Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Google Digimarkkinointisertifikaatti

Kirjoitettu 15.01.18
Esseen kirjoittaja: Aleksi Iittainen
Kirjapisteet: 4
Kirja: Googlen digimarkkinointisertifikaatti
Kirjan kirjoittaja: Googlen digimarkkinointisertifikaatti
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi, 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.06. Markkinointi

Google Digimarkkinointisertifikaatti, 5.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

2018-01-11Ilmainen sertifikaatti digimarkkinoinnista kiinnostuneille! Reflektointi infopaketin jälkeen!

https://learndigital.withgoogle.com/digitalgarage/certification

Kyseinen sertifikaatti oli erinomainen johdanto digimarkkinoinnin maailmaan. Se käsitteli kaikkia digimarkkinoinnin aspekteja miellyttävällä tavalla. Ensin katsottiin video ja heti sen jälkeen testattiin tietoisuus. Tämä piti hereillä ja auttoi pitämään mielenkiintoa yllä. Aihealueiden jälkeen oli isompi testi, jossa testattiin kokonaisuuden ymmärrystä. Kirjoitin samalla kun katsoin videoita muistiinpanoja, joita aion käyttää tukena tulevissa ideoinneissamme löytääksemme oikean ratkaisutavan asiakkaan ongelmaan.

 

Johdanto

Nykyään yli puolella maapallon väestöstä on pääsy internettiin. Euroopassa yli 75% ihmisistä käyttää nettiä päivittäin. Tämä luo mahdollisuuden tavoittaa potentiaalisia asiakkaita kaikkina vuorokaudenaikoina asiakkaan omalla kotisohvalla!

Google markkinoinnin kautta on mahdollista hyödyntää kohdennettua markkinointia, jonka avulla tavoitetaan juuri oikean ikäistä porukkaa halutulta alueelta.

 

Kuinka näkyä netissä ja tulla tunnetuksi:

  • Luo yritykselle profiili esim. Google My Business palveluun, jotta ihmiset, jotka etsivät tarjoamaasi palvelua löytävät sinut
  • Luo yritykselle nettisivut, josta löytää aukioloajat, tarjotut palvelut ja osoitteen
  • Facebook, IG, Twitter – paikkoja, joissa voit jakaa omia kuvia ja kommunikoida asiakkaiden kanssa

Tunnettuuden saavuttamisen jälkeen on helpompi alkaa miettimään myyntiä.

 

SEO = Search Engine Optimization à Miten saada yrityksen hakutulos mahdollisimman ylös? Käytetään avainsanoja, joilla asiakas hakee sivua, jotta saadaan se hakutulosten kärkeen.

SEM = Search Engine Marketing à Ostettu mainospaikka ennen normaaleja hakutuloksia. Kärkisijasta käydään huutokauppaa muiden samoja avainsanoja käyttävien yritysten kanssa.

Näiden lisäksi markkinointi on mahdollista myös esim. uutis- ja urheilusivustoilla, joissa voit ostaa mainostilaa ja tarkentaa sen juuri omaan yleisöösi sopivaksi.

Sähköpostimarkkinoinnilla ei tarkoiteta satunnaista spämmiä, vaan tarkennettuja infopaketteja asiakkaille, jotka ovat ilmaisseet halukkuutensa kuulla yrityksestä lisää.

 

Google Analytics auttaa selvittämään, mitä kautta asiakkaat päätyvät nettisivuille, sekä mitä he siellä tekevät. Nämä molemmat tiedot ovat äärimmäisen tärkeitä. Aiemman kautta voidaan todeta mikä mainoksista toimii ja mitä kannattaa vielä parannella. Jälkimmäisessä saadaan osviittaa ihmisten käytöksestä nettisivuilla ja niiden toimivuutta voidaan parantaa asianmukaisesti.

 

  1. Yrityksen nettiprofiilin luominen

Mitä haluat asiakkaidesi tekevän? Rakenna nettiprofiilisi tämän ajatuksen ympärille. Ensiaskeleena hyvä tapa on tehdä yritykselle someprofiili.

Nettisivujen luomisessa käytetään ulkopuolisen tarjoamaa serveriä, joka hoitaa selaimen ja nettisivujen näkymän välisen kommunikoinnin.

Nettisivujen organisointi on erityisen tärkeää. Hyvin järjestelty nettisivu saa asiakkaan jäämään ja ottamaan lisää selvää tuotteesta ja yrityksen taustoista. Tässä kohtaa on hyvä asettua asiakkaan kenkiin ja miettiä, mitä hän etsisi tältä sivulta?

