Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Facebook markkinointi

Kirjoitettu 12.12.17
Esseen kirjoittaja: Petri Vainio-Pekka
Kirjapisteet: 2
Kirja: Facebook Marketing
Kirjan kirjoittaja: Greg Brooks
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Facebook markkinointi on aina ollut itselleni todella hämärän peitossa. Tämä jotenkin on aina tuntunut vaikealta ymmärtää, eikä tätä ole tullut oikein koskaan harjoiteltuakaan. Ylipäänsä tämä digitaalinen markkinointi on todella kiehtova ala ja haluaisinkin päästä tähän enemmän käsiksi. Tämä meidän alakin on tällä hetkellä selvässä murrosvaiheessa ja tämänkin markkinointi tulee taatusti muuttumaan lähivuosina aika radikaalisti ja koko ajan digitaalisemmaksi. Onkin tärkeä tästä syystä pysyä pinnalla ja ottaa uudet keinot käyttöön. Tämän kirjan avulla sain pikkuisen uutta perspektiiviä asiaan ja koen olevani ainakin vähän viisaampi.

 

Kirjassa mainitaan heti alussa, että facebookissa on 1,2 biljoonaa aktiivista käyttäjää. Toki kirja on vuodelta 2014, joten tämä on saattanut hyvinkin muuttua suuntaan tai toiseen. Uskonkin, että nuoriso on alkanut käyttää enemmän muita kanavia, kuin facebookkia, mutta hieman vanhemmat ihmiset ovat taas löytäneet tiensä tämän saloihin. Facebook on kuitenkin monelle paikka, missä voi pitää yhteyttä vanhoihin ystäviin, sekä seurata omia mielenkiinnon kohteita helposti.

 

Facebook markkinointi on hyötyynsä nähden ainakin kirjan mukaan melko edullista. Facebookin hinta yleensä perustuu klikkausten määrään. Tämä tapa sopii hyvin meille, koska meillä on kuitenkin kohderyhmä melko tiukka, joten kallis mainos, ei välttämättä kuitenkaan toisi suuria tuloksia. Mielestäni Facebook sopii meille hyvin juuri julkisten esittelyjen markkinointiin. Näihin on tärkeää saada porukkaa sisään, jotta pääsee aloittamaan myynnin kunnolla. Meillä tämä homma kuitenkin riippuu juuri siitä, että saadaan ihmiset ensimmäistä kertaa käymään ja katsomaan. Nykyisin on niin helppo kotisohvalta jo karsia kohteet pois pelkkien kuvien perusteilla, joten on tärkeää saada ihmiset liikkeelle ja oikeasti paikan päälle katsomaan.

 

Älä ajattele itseäsi vaan asiakastasi

 

Kirjassa oli hyvä pointti siitä, että moni markkinoija, joka ajattelee, että facebook ei toimi, koska ei itse klikkaa toimii väärin. Kirjassa kehotettiinkin asettumaan ennemmin asiakkaan saappaisiin. Tässä tapauksessa minun tulisi asettua asuntoa etsivän saappaisiin, että kuinka minä saisin hänet vakuutettua tästä tietystä kohteesta.

 

Nykyisin facebook mainoksia on todella helppo yhdistää esimerkiksi oman verkkosivun mainontaan. Melko moni varsinkin suuremmista yrityksistä käyttää evästeitä, jotka helpottavat paljon facebook mainosten kohdistamista. Tämä ilmenee sillä, että esimerkiksi ihminen käy matkatoimiston sivuilla tutkimassa talvilomia. Tämän jälkeen hän menee illalla facebookkiinsa ja hänen feedissä näkyy sponsoroitu matka Tuilta. Tämä johtuu juuri evästeistä. Tästä aiheesta haluaisin oikeasti saada lisää oppia ja kokeilla käytännössä, kuinka tämän saisi helpoiten meille käyttöön. Olemmekin kokeilleet nettisivuillemme jo muutamia erilaisia keinoja kerätä yhteystietoja, mutta se, että miten jotain tiettyä kohdetta saisi markkinoitua niille ihmisille, jotka ovat esimerkiksi meidän sivuilla käynyt sitä katsomassa.

