Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Faktojen maailma – muuta käsityksesi maailmasta

Kirjoitettu 08.01.21
Esseen kirjoittaja: Samuli Ala-Kasari
Kirjapisteet: 3
Kirja: Faktojen maailma - asiat ovat paremmin kuin luulet
Kirjan kirjoittaja: Hans Rosling
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2.4. Tiimiliiderinä ja -valmentajana toimiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Hans Roslingin kirjoittama Faktojen maailma osoittautui erinomaiseksi joululoma lukemiseksi. Kiireisen ja rankan syksyn jälkeen kirja oli erinomainen herätys itselleni ettei asiat välttämättä ole niin huonosti mitä niiden ajattelee olevan. Tietysti haluan heti tässä vaiheessa korjata, ettei omat asiani missään nimessä ole huonosti, päinvastoin. Mutta kuitenkin monessa syksyn asiassa on negatiivisia puolia, kuten kaikissa asioissa, jotka ovat usein voimakkaampia kuin positiiviset. Erityisesti tämä viimeisin pätee omalla kohdallani. 

Heti kirjan alku herätti oman mielenkiintoni kirjaa kohti. Heti kirjan alussa oli testi, jossa testattiin tietämystä maailman ymmärtämisestä. Tutustu testiin täältä. Aiheina oli mm. maailmanlaajuinen naisten kouluttautuminen, väestön elinajanodotteet sekä varallisuus. Itse suoriuduin testistä odotetun kapeakatseisesti 3/12, eli huonommin mitä simpanssit suoriutuvat (vastaavat 33% oikein).  

Vaikka voisikin ajatella, että olen tyhmempi kuin simpanssi voi jokainen simpansseja huonommin pärjännyt lohduttaa itseään sillä, että valtaosa vastaajista vastaa niihin huonommin, jopa viisaammatkin tutkijat. 

Mistä sitten johtuu, että Rosling pystyy todentamaan useimmat ihmiset tässä asiassa tyhmemmiksi mitä simpanssit ovat? Yksi suurimmista seikoista varmasti johtuu siitä, että simpanssit eivät omaa samanlaisia tunnesidettä asiaa kohtaan vaan voivat vastata arvalla. Itsekin olisin voinut saada paremman lopputuloksen mikäli en olisi saanut nähdä vastausvaihtoehtoja lainkaan tai pelannut 1X2, mikä toimi ajoittain lukioaikoina.  

Kaikki väittämät joihin vastasin väärin yllätti itseni kuitenkin todella positiivisesti. Maailman tilanne ei ole lainkaan niin huono mitä ajattelin sen olevan. Koin, ennen kirjan lukemista, että maailmassa paljon merkittävää köyhyyttä ja se kasvaa kasvamistaan. Tällöin lapsikuolleisuus lisääntyy, lapsia tehdään perheisiin elämisen mahdollistamaksi työvoimaksi jne. Tietysti tuloeroja ja kulttuurillisia eroja on edelleen merkittävästi, mutta tilanne ei suinkaan ole huononemassa, päinvastoin. 

Kirjassa maat ovat jakautuneet 4 eri tasoon. Suomi sijoittuu tulotasoon 4. Ensimmäisen tulotason maissa on köyhyyttä, lapsikuolleisuutta, nälänhätää, ihmisiä ei kouluteta ja perheet isoja. Neljännen tason maissa taas voit haaveilla ulkomaan lomista, syödä päivittäin erilaisia ruokia, kouluttautua ja saada turvallista terveydenhuoltoa.  

Kuten aikaisemmin totesin, koin että maailmassa on ongelmallisen paljon näitä tason 1 maita. Väittämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, enään. Lukuisat tason 1 maat ovat siirtyneet seuraavalle tai seuraaville tasoille, kuten myös mm. Suomi on tehnyt sotien jälkeen. Tässä tapauksessa kehitys on menossa parempaan suuntaan. Köyhimmissä maissa rakennetaan vesiverkostoja, koulutetaan ihmisiä sekä tarjotaan terveydenhuoltoa. Nämä itselle vanhat itsestäänselvyydet ovat köyhimpien maiden uusia innovaatioita, jotka auttavat maita kehittymään. Täten myös koko maailman näkökulmasta tilanne kohenee. Tietysti tuloerot tulevat olemaan oman elinikäni (vielä ainakin 100 vuotta) aika todella merkittävät, mutta suunta on silti ylöspäin. 