Kerro asiat normaalilla kielellä. Vältä teknistä jargonia. Tee nettisivuista selkeät ja helppokäyttöiset, jotta asiakas löytää nopeasti haluamansa asiat. Asiakkaat ovat myös tottuneet logon vievän takaisin kotisivulle, joten älä muuta tällaisia vakiintuneita käytänteitä nettisivuilla. Varmista myös, että nettisivut toimivat kaikilla laitteilla ja selaimilla.

 

  1. Suunnittele strategia

Mikä erottaa yrityksesi muista? Mikä on selkeä tavoitteesi? Mikä on sinun yrityksesi why?

USP = Unique Selling Point à Mikä erottaa yrityksesi muista

Nettishoppailussa asiakas käy läpi neljä vaihetta
See à Think à Do à Care
Avattuna tämä tarkoittaa, että ensin asiakas näkee jotain, joka saa aikaan ostohalun. Halun jälkeen alkaa selvitystyö googlettamalla. Sopivan vaihtoehdon löydyttyä on ostamisen aika. Ostamisen jälkeen tulee vielä jakaminen. Ostos on ollut niin hyvä, että se halutaan jakaa eteenpäin somessa, joka saattaa aiheuttaa samaisen prosessin käyttäjän ystäväpiirissä.

Segmentointi on oleellinen osa netissä käytävässä kaupassa. Segmentointi auttaa rajaamaan markkinoinnin potentiaalisille asiakkaille.

Asiakasrajapinnat ovat merkittävä osa brändin ja ostopäätöksen luomista. Täten onkin tärkeää näkyä eri kanavissa ja tarkastella näiden toimivuutta. Eri segmenteille tulisi puhua heidän omalla kielellään. Mieti millaisen polun itse kuljet ostaessasi jotain tuotetta ja hyödynnä tätä kosketuspintojen suunnittelussa. Puhu myös asiakkaidesi kanssa saadaksesi tietoa kosketuspintojen tehokkuudesta.

Kilpailijasta erottuminen USP:n avulla on tärkeää ja sitä tulisi viestiä eteenpäin kaikessa markkinoinnissa. Hyvä USP on sellainen, joka ei uppoa kaikkiin, mutta uppoaa erityisen hyvin yrityksen kohdeyleisöön. Tässä vaiheessa on myös hyvä työstää yrityksen SWOT, eli
à Vahvuudet, Strenghts
à Heikkoudet, Weaknesses
à Mahdollisuudet, Opportunities
à Uhat, Threats

Kilpailija-analyysi on hyvä keino oppia mitkä asiat toimivat ja mitä voi vielä parantaa omassa toiminnassaan.

KPI = Key Performance Indicator
Tämän avulla mitataan välitavoitteita kohti päätavoitetta. Voidaan esimerkiksi tarkkailla työntekijöiden myyntitehokkuutta erilaisilla mittareilla, kuten lisäostot.
Niiden tulisi olla aina mitattavia, käytännöllisiä, saavutettavissa ja suuntaa antavia. Tässä pätee hyvin
Kirma = Konkreettinen Innostava Realistinen Mitattava Aikaan sidottu

Tavoitteita tulisi mitata ja muokata säännöllisesti!

 

  1. Hakukoneoptimointia aloittelijalle

Google haku on yksi tärkeimmistä ja helpoimmista tavoittaa asiakkaat, jotka etsivät tarjoamaasi palvelua.

CMS = Content Management System
CMS:n avulla voit muokata sivustosi HTML -koodia, jonka perusteella botit sijoittavat sivusi hakutuloksiin. Erityisen tärkeää on, että koodisi otsikko kuvastaa yrityksesi toimialaa. Tässäkin kohtaa on hyvä puhua asiakkaan ja kohdeyleisön kieltä, jotta heidän hakusanoillaan löytää sinun yrityksen. Näiden lisäksi kuvien koodi on tärkeää nimetä nettisivuilla asianmukaisesti, sillä botit eivät erota kuvia, vaan saavat kaiken tietonsa koodista.

Esim. Jos sinulla on kuva renkaasta nettisivuillasi ja sen nimi on kuva.jpg, on se parempi nimetä kuvaavasti, kuten vaikka rengas.jpg. Tämän ansiosta botti saattaa nostaa hakutulossijoitustasi, koska se ymmärtää, mitä kuvasi koskevat.

SEO = Search Engine Optimization
SEO:n avulla saadaan yritykselle orgaanista (maksamatonta) näkyvyyttä hakukonetuloksissa. Tässä auttaa hyvin tehdyt nettisivut ja erityisesti laadukas sisältö.

