Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Googlen digimarkkinointi sertifikaatti

Kirjoitettu 02.12.19
Esseen kirjoittaja: Juuso Vainula
Kirjapisteet: 4
Kirja: Googlen digimarkkinointi kurssi
Kirjan kirjoittaja: -
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Googlen digimarkkinointi sertifikaatti

 

Kiinnostuin digimarkkinoinnista jo jokin aika sitten ja huomasin viime jouluna, että googlehan tarjoaa ilmaista kurssia digimarkkinoinnista. Pidin tämän mielessäni ja aloitin kurssin vasta seuraavana kesänä.

Kurssissa on noin 40 tunnin edestä asiaa ja se antaa kattavan tietopaketin digimarkkinoinnin alkeisiin. Kurssi piti sisällään huomattavasti asioita, joita tiesin jo entuudestaan ja välillä koinkin kurssin suorittamisen turhauttavaksi. Ensimmäiset aiheet nimittäin käsittelevät mm. miksi yrityksellä kuuluisi olla nettisivut ja mitä niissä pitäisi olla.

Mielenkiintoisia aiheita taas olivat Google Analytics ja mitä kaikkea tietoa dataa voitkaan saada sen avulla. Olin hieman jopa yllättynyt ja ehkä jopa peloissani, kuinka paljon Google oikeasti kerää sinusta tietoa. Mieleen painui myös se, kuinka tarkasti esimerkiksi Facebook markkinointi voidaan määrittää. Toisaalta mahtavaa ja toisaalta karmivaa.

 

Teen tästä esseestä hieman listamaisen ja luettelen alle mielestäni tärkeitä digimarkkinoinnin perusasioita, joista koin olevan hyötyä minulle. En siis aio luetella miksi nettisivut ovat tärkeitä yms. Lopussa kerron hieman omista projekteista ja teorian viemisestä käytäntöön.

 

 

SEO = Search Engine Optimization = Hakukoneoptimointi.

Tällä pyritään parantamaan sivuston orgaanista (ilmaista) näkyvyyttä. Eli käytännössä, kuinka ylhäällä olet googlen hakutuloksissa. Se sivusto, joka on ensimmäisenä (mainosten jälkeen), on optimoinut sivunsa parhaiten. Otsikon ja sisällön tulisi vastata hakusanoja. Yritä mahduttaa sivustosi teksteihin useita hakusanoja tai lauseita, mutta älä kuitenkaan spämmää niitä pelkästään.

Google kiinnittää huomiota useaan eri asiaan ja sivuston optimointi onkin monen asian summa. Yksi on nopeus. Sivustosi latausnopeus vaikuttaa huomattavasti siihen, mihin Google sivustosi sijoittaa. Pystyt selvittämään sivustosi nopeuden ja mahdolliset ongelmakohteet ”Google PageSpeed Insights”-sivustolla. PageSpeed kertoo tarkasti, missä asioissa on parantamisen varaa mobiilissa sekä pöytäkoneella. Useissa tapauksissa sivustolla on esimerkiksi raskas video, joka hidastaa sivua. Joskus myös sivuston plugineita päivittämällä saat nopeutettua sivustoasi.

Hakukoneoptimointi on siis käytännössä sisällöntuotantoa (Kuinka sisältö vastaa hakusanoihin) ja sivuston asetuksien korjaamista.

 

SEM = Search Engine Marketing = Hakukonemarkkinointi

Tämä on maksullista mainontaa. Näitä mainoksia esiintyy Googlen hakutuloksissa sivun yläosassa ja alaosassa. Tässäkin tilanteessa jokainen tähtää hakutulosten yläpäähän, mutta eri lailla verrattuna hakukoneoptimointiin. Hakukonemarkkinoinnissa on oikeastaan kyse huutokaupasta. Yritys määrittää hinnan, kuinka paljon he ovat valmiita maksamaan klikkauksesta. Tämä hintatarjous kerrotaan Googlen määrittävillä osuvuuspisteillä (1-10) ja näiden tulos päättää hakusijasi.

Hakukonemarkkinoinnissa maksat pelkästään klikkauksista. Yrityksesi tililtä ei lähde rahaa, jos kukaan klikkaa mainostasi.

Muista valita hakusanasi tarkasti! Hakusanojen täytyy vastata mainostamaasi asiaa, tai muuten pisteesi kärsivät.

 

Google Analytics ja Google Search Console voivat vaikuttaa samanlaisilta, mutta niissä on eroja.

Analytics keskittyy siihen, kuinka kävijät käyttävät sivuasi.

Analyticsin avulla näet, mitä kautta ihmiset tulevat sivullesi ja mitä he siellä tekevät. Pystyt siis näkemään, mitkä mainoksistasi toimivat ja tuovat kävijöitä sivullesi. Näet myös heidän ”polkunsa”, eli reitin miten he ovat edenneet sivullasi. Pystyt näin kartoittamaan ongelmakohtia ja parantamaan sivustosi käyttäjäkokemusta.

 

Search Console keskittyy siihen, kuinka sivusi näkyy hakukoneissa.