 

Lähinnähän tällä alalla markkinointi näille henkilöille, jotka ovat sitä jo käyneet katsomassa toimisi lähinnä muistutuksena, mutta kun mainoksessa olisi esimerkiksi varaa oma aikasi ja tule katsomaan, niin tämä voisi toimia. Meidän onkin tarkoitus alkuvuodesta tuoda yritystä enemmän digimuotoon ja tehdä muutoksia eri puolille yrityksen toimintaa. Esimerkiksi toimeksiannot tullaan tekemään jatkossa sähköisesti, sekä virtuaalinen maailma tulee esiintymään meilläkin enemmän kohteiden sivuilla.

 

Mielenkiintoinen teksti ja kuva

 

Tämä facebook mainonta on tuonut korviini niin monta eri mielipidettä mikä toimii. Mistään en kuitenkaan ole saanut oikeasti selvää, mikä näistä keinosta toimii parhaiten. Toki ymmärrän sen, että keinoja on monia, mutta silti tuntuu, että sellaista selkeää pientä paketti pienelle yrittäjälle ei ole tehty. Tässä olisi jollekin hyvä opinnäytetyöaihe ja varmasti näitä on myös tehtykin.

 

Kirjassa toimivaksi keinoksi julistettiin mielenkiintoinen teksti ja siihen liittyvä kuva. Kuvan tulisi olla mahdollisimman hyvä laatuinen ja siihen pitäisi liittyä jokin kysymys, jotta ihmiset tätä klikkaisivat. Tämä toikin mieleeni, että miten tämä toimisi tällä alalla. Kysymys olisiko tässä asunto sinun mieleesi toisi varmasti klikkauksia, jos kohde olisi kiinnostava. Mutta ongelmana onkin juuri se, että nämä kohteet ovat jo valmiiksi kiinnostavia, eikä niitä välttämättä tarvitse enempää enää markkinoida. Mutta siihen, kuinka vanhemmat ja kauan myynnissä olevat kohteet saataisiin helpoiten uudestaan kiinnostavaksi. Tähän kaipaisin eniten apua. Kirjasta tätä ei valitettavasti löytynyt, tai toki facebook mainonnan kannalta jotain tietoa.

 

Hiljaisiin kohteisiin toimisi kohdennettu mainonta niille ihmisille, jotka ovat käyneet tätä kohdetta sivuillamme katsomassa. Tähän toimisi juuri sellainen, että yritettäisiin houkutella ihmisiä tulemaan katsomaan kyseistä taloa.  Tätä voisimme mielestäni kokeilla, heti kun saamme kotisivumme siihen kuntoon, että näitä voi alkaa hyödyntämään myös markkinoinnissa enemmän.

 

Ota mallia

 

Kirjassa kerrottiin hauska vinkki, miten markkinoinnin voi saada nopeasti toimivaksi. Tässä kehotettiin tekemään itselleen feikki profiili, jolla alkaa seuraamaan kilpailijoitaan ja katsomaan heiltä mallia, mikä toimii ja mikä ei. Omalla tavalla mielestäni hauska idea, mutta meidän alalla näitä hyvin toimivia ei vain ole kauhean monta. Mutta varmasti tällä tavoin näkisi helposti, että mitä kaikkea kannattaa julkaista, että mitkä asiat herättävät asiakkaiden mielenkiinnon. Sitä ei tietenkään tällä tavalla näe, että minkälaisia tuloksia nämä sitten yritykselle tuovat rahallisesti, mutta kai tykkääjä ja kommenttimäärätkin jotain kertovat.

 

Tärkeimpänä pointtina tässä oli se, että ei tarvitse aina keksiä pyörää uudelleen. Tottakai, jos kokee olevansa markkinointiguru, niin voi soveltaa tällä saralla paljon. Mutta jos helpon kautta haluaa, niin seuraamalla kilpailijoita ja kokeilemalla syntyy parhaat tulokset.

 

Facebook on koko ajan kasvava markkinointi kanava. Onkin todella hassua, että evästeiden käyttöön, sekä ylipäänsä ihmisten seuraamiseen internetissä ei ole tullut vielä mitään lakimuutoksia. Nyt on siis meidänkin hyvä aika viimeistään aloittaa paukuttamaan kunnolla sosiaalista mediaa ja alkaa todella hyödyntämään digitaalisia markkinointikanavia. Kun nyt tähän keksisi jonkun mahtavan idean, kuinka tämän alan sosiaalisen median saisi todella toimivaksi, niin tuloksia tulisi varmasti. Tällä hetkellä tämä on todella vanhanaikainen ja ei ehkä niin nykyaikainen ala. Mietintämyssy siis päähän ja pohtimaan!

 

Petri Vainio-Pekka

Osuuskunta Bisnera

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!