Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Google digimarkkinointi sertifikaatti

Kirjoitettu 25.07.19
Esseen kirjoittaja: Vili Partanen
Kirjapisteet: 4
Kirja: Google Digital marketing fundamentals
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mistä saisin lisää potkua markkinointiosaamiseen? Saunalautalla kesä on mennyt työntäessä facebook mainoksia ulos, mutta some ei tuota sitä tulosta mitä olen halunnut. Tosiaan lautan verkkosivut näyttävät että 90% liikenteestä tuleekin Googlen puolelta. Halusin perehtyä siihen miten markkinointi tapahtuu Googlessa ja miten voisin vahvistaa Saunalautan asemaa erityisesti siellä. Aloitin siis alumnimme Aleksi Iittaisen vinkkauksesta Googlen digimarkkinointisertifikaatti kurssin. Kurssi käy läpi kaikki digimarkkinoin perusteet läpi, melko rautalangasta vääntäen. Se ei minua haitannut, sillä Googlen puolella tuli kolahduksia melko yksinkertaisistakin asioista. Tässä muutama niistä.

Mistä koko digimarkkinointi lähtee?

Suunnitelmallisuus ja tavoitteet tulee pitää selkeinä. Tälle kaudelle asetimme 100 myydyn risteilyn tavoitteen, joka oli 30 enemmän kuin viime kaudella. Emme sen enempää miettineet tavoitteita markkinoinnille. Tällä hetkellä tuo tavoite kuulostaa vielä vähän utopistiseltä, mutta ei mahdottomalta. Esimerkiksi parempi olisi ollut asettaa pienempiä tavoitteita jonka jälkeen asetetaan uusia. Menetyksen mittaaminen tiheään tahtiin ei olisi myöskään pahitteeksi, eli kulu/tuloseurannan päivittäinen vahtaaminen. Online preesens tulisi rakentaa sen mukaan, mitä haluat siihen törmäävän kuluttajan tekevän, meidän tapauksessa se on täyttää varauslomake nettisivuillamme.

Miten Google liittyy digimarkkinointiin?

Google on hakukone, jonka avulla kuluttajat etsivät tuotteita ja palveluita netistä. Googlessa on siis mahdollisuus saaa näkyvyyttä omalle yritykselleen. Ikään kuin taistellaan parhaista digitaalisista kivijalkapaikoista. Googlessa on kaksi mahdollisuutta parantaa oan yrityksen näkyvyyttä.

SEO = Search Engine Optimization (maksuton, orgaaninen näkyvyys)

SEM = Search Engine Marketing (maksettu näkyvyys)

Google tarjoaa reaaliaikaista tietoa asiakkaiden liikkeistä joka helpottaa bisneksen pyörittäjän päätösten tekoja datan pohjalta. Mikä sitten on relevanttia tietoa?

Konversio = haluttu toimenpide jonka asiakas tekee markkinoinnin toimesta, esim verkkokauppaosto.

Jos markkinointi tuottaa konversioita, se todennäköisesti toimii jotenkuten.

Saunalautalle on tällä hetkellä määritetty muutamakin konversion. Mittaamme varauslomakkeen vilkuilijoita, sekä varauksen tehneitä verkkosivukävijöitä. Jokainen markkinointiteko netissä on mitattavissa, joten miksi et hyödyntäisi dataa, jotta seuraavalla osuisit lähemmäs jakcpotia.

Kuinka menestyä verkossa?

Verkkosivusi ovat sinun digitaalinen kivijalkasi, kuten meilläkin saunalautta.fi. Verkkosivuillekkin tulisi määritellä omat tavoitteet, joka on verkkosivun pääfunktio. Meillä saunalautalla se oli varauksen tekeminen verkkosivujen kautta. Mutta miten me ratkaistaan asiakkaan ongelma ja kerrotaan se niin, että jokainen verkkosivuvierailija saa käsityksen että hyötyy meidän palvelusta? ”Every second counts.”

Minkälaiset on sitten hyvät verkkosivut?

