Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Hauskan oppimisen vallankumous

Kirjoitettu 01.12.19
Esseen kirjoittaja: Riku Kylä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Hauskan oppimisen vallankumous
Kirjan kirjoittaja: Lauri Järvilehto
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 1.3. Oppivan organisaation ja tiimiyrityksen kehittämistyökalut, 1.4. Uusia tuulia oppimiseen, 1.6. Oppimisen käsikirjat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Taas kerran Filosofian akatemia on löytänyt tiensä ajatteluuni. Tällä kertaa luvussa Lauri Järvilehdon Hauskan oppimisen vallankumous. Jo pelkkä kirjan otsikkokin herättää minussa paljon ajatuksia ja koulutus on kiinnostanut minua pitkään. Olisikohan ollut vuosi 2016, kun keskustelimme ystäväni kanssa koulutuksesta ja pinnalle nousi ajatus, että oppimaan oppiminen pitäisi olla kouluaine jo ala-asteelta lähtien. Onhan turha opiskella yhtään mitään, jos ei edes osaa opiskella niin että siitä oppii.

Prince Ea on myös tehnyt videon otsikolla ’I sued the school system’, jossa hän tuo esiin epäkohtia nykyisessä koulujärjestelmässä. Hän nostaa pinnalle esimerkkeinä, kuinka kaikki muu on kehittynyt valtavia harppauksia 100 vuoden aikana, mutta kouluissa edelleen istutaan pulpettien takana ja opettaja on edessä puhumassa. Toki Suomessa asia on alkanut ottaa uuttaa ja Tiimiakatemialla meininki onkin aivan eri. Hyvä me! Mutta Suomi onkin koulutuksen pioneeri ja suunnannäyttäjä, melkein kaikkialla muualla maailmassa laahataan edelleen 1900-luvun alkupuolella koulutusmetodeissa. Tällainen ei valmista millään tavalla tulevaisuutta varten. Miksi koulutamme ihmisistä robotteja ja samaan aikaan kehitämme robotteja tekemään tehtäviä, joita ihmiset eivät halua tehdä? Kuulostaa aika naurettavalta, eikö? Tiimiakatemian oppimismetodien myymistä tehdään jo nyt, mutta niissä on niin paljon potentiaalia ympäri Suomea ja koko maapalloa, että voisimme työllistää vaikka jokaisen Suomen tradenomin kouluttamaan parempia koulutusmenetelmiä.

En muista omalta koulu-uraltani hirveästi sellaisia ilon hetkiä, että olisin hihkunut innosta, kun pääsen oppimaan. Tällaisia olivat ehkä lähinnä ne, kun pääsimme lukiossa omalla Taika Productions -porukallamme tekemään tapahtumia ja taltioimaan niitä. Niissä olivatkin selkeästi esillä Järvilehdon perään kuuluttamat oppimisen perustarpeet autonomia, kompetenssi ja yhteenkuuluvuuden tunne.

Autonomia tarkoittaa oikeuttaa päättää omista asioistaan. Taika Productionssin aikoina, kukaan ei käskenyt meitä, kuinka tulisi toimia. Luotimme omaan visioomme siitä, kuinka asiat tulisi hoitaa ja niinhän asiat menivätkin hyvin. Kukaan ei ikinä tullut jälkikäteen sanomaan, että nyt ei mennyt aivan putkeen. Tiimiakatemialla meillä on myös sama meininki. Jokainen on itse vastuussa omasta itsestään ja omasta oppimisestaan. Kukaan ei kerro, että sinun on pakko tehdä niin tai näin. Vain yksilö voi itse päättää, kuinka hänen opintonsa muodostuu. Tämä on yksi syy, minkä takia olen Tiimiakatemialla.

Kompetenssi tarkoittaa tehtävien haastavuutta. Flow-tilanhan löytää, kun tehtävä ei ole liian helppo, mutta toisaalta ei myöskään liian haastava. Olen huomannut itsessäni melko nopean luovuttamisen piirteen liian vaikeiden haasteiden edessä. En edes vaivaudu haastamaan itseäni, jos minulla ei ole minkäänlaista pohjaa, mistä lähteä purkamaan ongelmaa. Tämä vaatii harjoittelua omalla kohdalla. Taika Productionsissa meillä ei varsinaisesti tullut eteen suuria haasteita sen jälkeen, kun opimme kuinka lukion tapahtumat ja kuvaukset järkätään. Emme kuitenkaan tyytyneet siihen vaan kehitimme itsellemme vapaa-ajalle haasteita, jotta voisimme kehittyä entistä paremmiksi. Siinä oli sitä flow-tilaa! Voi kunpa löytäisin samanlaisen fiilikseen taas jostakin

Kolmas oppimisen perustarve, yhteenkuuluvuuden tunne, onkin hyvin hoidossa Tiimiakatemialla, jossa teemme töitä avokonttoreissa ja projekteja tiimeissä. Saamme jakaa jatkuvasti onnistumisen ja epäonnistumisen tunteita muiden tiimiläistemme kanssa. Vertaistukea ja juttuseuraa koko ajan tarjolla, eikä mitään tarvitse tehdä yksin, jos ei halua – se jos jokin on mahtavaa.

Kun nämä oppimisen perustarpeet saataisiin kaikille kouluasteille käytäntöön niin johan lähtisi Suomi nousuun! Minusta tuntuu, että olemmekin jo menossa sinne päin, joten on vain ajan kysymys, koska tulokset alkavat realistisesti näkymään. Ainoa, mikä on varmaa on se, että Tiimiakatemia on tulevaisuuden koulu parhaasta päästä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!