SEM = Search Engine Marketing
Maksetussa mainonnassa kaksi asiaa ratkaisevat:
1. Hinta, eli paljonko olet valmis maksamaan klikistä per mainos
2. Laatu, kuinka hyvin mainoksesi vastaa hakutulokseen
Maksu otetaan vain klikin saaneista tuloksista. Mikäli mainosta ei klikata, näkyy se ilmaiseksi hakutulosten kärjessä.

Search Console on Googlen sovellus, joka kertoo, kuinka nettisivusi pärjää Googlen hakutuloksissa. Saat sen kautta hyvää dataa mm. siitä millä hakusanoilla ihmiset löytävät/klikkaavat sivuasi.

 

  1. SEO tarkemmin

Hakukoneet arvostavat eniten uniikkia, osallistavaa ja hakuun osuvaa sisältöä. Hakukoneet sijoittavat nettisivuja niiden osuvuuden, mutta myös ulkoisten sivullesi tuovien linkkien perusteella. Tämän takia on tärkeää saada esimerkiksi bloggaajat puhumaan ja ohjaamaan ihmisiä sivuillesi.

Suunnitelman luominen:

  • Aloita avainsanojen tunnistamisella – Millä sanoilla asiakkaasi hakevat yritystäsi?
  • Käytä tätä tietoa huomataksesi sivusi positiiviset ja kehitettävät kohteet
  • Mieti miten voisit parantaa kehitettäviä kohteita
  • Uudista suunnitelmaa jatkuvasti oman ja hakukoneiden kehittymisen takia

Neljä vinkkiä kuinka pysyä ajan tasalla hakukoneissa:

  • Opi miten hakukoneet toimivat
  • Tarkkaile muutoksia ja tutki, miten ne vaikuttavat sivusi toimintaan
  • Etsi inspiraatiota muilta nettisivuilta
  • Puhu asiakkaillesi, he tietävät parhaiten mitä sivuiltasi puuttuu

Kolme asiaa, jotka tulisi pitää mielessä avainsanoja miettiessä:

  • Alasi haetuimmat sanat. Näillä hakusanoille palveluitasi etsitään useimmin.
  • Kilpailu, jos olet pienempi toimija, etsi vähemmän kilpaillut avainsanat.
  • Sivuiltasi tulee löytyä avainsanoissasi mainitsemat asiat.

 

  1. Hakukoneoptimointia tarkemmin

Otsikon lisäksi hakukone hakee koodistasi tekstin, joka näytetään otsikkosi alapuolella hakutuloksissa (metateksti). Tämän tekstin tarkoituksena on antaa lyhyt tarkennus tarjoamistasi palveluista asiakkaalle. Hyvä metateksti kertoo parilla lauseella yrityksesi toimialueen.

2017-12-28

Tässä kuvassa näkyy hyvin, että Pitstoppi ja Seppälän Autokulma ovat työstäneet metatekstinsä kuntoon, kun taas KS-Paintcenter ja Euromaster eivät. Heidän hakunsa alkaa sanoilla Etusivu ja Kuvaus, jotka eivät tuo asiakkaalle mitään lisäarvoa. Pitstopin metateksti on lyhyt ja ytimekäs, joskin ehkä jopa liian lyhyt.

Lisätäksesi mahdollisuusksia päästä hakutulosten kärkeen on tärkeää tuottaa hyvää sisältöä, jota asiakkaasi ja muut tahot haluavat jakaa omilla sivuillaan. Muiden sivujen jakaessa linkkiäsi kunnollisilla sivustoilla hakukonesijoituksesi kohenee. Tässä ovat hyviä esimerkiksi blogit ja some.

 

Mikäli yrityksellä on toimintaa myös ulkomaille, tulee ottaa huomioon muutamia lisäseikkoja.

  • Ensinnäkin eri kielisillä sivuilla tulisi olla oma uniikki nettisivu. Tämä sen takia, että botit eivät osaa vaihtaa kieltä helposti klikkaamalla.
  • Älä sekoita kahta eri kieltä samalla sivustolla.
  • Vältä automaattisten kääntäjien tuottamaa tekstiä
  • Huomio kulttuurilliset erot (Euro/Dollari? Metri/Jalka?)

 

  1. SEM tarkennettuna

CPC = Cost Per Click -> kuinka paljon olet maksimissaan valmis maksamaan klikistä sivuillesi

Huutokauppasysteemi toimii siten, että sivusi relevanssi hakuun nähden, sekä CPC:si kerrotaan keskenään, josta saadaan kokonaistulos, joka määrittää mikä tuloksista näkyy ylimpänä. Relevanssin määrittelee hakukone asteikolla 1-10. Jos laitat CPC:tä esim. 5€ veraan on yhteispisteesi täydellisellä relevanssilla 5X10 = 50.

