Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Esiintyminen on palvelu

Kirjoitettu 05.03.15
Esseen kirjoittaja: Sini-Tuulia Ahonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Palvelumuotoilu
Kirjan kirjoittaja: Juha Tuulaniemi
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Palvelumuotoilu on työkalu, jota käytetään palvelujen kehittämiseen ja tarjonnan parantamiseen. Teorian tasolla kirja käsitteli aika tuttuja juttuja, mutta tämä oli kyllä oiva muistutus siitä, kuinka vähän niitä oikeasti tulee käytettyä. Lainasin Palvelumuotoilun alun perin opinnäytetyötäni ajatellen. Nyt on kuitenkin tullut aika monia muuttujia matkaan ja lopulta käytinkin kirjaa uuden palvelumme kiteyttämiseen. Lyönkin nyt kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja yhdistän esseeseen kirjassakin pohjana käytetyn Business Model Canvasin.

Business Model Canvas on visuaalinen työkalu liikentoimintamallin ideointiin ja kehittämiseen. Se koostuu yhdeksästä aihealueesta: Kumppanuudet, Ydinprosessit, Resurssit, Arvolupaus, Asiakassuhde, Arvolupauksen jakelukanavat, Asiakassegmentti, Kulurakenne ja Ansaintamalli.

Business Model Canvas

Avaan heti kättelyssä hiukan projektia, johon tätä kirjaa peilaan. Boom Boom Kittens on kolmen neitokaisen kokoonpano, joka tarjoaa esiintymispalveluita ja järjestää tapahtumia. Minun lisäkseni ryhmässä on kaksi Tiimiakatemian ulkopuolista henkilöä. Olemme kaikki pin-up malleja ja elämäntapa rockabillyjä. Homma lähti liikkeelle, kun meiltä pyydettiin muotinäytöstä ja burleskiesitystä Ravintola Rosetin Naisten iltaan. Ajatus vaikutti mukavalta ja porukan kemiat osuvat todella hyvin yhteen, joten päätimme lähteä kokeilemaan kuinka pitkälle siipemme voivat kantaa. Käsittelen tässä esseessä ryhmän tarjoamia esiintymispalveluita.

 

Business Model Canvas

 

Asiakassegmentti

Kenelle luomme arvoa? Ketkä ovat tärkeimmät asiakkaamme?

Boom Boom Kittens tarjoaa esiintymispalveluitaan tapahtumajärjestäjille ja viihtymiseen tarkoitettuihin paikkoihin, kuten baareihin. Erityisesti kohderyhmään kuuluvat alan harrastetapahtumat. Tärkeimpiä asiakkaitamme ovat säännöllisesti alan tapahtumia järjestävät henkilöt. Palveluitamme voisi tarjota myös yritysten tuotelanseeraustilaisuuksiin tai tuotteiden markkinointiin.

 

Arvolupaus

Mitä arvoa luomme asiakkaillemme? Mitä asiakkaamme ongelmaa olemme ratkaisemassa? Minkä asiakkaan tarpeen olemme tyydyttämässä?

Arvolupaus määrittää millä erotutaan kilpailijoista ja tiivistää yrityksen tarjoaman. Arvolupaus

  • määrittelee ja kuvaa tuotteen
  • määrittelee kenelle tuote on tarkoitettu
  • kertoo asiakashyödyn
  • kuvaa tuotteen erottautumistekijät: miksi tuote on ainutlaatuinen

Boom Boom Kittens esiintyy erilaisissa tapahtumissa. Esityksemme koostuvat teatterin ympärille rakennetuista muotinäytöksistä ja burleskista. Näytöksen rakenne suunnitellaan aina yhteistyössä asiakkaan kanssa ja esitysten rakenteet vaihtelevatkin paljon. Esimerkiksi viime viikolla esittelimme Rosetin naistenillassa tapahtuman yhteistyökumppaneiden asuja ja teimme yhden burleski esityksen kun taas vappuna esitämme kaksi burleskinäytöstä bändien tauoilla.

Asiakas saa palvelulla omille asiakkailleen lisäarvoa ja saa näin maksavat asiakkaat viihtymään paremmin tiloissaan. Toiminta on verrattavissa bändeihin tai muihin esiintyviin artisteihin. Ihmiset tulevat katsomaan heitä. Eniten palvelustamme on hyötyä nimenomaan baarien keikkailloissa, joissa ikuisena kysymyksenä on kuinka väki saadaan ajoissa paikalle ja pysymään mahdollisimman pitkään ravintolassa.

Ainutlaatuisen tuotteesta teemme me. Kokoonpanoon kuuluu useita vuosia burleskia tanssinut neitokainen, Pin-up Finland 2014 ja neito jonka kanssa jokainen ystävystyy. Erotumme arkenakin massasta, mutta silti me emme ole muotilehtien mallityttöjä vaan ihan tavallisia tallaajia, joita yhdistää intohimo tähän elämäntapaan. Itse näytöksessä olennaista on, ettei näytös ole koskaan vain kävelyä lavalla, vaan rakennamme esitykselle teatterin keinoin tarinan joka tekee seuraamisesta kiinnostavampaa. Ja totta kai, kun olemme itse kaikki elämäntapaharrastajia ja pin-up malleja, käytämme hyväksi niin vanhojen aikojen glamouria kun 50-luvun rock henkeä sopivan modernissa muodossa.