Search Consolen avulla näet mm. millä hakusanoilla ihmiset tulevat sivullesi. Pystyt myös näkemään, herättääkö otsikkosi kiinnostusta vai ei, sillä Search Console kerää tietoa siitä, kuinka moni näkee otsikkosi ja kuinka moni klikkaa siitä. Search console kertoo siis suoraan, kuinka hakukoneet näkevät sivusi.

 

Google Trends = Pystyt tarkistamaan, millä hakusanoilla ihmiset hakevat. Pystyt myös vertailemaan hakusanoja keskenään ja näet selkeästi, että kummalla ihmiset hakevat enemmän. Erittäin hyödyllinen sivusto, kun mietit oman sivusi hakusanoja.

Kannattaa miettiä avainsanat tarkasti. Lyhyimmistä avainsanoista on suuri kilpailu ja mahdollisuutesi nousta hakutuloksien huipulle on pieni (mutta ei mahdoton). Pidemmillä avainsanoilla taas on suuremmat mahdollisuudet päästä hakutuloksien kärkeen, sillä kilpailu on pienempää. Varo kuitenkin, ettei avainsanat mene pieleen, muuten sivustosi jää ilman kävijöitä.

 

Google Ads = Täällä voit luoda markkinointi kampanjasi (mm. hakukonemarkkinointi)

 

Videot = Videot ovat tätä päivää. Se, että videosi pärjää, vaatii hieman valmistelua. Sinun tulisi erottua joukosta. Ajattele boksin ulkopuolelta, äläkä tee niin kuin kaikki muut. Se voi joskus toimia, mutta ennen kaikkea yrität herättää ihmisissä tunteita.

Varmista, että videostasi tulee laadukas. Nykypäivänä videot ovat niin laadukkaita, että lähes kaikkia ärsyttää katsoa huono laatuisia videoita. Varmista siis, että kamerasi on ajan tasalla ja että sinulla laadukas mikrofoni.

Videon viimeistely aka editointi on myös tehtävä huolella. Loistava editointi on kirsikka kakun päällä ja on suuri osa videosi menestystä.

Voit myös mainostaa videoitasi Google Ads-ohjelmalla mm. Youtubessa tai Vimeossa. Videot näkyvät myös hakukoneissa. Pystyt myös analysoimaan videoidesi dataa. Milloin niitä katsotaan? Kuka niitä katsoo? Kuinka kauan?

 

Mobiili = Nykyään ihmiset käyttävän enemmän älypuhelimiaan, kuin pöytäkonetta. Tämän takia mobiilisivujesi tulee olla responsiiviset jokaisella laitteella. Nopeat, selkeät ja oikeanlainen fontti ovat kaiken A ja O.

 

Some = Ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Vastaa seuraajillesi aktiivisesti. Muista myös päivitellä sivujasi tasaiseen tahtiin, etteivät seuraajasi unohda sinua tai luule sinun lopettaneen. Panosta myös sisältösi laatuun. Harva haluaa seurata yritystä, jonka kuvat ovat heilahtaneita kännykkäkuvia. Ota kuvasi siis oikealla kameralla ja varmista, että niissä on kaikki kohdallaan (valoitus, tarkennus yms.) Panosta myös teksteihin. Älä päivittele yrityksesi sivustolle turhuuksia. Suunnittele ajoissa ja keskity kohderyhmääsi.

 

Paikallisuus = Varmista, että sivustosi näkyy Google Mapsissa. Ilmoita osoitteesi selkeästi ja näkyvästi. Luo Google My Business, jossa näkyy yrityksesi kaikki oleelliset tiedot, mm. aukioloaika, osoite, puhelinnumero…

 

 

 

Olen nyt muutamassa digimarkkinointiin liittyvässä projektissa mukana ja odotan innolla, miten ne etenevät. Teemme mm. digimarkkinointia ja sisältöä uudelle hampurilaisketjulle. Kuvaamme ja editoimme mainosvideot ja kuvat. Päivitämme nettisivut ajan tasalle ja markkinoimme yritystä mm. Facebookissa ja Instagramissa. Tässä on mahdollisuudet pidempäänkin yhteistyöhön, joten panostamme tähän erityisesti. Tällä hetkellä olemme juuri aloittamassa digimarkkinointi kampanjaa. Toivotaan, että kaikki menee nappiin.

Teimme aikaisemmin syksyllä hakukoneoptimointia jyväskyläläiselle lounasravintolalle. Tiimiakatemian tekemisen viikolla tavoitimme kyseisen lounasravintolan ja tarjosimme hakukoneoptimointia. Yrittäjä oli erittäin kiinnostunut ja totesi, ettei hän oikeastaan tiedä näistä asioista, eikä hänellä ole aikaa perehtyä asiaan. Palvelulle selkeästi oli tarvetta. Olimme erittäin kiitollisia, että hän mahdollisti tämän projektin. Saimme tästä huomattavasti kokemusta, sillä tämä oli ensimmäinen SEO projektini.

Muokkasimme siis ravintolan WordPress-pohjaisia sivuja; Päivitimme ja asensimme uusia plugineita, etsimme toimivia hakusanoja, teimme nettisivuista sulavammat. Onnistuimme nostattamaan nettisivujen nopeutta 29 -> 90 (asteikolla 0-100). Saimme myös nostettua sivustoa huomattavasti Googlen hakutuloksissa. Kaikin puolin onnistunut projekti.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!