Avainsanojen/-fraasien valinnassa on syytä käyttää tarkkaa harkintaa. Käytä avainsanoja, jotka ovat oleellisia yrityksellesi.
Kolme tärkeintä pointtia avainsanojen valintaan:

  • Relevanssi
  • Kävijämäärä/-potentiaali
  • Kilpailu

Kuinka erottua mainostilassa:

  • Yritä käyttää yritystäsi hakevien asiakkaiden hakutermejä
  • Alennukset / erikoistilaisuudet
  • Vahva CTA, eli Call To Action. Kerro asiakkaallesi mitä haluat hänen tekevän sivuillasi

 

  1. Kuinka rakentaa SEM -kampanja

Mainoksia sijoittaessa hakukone tutkii myös sivun, jolle hakija päätyy klikkaamalla mainosta. Tätä sivua kutsutaan nimellä Landing Page.

Luultavasti yrityksesi myös tarjoaa useampia tuotteita, joten sen tulisi tehdä eri tuotteille omat mainoskampanjat. Tämä selkeyttää hakukoneiden työtä ja nostaa sijoitustasi.

Avainsanojen käyttöä voi tutkia ja hyödyntää omassa kampanjassaan. Kampanjaan voi myös lisätä kielteisiä avainsanoja. Nämä estävät mainostasi näkymästä epäoleellisissa hauissa.

Mainoskampanjaan voi asettaa kolme eri asetusta sen näkyvyydelle:

  • Laaja, jolloin ei tarvitse huolehtia sanamuodoista
  • [Tarkka], mainos esiintyy vain kun juuri tätä sanaa käytetään
  • ”Tämä on lause” mainos ei näy, mikäli koko lausetta ei haeta

Mainoskampanjoissa erityisen tärkeää on niiden seuranta ja mittaaminen. Seuranta onnistuu liittämällä pieni palanen koodia sivuillesi niille paikoille, joita haluat mitata. Koodi tulee liittää sivulle, jonne haluat asiakkaiden menevän, kun he tulevat sivullesi mainoksen kautta. Näin pystyt mittaamaan mainoksesi toimivuutta.

 

  1. Tule huomatuksi paikallisesti!

Paikallisessa markkinoinnissa on tärkeää, että sinut on helppo löytää. Käytä selkeitä tapoja ilmaista osoitteesi sivuillasi ja varmista, että yrityksesi löytyy Google Mapsista. Erityisen tärkeää on myös luoda yritykselle oma Google My Business-tili.

 

  1. Auta ihmisiä löytämään sinut paikallisesti

Voit rajoittaa mainoksiesi näkyvyyden esim. 10km säteelle yrityksestäsi. Voit myös asettaa mainokset näkyviksi vain aukioloaikoinasi, sekä saada mobiilikäyttäjille kartan yrityksesi luo saman tien.

Paikallisessa markkinoinnissa tulisi hyödyntää ainakin:

  • Some
  • Hakemistot
  • Arvostelusivustot (Tripadvisor yms.)
  • Potentiaalisen asiakkaan sijaintia
  • Hyvin optimoidut mobiilisivut

Mitä enemmän paikallista tietoa lisäät nettisivuillesi, sitä paremmin hakukone osaa kohdentaa tarjontaa lähialueellesi. Sivuille tulisi lisätä osoitetietoja ja laadukasta sisältöä lähialueilta.

 

  1. Saa huomiota sosiaalisessa mediassa

Tunne kohdeyleisösi, jotta osaat valita oikeat sosiaaliset mediat:

  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter
  • Instagram
  • Google +

Kannusta ihmisiä seuraamaan yritystäsi sosiaalisessa mediassa mm. tarjoamalla 10% alennuksen Facebook seuraajille. Ymmärrä käyttämiäsi someja, jotta osaat kommunikoida oikealla tavalla asiakkaidesi kanssa.

 

  1. Syvennystä sosiaaliseen mediaan

Somemarkkinoinnissa on erityisen tärkeää suunnitella mitä ja milloin haluat postata. Postauksia tehdessä tulee myös miettiä niiden ajoitusta. Onko jokin yrityksesi toimialaan liittyvä tapahtuma lähialueellasi? Postaa jotain siihen liittyvää. Kannattaa myös miettiä kuka postaukset tekee, koska tällöin homma on selkeää. Älä unohda postauksiesi whyta, miksi postaat someen? Mikä on kaiken tämän tekemisen perimmäinen tarkoitus? Kirkasta se ja toteuta sitä somessasi.

Somemarkkinointiin on olemassa erilaisia työkaluja joiden avulla voit suunnitella vaikka tulevan puolen vuoden postaukset yhden päivän aikana ja ajastaa ne julkaistaviksi silloin kun sinä parhaaksi näet!