 

Arvolupauksen jakelukanavat

Mitä kanavia pitkin saavutamme asiakkaamme? Mitkä kanavat toimivat parhaiten ja mitkä ovat kustannustehokkaimpia?

Kaikista tehokkain jakelukanavistamme on puskaradio. Meillä on myös Facebook-sivut, joiden kautta olemme jo saaneet kauppaa. Olen myös tekemässä omille nettisivuilleni selvitystä tarjoamastamme. Jatkossa palvelustamme löytyy esitteitä myös tapahtumapaikoilta ja markkinoimme palvelua viestittämällä alanpaikkoihin.

 

Asiakassuhde

Minkälaista asiakassuhdetta asiakkaamme odottavat organisaatioltamme?

Ensimmäisen näytöksen perusteella voin sanoa että asiakassuhteessa tärkeimmät ominaisuudet ovat joustavuus ja oma-aloitteisuus. Varsinkin tapahtumissa on monia muuttuvia tekijöitä ja etenkin aikataulut vaihtuvat usein. Palvelun tuottajina meidän on pystyttävä sopeutumaan näihin muuteksiin ja tekemään työmme niin, ettei se tuo turhaa stressiä tapahtuman järjestäjälle.

Asiakas olettaa myös, että tiedämme minkälaiselle väelle olemme esitystä tekemässä ja osaamme ottaa yleisön haltuun. Me olemme paikalla asiakkaamme asiakkaita varten. Juttelemme heidän kanssaan ja viihdytämme heitä esityksillämme. Silloin tällöin poseeraamme myös yhteiskuvissa tai olemme muuten kuvattavana.

Ensimmäisessä näytöksessä huomasimme myös itse kuinka tärkeää on miettiä kenelle esitys tehdään. Kun valitsimme kaikille tutut suomalaiset biisit esitystemme taustalle, yleisön oli todella helppo samaistua näytökseen ja saada siitä ote, vaikka kokemus olikin heille uusi.

 

Ansaintamalli

Mistä asiakkaat ovat valmiita maksamaan? Millä tavalla he maksavat?

Sovimme palkan keikan luonteesta riippuen. Asiakas kustantaa esityksestä aiheutuvat kulut (kuten matkakorvaukset) ja tyttöjen palkan. Mitä isomman show’n asiakas haluaa, sitä enemmän palkkaa pyydämme.

 

Resurssit

Mitä resursseja tarvitsemme palvelun toteuttamiseen? (arvolupaus, jakelukanavat, asiakassuhde ja ansaintamalli)

Suurimmat resurssimme ovat ihmiset ja verkosto. Tarvitsemme paljon aikaa esitysten suunnitteluun ja harjoittelemiseen. Tarvitsemme myös rekvisiittaa ja asuja esityksiin ja auton niiden kuljettamiseen.

 

Ydinprosessit

Mitä prosesseja tarvitsemme palvelun toteuttamiseen? (arvolupaus, jakelukanavat, asiakassuhde ja ansaintamalli)

Prosessin kulku on aika yksinkertainen:

  1. Asiakas tilaa palvelun. Sovitaan yhdessä esityksen luonteesta (käytettävä aika, esitysten määrä, onko esiteltäviä tuotteita)
  2. Esityksen tarinallistaminen ja musiikkien valitseminen
  3. Tarvittavan rekvisiitan ja asujen hankkiminen
  4. Koreografian hiominen ja harjoittelu
  5. Esitys
  6. Palaute ja jatkon sopiminen
  7. Rekvisiitan ja asujen palauttaminen

 

Kumppanuudet

Ketkä ovat tärkeimpiä kumppaneitamme ja toimittajiamme? Mitä avainresursseja tai ydinprosesseja hankimme heiltä?

Tällä hetkellä tärkein kumppanimme on Underground Store. Saamme heiltä vaatteita ja asusteita näytöksiin.

 

Kulurakenne

Mitkä ovat merkittävimmät kulumme? Mitkä prosessit ovat meille kalleimpia?

Kuluja syntyy näytöspaikoille matkustamisesta, esityksen rekvisiitoista ja näytösasuista. Rekvisiittojen ja asujen osuutta saadaan pienennettyä yhteistyökumppaneiden avulla.

 


 

Ideoinnin ABC

Kirjassa käsiteltiin yhden luvun verran ideointia ja konseptointia. Keräsin vielä muutamat vinkit ideointia varten:

  • Selkeytä. Pyri ymmärtämään ja sisäistämään ongelma. Jaa osaongelmiin.
  • Kiristä ja löysää. Pakko, aikataulut ja odotukset ongelman ratkaisemiseksi luovat painetta ideoinnille. Luovuus kaipaa rauhaa ja joutilaisuutta. Lepää välillä.
  • Vältä kritiikkiä. Kritiikki tappaa luovuuden. Kehu toisten ideoita
  • Kerää paljon ideoita. Yhden on pakko olla hyvä. Hyväksy myös mahdottomalta tuntuvat ideat
  • Yhdistele ideoita. Kokoa ja ryhmittele ratkaisuja
  • Vaihda menetelmiä
  • Käytä piirustuksia ja malleja. Laita ideat esille. Idean syntymistä on juhlistettava sen julkaisemisella
  • Aseta tavoitteet
Tagit: , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!