisia loogisia vätöksiä sovelluksestamme, luomme uskottavuuttakin itsellemme. Kun väitös pitää paikkaansa, alamme pikkuhiljaa vahvistamaan sovelluksemme paikkaa. Sinne on tosin vielä pitkä matka, mutta hiljaa hyvää tulee.
Toisin kuin lähes kaikki muut Bonderin kaltaiset sovellukset, Bonder vie ihmiset sosiaalisesta mediasta takaisin sosiaaliseen elämään. Koko internetin valtakauden alettua ihmiset ovat yhä enemmän erkaantuneet toisistaan. Ihmiset keskustelevat skypellä tuhansien kilometrien päähän toisille. Naapurit pelaavat samaa videopeliä ja aktiivisesti kommunikoivat erinäisten ohjelmien kautta. Enää ei ole mikään pakko liikuttaa evääkään mikäli ei siltä tunnu. Todella moni peli/palvelu/tuote vie ihmisiä kauemmas toisistaan. Bonderin pääidea on tuoda ihmiset mobiilisovelluksen kautta takaisin toisien käyttäjien lähettyville ja mahdollistaa heidän välinen IRL-tapaaminen. Kun saamme vietyä tavoitteemme ja ajatuksemme kohderyhmälle asti kirkkaasti, olen varma että luomme vielä jotain aivan uutta ja uskomatonta!

 

CUATRO

Kuten jo edellä mainitsinkin, olemme alkaneet panostamaan asiakkaiden mielipiteisiin. Olemme enemmän ja enemmän kosketuksissa itse kohderyhmän kanssa ja keskustelemme heidän kanssa paljon sovellukseemme liittyviin asioihin. Saamme tätä kautta jo ennen itse sovelluksen julkistamispäivää Bonderin ihmisten tietoisuuteen. Teemme maailman tietoiseksi Bonderista. Itse sovelluksen julkistamispäivän jälkeen alkaa meidän todellinen työ tältä osalta. Kuinka löydämme nykyaikaisilla, uusilla tavoilla kohderyhmämme ja kuinka saamme pidettyä heidät mahdollisimman tyytyväisenä? Kuinka reagoimme, kun kohderyhmä haluaakin toisenlaista palvelua esimerkiksi etukuponkien osalta? Kuinka joustavasti ja ketterästi pystymme liikkumaan eteenpäin? Haluamme juuri tämän vuoksi olla mahdollisimman lähellä kohderyhmäämme. Emme tuhlaa turhaan itse aikaa täydellisen sovelluksen kehittelyyn. Täydellinen sovellus, mutta vain meidän mielestä. Ilman asiakkaita ei meillä ole sovellusta. Näin se karu fakta vain on.
Toinen haasteemme on tällä hetkellä raha. Kirjan loppupuoliskolla kerrotaan että idea on arvoton ilman rahaa. Suurinpiirein se valitettavasti näin menee. Mikäli ei ole rahaa käyttää markkinointiin ja kehittämiseen, ei taatusti vauhti ja laatu ole niin hyvää kuin voisi olla. Viime vuonna etenenemmekin lähes jokaisen asian suhteen siten, että etsimme aina halvimman vaihtoehdon. Laatu kärsii tällöin ja jotkin asiat eivät ole edes mahdollisia silloin.
Onneksi Bonderin alkuinvestoinnit ovat nyt uusilla laskelmilla pysyneet pieninä. Olemme budjetoineet käyttöömme esimerkiksi markkinointiin enemmän, jolloin saamme kaikki tarvittavat kanavat käyttöömme. Kirjassakin muistutetaan markkinoinnin tärkeydestä. Kun ihmisen löytävät palvelumme lukuisista paikoista, se on esillä useissa paikoissa, varmasti Bonder nimellisenä muistuu helpommin mieleen. Kohderyhmämme kautta toivon mukaan Bonderin suosio alkaa kasvamaan nopeammin kuin mitä olemme ajatelleet. (Tarkoituksenammehan on ensimmäisenä vuoten pysyä pelkästään täällä kotikonnuilla) Tulemme näkemään hyvinkin nopeasti, kuinka etenemme prosessissamme ja kuinka hyvin. Edessä on tämän projektin osalta valtavasti työtä, mutta mahdollisuudet ovat järkälemäiset. Olemme  startanneet Bonderin uuden moottorin käyntiin. Edessä on vielä hetken ylämäkeä, ennen kuin saamme lyötyä koodariryhmän lukkoon. Suunnitelmamme ovat selvät ja pikkuhiljaa olemme ajaneet kohtaa, jossa ylämäki muuttuu tasaiseksi. Tasainen alkaa muuttua loivaksi alamäeksi, jolloin saamme valtavan vauhdin allemme. Tähän me olemme Bonderiamme viemässä. Katsotaan mitä saamme aikaan!

 

Top-3 käytäntöön:

  1. Looginen mainonta voi olla luovaa mainontaa
  2. Erilaistu!
  3. Panosta markkinointiin ja sen laatuun

 

 

Jari Savolainen
Osuuskunta Idealeka
jari.savolainen(at)idealeka.fi

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!