Somemarkkinoinnissa voit lajitella mainostesi asiakaskuntaa vielä tarkemmin kuin hakukoneissa. Facebookissa esim. voit kohdentaa mainontaa iän ja kiinnostusten kohteiden mukaan.

Somemarkkinointia on tärkeä mitata ja siihen on paljon eri keinoja. Google Analytics auttaa mittamaan muilta sivuilta tulleita klikkejä ja tuomaan tietoa mitä he tekevät sivuillasi.

Somemarkkinoinnin sudenkuopat:

  • Ihmiset kyllästyvät nopeasti jatkuviin myyntipostauksiin. Keskity tuottamaan laadukasta materiaalia ja pitämään asiakkaidesi mielenkiinto yllä
  • Asiakkaasi haluavat tietää, että heitä kuunnellaan. Myös negatiivinen palaute tulisi huomioida asianmukaisesti
  • Älä yritä ottaa kaikkia someja käyttöön kerralla. Keskity tärkeimpiin, niihin joissa on eniten kohdeyleisöäsi
  • Jos lähdet mukaan sometouhuihin, älä jätä sitä kesken. Tämä antaa asiakkaalle epäröivän kuvan hänen vierailleessaan somekanavissasi
  • Muista mitata markkinointiasi!!

 

 

  1. Mobiilin mahdollisuudet

Tällä hetkellä ¼ maailman ihmisistä omistaa älypuhelimen. 2018 tämän luvun on arvioitu kasvavan 1/3 väestöstä. Nykyään kännykkää käytetään enemmän kuin tietokonetta.

Hyvä mobiilisivu toimii kaikilla laitteilla. Fonttien tulisi olla isoja ja ikonien helposti klikattavissa, sekä navigointipalkin tulisi olla selkeä ja yksinkertainen.

Mobiiliversion toimivuutta voi kokeilla Googlen mobiilitestillä.

 

  1. Sisältömarkkinoinnin perusteet

Sisältömarkkinoinnin kolme tärppiä:

  • Keskity kohdeyleisösi tarpeisiin
  • Luo sisältöä joka tuo heille lisäarvoa
  • Osallista heitä, jotta he haluavat palata sisältösi pariin

Segmentointi on tärkeää, sillä kaikki asiakkaat eivät välttämättä arvosta samaa sisältöä, joten sisältöä on tuotettava ja kohdennettava erilaisille asiakasryhmille. Ennen sisällön tuottamista olisi hyvä tietää kenelle sitä tuotetaan, eli kannattaa aloittaa segmentoimalla ja sen jälkeen tuottaa tarkennettua sisältöä heille. Etsi asiakkaidesi tuskat ja tuota sisältöä helpottamaan niitä. Tehokkaita sisältömarkkinoinnin kanavia ovat mm. blogit, videot ja infograafit.

Sisältömarkkinoinnin neljä tyypillisintä tavoitetta:

  • Opettaa
  • Inspiroida
  • Viihdyttää
  • Vakuuttaa

Mitattavuus sisältömarkkinoinnissa on tärkeää. Siinä voidaan mitata mm. blogin näyttökertoja, ostoksille päätyneiden asiakkaiden määrää tai somen kautta tulleita kävijöitä nettisivuillesi.

Google Analytics antaa tietoa myös blogien lukijamääristä ja heidän sivulla viettämästä ajasta, jota voidaan hyödyntää löytääksemme lukijoita kiinnostavimmat blogiaiheet.

 

  1. Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinoinnissa tärkeintä on, että sen sisältö kiinnostaa asiakasta. Unohda turha spämmi ja keskisty sisältöön.

Työkalut mahdollistavat ajastetun sähköpostikampanjan tekemisen, asiakasryhmien jakamisen ja avausten, sekä toimenpiteiden seurannan. Mitä paremmin tunnet asiakaskuntasi, sitä paremmin pystyt tuottamaan heitä innostavaa materiaalia.

Sähköpostimarkkinoinnissa ensivaikutelma on erityisen tärkeä, sillä sen perusteella vastaanottaja päättää avatako vai heittää se suoraa roskakoriin.

Vältä alennuksia, tarjouksia, ilmaisia, muistutuksia, dollari merkkejä ja huutomerkkejä, sillä nämä laukaisevat spämmisuodattimen ja siirtävät viestisi roskapostikansioon.

Vaikka kirjoittaisit kuinka hyvän sähköpostin, on tajuttava, että suurin osa vastaanottajista lähinnä silmäilee sen läpi. Tämän takia pidä sisältösi tiiviinä ja mene nopeasti asiaan. Tekstien osuus noin 1-3 lausetta. Sisällytä CTA ja linkkejä nettisivuillesi. Muista myös tarjota mahdollisuus uutiskirjeen tilaamisen peruuttamiseen sähköpostisi alapäässä!

