Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Google digimarkkinointi

Kirjoitettu 09.01.21
Esseen kirjoittaja: Matti Linna
Kirjapisteet: 4
Kirja: Digitaalisen markkinoinnin perusteet
Kirjan kirjoittaja: Google Digital Garage
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Digimarkkinoinnin perusteet – Google Digital Garage

Kiinnostuin kurssista Pyryn puhuessa tästä kurssista. Hakukoneoptimointi on aina kiinnostanut itseä jonkin verran. Tämä kurssi olikin hyvä pohjustus hakukoneen toiminnan ymmärtämiseksi. Kurssilla oli paljon asiaa markkinoinnista, joka suurelta osalta tuntui itsestään selvältä. Pidin kurssissa erityisesti siitä, että se resonoi paljon oman ajattelutapani kanssa. Eli markkinoinnissa tulisi erityisesti keskittyä tulosten saavuttamiseen ja markkinoinnin tehtävä on tuoda lisää myyntiä yritykseen. Nykyään kun markkinointia monesti tehdään pelkästään statuksen tai näkyvyyden saavuttamiseksi, mutta sen pohjimmainen tehtävä unohdetaan. Tämä kuitenkin koituu yritykselle pidemmän päälle varsin kalliiksi.

SEO, hakukoneoptimointi, orgaaninen mainonta millä tavalla sitä nyt haluaa kutsua, oli mielestäni kaikkein mielenkiintoisin osa kurssia. Kurssilla hakukoneoptimointia lähdettiin avaamaan mielenkiintoisesta näkökulmasta, hakukoneen toimintaperiaate ja tehtävä näkökulmasta. Mielestäni tämän osuuden ydin on ymmärtää syvällisesti hakukoneen tehtävä, joka on tuoda hakukoneen käyttäjälle mahdollisimman osuva hakutulos. Mielestäni hakukoneoptimointi tukee tuotteistus- sekä brändäysprosessia keskeisellä tavalla. Täytyy pysähtyä miettimään, mikä on asiakkaan ongelma, millä sanoin ongelmaa kuvataan/sanoitetaan, mistä näkökulmasta se kuvataan/sanoitetaan ja millaisia ratkaisuja ongelmaan kaivataan. Yrityksellä on myös pakko olla todella selvänä oma prosessi ongelmien ratkaisuiksi. Sen lisäksi se täytyy osata sanoittaa mahdollisimman hyvin omalle nettisivulle johdonmukaisesti ja loogisesti. Vain sillä tavalla voidaan saada hyviä tuloksia hakukoneoptimoinnissa. Minusta tuntuu, että Kaukan pitäisi pysähtyä ajattelemaan entistä syvemmin kysymystä, mikä/mitkä on/ovat SE/NE asiakkaan ongelma/-t, jonka haluamme ratkaista.

SEM eli hakukonemarkkinointi osuudessa mielenkiintoisinta oli mainonnan kohdentaminen oikealle yleisölle, sekä konversion ja avainsanojen pohdinta. Taas näitä asioita pohtiessani huomaan, miten tärkeää yritykselle on, että tietää kenelle myydään, mitä myydään ja milloin myydään. Kaikki nämä tiedot myös kehittyvät mahdollisen kampanjan aikana ja nämä tiedot voivat auttaa myös keskeisesti tuote- tai palvelutarjonnan uudistamisessa taikka tuotteistuksessa. Uutta oli myös se, että hakukonemarkkinoinnissa maksetaan siitä, kuinka monta kertaa mainostasi klikataan. Niinpä onnistunut hakukonemarkkinointi kampanja vaatii korkean konversion (prosenttiosuus siitä, kuinka moni mainosta klikanneista tekee halutun toimenpiteen).

Display mainosten toimiminen oli itselle melkein kokonaan uutta. Siellä toimintaperiaatteena on joko sopia verkkosivuston omistajan kanssa mainonnasta taikka erilaisten display verkostojen kautta, jossa verkkosivustojen omistajat sekä mainostajat halutaan tuoda yhteen. Display mainonta muistuttaa loppupeleissä hyvin paljon lehtimainontaa.

Some puoli tuntui olevan lähes täynnä itsestään selvyyksiä ja samojen asioiden toistelua hakukoneoptimoinnin kanssa. Johdonmukaista, yhtenäistä ja selkeää sisältöä säännöllisesti. Ehkä tärkein oppi tällä puolella on pitkäjänteisen suunnitelman luominen ja mietintä, mitä somen avulla todella halutaan saavuttaa. à Tavoitteet ja suunnitelma tavoitteiden saavuttamiseksi.

Analytiikka puolella kurssi antoi itselleni vähiten. Näen tälle syyksi matemaattisen ja konkreettisen ajattelutapani ja edeltävän osaamisen tulosten analysoinnista. Tästä osiosta parhaiten jäi mieleen sivuston käytettävyys kaikilla laitteilla, etenkin mobiilikäytettävyys. Kurssin mukaan niillä on olennainen vaikutus konversioon ja näin ajattelen itsekin. Nykypäivänä mobiilikäytettävyys korostuu entisestään. Tietokoneella selaaminen vähenee ja mobiiliselaaminen kasvaa. Mobiiliselailussa entistä tärkeämmiksi asioiksi nousee selkeys, visuaalisuus ja käytettävyys. Tieto, jota asiakas etsii, täytyy löytyä sivustolta muutamassa sekunnissa.

Mitä käytäntöön?

Tuotteistamisen ja hakukoneoptimoinnin yhdistäminen jollain tavalla. Hakukoneoptimoinnin miettiminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, kun nettisivuja luodaan. Suunnitelmallisuus sekä tavoitteet kunniaan. Kaikessa toiminnassa merkityksen ymmärtäminen, mitä halutaan saavuttaa ja miksi. Markkinoinnissa haluan entistä enemmän korostaa markkinoinnin pohjimmaista tehtävää, eli myynnin lisäämistä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!