Median ja viestinnän rooli maailman käsityksessä 

Medialla ja sen viestinnällä on merkittävä rooli ihmisten tietoisuudesta ja asenteista maailmaa kohtaan. Median tarttuu usein maailmalla tapahtuneisiin negatiivisiin muutoksiin herkemmin mitä positiivisemmin. Tämä johtuu ihmisten kielteisyysvaistosta mihin mediakin tarttuu. Ihmisillä on tapana muistaa paremmin pahat asiat kuin hyvät. Tämä kielteisyysvaisto ajaa meitä tekemään vääränlaisia tulkintoja tämänhetkisistä asioista, joita media vielä taitavasti buustaa. 

Ainut tilanne kyselyssä mistä koin olevani hyvin kärryillä oli ilmastonmuutos. Varmasti myös sen vuoksi, että tilanne on huononemassa, jolloin mediat viestivät näitä negatiivisia asioita aivan kuten muissakin tilanteissa. Tietysti tässä tapauksessa viestinnässä kulkee mukana faktoja ja myöskin omin silmin on päässyt näkemään kuinka esim. Suomen talvet ovat nykyään vähälumisempia verrattuna omaan lapsuuteeni. 

Tämä kielteisyysvaisto pätee myös tiimimme sisällä. Huonosti menneiden asioiden muistelu ja nykyisten ongelmakohtien voimakas hierominen ajaa meitä ajattelemaan, että meillä menisi huonosti. Vaikka tiimimme onkin mennyt hurjasti eteenpäin, mutta sen yleensä vasta ulkopuolinen osaa meille sanoa. Tällöin myös itse saatamme siihen havahtua. 

 

Omat vaistoni 

Pääoppi kirjassa oli, että asiat eivät ole niin huonosti kun kuvitellaan. Omassa ajattelussani on hurjasti kehitettävää, erityisesti näiden hyvien asioiden esiintuomisessa ja havainnoinnissa. Näen usein ongelmia ja pyrin niitä korjaamaan. Tällöin ei onnistumisia ja kehitystä pysty välttämättä havaitsemaan. Kuitenkaan asiat ei niin huonosti mitä niitä ajattelee ajoittain olevan. Itseni tulisi muistaa pysähtyä useammin miettimään tilannetta oikeasti ja antamaan todellisen ja positiivisen tilannekuvan myöskin huonoina päivinä. 

Lisäksi yleisesti pitäisi pystyä pohtimaan omaa toimintaani enemmän faktapohjaisesti. Esimerkiksi markkinointia tehdessäni asiakkaalle koen ajoittain tyytymättömyyttä tuloksia kohtaan. Tietysti tulokset vaihtelevat paljon, koska eri mainokset toimivat eri tehokkuudella, jolloin suunta ei voi olla aina pelkästään ylöspäin. Muistan syksyllä olleeni tyytymätön siihen, että sain asiakkaalle kahden viikon aikana vain 5 liidiä. Itse numero 5 kuulostaa hyvinkin pieneltä, verrattuna siihen että se voisi olla vaikka 15. Ja tietysti, kun olen tuon määrän liidejä samassa ajassa saanutkin. Mutta mitä todellisuudessa tuo viisikin liidiä tarkoittaa. Käytän 2 viikon aikana markkinointiin rahaa keskimäärin 250€, tällöin huononakin jaksona liidin hinnaksi tarkoittaa 50€. Tietysti 50€ on taas enemmän mitä 16,66€, mutta onko sekään todellisuudessa niin huono mitä ajattelen sen olevan. Mikäli keskikauppasumma olisi 50€, ei markkinointi olisi kannattavaa. Kuitenkin tässä tapauksessa, kun keskikauppasummat pyörivät +5000€ voin varmasti taputtaa itseäni olkapäälle, mikäli yksikin kotiutuu kaupaksi!

Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!