A/B -Testing työkalu mahdollistaa useamman kampanjan samanaikaisen testaamisen. Näistä saadaan dataa mm. siitä kuinka moni vastaanottaja avaa saamansa sähköpostin. Tämän avulla osaat kohdentaa ja valita parhaiten toimivat käytännöt jatkojalostukseen. Aseta myös aiheeseen sopivat landing paget. Kohdennetun viestin ei tulisi viedä yrityksen kotisivulle, vaan suoraa kohdennettuun aihealueeseen.

Viisi sähköpostimarkkinointikampanjan mittaria:

  • Avaamisprosentti
  • CTR = Click Through Rate, kuinka moni avanneista päätyy sivuillesi
  • Konversioaste, kuinka moni avanneista päätyy asiakkaaksesi
  • Takaisinpaluuaste, eli kuinka moni lähetetyistä viesteistä ei päässyt perille
  • Muokkaa tulevia kampanjoita yllä olevien mittaristojen perusteella

 

 

  1. Markkinointi muilla sivustoilla

Display Advertising mahdollistaa mainostamisen muiden toimijoiden sivuilla omalle kohderyhmällesi. Mainoksesi voi asettaa myös näkyviin vain tietylle välilehdelle kyseisellä sivustolla, jolloin se näkyy vain kohderyhmällesi, silloin kun he selailevat muuten osuvaa materiaalia.

Mainoksia voi jopa tarkentaa ihmisille, jotka ovat käyneet sivuillasi, mutta jättäneet tilaamatta. Tällöin heille saadaan mainoksesi näkyviin esim. sää- tai uutissivustoilla. Tätä kutsutaan nimellä Retargeting, eli uudelleenkohdistamiseksi.

Lisätietoa:
https://support.google.com/partners/answer/6209143?hl=en-GB

 

  1. Syvennystä Display advertisingiin

Myyntisuppilossa lähdetään isosta massasta liikkeelle. Tätä massaa koitetaan ohjata eteenpäin tekemään jotain haluttua asiaa, kuten tilaamaan uutiskirje.
Sopivan määrän saavutettua voidaan alkaa mainostaa tarkemmin tuotteita uutiskirjeen tilaajille.

Google Display Networkin kautta voit ostaa mainoksesi haluamillesi sivuille. Toinen vaihtoehto on ottaa suoraa yhteyttä sivustoon, mutta pidemmän päälle se on todella työlästä.
Mainoksia näyttävät sivustot voivat määrittää millaista mainostilaa he myyvät ja millaista minimihintaa he odottavat mainokselta saavansa. Mikäli useampi yritys kilpailee samoista mainospaikoista, käydään niistä SEM tyyppinen huutokauppa.

GDN:n kautta saat tietoa mainostesi:

  • Näyttökerroista
  • Klikeistä
  • Paljonko ne maksavat
  • Näyttöpaikat
  • Sivustojen väliset erot mainoksesi tehokkuudessa
  • Tracking koodilla voi seurata myös konversiota

Retargeting käyttää sivuillasi vierailleiden ihmisten liikkumista hyödykseen jatkomarkkinoinnin kohdentamisessa. Voit kohdentaa markkinointisi esim. ihmisiin, jotka ovat aloittaneet tietojensa täyttämisen uutiskirjeesi tilauslomakkeeseen, mutta ovat jättäneet sen kesken. Markkinointiviesti heille on erilaista, sillä yrityksesi on heille entuudestaan tuttu. Tässä kohtaa toimii esim. alennuskoodit ja tarjoukset.

 

 

  1. Video markkinoinnissa

Maailmassa katsotaan 300 miljoonaa tuntia videota päivässä.

Voit tarkentaa videomainoksesi oman alasi videoon. Esim. jos tarjoat kokeille hienoa puukkoa, voit mainostaa sitä huippukokin ruualaittovideoissa.

Videomarkkinoinnissa on tärkeää erottua massasta. Suunnittele ne hyvin etukäteen ja mieti miten voit hyödyntää läheisiäsi omaisia ja paikkoja videoita tehdessä. Käytä kuvatessa tasapainottajaa. Ulkoinen mikki tuo äänenlaadun uudelle tasolle ja hyvä valaistus parantaa katselukokemusta.

Muista liittää videoihisi CTA, joka kertoo katsojaa tilaamaan, ostamaan tai tekemään jotain, mitä haluat hänen tekevän.