-asiakkaan on helppo navigoida ja liikkua niillä

-relevantti tekstisisältö

-nopeus, eli isot hitaasti lataavat kuvat pois

-selkeä call to action

-ja älypuhelimelle optimoituva sisältö ja layout

Täytyy olla tietoinen kaikista kosketuspisteistä, joista viimeinen on osto verkkokaupassa. Johtaako ne loogisesti tähän? Onko asiakkaan helppo seurata vinkkejä. Jokainen sekunti on tärkeä, asiakas vaihtaa verkkosivua hyvin nopeasti jos turhautuu sinun verkkosivuihisi.

Lisäksi USP = Unique Selling Point, eli oman yrityksesi etu ja erikoisuus verrattuna muihin samankaltaisiin yrityksiin. Meillä tämä on ehdottomasti Jyväskylän kaikkien saunalauttojen tilavin sauna ja sään pitävä 12 henkilön tupa.

 

Hakukoneet ja Saunalautta

Hakusanoilla tulevat kävijät tuovat 90% liikenteestä meidän verkkosivuillemme. Miten hakukoneet tuovat tätä liikennettä? Hakukoneilla on kolme perustehtävää, jotka ovat etsintä, indeksointi ja ränkkäys. Etsiessään hakua mätsäävää sivua hakukone laittaa internetin syövereihin botteja jotka vierailevat loputtomiin hakutermejä sisältävillä sivuilla ja samalla koittavat, pääseekö sivuille sisään. Jos sivullesi pääsee sisään, olet jo läpi ensimmäisestä vaiheesta. Toinen vaihe on että hakukone indeksoi listalle kaikki hakutermejä sisällöltään vastaavat sivustot ja kolmannessa vaiheessa se arvottaa ne järjestykseen vastaamaan tehtyä hakua. Eli jos joku hakee sanoilla ”saunalautta Jyväskylä”, meidän pitäisi olla aika vahvoilla.

 

Hakukoneoptimointi eli SEO

 

Ensimmäisenä ollaan, mutta ei suotta. Mitkä asiat sitten vaikuttaa hakutuloksissa näkyvään sijaintiin? Ensinnäkin relevantti sisältö joka vastaa hakusanaa. Hakukoneet puhuu html-kieltä ja etsivät tästä koodista viittauksia hakusanaan. Myös sivuston otsikko on tärkeä olla kohdillaan ja pyrkiä saamaan vastaamaan verkkosivujen muuta sisältöä kuin hakusanaakin. Hakukoneiden kanssa ei kikkailu auta, paras tapa on vain kuvata palvelua niin yksinkertaisesti, kuin kuluttajakin sitä kuvailisi ja käyttää sellaisia sanoja, jotka voisit kuvitella päätyvän potentiaalisen ostajan hakukenttään. Osa relevanttia sisältöä on esimerkiksi sijainti ja kuvaus tuoteesta. Meillä ne on saunalauttaristeilyt Jyväsjärvellä. Mutta tekstisisällön muokkaus ei ole ainoa asia johon tulisi kiinnittää huomiota. Esimerkiksi myös kuvat ovat sisältävät html tägejä joita botit lukevat. Paras tapa kertoa botille että sivustollasi on kuva hakusanan mukaisesta tuotteesta on nimetä se mahdollisimman tarkkaan. Kuten meidän tapauksessa se voisi olla saunalautta_jyväskylä.jpeg.

 

Hakukonemainonta eli SEM

Hakukonemainonnalla tarkoitetaan maksettuja hakutuloksia, jotka ponnahtavat sivuston vasempaan ja oikeaan yläreunaan. Hakukonemainonnassa mainostaja maksaa vain klikkauksista, eli jos joku klikkaa mainostasi ja päätyy nettisivuillesi, maksat vain siitä. Hakukonemainonnassakin on oma kikkansa miten se toimii, pelkällä rahalla ei pärjää. Hakusanat toimii huutokaupalla, eli kerrot mikä on maksimihintasi yhdelle klikkaukselle (CPC = Cost Per Click) tietyn hakusanan kohdalla. Huudon rahallinen arvo tottakai vaikuttaa siihen, pomppaako mainoksesi ensimmäisten joukossa, mutta myös sen relevanttius hakusanan näkökulmasta. Relevanttiudella tarkoitetaan mainoksen sisältöä, esim saunalauttaa haettaessa, kaikki saunalautoista kertovat mainokset ovat siis relevantteja. Toisin kuin esim. jos mainostaisin käyttämällä sanoja ”Elämysristeily” jolloin mainokseni ei olisi enää yhtä relevantti hakusanaa ”saunalautta” kohtaan. Relevanttius ja rahallinen huuto, muodostaa yhdessä osuvuuspisteet joilla loppujen lopuksi määrittyy se miten mainoksesi näkyy suhteessa kilpailijoiden mainoksiin. Tässä asiassa kuitenkin paino on mainoksen laadulla, joten huutokilpailuun ei ole tarvetta.

