Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

EXIT – 15 inspiroivaa tositarinaa suomalaisista yrittäjistä, jotka loivat menestyksen tyhjästä

Kirjoitettu 22.02.21
Esseen kirjoittaja: Jesse Takala
Kirjapisteet: 2
Kirja: EXIT – 15 inspiroivaa tositarinaa suomalaisista yrittäjistä, jotka loivat menestyksen tyhjästä
Kirjan kirjoittaja: Anssi Kiviranta, Matias Mäenpää
Kategoriat: 3.1. Yrittäjien elämänkertoja ja yritysten historioita

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

EXIT – 15 inspiroivaa tositarinaa suomalaisista yrittäjistä, jotka loivat menestyksen tyhjästä

Anssi Kiviranta, Matias Mäenpää

 

Tämän kirjan kuuntelin pelkästä mielenkiinnosta, enkä olettanut, että saisin siitä suuria oppeja tähän elämäntilanteeseen. Minua kiehtoo raha ja exit on nopea tapa nostaa rahat koko liiketoiminnasta. Voisin itseni kuvitella tulevaisuudessa tekeväni exitin, ellei yritys olisi minun intohimoni ja tärkein asia elämässä. Kirjassa kerrottiin 15 suomalaisen yrittäjän exit tarina.

 

 

 

Yksi mielenkiintoinen exit tarina oli Noora Fagerströmistä, joka suositun smoothiebaari, Jungle Juice Barin perustaja. Nooran tarina lähtee siitä, kun he miehensä kanssa kotona suunnittelevat erilaisia smoothie reseptejä. He elävät pienillä kustannuksilla, jotta voivat avata ensimmäisen smoothiebaarinsa. Ketju laajenee Suomessa ja myös ulkomailla lopulta. Idea nopeasta ja terveellisestä välipalajuomasta oli menestyksekäs.

Nooran tarina ei kuulostanut helpolta, mutta missään vaiheessa hän ei luovuttanut tai epäröinyt. Mielenkiintoista olisi ollut kuulla vielä lisää, millä keinoin Jungle Juice Bar erottui kilpailijoistaan ja millä Fagerströmit saavuttivat tilanteen, jossa yritys haluttiin ostaa.

Ehkä se kerrotaan Johtamista ja Kahvia podcastissa, jossa Noora olikin vieraana.

 

 

Exit kiehtoi minua ennen kirjaa suuresti, mutta en oppinut siitä kirjan kuunneltuani yhtään mitään. Kaikkia 15 exit tarinaa kylläkin yhdisti kova työmoraali, mutta on maailmassa muutama muukin yrittäjä, jolla on kova työmoraali ja he eivät ole kykeneviä exitiin.

Esimerkiksi Onnibussin perustus tarinasta jäi mieleen se, että kilpailijat voitettiin halvoilla hinnoilla. Mutta mikä oli se tekijä, miten pystyttiin tekemään niin halpoja matkoja? Miksi muut bussifirmat ei matki täysin samaa ideaa?

Kirjassa kerrottiin kivasti kaikkien exitin tehneiden tarinat, mutta olisin niin halunnut pureutua syvemmin jokaisen exitin tehneen yrittäjän saloihin. Mikä heidät sai kasvattamaan yrityksestään niin suosittuja, että yritys haluttiin ostaa. Joko sitä ei haluta kertoa tai kirja oli tehty huonosti.

 

Jos haluaa lukea tarinoita, kirja on hyvä. Jos jotain haluaa oppia, ei lukusuositusta.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!