Kanavia, joissa kannattaa käyttää videomarkkinointia:

  • Youtube, Vimeo
  • Nettisivuillasi demonstroimassa eri aiheita
  • Sähköpostin liitteenä (Jotkut saattavat lukea tämän spämminä)
  • Somessa à Tuota mielenkiintoista sisältöä, jota muut katsojat haluavat jakaa omille kavereilleen
  • # IG/Twitter

Mainostaminen Youtubessa onnistuu Google Adwordsin kautta. Google Ad Gallery auttaa luomaan ammattimaisia Youtube-mainoksia ilmaiseksi. Varmista, että mainoksesi on kohderyhmääsi puoleensa vetävä ja saa heidät toimimaan. Avainsanat toimivat samalla tavalla kuin hakukoneissa.

Videomarkkinointi ei ole poikkeus, vaan sitäkin tulee mitata. Saat katsojistasi analyysityökaluilta tietoa mm. heidän ikänsä, sukupuolensa ja sijainnin. Näiden lisäksi saat tietää koska videoitasi katsotaan, jotta voit paremmin kohdentaa niiden julkaisuaikaa.
Mitatessa voidaan tutkia, kuinka moni katsojista on ollut mukana alusta loppuun saakka. Lyhyet toimivat parhaiten mainostarkoituksessa ja huomion herättäjinä.

 

  1. Analytiikan alkeet

Dimension: Laite, sijainti, selain
Metric: Mitattava asia, esim. sivustolla vietetty aika
Conversion: Kun sivuston vierailija toteuttaa halutun tapahtuman (uutiskirje, ostos yms.)

Analytiikka auttaa seuraamaan asiakkaan polkua ensikosketuksesta vakioasiakkaaksi. Se auttaa myös mittaamaan asiakkaan toimintaa kaikissa ostoprosessin vaiheissa. Analytiikka auttaa mittaamaan kaikkea internetmarkkinointiasi.

Aseta tavoitteesi -> Mittaa edistystäsi -> Käytä saatua dataa yrityksesi kehittämiseen

Omat tavoitteesi ovat yleensä suhteellisen helppo asettaa mitattavaksi Google Analyticsiin.

 

 

  1. Menesty analytiikan avulla

Analytiikka tukee SEM markkinointia tekemällä siitä mitattavaa kaikissa prosessin vaiheissa. Analytiikan kautta saadaan myös selville tehokkain CPC markkinointikanava yrityksellesi. Sen avulla voit mitata rahan käyttöä, kuten kuinka paljon ja minne sekä auttaa tehostamaan sitä.

Google Analytics ja Google Adwords toimivat erinomaisesti yhdessä, luoden todella kokonaisvaltaisen markkinoinninseurantapaketin.

Analytiikan avulla voit selvittää esim. SEM:n tehokkuuden mainostulosten kärjessä verrattuna muihin sijoihin. Saattaa olla, että saatkin rahallesi enemmän vastinetta olemalla alemmilla mainossijoilla!

Segmentointi auttaa määrittämään ja tarkentamaan tarvittavia markkinointitoimenpiteitä.

 

 

  1. Datasta oivallukseksi

Jotta kaikesta saadusta datasta saataisiin mahdollisimman paljon irti, jaetaan ne kahteen ryhmään:
-> Quantitative, eli kvantitatiivisiin, eli määrällisiin
-> Qualitative, eli kvalitatiivisiin, eli laadullisiin

Näiden kahden yhdistäminen antaa paremman kuvan mittaamastasi asiasta. Määrällistä dataa on saatavilla Google Analyticsistä. Laadullista dataa saadaan ihmisten kohtaamisista.

Data Cycle:

  • Plan -> Suunnittele tavoitteet ja työkalut, joiden avulla pääset niihin
  • Do -> Suunnitelman toteutus
  • Check -> Tarkastellaan eri kanavien toimivuutta toteutuksessa
  • Act -> Vie havaitut parannuskeinot käytäntöön seuraavassa projektissa

Keskity dataa kerätessä sinulle merkittäviin mittareihin. Älä kerää turhaa dataa. Tarkastele dataa säännöllisesti välttääksesi ikävät yllätykset.

Datan hyödyntäminen:

  • Määrittele tavoitteesi
  • Kerää dataa
  • Tulkitse dataa
  • Kehitä suosituksia
  • Tartu toimeen
  • Tutki tuloksiasi

Taulukkolaskentatyökalut, kuten excel ovat erinomaisia suurten datamäärien hallinnassa.

