Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Gurumarkkinointi

Kirjoitettu 21.07.17
Esseen kirjoittaja: Ernesto Pylväläinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Gurumarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Antti Apunen & Jari Parantainen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.5. Markkinoinnin klassikot

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Osoita luotettavuutesi, osoittamalla asiantuntemuksesi

”Mitä tahansa myytkin, niin myy ensin asiantuntemuksesi.”

Allekirjoitan tämän myyntityössä täysin. Huomaan Byggmaxilla myydessäni, että kun kohtaan asiakkaan esimerkiksi laminaattiostoksilla, niin asiakkaalle on hyvä kertoa kaksi asiaa.

Ensimmäisenä on se, että laminaatti käy siihen huoneeseen mihin asiakas on tullut sitä hakemaan. Tämä nostaa tuotteen luottamusta asiakkaan silmissä, ne erottuu massasta sillä hän tietää että valitsemalla tämän laminaatin, hänen ongelmansa ratkeaa.

Toisena olen huomannut, että mikäli annan vielä jonkun perustelun, miksi juuri tämä laminaatti kannattaa ostaa, esimerkiksi, ”tämä laminaatti on nyt tarjouksessa” tai ”tässä laminaatissa on kosteudenkesto saumoissa, joka auttaa kestämään paremmin keittiössä”

Ideana on siis antaa ensin vaihtoehto ratkaisuun ja kertoa sen jälkeen peruste, miksi tähän ratkaisuun tulisi päätyä.

Ulkoistetuissa haastatteluissa tarjoan ratkaisua asiakkaan resurssipulaan ja teen sen edullisemmin kuin kilpailijat.

 

Samaa laumaa asiakkaan kanssa

Tarinoita ja muiden asiakkaiden kokemuksia tulisi käyttää hyödyksi.

Jos osaan kertoa hyvän tarinan tai kokemuksen tuotteeni tai palvelun hyväksi, niin se on paljon myyvempi kuin tavallinen myyntijargoni. Tarinat myös jäävät muistiin huomattavasti paremmin.

Minun tulisikin etsiä myyntini tueksi tarinoita, joissa ollaan käytetty palvelumuotoilun keinoja menestymiseen.

Lisäksi on järkevää huokua kuuluvansa samaan laumaan asiakkaan kanssa. Asiakkaitani ja minua yhdistää tekijä, että molemmat ymmärrämme palvelumuotoilun hyödyntämisen liiketaloudessa. Koska olen palvelumuotoilun konsultti, niin luonnollisesti minun tulee osata ja ymmärtää palvelumuotoilu paremmin kuin asiakkaani. Sen jälkeen asiakas voi luottavaisesti uskoa neuvoihini konsulttina.

Toki se etu minulla on, että konkreettinen palveluni, haastatteluiden tekeminen, ei vaadi välttämättä tietopääomaa, vaan voin toteuttaa myös haastatteluja asiakkaan toiveiden ja kysymyspatteriston perusteella.

Joka tapauksessa tarkoitukseni on kuitenkin hankkia sen verran tietotaitoa, että pystyn oikeasti muokkaamaan kysymyspatteristoja ja tarjota oikeita työkaluja asiakkaan haasteisiin. Nämä oikeat työkalut tulevat jakoon nettisivuilleni.

 

 

Opeta ongelma ja tarjoa ratkaisu

Gurumarkkinoinnissa puhuttiin myös ehdotuksen voimasta. Tämä onkin yksi syy miksi tuotteistan nettisivuilleni erilaisia työkaluja hintoineen, jotta asiakas pystyy itse valitsemaan hänen ongelmaansa sopivan työkalun ja palvelun. Tällä pyritään myös helpottamaan asiakkaan ostamista. Samalla asiakas myös oppii ymmärtämään ongelmaansa ja näkee konkreettisen ratkaisun siihen.
Loppujen lopuksi tehtävälistani markkinoinnin suhteen on erittäin selkeä, joten ihan mahdottomasti uutta settiä en tästä kirjasta pysty käytäntöön viemään. Kirja oli yksi mielyttävimmistä bisneskirjoista lukea.

 

Ernesto Pylväläinen

Ideaosuuskunta Aito

ernesto@aitoidea.fi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!