Mikä sitten on hyvä hakusana?

Hyvä hakusana on sellainen joka parhaiten vastaa bisnestäsi, mutta on myös haettu. Erilaisia avainsanoja voi kartoittaa työkaluilla. Parhaat yhdistelmät saa kun käyttää suosittuja kilpailtuja sanoja, mutta myös ei niin suosittuja ja omaa bisnestä kuvaavia hakusanoja. Esim. meidän tapauksessa saunalautta ja saunalautta jyväskylä. Tarkempi hakusana vähentää kilpailua ja todennäköisemmin sivusto näkyy korkeammalla hakutuloksissa. Hakusanoissa toimii sama periaate kuin koko markkinoinnissa, eli ensin koitetaan ja epäonnistutaan.

 

Hakukonekampanjasta kaikki irti?

Hyvän kampanjan merkki on aina landingpage, joka saattaa sisältää tarjouksen, call to actionin tai jonkun muun konversion. Eri tuotteet tulee erotella eri kamppiksiin, jotta mainoksen relevanttiuspisteet kasvaa. Eli on parempi markkinoida yhtä tuotetta kerrallaan jos varianssi on laaja. Lisäksi voi olla hyvä sulkea pois avainsanoja, jotka tuovat irrelevanttia liikennettä verkkosivuillesi tai joilla et halua näkyä yleisölle. Kun hakusanakamppis on valmis ja rullaamassa, enää tulee selvittää mitä tuloksia se on tuottanut.

Eli konversioseurata. Tämä on minulle jo tuttua puuhaa ainakin Facebookinpuolelta. Verkkosivuille asetetaan koodinpätkä, joka mittaa esim oston jälkeen kiitos-sivun nähneitä asiakkaita, helppo ja yksinkertainen tapa mitata myyntiä.

 

Kuinka näytään paikallisesti?

Tässä toimii hyvin paikalliset yrityslistaukset, joka avaa luettelon haun yläpäähän. Toisena on Google my business sivusto, jolla paikallisesta yrityksestä on helppo jakaa tietoa orgaanisesti hakutuloksissa. Tuloksissa tällöin näkyy yrityksen nimi, osoite ja aukiolot, mitkä tulee tosin itse sinne lisätä. Lisäksi yhteystiedot esim. puhelinnumero on meidän tapauksessa melko kriittinen.

Paikalliseen näkyvyyteen on myös maksullisia vaihtoehtoja. Esimerkiksi kohdentaminen 10km säteellä. Verkkosivuilla sijaintitietojen jakaminen tuo myös relevanttiutta paikalliselle hauille. Lisäksi paikallisille hauille tärkeä ominaisuus on mobiilisivujen toimivuus. Paikalliset haut ja muutenkin nykypäivänä suurin osa hauista tehdään mobiililaitteella.

 

Mitä opin?

Kurssi oli aika hyvä perehdystys vasta-alkajalle, mutta tässä vaiheessa tuntui jo että suurin osa kurssin sisällöstä olisi ollut maalaisjärjellä pääteltävissä. Erityisesti Googlen maksuttomista mahdollisuuksista parantaa oman yrityseksen virtuaalista julkisivua ja näkyvyyttä, sekä hakukoneystävällisyyttä, tuli opittua hurjasti. Tämän lisäksi hakukoneen toiminta ja siihen vaikuttaminen on nyt selkeään. Google tarjoaa loputtomia mahdollisuuksia uudistaa ja parantaa omaa bisnestä, sekä muttuvan ympäristön, jossa tulee kokoa ajan olla vähän varpaillaan muutuvien olosuhteiden takia.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!