Excelin hyödyt:

  • Pystyt esittämään dataa kaavioina
  • Pystyt järjestelemään dataa helposti
  • Pystyt käsittelemään suurta tietomäärää kerralla

 

 

  1. Verkkokaupan pystyttäminen

Nettikauppa on helppo tapa myydä tuotteitasi ympäri maailmaa. Esim. WordPressillä on oma nettikauppa sisäänrakennettuna, joten sinun ei tarvitse tehdä kaikkea itse. Nettikaupat mahdollistavat tehokkaan lisämarkkinoinnin esim. ostoksen jälkeisillä tarjouksilla tai mahdollisuudella ostaa paljon tavaraa kerralla ilmaisella kotiinkuljetuksella.

Isompia nettikauppa-alustoja: Shopify, Magento, Volusion

 

  1. Myy enemmän verkossa

Varmista, että nettikauppasi toimii hyvin kaikilla alustoilla. Analytiikka auttaa ohjaamaan kehityspäätöksiä datan avulla, kuten että sivujasi katsotaan paljon puhelimella, mutta ostoja tehdään vähän. Tästä voidaan päätellä, että mobiilimaksaminen ei ole tarpeeksi helppoa.
Monet alustat tarjoavat mahdollisuuden tarjota suosituksia ostoksia tekevälle asiakkaalle. Tällä tavoin voidaan kasvattaa kertaostosten määrää ja tarjota asiakkaalle parempi kokemus muistuttamalla, että kyseisen tuotteen kanssa sopisi hyvin myös tämä toinen tuote.

Product retargeting tarkoittaa asiakkaan palauttamista sivustollesi shoppailun keskeydyttyä muilta sivustoilta. Seurantakoodisi tunnistaa asiakkaan käyneen sivuillasi ja osaa markkinoida hänelle mielenkiintoisia tuotteita eri ympäristöissä. Voit asettaa Google Adwordsiin sääntöjä, joiden toteutuessa retargetingmarkkinointi alkaa.

 

  1. Laajennu maailmanlaajuiseksi

On erityisen tärkeää huomioida paikallinen kulttuuri, verotus ja lakiasiat ennen laajentamista.
Laajentamisen yhteydessä ei saa unohtaa paikallista markkinointia ja entisiä asiakkaita.

 

 

 

 

 

Reflektointi T4L ja TA25 -projekteihin:

En päässyt saman tien soveltamaan verkkokurssilla oppimiani asioita käytäntöön, mutta nyt reflektoin oppeja jälkikäteen tekemiini projekteihin.

Lähdimme rakentamaan tapahtumia projektiryhmämme kanssa. Tajusimme pian aloittamisen jälkeen, että kellään meistä ei ole juuri lainkaan markkinointiosaamista tapahtuman tehokasta markkinointia varten. Tästä johtuen markkinointimme olikin melko paljon hakuammuntaa. Ei oikein tiedetty mikä toimii ja mikä ei. Markkinoinnilta puuttui tavoite ja mitattavuus. Markkinointimme oli myös sekavaa, sillä sitä tehtiin liian monessa kanavassa ja oli kaksi erillistä tapahtumaa joita myytiin yhtenä

Mitä olisin tehnyt paremmin näin jälkikäteen?

Olisin alusta asti lähtenyt rakentamaan tehokasta markkinointiputkea, jossa asiakkaan on helppo tavoittaa meidät. Ylimääräiset kanavat olisi pitänyt tuhota ja keskittää markkinointi yhden FB-kanavan alle, josta ohjata asiakkaat landing pagelle. Landing pagen tavoitteena olisi saada ihmiset tilaamaan uutiskirje tai ostaa lippu. Landing page olisi hyvin pelkistetty ja lisätietoa olisi tarjolla sivupalkissa.

Google Analyticsin avulla olisimme voineet seurata markkinoinnin tehokkuutta ja konversioastetta. Konversioaste on hyvä tapa ilmaista markkinoinnin kautta saadut kaupat. Nettisivuilla tulisi olla seurantakoodi, jonka avulla saisimme tietoa asiakkaidemme käyttäytymisestä sivuilla. Sen avulla selviää myös, että löytyykö sieltä kaikki tarpeellinen tarpeeksi helposti. Seurannan johdosta työstäisimme nettisivuista todella käyttäjäystävälliset.

Kaikkeen tekemiseen tulisi saada mittarit ja tavoitteet. Tavoitteeton markkinointi on turhaa. Olisimme hyvällä seurannalla myös voineet hyödyntää retargetointia markkinoinnissa, jonka tiimoilta olisimme voineet jälkikäteen tavoittaa henkilöitä, jotka olivat osoittaneet mielenkiintoa tapahtumaamme kohtaan.

 

Suuri osa sertifikaatista käsitteli hieman laajempaa B2C markkinointia, jota on haastava soveltaa tässä yhteydessä.

 

Aleksi Iittainen
0443 348 348
Osk. Globaattori

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!